Ni med utekanin

cowgirl81

Trådstartare
Hur gör ni nu när vintern närmar sig. När flyttar ni över till vinterbur eller tar in på vind/Regn skyddat område. Vet ej hur ja ska göre me min kanin till vintern. kan ej bygga bur nu då jag är skadad, och köpa en isolerad bur har ja ej pengar till då de är dyra. Och kollar man efter begagnat så är de ofta långt bort eller redan sålt. Hur gör ni. :)
 
Sv: Ni med utekanin

jag har mina 13 kaniner i ett kaninstall året runt. I fackburar, de får komma ut i hagar på sommaren.


köpa kanin utan att ha ekonomin för underhållet:confused::mad:
att burarna är dyra är ingen ursäkt.

köp en innebur och ha kaninen inne om möjligt, dom är lite billigare. annars får du helt enkelt lösa det med utebur på ben
 
Sv: Ni med utekanin

Du behöver ha en bur upphöjd från marken, men den behöver inte vara isolerad.
Vad har du för bur nu? Kan du ta upp den på veranda eller liknande och ströa med halm?

Jag håller på med nya burar då jag flyttat och kaninerna fortfarande bor lite provisoriskt. Dock är det bara krångligt för mig, kaninerna har det bra och 2 av 3 bor i burar som lätt funkar i vinter. Den ena behöver nog en presenning för att klara vintern men tills dess ska de nya vara klara.
 
Sv: Ni med utekanin

Har du inget lämpligt förråd/loge/höloft? Stallägaren har sina på höloftet under vintern. "Burarna" är byggda av kompostgaller.

När jag hade kanin (för hundra år sen) byggde pappa en utebyr som kaninen var i året om. En stor utedel och ett isolerat hus som var fyllt med hö att gosa ner sig i.
 
Sv: Ni med utekanin

En isolerad bur är inte nödvändigt, utan kan snarare ge motsatt effekt om det är felisolerat.

Ingen av mina uteburar är isolerade alls.
Dem får bara lite extra halm i huset och buren.
Kaniner tål kyla bättre än värme.

Mina bor alltid i sina uteburar, har inga sommarburar.
Däremot hagar dem får komma ut i flera timmar/dag, men det gäller året om. :)
 
Sv: Ni med utekanin

Se till att din kanin kommer upp en liten bit från marken där det är tänkt att den ska sova, då marken kyler. Fyll huset med halm och försök att buren står så att det inte blåser in i den. Det gör inget att de har möjlighet att springa ner på marken, bara att de har en plats att krypa in i o få värme på när de känner att de behöver det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med utekanin

Svarar alla.
Buren står på backen men kan man ställa den på en pall och ha halm under pallen så inte kyla kommer upp. Bodelen är rätt stor me massa halm i. Han är en minilöwen så har ju gott om päls. De att jag köpte honom var för att jag haft kanin mycket som liten och saknade det.
Kan tyvärr inte ha han inne.
Men har ett garage med snickarbod, Han skulle ju kunna stå där inne eller om ja ser till så han kommer upp lite från backen och får lite vindskydd.
Kan fixa bild på buren om ni vill.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 332
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 386
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 510
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp