Ni som har MacBook

De går lika bra att köpa på nätet.

Min dator krånglade - det visade sig de inte ska ha något extra virusskydd så det vart knas med det inlagt och är nu borttaget.
 
... har någon av er erfarenhet av den här?

https://www.elgiganten.se/product/d...PMF839KSA/macbook-pro-13-3-retina-skarm-mf839

Har ni köpt till mus eller räcker det med styrplattan?

Har ni köpt till virusskydd eller finns det gratis på nätet precis som till pc?

Annan input?

Har en liknande, lite äldre. Funkar grymt. Jag har klarat mig med styrplattan, men surfar mest på den. På jobbet har jag Macbook air och en apple mus till, här skulle jag inte vilja vara utan musen.

Aldrig haft något virusprogram under alla år med mac(typ hela mitt liv) och aldrig haft virusproblem...
 
Har en liknande, lite äldre. Funkar grymt. Jag har klarat mig med styrplattan, men surfar mest på den. På jobbet har jag Macbook air och en apple mus till, här skulle jag inte vilja vara utan musen.

Aldrig haft något virusprogram under alla år med mac(typ hela mitt liv) och aldrig haft virusproblem...
Nej, det är ju så man tänker med mac och virus, det händer liksom inte ... samtidigt kan det ju vara en tidsfråga innan virusmakarna riktar in sig även på mac.
 
Nej, det är ju så man tänker med mac och virus, det händer liksom inte ... samtidigt kan det ju vara en tidsfråga innan virusmakarna riktar in sig även på mac.

Mac är ju ett mer slutet system än windows, nackdelen är ju att det inte är lika formbart för de som pular själva, men fördelen är ju att det är svårare för virus att komma in. Men det är klart att det kanske kommer.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är inne på min andra macbook pro, aldrig använt mus till, enda gången jag saknat är då jag försökt jobba i Photoshop, men inte så att jag känt behov av att köpa en på de senaste 7 åren.

Skaffade ett virusprogram som gick att ladda hem från appstore till min första efter ett år, hade inge virus trots nerladdning osv. tror jag har något virusprogram på den här men är inte direkt orolig för virus, vet att jag har kollat en gång utan att det varit problem
 
Jag tycker styrplattan funkar bra, den är ju mkt mer användbar än motsvarande på en bärbar PC. Men det beror nog på vad du ska göra med datorn.

Jag har aldrig haft ngt virusprogram alls på min mac, funkat bra i alla år trots att jag laddar ner mkt från nätet. Men har hört att man inte kan lita på det där med att mac inte får virus.. Nu är min dator gammal och inne på sista versen, när jag köper en ny fixar jag nog med tillhörande virusprogram.
 
När jag surfar hemma har jag bara musplattan, på jobbet kör jag extra skärm och mus :)
Använder inget antivirusprogram.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Har inte den macbooken utan äldre air. Men Avast antivirus finns för mac också så det kör jag. Har du kollat om AVG som du kört tidigare finns i mac version också?

Jag använder en ergonomisk microsoft mus till min mac, det fungerar prima.
microsoft-sculpt-ergonomic-optisk-mus.jpg
 
Jag har precis en sådan, min föregående har också funkar bra utan antivirus men har Avira på den här bara utfall att men den hittar aldrig något.

Funkar bra utan mus, jag har en men den använder jag till min mac mini som jag använder mest på jobbet.

Annan input: bra storlek då den är behändig och inte väger alldeles för mycket när man är runt överallt konstant. Snabbare än alla PC's på jobbet så perfekt för mig att köra analyser på när jag är iväg och känns definitivt stabilare (dock känns den något mindre stabil än mina tidigare (den ena höll i 3.5år och mina plågas något oerhört så det är kort jämfört med de flesta andra jag har pratat med. Den föregående hade jag i 2.5 år och sålde sedan (batteriet dog och fick bytas efter två år när jag desperat behövde en dator så då kom den nuvarande in i bilden och den andra fick stå och köra analyser i några månader när den kom tillbaka. Batteri livet i Sverige borde vara något eller några år längre än här dock, luftfuktigheten och värmen kör att de dör rätt snabbt här)).

Problemet: tyvärr chans för att man blir sjukt irriterad när man behöver använda en PC, speciellt när teknikern hävdar att det inte är något fel på ens PC när det liksom inte händer något när man försöker använda den :banghead:
 
Absolut inget virusprogram till Mac. Det fuckar upp allt. Jag har kört utan i alla år, aldrig problem.

Samma här. Vår IT-person på jobbet installerade virusskydd på en imac som jag hade och den blev i princip oanvändbar. Det är enda gången på drygt 20 år med mac som något har krånglat - undantaget för en defekt hårddisk vid ett tillfälle. Aldrig att jag låter någon installera virusskydd igen.
 
Samma här. Vår IT-person på jobbet installerade virusskydd på en imac som jag hade och den blev i princip oanvändbar. Det är enda gången på drygt 20 år med mac som något har krånglat - undantaget för en defekt hårddisk vid ett tillfälle. Aldrig att jag låter någon installera virusskydd igen.

Jag har samma erfarenhet, minus IT-person. Jag gjorde misstaget själv.
 
Tack för svar, allihop!

Har googlat och kollat skillnaden mellan pro och air, blir dock inte helt klok. Vad säger ni, vad är bäst? Surfar, spelar inte, håller inte på med t ex avancerad bildbehandling.
 
Tack för svar, allihop!

Har googlat och kollat skillnaden mellan pro och air, blir dock inte helt klok. Vad säger ni, vad är bäst? Surfar, spelar inte, håller inte på med t ex avancerad bildbehandling.
För det där skulle jag skaffa en Air. En Pro är mer kraftfull ja, men för surfande är ju en Air perfekt! Det är vad de är gjorda för.

Jag har en Pro, men jag jobbar som systemutvecklare och kör rätt tunga saker på datorn till och från. Skulle jag inte göra det hade jag lätt skaffat en Air.
 
Tack för svar, allihop!

Har googlat och kollat skillnaden mellan pro och air, blir dock inte helt klok. Vad säger ni, vad är bäst? Surfar, spelar inte, håller inte på med t ex avancerad bildbehandling.

Jag hade en Air, maken har en Pro och jag valde faktiskt Macbook. Lika stor som som Air, men lite mer dator.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min bärbara börjar ge sig och jag har länge suktat efter en stationär dator med mer hårddisk och minne så det händer lite när man ger...
Svar
3
· Visningar
812
Senast: Kimz0r
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp