Ni med egen gård/hästföretag

matildadahlgren

Trådstartare
Ni som har en egen hästgård, vad har ni att erbjuda? Tänker både om ni har ett företag men även om ni till exempel hyr ut boxplatser, har lektioner med mera. Berätta gärna lite hur ni gör, hur ni gjorde i början när ni startade osv. Varför ska man välja just dig framför någon annan?
Undrar av ren nyfikenhet då jag själv drömmer om eget hästföretag.
 
Turism, dvs ridning i olika former och boende. Inget annat som diversifierar.
Började i liten skala för att känna av efterfrågan och växlade upp till fortfarande ganska liten skala som håller, i lönsamhet, i önskad arbetsmängd och för hästar och andra.
Välja oss? För att vi helt enkelt är väldigt bra på precis det vi gör, i den nischen, och erbjuder ganska unika produkter.

De konkurrenter, som får sämre betyg av kunder, har OFTA vår typ av verksamhet som ett "komplement" som de inte alls brinner för utan känner sig tvungna att ha för att få ihop inkomster. Och då blir det inte så bra, vare sig för företagare eller kunder.
 
Berätta gärna lite hur ni gör, hur ni gjorde i början när ni startade osv.
Jag ville ägna mig åt de aktiviteterna och de är automatiskt bokföringspliktiga så det vara bara att starta av tvång så att säga.
På den tiden så var man tvungen att få förvärstillstånd för att få köpa en gård så jag startade min avel och uppfödning på arrenderad mark.
När det väl dök upp rätt gård var dock det borttaget sedan 1½ år. Så kan det gå.
Men en jordbruksfastighet är ett företag så det blir ju så ändå.
Min avel, uppfödning och träningsverksamhet ligger just nu nere p.g.a. flytt och familjära orsaker.
Men min nisch var väl dokumenterat uppfödda hästar inridna för att passa alla.
Nu så hyr jag ut bostäder och hästplatser på min avflyttade gård och det är ju också ett företag, på alla sätt och vis.
 
Eller så kan man se det som att man vet vad man måste hitta först....
Jo men när man har hittat det så vet man ju vad man skall göra.
Jag har dock aldrig sett något företag som har gått bra utan att det först har funnits en fantastisk idé som kräver ett företag för att kunna genomföras.
Inte i någon bransch.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 985
Senast: tuaphua
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 769
Senast: NOC14
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp