Bukefalos 28 år!

Ni med erfarenhet av anaplasma!

glitter

Trådstartare
Behöver lite input från er som sett anaplasma live...Misstänker det på min kille nämligen...

Min klinik öppnar om en timme och jag ska ringa, troligtvis även åka in...

Min pålle är slö. Inte direkt ovillig att röra sig, men långsam liksom...

Har försökt läsa om symptomer osv, men blir inte klokare.
Min häst har aptit och är vaken i huvudet, går bra (vinglar inte).

Men i morse så hade han enligt sambon, som släppte ut, svullna/varma bakben. 38,7 i temp, men han har över 38 i normal så vet inte om det räknas som feber direkt...
Gick bra och va pigg liksom...

Men bakbenen bekymrar mig och han är som sagt slö när ja rider.
När jag tog in honom från hagen igår så va han VÄLDIGT upprörd över alla insekter. Han skakade på sig, bet mot kroppen och va helt blodig på halsen efter ett antal bitare vart på honom...
Å va trött när jag nattade. Dock helt rena bakben.

Nu går han med flugtäcke och sambon åker ut om någon timme igen å kollar vilket håll det går åt.

Nu svamlar jag bra känner jag, men jag tar gärna emot alla tankar på vad han kan ha råkat ut för... Är det anaplasma????:(
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

Låter inte alls som Anaplasma. Därmot så kan han ha blivit påverkad av allt gift från insektsbetten.
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

Det har ja inte ens funderat närmare på... Han får knölar å svullnader av alla bett å har världens tunnaste hud. Ska definitivt fråga vetten om det kan va det! Nu har han som sagt täcke å slöheten kom när regnet upphörde i helgen å värmen å insekterna kom...
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

Då är det säkert en reaktion, min reagerar precis så när han för för mycket gift i sig från ex knotten på våren, han får bölder, blir hänging och svullen och ibland feber.

Så tjärsalva, täcke å vad man nu kan ta till för att hjälpa dem. Hör med din vet, för iom att det är en allergiskt reaktion de får så kan de bli hjälpta av receptfria Cetirizintabletter under en period, sen jag började ge det fast i annat syfte så klarar han betten mycket mycket bättre.
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

En inackordering hade anaplasma. Det yttrade sig så att han började torrhosta och blev väldigt trött vid ridning. När han var trött hade han också feber på 39 grader. Febern kom och gick med några dagars mellanrum.
Han fick behandling och blev bra!
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

Min fick anaplasma för 2,5 vecka sedan. Hon var apatisk med hög feber (42 grader). Inga svullna ben, inte märkliga slemhinnor. Vinglade inte initialt men det var för att hon knappt orkade röra sig, dagen efter (när hon hade fått febernedsättnade i väntan på provsvar) vinglade hon rejält.

Hade en ponny som också hade anaplasma för 10-talet år sedan, han var inte alls lika dålig, upptäckte det eftersom han stannade en gång när vi var iväg och tävlade vilket inte var likt honom, hade nog runt 39 grader tror jag och betydligt mer "vaken".
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

De hästar jag känner som fått anaplasma har samtliga utom min egen blivit ngt vingliga, framför allt bak, utöver hög feber. En del hade höga febertoppar som kom och gick.

Min då 28-åriga häst fick hög feber enbart. Han såg lite blek ut i slemhinnorna och fick förhöjd puls ngt med. Men inget vingel alls. Och inget galliga ben.
Han fick en omgång superstark antibiotika. Och dropp för säkerhets skull.. Så medicinen späddes ut för hans gamla lever. Efter den höll han på att stryka med när febern kick ner och hjärtat skenade och han flåsade som efter ett löp. Dagen efter var han ok. Så vi bestämde os ihop med vet för att inte ge fler kurer.
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

Hur behandlade ni, eller behandlar ni fortfarande??

Min blev sämre igår. Gick fortfarande bra men svullen i bakbenen, gul i slemhinnor, hängig och 40,6 i feber. Åkte in, tog akututstryk och vet-koll.

Negativt på blodprovet dock. De trodde det var för tidigt så nytt prov ska in i morgon...

När vi kommer hem myser vi boxen en stund. Tempde till 39,6. Han åt å drack med glad aptit, sen gick vi på liten promenad. Då va han ute å gick med mig... Pigg å glad!

Han fick gå ut en stund å äta gräs. Jag satt som en hönsmamma på stenen bredvid:angel:

Sen in å nattfodra. Då va tempen 39,3 å benen mindre svullna.

Vi tar en dag i taget så får vi se... Men man ska väl inte behandla dom i onödan med så stark medicin? Eller är det risk för att de blir kroniskt dåliga annars??
Vad händer om även nästa prov är neg???

Kramar i sommarvärmen...:banana:
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

En kompis häst drabbades av anaplasma - och det märktes ingenting. Så symptomen tycks kunna skifta enormt. Provet togs enbart pga att hästen var nyköpt och min kompis ville göra ett par kollar för säkerhets skull (ihop med travsnubbe så de är liksom vana att åka till klinik bara för att kolla av saker för säkerhets skull). Vetten skrattade och tyckte det var onödigt att ta ett test men min kompis stod på sig. Vetten skrattade inte efter att provresultatet kommit...
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

Hur behandlade ni, eller behandlar ni fortfarande??

Min blev sämre igår. Gick fortfarande bra men svullen i bakbenen, gul i slemhinnor, hängig och 40,6 i feber. Åkte in, tog akututstryk och vet-koll.

Negativt på blodprovet dock. De trodde det var för tidigt så nytt prov ska in i morgon...

När vi kommer hem myser vi boxen en stund. Tempde till 39,6. Han åt å drack med glad aptit, sen gick vi på liten promenad. Då va han ute å gick med mig... Pigg å glad!

Han fick gå ut en stund å äta gräs. Jag satt som en hönsmamma på stenen bredvid:angel:

Sen in å nattfodra. Då va tempen 39,3 å benen mindre svullna.

Vi tar en dag i taget så får vi se... Men man ska väl inte behandla dom i onödan med så stark medicin? Eller är det risk för att de blir kroniskt dåliga annars??
Vad händer om även nästa prov är neg???

Kramar i sommarvärmen...:banana:
Ta leverprov.

De symptomen hade min när den hade en leverförgiftning!!!:eek:

De svullna benen kan vara fotosensitiviteten. Är de vita?

Låt den stå inne-skona från solljus.

Om den har leverpåverkan bör den inte äta gräs i o m att den inte kan bryta ner klorofyll. Ge hö.

Även att den blir piggare på kvällen är ett tecken= mindre sol.

Nu vet vi inte om din har detta, men nästa steg är att huden på de svullna benen spricker i karlederna o sin även uppåt om den har vita strumpor. Huden går i nekros.

min häst behandlades ju felaktigt o fick både PC o finadyne vilket inte var bra för levern.

Jag fick tjata mig till ett blodprov för levervärde. Den Vetten mumlade sedan bara.... en klinikchefsvet. Fick inte heller vidare bra råd utan den fick infektion i de såriga benen i högsommarvärme. Omläggning var 3-e dag. Ja gissa vad som hände....
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

Oj, vet du vad förgiftningen kom av?? Hade han alla symptom eller bara gula slemhinnor?
Ska definitivt prata med vetten om detta!
Han står inne på natten, å imorse hade han 37,4 å sprang typ ut...
Nu mitt på dagen e han tempad igen. 38,7 och benen mindre svullna. han e skimmel å ena benet e vitt...

När han kom in igår så hade han ju vart i solen men hade ändå lägre temp ytterligare än när han hade vart inne.

Men ska som sagt verkligen kolla med dom!!
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

ps. Slemhinnorna var rosa igen både vid insläpp igår, utsläpp idag och vid koll Kl 12....
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

De hade alla symptom o blev bättre med undantag för "muggen" i karlederna.

Den hade dock bara feber i ngn dag iom att den fick finadyne.
 
Sv: Ni med erfarenhet av anaplasma!

Hon behandlades med tetracyklin i 6 dygn, 1 spruta intravenöst varje kväll (inkl den midsommarafton jag skulle spenderat i skärgården ... ;)).
Som jag förstår det (jämfört med när ponnyn var sjuk-02) så har man nu väldigt bra prover som visar förekomst direkt i blodet istället för antikroppar.
Vi tog prov akut på måndagen, då hade hon max varit dålig över natten, hon som släppte ut måndag såg inget konstigt och när jag tog in vid 17 var hon apatisk..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 643
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 498
Senast: Efwa
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 539
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp