Ni som ger magnesium...

Vi gav Equi-Calm från Foran, inte särskilt priseffektivt. Men då, för 10 år sedan, var det enklast tillgängliga och vi fick tillräckligt bra resultat för att vara nöjda.
 
Magnesiumoxid för det ger mest magnesium för pengarna och har bäst upptag efter vad jag begriper.

Magnesiumoxid (MgO) har inte bättre upptag än andra magnesiumföreningar.

För att magnesium i MgO ska kunna tas upp i kroppen måste det först lösas upp i magnesiumjoner vilket kräver en sur miljö (lågt pH). Hos människor och andra djurarter är pH ofta inte tillräckligt lågt för att lösa MgO och frigöra magnesiumjoner i någon större utsträckning. MgO har därför ofta låg biotillgänglighet hos dessa individer. Hästar är dock ett undantag. I motsats till andra arter utsöndrar hästar konstant magsyra vilket bidrar till en sur miljö i magsäcken. MgO kan därför lösas upp i hästens magsäck utan större problem. Studier har visat att magnesium i MgO har samma biotillgänglighet som andra oorganiska magnesiumföreningar såsom magnesiumsulfat och magnesiumkarbonat. Citat från NRC 2007:

“According to Harrington and Walsh (1980) inorganic supplemental sources such as magnesium oxide, magnesium sulfate, and magnesium carbonate appear to be essentially equivalent as supplemental dietary sources of magnesium for growing foals and have a higher absorption rate (70 %) than the magnesium found in natural sources.”

För att säkerställa ett högt upptag bör man dock inte ge MgO tillsammans med en stor mängd annat foder. Säkrast är att ge MgO efter att hästen har varit utan foder några timmar.

Den stora fördelen med MgO är att magnesiumhalten är hög, ca. 60% i produkter med hög renhet ner till ca. 55% i produkter med lägre renhet. Ett problem med produkter med lägre renhet är att de kan innehålla höga halter järn som förorening.

Magnesiumklorid är lättlöslig och finns i formen hexahydrat men innehåller endast 12% magnesium.

Magnesiumsulfat bör man undvika eftersom risken för att hästen utvecklar diarée är stor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: MiniLi
·
Mat Hittar inga andra som är lika bra och Bonnie lee säljs inte längre Sverige eller ens Europa längre. Känns som en mindre katastrof vad...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 284
Senast: gammalek
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp