Ni med erfarenhet av klapphingst

Försäkringen påverkas inte av att han är klapphingst, det var det första jag kollade upp. Däremot täcker inte försäkringen operationen om den andra testikeln ska tas bort.
 
Mja, jag har en del erfarenhet av hingstar men har aldrig ägt någon själv. Det ställer ju onekligen sina krav. Snarare är jag nog beredd att låta operera honom och samtidigt slippa oroa mig för tumörer. Skulle vara intressant att höra hur klapphingstägare resonerat där. Någon?
 
Mja, jag har en del erfarenhet av hingstar men har aldrig ägt någon själv. Det ställer ju onekligen sina krav. Snarare är jag nog beredd att låta operera honom och samtidigt slippa oroa mig för tumörer. Skulle vara intressant att höra hur klapphingstägare resonerat där. Någon?

En spontan fundering. Är hästen objektivt värd pengarna det blir med pris plus op? Risken är ju de får öppna buken vilket är rejält dyrt. Och riskfyllt. Samt innebär en konvalescens.

Helt ärligt så det känns som du bestämt dig, men jag kan inte se en enda anledning att ens fundera på att köpa hästen eller ens åka och titta på den. Du riskerar förlora både pengar och häst och är den SÅ fantastisk i teorin ens?
 
@Sai jag tycker du borde utifrån hur du verkar bestämt dig, först och främst åka och prova hästen .

Det känns så naivt att i förväg utan att öht varesig träffat eller provridit hästen, ha bestämt sig att den är drömhästen typ . Förlåt - men ärligt utifrån din tråd.
 
Men Gud.

Jag har verkligen inte bestämt mig. Snarare blir jag allt mer tveksam. Men vad spelar det för roll för er?? Det här är ingen debatt kring mitt ev hästköp. Jag har inte sagt nåt om att hästen är ”fantastisk” eller ”drömhästen”, jag har ju inte träffat den än! Däremot är det den första som tickar alla mina boxar, bl a den lite annorlunda rasen jag söker - utan att behöva importera. Det är lockande och jag blev glad när den dök upp, men klapphingst-statusen är ev en dealbreaker för mig. Därför vill jag ha mer info först. Om det är naivt får det väl vara det.

(En annan åsikt hade ju kunnat vara att det är bra och ansvarsfullt mot häst och säljare att tänka igenom och ta reda på så mycket som möjligt innan jag far iväg hals över huvud och provrider en häst som jag ändå aldrig kommer att köpa...)

Jag bad om erfarenheter, inte ifrågasättanden. Tråkigt att det ena inte kan erbjudas utan det andra.
 
Senast ändrad:
Men Gud.

Jag har verkligen inte bestämt mig. Snarare blir jag allt mer tveksam. Men vad spelar det för roll för er?? Det här är ingen debatt kring mitt ev hästköp. Jag har inte sagt nåt om att hästen är ”fantastisk” eller ”drömhästen”, jag har ju inte träffat den än! Däremot är det den första som tickar alla mina boxar, bl a den lite annorlunda rasen jag söker - utan att behöva importera. Det är lockande och jag blev glad när den dök upp, men klapphingst-statusen är ev en dealbreaker för mig. Därför vill jag ha mer info först. Om det är naivt får det väl vara det.

(En annan åsikt hade ju kunnat vara att det är bra och ansvarsfullt mot häst och säljare att tänka igenom och ta reda på så mycket som möjligt innan jag far iväg hals över huvud och provrider en häst som jag ändå aldrig kommer att köpa...)

Jag bad om erfarenheter, inte ifrågasättanden. Tråkigt att det ena inte kan erbjudas utan det andra.

Var det mitt inlägg du reagerade på så var det mer en reflektion över att trots att du i tråden förklarat att du inte vill ha det beteende som är risken osv endera överväger att köpa. Då uppstår frågan om det är mer känslomässigt eller om hästen ÄR ett sånt fynd rent objektivt (sådana finns även om de är sällsynta) att det är värt risken alt värt dyra pengar på operation?

Jag skulle tex aldrig köpa en import iom den risk man tar försäkringsmässigt. Den aktuella hästen var (efter provridning men sak samma) helt enkelt så rätt att jag var beredd att ta risken.
 
Mja, jag har en del erfarenhet av hingstar men har aldrig ägt någon själv. Det ställer ju onekligen sina krav. Snarare är jag nog beredd att låta operera honom och samtidigt slippa oroa mig för tumörer. Skulle vara intressant att höra hur klapphingstägare resonerat där. Någon?

En buköppning är ingen billig operation, så hästen blir rejält mycket dyrare. Och riskerna med en sådan operation är ju heller inte försumbar. Till det kommer undersökningarna för att lokalisera ev. kula. Om något händer i den proceduren vill jag mena att försäkringsbolaget säger blankt nej. Alltså ingen häst, inga pengar.

Jag hade nog faktiskt hoppat över den hästen, även om den var till skänks.
 
@Sai det var kanske min kommentar och ja - jag använde ordet naiv det är jag medveten om .
Du skrev såhär i din originalpost :

Jag är på väg att köpa en snart sjuårig klapphingst. Han är opererad, men veterinären hittade bara en testikel som kunde tas bort. Antingen har han aldrig haft två eller också - mer troligt - är den andra underutvecklad och kvar i buken, vilket kräver en mer avancerad titthålsoperation som kostar mycket pengar.

Säljaren menar att han är lugn och jämn i humöret sedan operationen och att han går ihop med ston nu utan problem. Det verkar stämma, men tyvärr bor han för långt bort för att jag ska kunna hälsa på mycket och umgås med honom innan köpet. Vi ska göra ett hormontest i samband med besiktningen, men troligen visar det att han fortfarande är hingst, i smyg. Jag är förstås rädd att han ska få ett plötsligt hormonpåslag och bli förändrad, eller att han ska drabbas av cancer pga testikeln som är kvar - trots att inget av detta verkar ha stöd i forskningen. Att avstå från att köpa honom kan jag nog inte eftersom han i allt övrigt passar mig perfekt och jag har letat häst länge!
.

När det sen visar sig att du öht inte varesig träffat eller provridit hästen osv, så har du fått alla de svar i tråden från många olika utifrån att hästen dessutom är klapphingst .

Jag tycker verkligen inte det är några konstiga svar du fått eller att någon dragit en massa överdrivna växlar etc. Du har ju som sagt inte ens sett/träffat/ridit hästen utan tycker dig ”såld” utifrån annons och samtal på telefon med säljaren .

Fö blir jag nyfiken på säljarens argument att ”han funkar bra NU efter kastrering (ena testikeln) och går bra ihop med ston NU” .
Gissar att den helt tydligt i annonsen säljs som just klapphingst utifrån din egen redogörelse .
 
Senast ändrad:
Men Gud.

Jag har verkligen inte bestämt mig. Snarare blir jag allt mer tveksam. Men vad spelar det för roll för er?? Det här är ingen debatt kring mitt ev hästköp. Jag har inte sagt nåt om att hästen är ”fantastisk” eller ”drömhästen”, jag har ju inte träffat den än! Däremot är det den första som tickar alla mina boxar, bl a den lite annorlunda rasen jag söker - utan att behöva importera. Det är lockande och jag blev glad när den dök upp, men klapphingst-statusen är ev en dealbreaker för mig. Därför vill jag ha mer info först. Om det är naivt får det väl vara det.

(En annan åsikt hade ju kunnat vara att det är bra och ansvarsfullt mot häst och säljare att tänka igenom och ta reda på så mycket som möjligt innan jag far iväg hals över huvud och provrider en häst som jag ändå aldrig kommer att köpa...)

Jag bad om erfarenheter, inte ifrågasättanden. Tråkigt att det ena inte kan erbjudas utan det andra.
Du befinner dig på ett forum, vill du välja o vraka kan du skriva i dagboken o ta bort de svar du inte vill ha.
 
Jag skulle inte vilja ha en klapphingst och skulle därför ta med en operation i beräkningen både vad gäller ekonomi och risk.
Jag lät operera min treåring i somras efter att han en dag bestämt sig för att han helst skulle se sina syskon döda...
Valde mellan slakt och op. buköppning var dock inte aktuellt för mig pga. den stora risken och den långa konvalescensen. Men på ett fåtal platser utförs klapphingst op med laparaskopi alltså titthål på stående häst med lokalbedövning. Väldigt liten risk för komplikationer enligt vet. och totalt en månad konvalescens med ett fåtal dagar på box (minns inte exakt hur många) Vi visste att testikeln inte låg i ledaren utan befann sig någonstans i buken och fick fast pris på själva op på 14500kr tillkom läkemedel och ett dygn på kliniken, slutade på ca 18 000. Det är ju dock ingen garanti att det inte tillstöter komplikationer som kan öka på kostnaden väsentligt men enligt min vet så var det ovanligt med denna typ av op största risken ska vara kolik eftersom magen varit fastande före och att magen fylls med gas under själva op. för att skapa arbetsutrymme. Med tanke på det och att vi hade en bra bit att åka ville de gärna behålla honom över natten för att se att han kom igång bra.

Det bästa vore väl om nuvarande ägare kunde kosta på operationen och sedan sälja en valack.
Skulle jag köpa den hästen skulle jag vilja diskutera den hästen med en vet som utför laparaskopi och höra vilka förutsättningar som finns.
Lycka till!
 
jag fick också betala 17500 kr för klapphingstoperation på min tvååring i april.gjordes också stående.
 
  • Gilla
Reactions: Sai
Tack för informativa svar! Lutar åt att jag letar vidare. Jag pratade med en veterinärkirurg häromdagen som var tydlig med att det inte finns några garantier att en ev operation blir lyckad. Det finns lite för många ”tänk om” i detta. Nu vet jag iaf lite mer om klapphingstar än jag gjorde innan. :)
 
Tack för informativa svar! Lutar åt att jag letar vidare. Jag pratade med en veterinärkirurg häromdagen som var tydlig med att det inte finns några garantier att en ev operation blir lyckad. Det finns lite för många ”tänk om” i detta. Nu vet jag iaf lite mer om klapphingstar än jag gjorde innan. :)

Jag tycker du tänker rätt. Det är stora risker du drar på dig, att stå med obrukbar eller död häst, alternativt en som inte fungerar alls (hingstig). Låt det vara säljarens problem att ta itu med. Alternativet är ju alltid att säljaren själv opererar och säljer en ren valack.
 
När jag köpte min häst som 2 åring trodde jag att han var valack. Det var han inte!
Han hade båda kulorna i magen och efter provtagning för att kolla testosteronnivån samt ultraljud för att se testiklarna så bokade vi operation.
Jag misstänkte länge att något inte stod rätt till. Han var väldigt tuff och skvätte ofta med snoppen.
När han började rymma flera gånger om dagen och tillslut rymde till två ardennerston och skulle betäcka dom så åkte vi direkt och tog prover.
Efter det var han helt som förbytt. Vi fick göra en hingsthage som han endast fick gå i när jag var hemma för han gick knappt att leda.
En månad fick vi vänta på operationstid men jag tvekade inte en sekund på att han skulle opereras.

Jag tror att det bara blir problem. Veterinären sa till mig att klapphingstar oftast är värre än hingstar eftersom testikeln/testiklarna ligger i värme och producerar mängder av hormoner.
Min lille grabb hade 3700 i testosteron, en valack ska ligga på ca 300 tror jag.

Han är fortfarande hingstig men inte alls som innan. Han KAN gå med ston men om han blir förtjust i dom och dom i honom så betäcker han..
Dock hade jag honom ihop med mitt sto i fyra år utan att han gjorde något, men dom var inte alls intresserade av varandra på det sättet. ;)

Red en häst för många år sedan som var klapphingst och han var otroligt svår.
Så visst kan man köpa en klapphingst, men jag skulle operera den om det går.
 
  • Gilla
Reactions: Sai

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 309
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 366
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 769
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp