Ni med små SF mått.

Cilla89a

Trådstartare
Ni som haft små SF mått i era graviditeter, gjordes det någon åtgärd (tex TUL)? Eller ni följde trotts allt en egen, om en låg kurva hela graviditeten? Kom bebisen ut normalstor ändå?

Jag hade i vecka 24 SF mått 22,5 idag i vecka 28 var det bara 24. Min BM var inte det minsta oroad över det, men mitt hjärnkontor spann igång kan man ju säga :nailbiting:
 
Minns inte siffrorna på mitt sf mått men det låg väldigt ”normalt” först och sen avvek det och gick ner nån kurva så då fick jag åka på TUL, men det var ingen fara och ut kom en alldeles ”lagom” unge! (51 cm och 3790 gram ca 9 dagar över tiden)
 
Min mage låg under kurvan på SFmåttet hela vägen, tappen yttligare på kurvan fram mot slutet. Jag gjorde flera ultraljud i slutet, av andra anledningar, så var aldrig orolig över att måttet var litet för dom såg att han mådde bra.

Hade liten mage och litet SF-mått och ut kom en frisk välmående pojke på 49cm och 3600g 4dagar efter BF. Alltså helt ”normalstor”.


Är inte bm orolig skulle jag inte heller vara det..
 
Båda mina låg lågt (typ nedersta strecket) och fick tul som visade normalstora/stora bebisar. Den ena kom ut 4,1 kg och den andra 3,5. :)
 
Hade litet sf mått. 22 i v.25 som steg till 30 i v.40 när hon kom ut. Hon var liten 2510g. Tul visade några dagar innan att hon vägde 2800g resp 2600g (två på varandra följande dagar). Får extra koller vid ev framtida graviditet då hon var så liten trots fullgången enligt datum (född på bf). Hittades inget fel på moderkakan eller så, hade dock hyperemesis hela graviditeten men de sa hela tiden att bebis tar den näring hon behöver och nu efteråt att det ej bör vara orsaken...
 
Senaste graviditeten tyckte (och tjatade) min bm hela tiden om hur liten mage jag hade. Jag följde "normallinjen" förutom mot slutet då den planade ut lite. Blev skickad på TUL som visade -7% men inget anmärkningsvärt. Ut kom en stadig unge på drygt 3,8 kg och 51 cm lång på bf+12 :D Min bm undrade efteråt var jag gömde den ungen.
 
Jag minns inte vad jag hade så tidigt i graviditeten men mitt sf-mått har legat relativt lågt (typ mellan mitten och öähsta kurvan) båda graviditeterna. Första gjordes ingenting utan det sågs som helt normalt. 3170 g när han föddes några dagar innan bf.

Den här graviditeten hade jag redan tul inbokat pga havandeskapsförgiftning senast men fick ett extra när sf-måttet avstannade. Oron var alltså inte att det var lågt utan att det stannade av på kurvan. Bebis normalstor enl tul. Då hade det inte växt alls på några veckor och totalt 1 cm på en månad.
 
Jag låg under lägsta kurvan länge med andra barnet. Inget extra TUL. Kollades en snabbis när vi var in för minskade fosterrörelser och läkaren gjorde uppskattningen "liten, men inte tillväxthämmad". Barnet kom ut samma kväll och vägde 2,9 kg, så det stämde väl rätt bra.
 
Min mage var mindre med andra barnet än med första.
Så jag hamnade under ”min egen” kurva. Vet ej hur den låg till på den normala kurvan, men inte mycket under standard.
Fick iaf göra ett TUL som jag tror visade kanske 10% mindre barn än medel. Ut kom Lowe som vägde 3700gram och var 51cm lång. Kom på BF+2
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Har försökt googla och googla men tycker mig inte hitta några bra svar, så nu efterfrågar jag era erfarenheter. Mitt SF-mått har hela...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 407
Senast: Sofie_B
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 095
Senast: Tramptass
·
Gravid - 1år Jag har funderat lite nu på eftermiddagen. Jag läste här om dagen att när man mäter livmodern så ska man ha "tom" urinblåsa för att det...
Svar
2
· Visningar
1 071
L
Gravid - 1år Sitter och funderar mitt i natten/tidigt på morgonen... 1) Jag är gravid i vecka 21 (20+3 idag) och har inte ökat något alls i vikt...
2
Svar
31
· Visningar
3 168
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp