Ni som avlar på hobbynivå.

Sofie.S

Trådstartare
Jag och en vän diskuterade raser, priser och utgifter.
Ni som avlar renrasiga hundar med stamtavla på hobby nivå, berätta gärna mer!
Vad har ni för ras? Vad säljer ni valparna för? Hur mycket plus räknar ni att ni gör på en valp? Har ni avelstikarna hemma eller har ni även sålda tikar med avelsrätt?
Och framförallt, jobbar ni deltid eller heltid?
/Nyfiken. :)
 
Jag och en vän diskuterade raser, priser och utgifter.
Ni som avlar renrasiga hundar med stamtavla på hobby nivå, berätta gärna mer!
Vad har ni för ras? Vad säljer ni valparna för? Hur mycket plus räknar ni att ni gör på en valp? Har ni avelstikarna hemma eller har ni även sålda tikar med avelsrätt?
Och framförallt, jobbar ni deltid eller heltid?
/Nyfiken. :)
Vinst ???? Vad är det? Man kan inte jobba heltid och föda upp.
 
Jag och en vän diskuterade raser, priser och utgifter.
Ni som avlar renrasiga hundar med stamtavla på hobby nivå, berätta gärna mer!
Vad har ni för ras? Vad säljer ni valparna för? Hur mycket plus räknar ni att ni gör på en valp? Har ni avelstikarna hemma eller har ni även sålda tikar med avelsrätt?
Och framförallt, jobbar ni deltid eller heltid?
/Nyfiken. :)
Vad @dobbis sa. Vinst? Konstigt koncept. Inför min kommande (första) kull, har jag haft utgifter direkt relaterade till den här kullen på ca 65.000:-, innan valparna är födda. Ska jag sen lägga till utebliven inkomst för att jag tar ledigt veckan när de ska födas, hamnar vi betydligt högre.

Kommer ta 12.000:- för valparna. En går som delbetalning för tiken, en som ska bo kvar samt en eller två som fodertikar/bibehållen avelsrätt. Så även om jag får en stor kull på 10 valpar, kommer jag att gå back...

Jag jobbar hemma.
 
Vinst ???? Vad är det? Man kan inte jobba heltid och föda upp.
Därför min nyfikenhet!
Man skulle antagligen aldrig avla på hästar om man gick back på ett föl.
Så hur liten "vinst" är man beredd på för att ändå fortsätta avla på hundar?
 
Vad @dobbis sa. Vinst? Konstigt koncept. Inför min kommande (första) kull, har jag haft utgifter direkt relaterade till den här kullen på ca 65.000:-, innan valparna är födda. Ska jag sen lägga till utebliven inkomst för att jag tar ledigt veckan när de ska födas, hamnar vi betydligt högre.

Kommer ta 12.000:- för valparna. En går som delbetalning för tiken, en som ska bo kvar samt en eller två som fodertikar/bibehållen avelsrätt. Så även om jag får en stor kull på 10 valpar, kommer jag att gå back...

Jag jobbar hemma.
Dessa 65 000kr, vad är det för utgifter?
Som sagt, väldigt nyfiken!
Avlar man för sitt eget intresse eller för att man gör någon slags vinst på valpar?
 
Vad har ni för ras?

Chihuahua

Vad säljer ni valparna för?

Väldigt olika. Har sålt från 8-17k.

Hur mycket plus räknar ni att ni gör på en valp?

Jag går inte plus.. Jag vet att många som inte avlar vägrar tro på sånt men det gör jag inte. Sedan är det olika hur man räknar men ska jag ta in de kostnader jag har som jag inte haft om jag inte hållit på med avel så blir det mycket pengar. Inköp av och meritering av hundar, både de som går i avel och tyvärr de som sedan inte håller måttet.. inkomstbortfall vid parning och valpning samt första tiden.. akuta snitt som givetvis alltid sker på jourtid.. språngavgift.. mm mm. Kan hålla på länge :crazy:

Har ni avelstikarna hemma eller har ni även sålda tikar med avelsrätt?

Båda delar.

Och framförallt, jobbar ni deltid eller heltid?

Har jobbat heltid tidigare och klarat mig med att ta ut komp och semester och lägga kullar så att det fungerar med det, samt att jag alltid haft hundvakt. Nu är det deltid som gäller.
 
Det är väldigt, väldigt många uppfödare som går back på föl. För att gå med verklig vinst får man nog vackert göra det till en mindre industri, precis som i hundvärlden.
Beror väl på (säkert som i hundaveln) vilka raser och hingstar man avlar med.
Köpte mitt halvblod från en familj som livnär sig på att föda upp blivande tävlingshästar. :)
 
Jag öppnar för en diskussion, är du inte intresserad av att svara så låt bli. Otrevliga svar är aldrig roliga.
Nej, du kommer med påståenden som går stick i stäv med svaren du får och gör ganska konstiga uttalanden om att "folk aldrig skulle göra det om de gick back", fast vi är flera här som vittnar om just det. Vill du tjäna pengar, sälj sockerpiller.
 
Man?
Du menar att du inte skulle?

Jag är övertygad om att lejonparten av de som avlar ridhästar går med minus.
Jag skulle antagligen inte avla om jag inte gjorde någon vinst på det nej.
Men jag förstår samtidigt dem som brinner för avel och som accepterar att man inte gör någon vinst.
En intressant fråga bara.
 
Jag och en vän diskuterade raser, priser och utgifter.
Ni som avlar renrasiga hundar med stamtavla på hobby nivå, berätta gärna mer!
Vad har ni för ras? Vad säljer ni valparna för? Hur mycket plus räknar ni att ni gör på en valp? Har ni avelstikarna hemma eller har ni även sålda tikar med avelsrätt?
Och framförallt, jobbar ni deltid eller heltid?
/Nyfiken. :)

För många raser ser det ut åtminstone såhär för att till en början ha en bra tik:
Inköp av förhoppningsvis lämplig tik.
Höftröntgen + eventuella andra undersökningar.
Mentalitetsbeskrivning.
Åtminstone en utställning.
Tävlingar för att meritera hunden och visa att den är en duktig rasrepresentant, kanske några extra än vad som skulle ha gjorts "bara för skojs skull".
Bensinkostnader till veterinärer, tävlingar m.m.
Det är också lämpligt att ha en extremt bra försäkring på tiken, kanske dyrare sådan än vad en "vanlig hobbyhund" har.

Sedan ska tiken paras. Själva parningen kostar, många ultraljudar sedan tik för att se att den är dräktig, det går även bensinpengar till alla de där resorna också såklart. Ju längre bort hanen bor desto dyrare blir det och att ta "första bästa" bara för att den är billig är inte direkt seriös hundavel. Vissa väljer att inseminera, då blir det kostnader där också. Annars, om hanen finns långt bort, så väljer uppfödare att åka till veterinär för att kolla när det är höglöp för tiken, för att inte åka långt i onödan. Att kolla det hos veterinär kostar såklart också.

Innan valpkullen kommer så ska hemmet valpsäkras och tiken ska få en lämplig valplåda. Sådant kostar också. Även en trolig tomt utanför huset behöver valpsäkras. Sedan behövs som sagt var ledigt från jobbet och då blir det eventuellt inkomstbortfall.

Förhoppningsvis går allt bra vid valpning. Med lite otur behövs kejsarsnitt eller annan akut veterinärvård. Det kan bli ruggigt dyrt!

Valparna ska sedan ha mat, en hel hög med leksaker, hundbäddar, filtar osv. Det går åt mer tvättmedel och rengöringsmedel för att städa efter valparna och har du otur kommer valparna åt att tugga sönder inredning som måste lagas när de flyttat ut. Valparna ska även vaccineras, registreras och veterinärbesiktigas samt avmaskas.

Det kommer ju även valpköpare på besök! Dessa valpköpare vill säkert ha lite fika. Har du en stor kull blir det många fikabesök.

Vissa uppfödare väljer sedan att skicka med små valppaket med lite mat, någon filt och ett koppel.

Jag har säkert glömt en del, men ja, börjar man räkna på vad allt jag räknat upp kostar så blir det en hel del pengar som går åt. Sedan kan man ha sådan otur att tiken går tom och behöver paras om nästa löp, då blir det ännu dyrare. Kanske köper du in en avelstik som sedan visar sig få negativt resultat på någon hälsoundersökning och så måste du sätta dig och leta efter en ny tik osv... Det finns många kostnader som kan dra iväg!
 
Nej, du kommer med påståenden som går stick i stäv med svaren du får och gör ganska konstiga uttalanden om att "folk aldrig skulle göra det om de gick back", fast vi är flera här som vittnar om just det. Vill du tjäna pengar, sälj sockerpiller.
Okej, tokig formulering.
Jag frågar för att jag tycker att det är ett intressant ämne.
Jag är inte ute efter att tjäna pengar på valpar, bara ett intressant ämne.

Kompisen som jag diskuterade frågan med har nyligen sålt en kull valpar och uttryckte att hon gått plus på kullen.
Jakthundar om det har någon betydelse.
Därav min nyfikenhet.
 
Jag skulle antagligen inte avla om jag inte gjorde någon vinst på det nej.
Men jag förstår samtidigt dem som brinner för avel och som accepterar att man inte gör någon vinst.
En intressant fråga bara.

Det är ett fåtal som gör vinst på sina föl. Precis som det är för hobbyavlare på hund och katt
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 762
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 161
Senast: KaffeKask
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 943
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 229
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp