Bukefalos 28 år!

Ni som har Olympic Jessica dressyrsadel..

Liselott76

Trådstartare
..har ni andra sadlar som passar bra på hästen oxå?
Jag provade en Olympic Jessica på min häst igår, det är jättesvårt att hitta sadlar till honom men den här satt näst intill perfekt, tyvärr var det bomvidd 30, alltså lite smal, men med 31 skulle den nog bli perfekt..
Problemet är att jag egentligen är på jakt efter en hoppsadel, nån som har tips på en hoppsadel som liknar Olympic i uppbyggnad?
 
Jag har en Jessice sadel, men min hoppsadel liknar inte den(har en UBO, finns inte i Sverige)speciellt mkt, förutom att den har cutback och kilbossor. Tror Olympic har en hoppsadel som heter Olympic Flexi, om jag inte har fel...
 
kolla på www.sadelsidan.se de har olika olympic sadel...
varför har du svårt att hitta sadel?? jag har oxå en helt omöjlig äst, tänkte om jag kanske kunde tipsa dig lite...
har du lika krånglit som jag kan du behöva all hjälp du kan få :D
 
Jättetacksam för tips!!
Tyvärr så verkar Olympic bara ha 2 sadlar, en dressyr & en allround mot dressyr..
Min häst har en ganska rak rygg, kanske lite hög bak, en hög & ganska lång manke..
De sadlar som inte "guppar" är istället för smala i bommen..
Jag har provat:
Hubertus Kosack (gamla modellen är för smal, den nya ligger för nära manken)
Jacson Santa Cruz
Wintec, gamla modellen (ligger för nära manken när jag får rätt vidd på koppjärnet)
Olympic Jessica (verkar passa perfekt)
Griffin dressyr, nya modellen (Normal bom är lite för smal, den vida "guppar" i bak)
 
Hej!

Har du testat någon Frank Baines sadel?
Jag har en allroundsadel som är normal/vid i manken men som låg jättebra på min häst som verkar ha liknande rygg som din. Du kan få låna hem den o prova eftersom du inte bor så långt bort. :)
 
Min häst verkar se ut som din. Han har en Passier hoppsadel som är perfekt! Lite kilbossor (vilket är nästan omöjligt att få på en flat) och rejält cut-back. Kanske lite dyrare än du tänkt dig, men det går ju att få tag på begagnade. Sadelutprovaren tyckte att stubben också låg bra på honom, men min rumpa gilade inte den... :p

Akta dig dock för att välja en alltför rak sadel, om han är lite överbyggd så kommer den trycka bak.
 
Har funderat på Passier, men som sagt, priset är ju en aning avskräckande.. Vi har ju inte nån sadelutprovare häromkring heller, nån som vet sadelutprovare som åker upp till Norrland med en bunt sadlar så vore jag överlycklig!
 
jag...snart... :D
Åker på söndag och utbildar mej! Måste dock bygga upp ett lager av sadlar oxå.
 
Åh, perfekt, meddela mej snarast du kommer hem, jag har en (kanske tom 2 eller 3) sadlar som ska säljas, men jag måste ju hitta en som passar innan jag säljer allihopa =)
Griffin dressyr, nyskick, normal bom
Lemetex Futura, normal bom
ev en fabriksny Hubertus Kosack Dressyr (fick i utbyte igår mot en sned som jag köpt tidigare, den är aldrig ens provad på en häst..)
Vet säkert oxå fler som vill sälja sadlar!
 
Kan det inte afar så att du har en sadel med för smal bom, coh blir avskräckt när manken hamnar nära, istället för att att ta en sadel med vid bom och cut back, så lite manke får plats.
Annars kan jag tipsa om Albion...är dock dyra...
Nån som vet någon som åker i Dalaran och provar ut sadlar??
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
897
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
401
Senast: Fiorano
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: Jeps
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 779
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp