Nervös inför ridlektion, snälla hjälp

Ebbalooba

Trådstartare
Hej! Jag har ett ganska stort problem. Jag har ridit i ca 3 år och det har nästan alltid fungerat super bra. Jag har längtat till ridlektionerna (rider en gång i veckan) och varit glad. Men för ca ett år sedan började jag bli lite nervös inför lektionerna (eftersom att jag en gång blev totalt utskälld i min dåvarande nya grupp). Men nu har jag ridning imorgon och ny grupp, det jag vet är att vi ska ha hoppning... Jag är inte alls rädd för hästarna, utan bara för ridläraren typ... Hon ifrågasätter ALLT man gör som hon inte gillar. Dessutom har jag ganska lätt för att gråta i sånna tillfällen och vill inte skämma ut mig inför andra i gruppen (några tjejer går i min parallell klass..). Det som gör saker lite värre är att ridskolan är så sjukt stor, ca 80 hästar/ponnysar och 12 ridlärare. Snälla hur/vad ska jag göra? Jag är heller inte modig som vågar prata med ridläraren typ.... Snälla hjälp //Ebbalia
 
Först: ta ett djupt andetag.

Det kan vara svårt att se när man är i din ålder, men att få kritik från någon är inget man behöver skämmas för. Vilket kan vara mkt lättare sagt än gjort.

Du tar ridlektioner för att bli bättre. För att bli bättre måste sen som lär ut till dig påpeka sina brister, likväl som det du gör rätt. INGEN av alla oss här förväntar sig att bara få beröm om vi tar en ridlektion/ åker på träning. Och det är en bra sak. Om man inte vet vad man gör för fel så kan man inte veta vad man måste träna på, och hur.

Nästa råd som är(kan kännas) helt ohjälpsamt: skit i vad du tror att de andra kommer tycka/tänka. Du är där för att lära dig rida bättre. De är också där för att rida. Inte för att spionera på dig. De lyssnar säkert när du får instruktioner, men det är för att de också kanske kan använda det som blir sagt till dig.

Det handlar om din utveckling. Inget annat. Försök tänka bort att andra lyssnar. Vilket också kan vara lättare sagt än gjort.

Det kan vara svårt att få kritik. Speciellt när man tycker att man gjort nåt bra, och så säger nån att det man gjort är fel/dåligt/skräp. Men det är en del av livet. Det är okay att bli upprörd av det. Även om man inte behöver bli det. Om det är någon tröst så brukar de flesta människor tycka att det är svårt med kritik. Det är något man behöver lära sig hantera. Och du är i den åldern där detta lärande pågår.

Om det trots allt är så att du är hemskt obekväm med din ridlärare och du känner att det sätt han/hon lär ut på är ett sätt som inte passar dig alls så bör du byta lärare/ ridskola. Alla människor går inte ihop och speciellt när man skall lära sig något av någon annan så är det viktigt att man förstår varandra och är på samma våglängd, så att säga.

Hoppas detta hjälper något i alla fall.
 
Hej! Jag har ett ganska stort problem. Jag har ridit i ca 3 år och det har nästan alltid fungerat super bra. Jag har längtat till ridlektionerna (rider en gång i veckan) och varit glad. Men för ca ett år sedan började jag bli lite nervös inför lektionerna (eftersom att jag en gång blev totalt utskälld i min dåvarande nya grupp). Men nu har jag ridning imorgon och ny grupp, det jag vet är att vi ska ha hoppning... Jag är inte alls rädd för hästarna, utan bara för ridläraren typ... Hon ifrågasätter ALLT man gör som hon inte gillar. Dessutom har jag ganska lätt för att gråta i sånna tillfällen och vill inte skämma ut mig inför andra i gruppen (några tjejer går i min parallell klass..). Det som gör saker lite värre är att ridskolan är så sjukt stor, ca 80 hästar/ponnysar och 12 ridlärare. Snälla hur/vad ska jag göra? Jag är heller inte modig som vågar prata med ridläraren typ.... Snälla hjälp //Ebbalia
Det är väl en fördel att ridskolan är stor? Om det finns tolv ridlärare, byt till en annan som är trevligare? Prata med ridskolechefen eller be dina föräldrar göra det, och säg som det är, hör om ni kan byta till en annan ridlärare som har ett mildare sätt. Rimligen är det ingen nyhet för dem att den du rider för nu har ett burdust sätt. Det behöver ju inte vara något fel i det, för det finns folk som vill ha en ridlärare som skäller på dem hela tiden, annars anstränger de sig inte, men just för dig funkar det inte.
 
Tack båda två så mycket för era svar:heart Jag följde era råd och det gick faktiskt bra. Det blev även en lättnad när jag märkte hur trevliga alla var i min grupp (i mina tidigare grupper pratade vi nästan inget). Jag längtar till nästa lektion vilket är såå skönt med tanke på hur nervös jag var innan. När jag red tänkte jag mycket på om all kritik hon gav och det jag märkte var att det. var inte så farligt att bli ifrågasatt av det man gjorde:) Tack igen //Ebba
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp