Ni med paddock som ej fryser!

cello

Trådstartare
Skulle vilja ha svar från er som har paddock som funkar att rida i på vintern.

Vad har ni för underlag? Hur sköter ni den? Funkar det att rida även om det varit blött och sen fryser? Osv osv...
 
Jag har ingen egen paddock (och har aldrig haft annat än som medlem i klubb) men har haft häst på olika anläggningar och barnen ridandes på olika ställen.
Den enda paddock som jag har stött på som var möjlig att rida hela året oavsett väder och temperatur var en som jag tror hade underlag från Ryttar-VM i Stockholm. Den innehöll förutom sand någon sorts "ull". De sålde detta material efter VM och jag har hört från annat håll att det var ett väldigt bra underlag. På den anläggningen som jag såg materialet (flera år/vintrar) så hände det att delar av ridbanan hamnade under vatten, men det antar jag berodde på dålig avrinning/dränering. Men som jag minns det var det inga problem när det hade runnit undan. Ungarna red i snöstorm och i -20. Nu är det några år sedan, men som jag minns det så dammade den inte heller så förskräckligt.

Kanske finns det någon annan som vet vad materialet/sammansättningen heter?
 
I förra stallet fanns det dels ett mindre ridhus, dels en ganska stor ridbana med gummiflis. Hur det såg ut under gummiflisen kan jag inte svara på. Ridbanan kunde vara ganska tung på sommaren, men när det blev lite kallare höll sig underlaget kanonfint. Ridbanan var dränerad, så den blev inte heller förvandlad till en sjö (lite blött kunde det såklart bli, men aldrig så att man i princip fick simma över den) av massor med regn eller när det töade. Den var riktigt trevlig för det mesta.
 

Liknande trådar

Anläggning Det är ingen här som rider längre, så min paddock används inte alls och det växer en hel del gräs och ogräs där. Jag funderar på om jag...
Svar
3
· Visningar
918
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 274
Senast: JohannaB
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 899
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp