Ni som ska föda nu på sommaren...

Har också några veckor kvar. Grannsjukhuset dit det är troligt att man hänvisas ifall det är fullt hos oss stänger nu ner 3 förlossningsavdelningar p.g.a personalbrist, de kan inte garantera patientsäkerheten. Känns stabilt. Vårt sjukhus har aviserat sen innan att läget är pressat.

Jag kör också på ovanstående metod och gräver ner huvudet i sanden och låtsas som att det regnar, samt hoppas på en snabb och komplikationsfri förlossning.
 
Jag är inte nervös, men jag kommer inte föda i Stockholmsregionen och här har jag inte hört att läget är pressat.
 
Jag födde i mars i en stad där det i perioder också varit fullt på förlossningen. Vi har fem mil till förlossningen och jag ville verkligen inte behöva åka längre än så. Bara dagarna innan hade de behövt hänvisa vidare, men då jag födde var det jättelugnt så det är ju väldigt svårt att veta hur det kommer vara.

Men som svar på din fråga: ja, jag hade varit orolig och jag tycker att det är för jävligt att det är så. Och att (nästan) den enda lösningen som finns som havande kvinna är att ignorera oron och hoppas på det bästa.
 
Nu bor jag inte i sthlm längre och har ett tag kvar till BF och här verkar det peppar peppar inte vara samma kris.
Men jag oroar mig ändå, inte bara för förlossningen utan hela vårdsituationen som är katastrofal :rage::mad::cry:
Nu har jag tur att mamma är barnmorska och ska vara med när det är dags och det känns som en stor trygghet för mig.
Annars hade jag nog gått sönder av oro...
 
Förlossningen närmar sig för mig (är i v35 (34+0) ) och det är klart att det finns en klar oro kring förlossningen. Bor i Stockholmsregionen och är registrerad på SöS som ligger närmast oss. Så ja! Jag är orolig.
Hade valet att få planerat snitt men kände att jag ville få prova en vaginalförlossning. Nu undrar jag om jag inte skulle valt planerat snitt ändå?
 
Vi fick vänta på BB ett dygn i februari på igångsättning pga det var fullt på förlossningen.

Jag tänkte nog "den dagen, den sorgen" och sen vara beredd på att åka dit det finns plats. Och så åka "tidigt".
 
Jag hade också varit orolig. Tyvärr. Fick barn för snart 1,5 år sedan i liten kommun och utan risk för att skickas vidare. Igångsättning påbörjades på BF +15, avbröts(!)efter 12 timmar trots värkar för att de inte hade tid längre(!)och sen skulle det igång igen och man smällde på med allt värkstimulerande som gick att tillgå "så att vi hinner innan nästa rusch"... Sen försvann personalen. Allt blev helt fel och ingen tog mig eller pappan på allvar. I ett dygn vad jag om smärtstillande utan att ens få prova lustgasen. Jag har aldrig varit så rädd. Har aldrig känt mig så nedvärderad, nonchalerad och oönskad:cry: När det efter tre dygn slutade med akut snitt hörde jag BM muttra att "vissa gör allt för att ta den enkla utvägen". Snitt var min stora skräck, det jag absolut inte ville!
Jag vill gärna ha fler barn men dessa kommer inte födas i Sverige isåfall...
 
Födde min yngsta son i slutet av juni. Märkte inte att något skulle vara annorlunda mot dom andra gångerna. Men jag har fött alla mina barn i Varberg och dom är kända för att vara grymt bra.
 
Förlossningen närmar sig för mig (är i v35 (34+0) ) och det är klart att det finns en klar oro kring förlossningen. Bor i Stockholmsregionen och är registrerad på SöS som ligger närmast oss. Så ja! Jag är orolig.
Hade valet att få planerat snitt men kände att jag ville få prova en vaginalförlossning. Nu undrar jag om jag inte skulle valt planerat snitt ändå?

Det var precis samma för mig, kunde valt snitt pga sfinkterruptur grad 3 om jag velat, men ville hellre slippa. I nuläget känns det riktigt dumt. Hade jag haft ett planerat snitt inbokat hade personalen i alla fall hunnit käka mat och byta mensskydd (?!) antar jag.

Jag har så jädra ont i magen nu, det FÅR bara inte bli som sist. Men hur ska trött, nyutexaminerad och okunnig personal klara av/orka att hindra det? Jag vill bara grina när jag tänker på det.
 
Lider med er :cry:
Födde i Eskilstuna i februari med barnmorska plus barnmorskestudent, lugnt och skönt och toppen personal. Så glad för att jag fick det så bra! Bara dagarna innan hade det varit kris där också och såg på tv igår att även de hade nästan fullt nu. Då jag födde var det fullt på BB så vi fick vänta på förlossningen ett tag men det var ju lugnt.
 
Födde min yngsta son i slutet av juni. Märkte inte att något skulle vara annorlunda mot dom andra gångerna. Men jag har fött alla mina barn i Varberg och dom är kända för att vara grymt bra.

Fast det var väl inte i år? Det har ju inte alls varit samma diskussioner tidigare i år som nu.
 
Har BF i oktober och tycker att det är ganska skönt att det inte är nu i sommar. Har också turen med en svärmor som är barnmorska om det skulle knipa. Men hemskt att man ska behöva känna så. Svärmors berättelser om hur de har det på arbetsplatsen är inte heller allt för uppmuntrande...
 
Förlossningen närmar sig för mig (är i v35 (34+0) ) och det är klart att det finns en klar oro kring förlossningen. Bor i Stockholmsregionen och är registrerad på SöS som ligger närmast oss. Så ja! Jag är orolig.
Hade valet att få planerat snitt men kände att jag ville få prova en vaginalförlossning. Nu undrar jag om jag inte skulle valt planerat snitt ändå?

Åh klart du skulle tagit snitt!

Skulle aldrig våga föda vaginalt, åtminstone inte i Sverige.
 
Jag kan tänka mig vilken enorm stress det måste vara för er som inte ens vet om ni får föda på det sjukhus som är närmast utan riskerar att skickas vidare. Är det fullt så är det ju men... varför är det så fullt så ofta? Är det pga nedskärningar i personalen? Eller för att förlossningsavdelningar läggs ner?
 
Åh klart du skulle tagit snitt!

Skulle aldrig våga föda vaginalt, åtminstone inte i Sverige.

Det här är ju hemskt att man ska känna! Jag känner likadant. Ville absolut inte snittas men det kom ju till en punkt när jag var så utmattad och borta att jag helt enkelt bara gav upp. Fler barn vill jag ha och då vill jag så gärna få försöka föda vaginalt men... inte i Sverige. Då flyttar vi nog tillfälligt till sambons kusin i annat EU land då hon och de andra kvinnorna jag pratat med där inte alls upplevt stress eller rädsla under sina förlossningar och alla har de haft en barnmorska som var hos del precis så mycket de ville.
 
Det här är ju hemskt att man ska känna! Jag känner likadant. Ville absolut inte snittas men det kom ju till en punkt när jag var så utmattad och borta att jag helt enkelt bara gav upp. Fler barn vill jag ha och då vill jag så gärna få försöka föda vaginalt men... inte i Sverige. Då flyttar vi nog tillfälligt till sambons kusin i annat EU land då hon och de andra kvinnorna jag pratat med där inte alls upplevt stress eller rädsla under sina förlossningar och alla har de haft en barnmorska som var hos del precis så mycket de ville.

Och jag har bestämt mig prompt för snitt osvsett. Någonstans känner jag att jag absolut skulle klara av en vaginal förlossning men magen säger att mitt kontrollbehov inte skulle klara av att inte precis alla lyssnade och tog sig tid precis hela tiden och då betalar jag hellre för att få den uppmärksamheten om det så behövs.

Snitt blir det, vägrar föda som på stenåldern och riskera både det ena och andra 2017 i Sverige liksom.. (Nu är jag inte gravid men säg 2020-2022)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 844
Senast: Nox
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
Småbarn Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn...
Svar
16
· Visningar
1 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp