Nattningstråden

malumbub

Trådstartare
Det är så lätt att säga att det går över...men som frustrerad småbarnsförälder kan det vara av stort intresse att läsa hur ni nattar era barn.

Våran dotter (14 månader) bråkar, gråter, busar och gör ALLT för att slippa somna på kvällen.

Hur gör ni?
Vad har ni haft för rutiner? När började ni med dem?
 
Yngsta tjejen (1,5 år) sitter i spjälsängen, bläddrar i en bok samtidigt som vi läser/pratar om boken, hon har en vattenflaska i rummet som hon alltid dricker ur innan hon läst klart, säger godnatt och stoppar om henne och hennes favoritdocka, sover med napp och snuttefilt. Har nattlampa och dörren på glänt tills hon somnar. Vi har haft den här rutinen sen hon var ett år gammal, men då satt vi kvar, det tränade vi bort successivt.
Stora tjejen som är 3 år sover också på eget rum, vi läser en bok, stoppar om och låter alla lampor lysa då hon är lite mörkrädd. Hon knallar dock upp till vår säng under natten och lägger sig.
Om mannen jobbar så följer yngsta med in och nattar storasyster. :)

Vi har sällan problem att natta dem på semestern, de somnar lätt i nya miljöer också. Men, det beror nog mest på att de känner trygghet i rutinerna. :)
Yngsta var svår att få att somna innan ett års ålder, sövde i vagn och bar in i sängen, vaknade och ville gå upp om man la henne innan kl 21:30! Sån lättnad när hennes sovrutiner ändrades..
 
Vi hade en period när det verkligen kämpades emot att somna. Minns inte hur gammal han var, men då fick man nästan hålla i honom så han lugnade sig lite.

Vincent är drygt 2 nu och vi har haft liknande rutiner länge. Borstar tänderna/byter blöja/sätter på pyjamas. Läser ev en bok i sängen och rätt ofta följer nån leksak med in och ska sova (han har napp men ingen snutte eller viktigt gosedjur). Sen ligger nån av oss föräldrar bredvid tills han somnar i vår säng. Lyfter över honom till sin säng när vi lägger oss sen.

Nu ska vi precis byta till vanlig 90-säng, blir samma rutiner fast i hans säng/rum i alla fall till en början.
 
När sonen som nu är 5 var yngre så sov vi med honom tills han hade somnat. Man kände sig som en liten ninja ett tag när man skulle därifrån. Sen byttes det ut till att man satt bredvid sängen och successivt flyttade sig längre o längre ifrån så tillslut så behövde man inte sitta där alls som en trygghet.

Nu för tiden somnar sonen inom 5 min. 95% av gångerna
 
Kan tillägga att vi bytte nog tidigare (kommer inte riktigt ihåg i vilken ålder exakt men jag upplevde det tidigt) till en vanlig säng ist för spjälsäng för spjälsängen gjorde nattningen bara värre. Byggde om lite så sonen inte skulle ramla ur den men han hade friheten att kliva upp sj när han ville.
 
Vi ligger med cornelis i vår stora säng, oftast måste han snurra runt några varv i 5-10 min innan han hittat perfekta sovställningen. Är han riktigt trött somnar han nästan direkt när vi lagt oss. Ofta sjunger den som nattar. Sedan bär vi in honom till hans rum och spjälsängen. Jag hoppas att vi snart kan blrja använda hans 90-säng (måste övertala sambon) och natta direkt i den!
 
E är 20 mån. Här borstar vi tänder, byter blöja och tar på pyjamas. Sen ligger vi bredvid henne och sjunger lite tills hon somnat. Då lyfter vi över till spjälsängen.
 
Här hemma är tjejen nu 1år och 8 månader.

Vi skaffade riktig säng (120) i hennes rum i januari. Innan dess sov hon i spjälsängen inne hos oss.
Hon har aldrig varit typen som kan somna eller somna om själv, så vi har alltid behövt sitta bredvid och sen hon flyttade in i sitt rum så ligger vi bredvid tills hon somnar. Tanken är att successivt försöka vänja av med det men det har varit mycket som hänt både för henne och oss senaste tiden så det har varit skönt att kunna ha henne bredvid sig hela natten om man vill.

När hon var runt 1-1 år och 4 månader så var varje läggning en kamp och jag fick i princip hålla fast henne tills hon gav med sig. Det var ju så mycket roligare att vara uppe och leka så hon blev arg när hon skulle sova istället.

Här äter vi middag, badar, borstar tänderna och kollar på ett avsnitt av Bolibompa. Sen släcker vi ned, lägger oss i sängen och sen ligger hon och pillar en på handen/armen tills hon somnar. Det tar allt från 15-60min. Dom här rutinerna har vi haft i princip från att hon var 5-6 månader. Förutom delen med Bolibompa då. Slutade amma helt när hon var 8månader, innan dess ammade hon tills hon somnade.

När hon vaknar på natten kan hon inte somna om själv så då går någon av oss in och sover resten av natten där.
Hon har aldrig kunnat sova mellan oss i sängen, upplever att det blir för trångt för henne.
 
Barnet är 17 månader. Badar, byter till pyjamas, dricker mjölk i flaska (har prövat med välling men det är inte så poppis så nu kör vi vanlig komjölk), borstar tänderna, går upp och ammar till sömns. Hon går inte att lämna eller flytta i sömnen, vaknar direkt vid flyttförsök eller inom minuter om man lämnar rummet. Hon har fortfarande kvar spjälsängen som bedside crib och sover delvis där, delvis i vår säng.
 
Vi byter blöja, sätter på pyjamas och ger välling i soffan framför tvn. Flyttar över henne i hennes spjälsäng när hon somnat i famnen.
 
Vi påbörjar kvällsrutinen vid 20. Då är det bad, pyjamas, ren blöja och välling som gäller. Ingen lek och inget stoj, sen somnar han 9ggr av 10 i famnen före 21 sen bär vi upp honom till spjälsängen som står i vårt sovrum. Om han inte somnar i famnen så får han ligga mellan oss i sängen tills han somnar och sen lägger vi över honom i egen kupé eftersom ingen av oss sover gott när han ligger i vår säng. Vi har gjort på samma sätt sedan han slutade amma på kvällen vid 6-7mån. Innan dess somnade han vid bröstet men rutinen va densamma sedan han va nyfödd.
 
Runt 19 börjar vi förbereda inför natten. Smörgås och mjölk till kvällsmat. Borsta tänder (ev bad om det är baddag) ren blöja och pyjamas. Sedan ligger han med mig i min säng och vi läser en bok. Efter boken kan det ta 10-50 min av kamp innan han somnar. Behöver ligga nära för att kunna sova

Vi skruvade av långsidan till spjälsängen (igen) för att försöka natta honom i egen säng men kunna behålla närheten. Sängen är fast i min säng
 
Våra barn (3 och 5 år) sover i egna sängar men delar rum (lilla kommer dock över till vår säng under natten). De går och kissar, byter till pyjamas och borstar tänderna vid 19, somnar i sina sängar vid 19.30-20. Båda eller en av oss är alltid med i rummet tills de somnar. Ibland läser vi en liten stund för dem innan de somnar. Funkar bra, men lite struligt nu pga övergången till sommartid. Sonen kan vara svårnattad om han sovit under dagen, så han får bara göra det i nödfall.

Vi började med rutinen i höstas när vi flyttade hit. Innan det sov vi allihop i en jättesäng och nattningen bestod då av att kolla på tv tills alla somnade :angel:
 
Vi ger gröt ca 1830 (ibland skippar vi gröten beror på hur hon ätit till middag). Sen ny blöja, pyjamas och borsta tänderna. Ser bolibompa (på play) och vi lägger henne i sängen ca 19 eller strax efter. Ligger bredvid henne i vår säng och sjunger, läser böcker och kollar på en nattlampa hon har. Oftast tar nattningen typ 30-60 minuter och ibland om hon absolut inte vill somna får hon vara med oss i soffan och se tv tills hon somnar. Vi har börjat ta bort vilostunden på dagen och nu går nattningen oftast lättare. Dock sover hon på förskolan och då är hon svår att söva på kvällen.
Hon är 1 år och 9 månader
 
Vi följer fortfarande V och nattar först när han börjat visa att han är trött.

Jag ammar till sömns och pappan bär/sjunger eller tittar på barnsånger på youtube ( inte min favorit men det lugnar ner honom ).

När förskolan börjar och vi får tider att passa får vi nog försöka skapa lite rutiner men än så länge njuter jag av att vi inte måste något alls mer än borsta tänderna innan han blir för trött.
 
1 år och 9 mån. Äter gröt eller liknande, borstar tänder, byter blöja på med pyjamas. Säger godnatt till den som inte nattar och kramas lite extra. Lägger ner i spjälsängen och ser till att napp och snuttar är på rätt plats. Vill väldigt sällan ha täcke men har senaste börjat fråga iallafall. Sjunger trollmor medans jag går ut från rummet. Dörren är med liten glipa bara, annars mörkt. Somnar nån gång mellan 18-19.30 beroende de på hur trött hon är och när man kommer hem. (Ibland ligger hon och pratar för sig själv eller drar upp gosedjuret med ljud upp till en timme men lika ofta somnar hon inom 5 min.) Försöker att hon ska ligga i sängen senast 18.30 men inte alltid genomförbart. Går upp mellan 06-06.40 så behöver sina timmar sömn.
Har gjort så sen hon började sova eget rum vid 6 mån. I början fick vi dock gå in och plocka upp henne eller hålla handen på henne flera gånger innan hon somnade.
 
Vi bestämde oss redan när sonen låg i magen att vi ska jobba för enkla nattningar.(och ja jag förstår att de inte är lika lätt med alla barn)
Han började sova i egen säng direkt när vi kom hem från bb. Självklart var han över till oss vid ammning på nätterna. Och eget rum från kanske 6 månaders ålder.
Men att somna i egna sängen blev samma sak som att sova i vagnen i stallet och sådär för honom. Han har sovit själv ute i vagnen sen han var nyfödd.
Så fort han började hålla i flaskan ordentligt själv har vi lagt honom, han har fått sin snuttis, sina gosedjur och vi lägger in honom och säger god natt och har sedan gått ut.
När han lagt sig sätter vi på babyvakten så vi hör honom och går dit först om han blir väldigt orolig. Har tagit upp honom igen två gånger dessa två år, annars går vi in och klappar om honom tills han lugnat sig och går sedan igen. För oss har det funkat väldigt bra även om vi fått ta mycket diskussioner om att barn blir otrygga av denna typ av uppfostran osv. Vi lever ett väldigt aktivt liv och han har fått sova i vagnen, lånad säng på kalas, hos släkten, i stallet ja ni vet då de inte funnits möjlighet till ordentlig nattning.

Har idag en frammåt glad 2 åring som oftast säger till själv när han vill gå och sova! Sover lika bra borta som hemma, sen får vi se om vi ev får fler barn så förstår jag ju att det kan bli helt annat! Jag kan ha ett väldigt lätt barn och bara inte förstår de själv men har i princip plankat syster rakt av hon har två nu större barn som varit lika enkla :)
 
Vi bestämde oss redan när sonen låg i magen att vi ska jobba för enkla nattningar.(och ja jag förstår att de inte är lika lätt med alla barn)
Han började sova i egen säng direkt när vi kom hem från bb. Självklart var han över till oss vid ammning på nätterna. Och eget rum från kanske 6 månaders ålder.
Men att somna i egna sängen blev samma sak som att sova i vagnen i stallet och sådär för honom. Han har sovit själv ute i vagnen sen han var nyfödd.
Så fort han började hålla i flaskan ordentligt själv har vi lagt honom, han har fått sin snuttis, sina gosedjur och vi lägger in honom och säger god natt och har sedan gått ut.
När han lagt sig sätter vi på babyvakten så vi hör honom och går dit först om han blir väldigt orolig. Har tagit upp honom igen två gånger dessa två år, annars går vi in och klappar om honom tills han lugnat sig och går sedan igen. För oss har det funkat väldigt bra även om vi fått ta mycket diskussioner om att barn blir otrygga av denna typ av uppfostran osv. Vi lever ett väldigt aktivt liv och han har fått sova i vagnen, lånad säng på kalas, hos släkten, i stallet ja ni vet då de inte funnits möjlighet till ordentlig nattning.

Har idag en frammåt glad 2 åring som oftast säger till själv när han vill gå och sova! Sover lika bra borta som hemma, sen får vi se om vi ev får fler barn så förstår jag ju att det kan bli helt annat! Jag kan ha ett väldigt lätt barn och bara inte förstår de själv men har i princip plankat syster rakt av hon har två nu större barn som varit lika enkla :)

Ja, ni har barn som är lätta när det kommer till hur de sover och somnar :)

Och var glad för det!
 
Har sövt genom att amma (båda mina barn) till ca 2 år sen har vi bara gjort en naturlig övergång till att somna med bok istället.
 
Min pojk är bara 10 månader men vi har en fungerande rutin. När han börjar bli trött (oftast runt 19) är det tandborstning, blöjbyte, medicin, sen får han en flaska ersättning. Somnar han inte i famnen så tar vi honom i selen och vaggar tills han somnar.

Vi har haft nattningar som tagit timtal tidigare så att det typ tar 40 min totalt nu är ett mirakel.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
925
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 433
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp