Nedsatt immunförsvar vid amning??

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Nu är jag inne på min sjätte vecka med sjukdomskänsla i kroppen, jätteförkylning och hosta, plus en penicillinkur mot luftvägskatarr för tre veckor sen, och jag är verkligen SKIT-LESS!!!:devil: Hel-ammar min son som blir fyra månader nu den 20:e nov, och jag har varit sjuk nästan halva tiden som han funnits... Har ju dessutom min dotter på 2½ som ska "underhållas" på alla sätt och vis, och trots en fantastisk pappa till barnen så börjar det nu att ta ut sin rätt. Jag tror att hon släpar med sig en del otrevliga baciller från dagis, och vi blir smittade om och om igen i familjen, men jag har verkligen drabbats värst... Tog ett snack med en BVC-sköterska som trodde att min kropp jobbade så hårt på att producera mjölk (och därmed också antikroppar) åt lill-killen, så att den inte riktigt orkar med att göra mig frisk också.... Nån som vet om det skulle kunna stämma, eller om nån varit med om samma sak? Känner inte riktigt för att sluta amma heller bara för att jag ska bli frisk....:confused:
 
Sv: Nedsatt immunförsvar vid amning??

Jag vet inte, men tror du inte det beror mer på utmattning än amningen i sig. Dvs; du ammar mycket på natten=får ej sova ordentligt, och på dagen har du fullt upp med storasyster. Jag skulle inte sluta amma i din situation, för det är trots allt bättre att DU är sjuk än din lille bebis, om inflödet av dina antikroppar slutar och han får systers dagisbaggar alltså....


Hur du ska lösa det vet jag inte, men ett tips är att pappan till barnen tar föräldraledigt och du sjukskriver dig under en period. Så får du sova och hämta krafter på dagen, mellan amningarna.

Mer tips har jag inte. Krya på dig!
 
Sv: Nedsatt immunförsvar vid amning??

Det är väl så att när man en gång fått en infektion så får man nedsatt motståndskraft och så får man en till och så rullar det på i en ond cirkel. Jag hade ett antal bröstinflammationer efter varandra, och hamnade på antibiotikakurer. Först nu då jag börjar vara i skick inser jag hur trött och slut jag varit (sonen är nu snart 4 månader).

Så försök vila, få frisk luft och ät ordentligt!
 
Sv: Nedsatt immunförsvar vid amning??

Jag blev oxå rejält sjuk i något influensa-aktigt när lillen bara var några veckor. Och jag brukar nästan aldrig bli så sjuk. Jag frågade BB om det är vanligt att man blir extra nedsatt efter förlossning, men de trodde inte det. Men det kändes ändå som om det var så för mig. Det kanske var en kombination av förlossning, amning och trötthet.

Jag ammar fortfarande mycket, men nu är jag motståndskraftig igen. :D Har inte blivit förkyld trots att alla runt omkring är det.

Däremot åkte lillen på en dunderförkylning, trots amningen alltså.:mad:
 
Sv: Nedsatt immunförsvar vid amning??

Jag har inte heller nånsin varit såhär långvarit sjuk eller så intensivt, så det känns som om det kan bero på amningen... Idag har jag varit på vårdcentralen och fått antibiotika för bihåleinflammation och dottern mot ögon och öroninflammation :crazy: Men tror du jag kom ihåg att fråga doktorn om man är nedsatt när man ammar??!! :smirk: (Däremot sa hon att "dessa dagisbaciller" har inte varit nådiga i år, så det är kanske det iallafall...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
4
· Visningar
1 931
Senast: Disen
·
Gravid - 1år Känns bara som att jag måste få skriva av mig och få höra lite erfarenheter från andra mammor. Min son är nu 6 veckor, från början...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 291
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp