Nedbedömd med irländare?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och funderade på det appropå den "rasismen" som finns inom dressyren. Man hör ju inte sällan om typ travare och skäckar som blir nedbedömda på tävlingar och sånt. Men hur är det med "okända irländare?". I allmänhet? I Stockholm på P&R/lokal LC-LB nivå?
På ponnysidan är det ju inget ovanligt, men jag tänkte på storhästsidan, på aktuell nivå/plats..
Hästen i fråga, även om denne står som helt okänd, lyser verkligen "irländare" och ser överlag ut som en lagom tjock, irländsk ponny (fast 14 cm för stor..) kan förövrigt förtydligas.
Frågar mest för att det inte känns så kul att åka ut, om man ändå bara skulle mötas av massa fördomar.
 
Satt och funderade på det appropå den "rasismen" som finns inom dressyren. Man hör ju inte sällan om typ travare och skäckar som blir nedbedömda på tävlingar och sånt. Men hur är det med "okända irländare?". I allmänhet? I Stockholm på P&R/lokal LC-LB nivå?
På ponnysidan är det ju inget ovanligt, men jag tänkte på storhästsidan, på aktuell nivå/plats..
Hästen i fråga, även om denne står som helt okänd, lyser verkligen "irländare" och ser överlag ut som en lagom tjock, irländsk ponny (fast 14 cm för stor..) kan förövrigt förtydligas.
Frågar mest för att det inte känns så kul att åka ut, om man ändå bara skulle mötas av massa fördomar.


I lätt klass tittar man på att hästen mjuk och fin, taktmässig och lydig. Den behöver inte vara så flashig för att få poäng. Som exempel ser ju OS-vinnaren Valegro ut som en förvuxen new forest.

Känner nästan tvärtom att folk skyller på hästrasism när de får låga poäng - det KAN ju vara så att du får låga poäng för att ritten helt enkelt inte var värd mer...
 
Jag tävlar en korsningsponny mot stora hästar och har aldrig blivit nerdömd. Jag tror mest att det är dom "nerdömda" som skyller dåliga resultat på det. Jag får alltid dåliga poäng på gångarter, av den enkla anledningen att min häst har dåliga gångarter.

Sen finns det såklart domare som gillar vissa typer av hästar och det speglas väl kanske lite i protokollet. Men jag tror inte det är något direkt problem. Åk ut och tävla=)
 
Vissa hästar, vare sig det beror på rasen eller inte, kan ju se ut eller röra sig på ett sätt som gör det svårt att bedöma ryttarens prestation och då får man ju acceptera att bedömningen påverkas men det handlar ju inte om att domaren har fördomar.
Dressyrdomare är ju bara människor så det är ju klart att det kan finnas vissa domare som faktiskt dömer ner vissa raser bara för att de själva inte gillar de raserna, men de allra flesta dressyrdomare låter sig inte påverkas av vilken ras hästen har.
Åker du ut och tävlar för olika domare så kommer det synas i resultaten om det skulle vara så att du träffar på en domare som dömer ner på grund av rasen, och då är det ju bara att strunta i att åka på just de tävlingar som den domaren dömer. De allra flesta dömer rättvist så på de allra flesta tävlingar får man också en rättvis bedömning.
 
Du ska inte tro allt du hör ;)
Läs dressyrprotokollen och hur de olika delarna bedöms under allmänt intryck så ser du att hästens gångarter är en mkt liten del. På ryttarens sits är det t ex koefficient 3. Rider du bra så får du bra poäng.
 
Äh, det har inte med rasen att göra.

För några helger sen red min kompis precis efter JB på Zaladin, det hade nog känts lika tufft oavsett om hon hade suttit på en fjordning eller sitt halvblod :D
 
Satt och funderade på det appropå den "rasismen" som finns inom dressyren. Man hör ju inte sällan om typ travare och skäckar som blir nedbedömda på tävlingar och sånt. Men hur är det med "okända irländare?". I allmänhet? I Stockholm på P&R/lokal LC-LB nivå?
På ponnysidan är det ju inget ovanligt, men jag tänkte på storhästsidan, på aktuell nivå/plats..
Hästen i fråga, även om denne står som helt okänd, lyser verkligen "irländare" och ser överlag ut som en lagom tjock, irländsk ponny (fast 14 cm för stor..) kan förövrigt förtydligas.
Frågar mest för att det inte känns så kul att åka ut, om man ändå bara skulle mötas av massa fördomar.

Jag blev neddömd, eller snarare utmobbad, när jag skulle tävla dressyr bland hästar på min ponny. (jag var över 18 så hade full rätt att delta) TRots att det bara var en klubbtävling så fick jag inte ens anmäla mig först då snobbarna i klubbensdressyrsektion tyckte att riktiga stor hästar skulle ha företräde....

Senare fick jag höra att i samma tävling jag ville vara med men inte fick, så tävlade en annan vuxen på ponny, men hon var väl riktig vuxen o inte rybliven antar jag. Då kontaktade jag klubbens ordförande, och inför nästa dressyrtävling fick jag ett mail från dressyrsektionen om att jag var välkommen.
Väl på tävlingen kan jag inte skylla mitt dåliga resulta på snåla poäng på grund av min ponny. Hon ser visserligen ut som ett halvblod, och rör sig trevligt, men är ju liten.
 
Senast ändrad:
Jag har själv funderat i samma banor, inte för att jag har häst nu, men kommer skaffa så småningom, och gillar grova hästar och vill rida dressyr. Jag gick helt enkelt till en dressyrdomare jag känner och frågade hur det ser ut för grövre hästar/ponnyer inom dressyren. Hon sade som så att väldigt få domare bryr sig om hästens typ i sig, men att problemet med grövre hästar är att de inte är avlade för att ha gångarter som passar inom dressyr, och därmed ibland får lägre poäng för gångarterna vilket kanske drar ned betyget lite. Det låter logiskt tycker jag.

Nu antog jag att "irländare" betydde en grövre häst typ irish cob/tinker, men jag hade kanske fel? Ts får ursäkta i så fall!
 
Jag har själv funderat i samma banor, inte för att jag har häst nu, men kommer skaffa så småningom, och gillar grova hästar och vill rida dressyr. Jag gick helt enkelt till en dressyrdomare jag känner och frågade hur det ser ut för grövre hästar/ponnyer inom dressyren. Hon sade som så att väldigt få domare bryr sig om hästens typ i sig, men att problemet med grövre hästar är att de inte är avlade för att ha gångarter som passar inom dressyr, och därmed ibland får lägre poäng för gångarterna vilket kanske drar ned betyget lite. Det låter logiskt tycker jag.

Nu antog jag att "irländare" betydde en grövre häst typ irish cob/tinker, men jag hade kanske fel? Ts får ursäkta i så fall!


Jag har aldrig tävlat tinker, eller någon häst av arbetstyp med massa hovskägg etc. Men det finns ju nordsvenskar som tävlar dressyr. Lätt klass är ju inte att rida hästen samlad, det är bara vanlig grundridning som alla hästar fixar.

När TS skrev "irländare" och beskrev den så tänkte jag hobby-sporthäst, samma korsningstyp som finns i hela Europa. Många ridskolor köper in den modellen - stabil ridhäst med härkomst gott&blandat, inte så hög i blod men avlad för ridning och inte som draghäst.

Tror det är svårare med travarna i så fall - och inte för att domarna är "rasister" utan för att travarna har sin kropp emot sig, särskilt sådana som gått löp och inte blivit ordentligt omskolade. Men det fanns ju en jättefin ridtravare här på forumet som var med på bild - musklad som en ridhäst.
 
Har sett Fjording som gått LA med godkända resultat (bland stor häst) och även Haflinger som gått bra i dressyr. Vet en irländsk unghäst (grov skäck) som precis debuterat LB med klart godkänt resultat. Finns väl ngn Fjording som tävlar MSV också?
 
Här uppe är det en rätt härlig blandning hästar som tävlar dressyr. Friesrar, fjordingar, travare, olika ponnyraser mm. Jag har aldrig sett nån häst bli nerdömd pga sin ras. Däremot har jag sett dom få låga poäng de förtjänar pga dålig ridning-precis som med halvbloden.

Vidhåller att dressyrrasismen är ett hittepå.
 
Jag har tävlat dressyr med islandshäst och aldrig bemötts av något annat än glada tillrop. Nerbedömd har jag förmodligen inte blivit, de avdrag som görs är alltid befogade... galopprollning i traven eller halt med skruv. :p Visserligen har jag inte ridit högre nivå än LC men domarna ska väl döma lika opartiskt oavsett nivå och ras. Brukar få retsamma pikar för mina oproportionerliga knoppar, är inte så brydd på den biten. :angel:

389486_10151058413185596_106167371_n.jpg

390412_10151058412420596_1605811881_n.jpg
 
Jag har liksom många andra heller aldrig upplevt eller sett någon rasism inom dressyren, de med "utstickande" raser har enligt min uppfattning fått poäng som speglar ritten. Mig själv inräknat, rider ponny bland stora hästar. Håller till i lätta klasser, kan inte säga något om hur det ser ut längre upp, men faktum är ju att ju högre upp i klasserna man kommer desto bättre häst krävs för att utföra programmet.
 
Jag har en ponnykorsning med bl a travare och tinker i sig, och vi tävlar på LC-LB-nivå. Jag har bara fått positiva kommentarer när vi varit ute och tävlat, ofta att hästen är söt och välriden, och att det är roligt att se en lite "udda" häst på tävling. De kommentarer vi fått av domaren har speglat ritten. Vi har svårt att hävda oss mot halvblodens gångarter t ex, men det är ju inte så konstigt.
 
Sällar mig till kören som säger att det där med "rasism" inom hästvärlden i 90% av fallen bara är hittepå. Senast jag var ute på lokal var det en skäck på kanske 155 i mankhöjd (och som dessutom såg ut som om det var minst 50% quarter i) som vann båda klasserna på över 70%, trots olika domare. Vill man vinna får man rida bra, helt enkelt.
 
Grejen är väl snarare det att om man är duktig inom dressyr, och satsar uppåt: så satsar man sällan på en tinker eller ett kallblod. Därmed blir inte de hästarna de högsta bedömda. Inte heller har de supermkt gångarter så det kan vara svårt att få toppenbetyg i ökningar osv. Men en välriden häst och noggrann ritt betalar sig nästan alltid...
 
Min nelliphant är irländare utan registrerad stam, förvisso av storlek XL, men jag var lite fundersam innan vi sadlade om till Dressyr vad domarna skulle säga om henne. Hon har dock den stora fördelen att kunna röra sin gigantiska kropp förvånandsvärt lätt och graciöst :)
Vårt problem här i England är att det känns som om de är ännu mer noggranna med att allt ska vara snyggt och prydligt "av respekt för domaren" = om man INTE är superprydligt och välputsad kan vissa domare ta det peronligt (LARV! tycker jag). Men vi har haft tur såhär långt, rider på motsvarande LA/MSV:C nivå och det är bara nu sista gången vi kom hem utan rosett (eftersom en viss nelliphant bestämde sig för att bocka genom typ hela galopp-programmet...). :banghead:

(PS! Och även om Nelly är en gigantisk irländare så satsar vi mot St George)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp