Naturligt att föda barn?

MissFideli

Trådstartare
Jag tittar ibland på sjukhusdokumentärer och då ser man väldigt ofta att sköterska/barnmorska/läkare eller vad det nu är, säger åt mamman när hon ska krysta och inte.
Jag förstår att det behövs hjälp om nått är fel, men i en vanlig förlossning. Kan man som mamma verkligen välja? När jag sett på kattförlossningar, så går det liksom av sig självt ju.

Dagens konstiga fråga från mig :)
 
Får du hjälp slipper du sprickor och att trötta ut dig i förtid. Ovärdeligt för de flesta.
Det är svårt att veta själv hur mycket man öppnat sig.
 
Får du hjälp slipper du sprickor och att trötta ut dig i förtid. Ovärdeligt för de flesta.
Det är svårt att veta själv hur mycket man öppnat sig.

Kan man alltså bestämma själv när krystvärkarna ska komma? Trodde liksom i min okunnighet att kroppen bestämde sånt.
 
Jag som fött barn är lika imponerad varje gång som dom säger "vänta" eller "kryst inte nu" för min kropp gjorde det definitivt av sig själv. Det gick liksom inte att stoppa när den drog ihop sig. Så jag är väldigt glad att ingen sa till mig att vänta, för det hade jag inte kunnat med med bästa vilja i världen.
 
Kan man alltså bestämma själv när krystvärkarna ska komma? Trodde liksom i min okunnighet att kroppen bestämde sånt.

Nä, men det är lätt att tro att man har krystvärkar innan man har det om man aldrig fött barn förut. mina kom inte igång, utan jag behövde värkstimulerande och hade ryggbedövning. Då känner man inte på samma sätt och behöver en pilot på planet för att slänga sig med metaforer.
 
Nä, men det är lätt att tro att man har krystvärkar innan man har det om man aldrig fött barn förut. mina kom inte igång, utan jag behövde värkstimulerande och hade ryggbedövning. Då känner man inte på samma sätt och behöver en pilot på planet för att slänga sig med metaforer.

Ja, har man fått bedövning så förstår jag att det är annorlunda!
 
Kan man alltså bestämma själv när krystvärkarna ska komma? Trodde liksom i min okunnighet att kroppen bestämde sånt.
Se det så här - den biologiska människan har sett annorlunda ut, har hanterat saker och ting, bland annat smärta - på annat sätt än dagens människa gör.

Vi - moderna människor har en tendens att kämpa emot vid motstånd, vilket innebär större motstånd->mer smärta>större motstånd->större motstånd->mer smärta - onda cirklar.

Och sen kan jag tillägga att det går inte att knipa igen och välja att inte fullfölja. Jag lovar. Jag har försökt, på största allvar. Min yngsta dotter är född hemma i sängen, nästan i trappan.
 
Med mitt första barn fick jag krysta ibland, och sen inte. För han föddes med sin ena hand framme vid huvudet och dom ville inte att hela jag skulle slitas i bitar så dom var tvungna att sy ihop mig. Med deras hjälp gick det bra. 2 stygn!

Andra gången var det en som höll på att utbilda sig och som jag gett lov att få förlösa mitt barn, självklart med hjälp av dom andra.
Jag fick krysta hur mycket jag ville när värkarna kom men sen när huvudet precis skulle glida ut så ville dom hoppa över en krystvärk där jag inte krystar, men man krystar ju ändå fastän man håller emot och min tös kom då och det var meningen. Dom ville att hon skulle glida ut försiktigt med tanke på att hon hade navelsträngen två varv runt halsen.

Allt gick fint då med, syddes 2 stygn.
 
@MissFideli Kanske har dom EDA eller liknande. Då är det vanligt att man inte känner krystvärkarna på samma sätt.

När det är dags för mig att krysta så har jag lite svårt att gå över från vanliga värkar till krystvärkar rent mentalt (ingen bedövning annat än lustgas) så jag "andas bort" dom första krystvärkarna. Jag är lite borta mentalt bla pga smärta och lustgas.

Men när BM säger det är krystvärkar och att jag skall börja krysta så är det bara att hänga med och försöka hjälpa kroppen att krysta. Det är en enorm kraft som är svår att dämpa. Kroppen sköter det helt själv som en reflex.

Kan jämföras med tex att nysa. Visst går det att stoppa en nysning men oftast inte fler på rad.

Sen dristar jag mig att säga att även om själva krystvärken är enormt kraftig så gör den inte ont. Det som för ont då är när barnet skall ut.
 
Ett tillägg, min äldsta dotter är en 22 timmars förlossningshistoria som slutar med mätnod på dotterns huvud för att kunna följa hennes status, medan en barnmorska ligger på min mage för att pressa ut barnet - då blev jag sydd efteråt i en timmes tid.
Andra dottern som föddes hemma utan bedövninga alls på typ en timme, - inte en antydan till spricka någonstans, inte ett endaste stygn nödvändigt.
 
Alla mina 3 är födda utan bedövning och ingen gång hade det varit fysiskt möjligt att inte krysta när krystvärkarna sätter igång och jag har helt sonika upplyst om att "nu kommer den" och sen har de krystats ut på 2-3 värkar. Har inte spruckit minsta lilla nån av gångerna.
 
Jag hade så ont så jag vågade knappt krysta och hade ingen aning om när, så att de sa åt mig hjälpte massor. :)
 
Jag tittar ibland på sjukhusdokumentärer och då ser man väldigt ofta att sköterska/barnmorska/läkare eller vad det nu är, säger åt mamman när hon ska krysta och inte.
Jag förstår att det behövs hjälp om nått är fel, men i en vanlig förlossning. Kan man som mamma verkligen välja? När jag sett på kattförlossningar, så går det liksom av sig självt ju.

Dagens konstiga fråga från mig :)
Har fött två barn båda utan bedövning ( är tidsoptimist ut i fingerspetsarna kommer inte in i tid för att få epidural el liknande) har inte behövt el kunnat styra krystvärkarna kroppen har liksom sköt det själv
 
Det hjälpte inte mig när barnmorskan sa "det går för fort det går för fort det går för fort". Jag kunde inte direkt göra något för att stoppa det hela.

Jag har haft snabba förlossningar och skonsamma förlossningar. Gick på autopilot och drabbades inte av mer än några ytliga bristningar.
 
När jag sett på kattförlossningar, så går det liksom av sig självt ju.

Dagens konstiga fråga från mig :)

Människobarns huvud är proportionerligt mycket större än några andra djurs ungars huvuden. Rent evolutionärt är det en kompromiss mellan att å ena sidan vår stora hjärna ska få plats, å andra sidan att kvinnans bäcken inte kan ha en alltför stor öppning eftersom vi går upprätt och tyngdlagen finns. Därför är mänskliga förlossningar oerhört mycket mer komplicerade än tex katters och hästars eftersom huvudet har en sån minimal marginal i förlossningskanalen, det måste i praktiken "skruvas" genom bäckenet för att kunna passera.

Barnmorskorna är tränade att kunna se när det är läge att klämma i resp att vänta beroende på vart barnets huvud befinner sig, bla för att inte kvinnan ska spricka i onödan.
När krystvärkarna kommer kan man inte hålla tillbaka helt, men en del.
Jag tyckte det var en mycket stor hjälp vid mina förlossningar!

Man ska inte glömma att kvinnor väldigt ofta dog vid förlossningar förr i tiden när de skedde "naturligt", dvs utan välutbildad hjälp...
 
Jag som fött barn är lika imponerad varje gång som dom säger "vänta" eller "kryst inte nu" för min kropp gjorde det definitivt av sig själv. Det gick liksom inte att stoppa när den drog ihop sig. Så jag är väldigt glad att ingen sa till mig att vänta, för det hade jag inte kunnat med med bästa vilja i världen.
Så var det för mig med, jag hade inte en chans att påverka, kroppen bestämde allt från början till slut.
 
Kan man alltså bestämma själv när krystvärkarna ska komma? Trodde liksom i min okunnighet att kroppen bestämde sånt.
Jag har tolkat sådant som att man visserligen inte alls kan bestämma över krystvärkar men man kan bestämma om man ska ge kroppen lite extra hjälp och ta i lite mer eller om man ska försöka att inte ta i för mycket, det är ju inte alltid så att kroppen vet att det den gör är det bästa för den just då.

Det är ju ingen höjdare att ha en snabb förlossning med kraftiga krystvärkar som slutar med en kvinnas underliv har spruckit sönder. Kroppen måste hinna med också.

Just då när barnen föddes struntade jag i om jag behövde sys ihop efteråt, bara ungen kom ut liksom. Så här i efterhand hade det varit bra om jag sluppit ärren som skapades när såren läkte och problemen som de har medfört i livet efteråt.
 
Och man ska inte glömma att den där hjälpen fortfarande saknas i delar av världen. Jag vill minnas att varannan minut så dör en kvinna av förlossningsrelaterade komplikationer.

Ja, det är helt förjävligt :( framförallt är dödligheten och skadorna stora där unga flickor tvingas föda innan deras kroppar är redo för det.
 
Kan man alltså bestämma själv när krystvärkarna ska komma? Trodde liksom i min okunnighet att kroppen bestämde sånt.

Har man ryggbedövning så kan det bli så att man inte får några krystvärkar, du får ta i medvetet när en vanlig värk kommer. De vanliga värkarna däremot kan du inte påverka alls, de kommer när de vill.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 348
Senast: Milosari
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 707
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 593
Senast: Pratsch
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp