Bukefalos 28 år!

Ni som äger frieser, kolla hit!

ssandraar

Trådstartare
Försöker få ihop så mycket information som helst innan jag ska importera en egen svart skönhet. All information uppskattar jag, som vad ni ger i foder, hö, barfota eller inte barfota osv.. Berätta ALLT haha!
Och ni som har importerat en frieser, berätta gärna var ni importerade den ifrån!
Berätta gärna om era frieser hästar, vad ni gör med hästen, hur de är i temperament m.m.. det är bara roligt att läsa :)
 
Försöker få ihop så mycket information som helst innan jag ska importera en egen svart skönhet. All information uppskattar jag, som vad ni ger i foder, hö, barfota eller inte barfota osv.. Berätta ALLT haha!
Och ni som har importerat en frieser, berätta gärna var ni importerade den ifrån!
Berätta gärna om era frieser hästar, vad ni gör med hästen, hur de är i temperament m.m.. det är bara roligt att läsa :)

Jag importerade inte min men hon är importerad av förra ägaren från ett jättebra stort ställe. Dock så skodde de henne fel så hon har dåliga hovar men är jättesnäll.

Hon är lättfödd och jag fodrar med hösilage men ett tag krävde hon mycket mat men nu när hon trivs blir hon lätt en tjockis :) Otroligt vänlig och vän häst som man inte får brusa upp mot men som behöver en trygg ledare. Snällare häst får man leta efter men hon är samtidigt den spändaste häst jag mött i vissa situationer men gör aldrig någonting. Min förra Frieser föddes i Sverige och gick barfota från början tills dess att han dog. Väldigt bra hovkvalité! Han var liksom min nuvarande låg i rang och mycket snäll. Tyr sig till människor.

Min nuvarande tös älskar att hoppa men är jätteduktig i dressyr med, hon gillar att ridas ut men inte ensam (inte övat direkt) eller längst fram.

Det roliga är dock att hon blir som förbytt när vi träffar andra Frieserhästar - de föredrar sin egen ras ofta om de får välja (det betyder inte att de inte trivs med andra raser). Hon är otroligt nyfiken på allting. Min är även inkörd oh duktig på det. Inkörd i Holland i enbett och i par samt insutten.

Jag förespråkar Tyska stamboken så jag tycker även om de fina importerna därifrån även om jag aldrig importerat därifrån själv och min är från Holland.. :) Kul med en egen pärla för dig! Ett bra val. :)
 
Hoppas du inte tänker importera ngn frieser du hittat på försäljning på hästnet utan har bra kontakter om du ska importera!
Finns en hel del otroligt lurendrejarannonser gällande frieser just på hästnet som aldrig verkar få ngt slut.. så var noga med vem du köper av..... gäller ju import rent allmänt.
 
Hoppas du inte tänker importera ngn frieser du hittat på försäljning på hästnet utan har bra kontakter om du ska importera!
Finns en hel del otroligt lurendrejarannonser gällande frieser just på hästnet som aldrig verkar få ngt slut.. så var noga med vem du köper av..... gäller ju import rent allmänt.

Håller med! Har du möjlighet så åk ner till Holland och kolla själv, om möjligt - ta med egen veterinär då det kan fuskas! :) Kräv då blodprov.

JAg har tips på en bra rådgivare och importör, en kvinna i Sverige om du är intresserad av en trygg källa :)
 
berätta gärna vem
Håller med! Har du möjlighet så åk ner till Holland och kolla själv, om möjligt - ta med egen veterinär då det kan fuskas! :) Kräv då blodprov.

JAg har tips på en bra rådgivare och importör, en kvinna i Sverige om du är intresserad av en trygg källa :)

Berätta gärna vem som är den "trygga källan" ;) Vi får se om det blir en tripp ner och kolla på hästen eller om det blir att köpa den osedd.. Det finns såklart en risk i att köpa osedd men vi får se :crazy:
 
berätta gärna vem


Berätta gärna vem som är den "trygga källan" ;) Vi får se om det blir en tripp ner och kolla på hästen eller om det blir att köpa den osedd.. Det finns såklart en risk i att köpa osedd men vi får se :crazy:

Pm:ar ifall man inte får nämna folk.
 
Jag importerade min Frieser själv från Holland 2005.
En massa mejl och telefonkontakt, men jag var också ner och träffade hästen och provred innan jag bestämde mig, gick helt smärtfritt utan problem med nåt...
Har nu haft min i 9 år, jättenöjd :)
 
Jag importerade min Frieser själv från Holland 2005.
En massa mejl och telefonkontakt, men jag var också ner och träffade hästen och provred innan jag bestämde mig, gick helt smärtfritt utan problem med nåt...
Har nu haft min i 9 år, jättenöjd :)

Så kul att det gick så himla bra och att du är nöjd över ditt köp! Var det från ett försäljningstall eller privatperson du köpte hästen från? :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 524
Senast: Whoever
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 841
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 099
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp