Ni med baklänges transporter

LadyLusifer

Trådstartare
Jo det är så att min grabb har börjat veva med frambenen när man åker hem från tävling/träning... inte hela vägen utan mot slutet.. han tycker om att åka och vi åker några ggr i veckan, han lastar sig själv.
Vi har i dagsläget en BOJ bravo seh som funkar bra på alla vis och går stadigt och fint.. men det blir ju märken fram på väggen av hans fötter :( har satt i en fölvägg nu och hoppas det ska hjälpa.
Men jag börjar fundera på om han skulle föredra att åka baklänges kanske?
Googlade lite och hittade Equi-trec och boj magnum som såg mkt trevliga ut, vill hellst inte åka ume b50 eftersom dom saknar sadelkammare:p

Så är det någon som har erfarenhet av dom släpen? Har jag missat något bra baklängessläp? Och vad tycker era hästar om att åka baklänges? :)
 
Frågan är ju varför han vevar?
Min ena häst börjar skrapa i mattan när hon börjar bli frustrerad i lådan för att det tar tid att nå destinationen. Ibland för att hon är kissnödig (bara för att det finns spån vill de inte alltid kissa). Och har hon skydd/lindor kan hon börja skrapa för att det är varmt o svettigt om benen och hon önskar få lindorna avtagna.

Vill man ha lugnt i lådan får man köra på framåt utan att smyga i kurvorna, så fröken är upptagen med att nyttja benen för balansen istället :devil:

Hur tänker du att det skulle hjälpa med att åka baklänges? Nyfiken på hur ni finner problemet.
 
Har just ett B50 och gick från ett framlänges B45 just för att en av "våra" (min frus ) hästar hade börjat sparka och leva. Känslan (högst ovetenskaplig grund) är att de nu är mycket lugnare. Korta som långa turer.
Den fina boggi-konstruktionen samt isolering/tätning gör umevalet lätt MEN släpet är långt, vekt om du har en stökig häst (vilket gör att jag vill komplettera med en Thule för just dessa) och naturligtvis tungt för att vara ett Ume p.g.a. sin längd.

Beroende på hur du kör, vilka "ytor" du ställer dig på m.m. så kanske en enbart sidolastad är helrätt. Finns Boj Magnum som ny? Fans en trippel-axlad på annons men de bör väl vara bökiga att manövrera?

Letade efter Equitrek ,innan B50:n, som vi blev nyfikna på men tyvärr för få som hade erfarenhet. Kanske blir en sån nästa gång men känslan på demo-vagnarna hittills och dess konstruktion/lösningar gjorde att vi inte blev helt övertygade, inte än i alla fall.
Finns en här på forumet som har som säkert kommer skriva, hon är väldigt nöjd med sitt om jag minns rätt.
De har ju många smarta varianter med alternativ som sadelkammare, bodel m.m. Nästa gång jag ser en på tävling/träningsplats ska jag definitivt höra mig för vad de tycker =).
 
@caballus kissar gör han alltid på vägen hem oavsett skrap eller helt stillastående, så på så vis är han duktig :)
Det jag funderade på gällande att ha honom baklänges var att man hört att dom brukar trivas bättre så, och att i några av dom så är det liksom en tillsluten spilta med fast vägg under frambommen..
 
@ThomasM tack för reflektioner :)
hittade en 2 axlad boj magnum på annons men från 08 tror jag... så osäker på hur nya de går att få..
Hittade en equitrec också men de har jag aldrig sett live så man undrar hur de är ihopsatta och går på vägen.

Skönt att er upplevdes stå lugnare! Min står enbart och skrapar och gör som tur är inga andra konster men det är nog så tröttsamt!

Dragbil och be kort har jag så tunga kan dom få vara :)
 

Liknande trådar

Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 568
Senast: angelo
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 887
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 050
Senast: Korven
·
Utrustning Vi är i startgroparna att leta efter en ny (för oss) dragbil.. har tittat i trådarna men hittar inte riktigt den info jag är ute...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 044
Senast: LadyLusifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp