Ni som ska föda nu på sommaren...

Fast nu hör jag vad jag skriver, och vaddå, varför är jag ens förvånad, det är ju bara kvinnosjukvård. Inte så viktigt. Vad trött jag blir.
Ja, det är så man blir olycklig.

Det här med förlossningsskador, och hur man blir bemött och omhändertagen, har jag hört från flera kvinnor och det skrämmer mig på riktigt. Vad händer med (kvinno)sjukvården? Det är ju helt oacceptabelt och orimligt.
 
@Ajda jag läste i en artikel att det varit så här tufft sedan BB Sophia stängde i maj förra året. Det försvann ju ett antal platser då som inte har ersatts.

@Mirtai KS är en av de minst populära förlossningarna i Stockholm (SÖS, BB Stockholm och Danderyd är populärast) och en av anledningarna att jag listade mig där, mindre risk att det är fullt. Skönt att höra att de har lugna stunder ibland även i dessa tider.

Intressant att KS är minst populär, undrar varför? Själv valde jag bara på vad som ligger närmast, bor 4 mil utanför stan. Hade väl kunnat välja KS (om jag vetat) men var lite rädd att det skulle vara mycket köer och man inte skulle hinna fram till de andra sjukhusen som ligger mer centralt/på andra sidan stan.
 
Ja, det är så man blir olycklig.

Det här med förlossningsskador, och hur man blir bemött och omhändertagen, har jag hört från flera kvinnor och det skrämmer mig på riktigt. Vad händer med (kvinno)sjukvården? Det är ju helt oacceptabelt och orimligt.

Och samtidigt är det så förväntat av en att man ska ha helst flera barn och vill man inte det är man ingen riktigt kvinna typ.
Det är ju bara att kläcka ut en unge.

KL
Jag lider också med er alla, håller verkligen tummarna och tårna för att ni ska få det lugnt och tryggt.
 
Jag blir så jävla arg så jag blir alldeles ledsen. Det är för jävligt att välfärden och vården för oss kvinnor hela tiden ska tummas på. Jag har tur, jag bor i Skåne med gott om sjukvård omkring mig, och Köpenhamn inom rimligt avstånd, men så är det ju verkligen inte för alla.
Varför ska det ens vara en fråga, i Sverige idag, om en kvinna kommer kunna få hjälp när hon ska föda? Om hon ska hinna i tid till sjukhuset, som ligger 30 mil bort? Om hon ska få plats på det sjukhuset eller skickas till nästa? Om en barnmorska ska ha tid att hjälpa henne (och slippa göra det kissnödig)? Eller för den delen, om hon ska få hjälp av vården med sina förlossningsskador?
Det gör mig så frustrerad.
 
Finns det någon statistik på att fler förlossningsskador på mamma och barn sker på sommaren när trycket är högt?
 
Intressant att KS är minst populär, undrar varför? Själv valde jag bara på vad som ligger närmast, bor 4 mil utanför stan. Hade väl kunnat välja KS (om jag vetat) men var lite rädd att det skulle vara mycket köer och man inte skulle hinna fram till de andra sjukhusen som ligger mer centralt/på andra sidan stan.
Jag vet inte om de andra har fräschare lokaler kanske? SÖS är nyrenoverat vet jag. Danderyd (och SÖS?) har patienthotell med lite högre boendestandard än BB. På KS förlossning är det delad toa i korridoren (inget problem för mig) och uppe på BB delades badrummen mellan två rum (men rummen var inte delade och det fanns säng till medföljande partner).
 
Jag hade också varit orolig. Tyvärr. Fick barn för snart 1,5 år sedan i liten kommun och utan risk för att skickas vidare. Igångsättning påbörjades på BF +15, avbröts(!)efter 12 timmar trots värkar för att de inte hade tid längre(!)och sen skulle det igång igen och man smällde på med allt värkstimulerande som gick att tillgå "så att vi hinner innan nästa rusch"... Sen försvann personalen. Allt blev helt fel och ingen tog mig eller pappan på allvar. I ett dygn vad jag om smärtstillande utan att ens få prova lustgasen. Jag har aldrig varit så rädd. Har aldrig känt mig så nedvärderad, nonchalerad och oönskad:cry: När det efter tre dygn slutade med akut snitt hörde jag BM muttra att "vissa gör allt för att ta den enkla utvägen". Snitt var min stora skräck, det jag absolut inte ville!
Jag vill gärna ha fler barn men dessa kommer inte födas i Sverige isåfall...
Men fy så fruktansvärt att behandla er så :mad:. Blir ju alldeles gråtfärdig.
 
Jag vet inte om de andra har fräschare lokaler kanske? SÖS är nyrenoverat vet jag. Danderyd (och SÖS?) har patienthotell med lite högre boendestandard än BB. På KS förlossning är det delad toa i korridoren (inget problem för mig) och uppe på BB delades badrummen mellan två rum (men rummen var inte delade och det fanns säng till medföljande partner).

En tanke som slog mig. Är det bättre att renovera förlossningslokalerna så varje sal är enkelsal med eget badkar (vissa rum ser ju ut som hotellrum nästan! ) än att behålla fler förlossningskliniker?
Klart man hellre föder ett barn i fräscha lokaler och ligger på enkelsal, självklart! Men när gravida kvinnor är jätte oroliga för att föda i bilen för de får åka mil efter mil för att komma fram kanske det är bättre att effektivisera och kunna ta emot fler patienter!
Det är ju trotsallt oftast bara ett par dygn man spenderar på sjukhuset i samband med barnafödande.
 
Finns det någon statistik på att fler förlossningsskador på mamma och barn sker på sommaren när trycket är högt?

Inte vad jag sett, men det vore intressant om någon ville titta på det. Däremot finns det ju statistik på att Stockholm är det sämsta länet att föda i, sett till förlossningsskador. Och det tror man beror på att det är stressigt (man behöver t ex förlossningsrummen snabbt efteråt) och att bemanningen barnmorska per födande inte är tillräcklig.

Länk artikel
 
En tanke som slog mig. Är det bättre att renovera förlossningslokalerna så varje sal är enkelsal med eget badkar (vissa rum ser ju ut som hotellrum nästan! ) än att behålla fler förlossningskliniker?
Klart man hellre föder ett barn i fräscha lokaler och ligger på enkelsal, självklart! Men när gravida kvinnor är jätte oroliga för att föda i bilen för de får åka mil efter mil för att komma fram kanske det är bättre att effektivisera och kunna ta emot fler patienter!
Det är ju trotsallt oftast bara ett par dygn man spenderar på sjukhuset i samband med barnafödande.

Nej, inte alls. Tycker jag. Därför känns det skrattretande när Ella Bohlin, som är barn- och äldrelandstingsråd pratar om att man ska locka tillbaka personalen till förlossningarna genom att renovera lokalerna på Huddinge. Och att det är det som födande allra mest önskar sig: eget badkar på rummet. Som att vi vore en skock dumma får som går att muta med nya gardiner och en snygg kudde i ett nymålat rum. Please.

Även om jag verkligen inte skulle vilja dela rum med en annan födande (föda barn känns som något av det mest privata man kan göra, i alla fall för mig) föder jag hellre på ett delat rum än i en bil.
 
En tanke som slog mig. Är det bättre att renovera förlossningslokalerna så varje sal är enkelsal med eget badkar (vissa rum ser ju ut som hotellrum nästan! ) än att behålla fler förlossningskliniker?
Klart man hellre föder ett barn i fräscha lokaler och ligger på enkelsal, självklart! Men när gravida kvinnor är jätte oroliga för att föda i bilen för de får åka mil efter mil för att komma fram kanske det är bättre att effektivisera och kunna ta emot fler patienter!
Det är ju trotsallt oftast bara ett par dygn man spenderar på sjukhuset i samband med barnafödande.
Mig veterligen minskas inte antalet platser när det renoveras, eller? Det är ju antalet genomförda förlossningar som skapar inkomster. Att renovera är mest ett nödvändigt ont. Förlossningen på KS kommer också få nya lokaler om något år när den flyttar över till Nya Karolinska.
 
Nej, inte alls. Tycker jag. Därför känns det skrattretande när Ella Bohlin, som är barn- och äldrelandstingsråd pratar om att man ska locka tillbaka personalen till förlossningarna genom att renovera lokalerna på Huddinge. Och att det är det som födande allra mest önskar sig: eget badkar på rummet. Som att vi vore en skock dumma får som går att muta med nya gardiner och en snygg kudde i ett nymålat rum. Please.

Även om jag verkligen inte skulle vilja dela rum med en annan födande (föda barn känns som något av det mest privata man kan göra, i alla fall för mig) föder jag hellre på ett delat rum än i en bil.

Jag tror många som har flera sjukhus att välja på (stockholmare?) väljer ett nyrenoverat före ett omoderniserat. Riktigt i-landsproblem.

Jag låg på 2 sal på bb när sonen föddes. Inte roligt! Men tusen gånger hellre det än att föda i bilen precis som du skrev.
 
En tanke som slog mig. Är det bättre att renovera förlossningslokalerna så varje sal är enkelsal med eget badkar (vissa rum ser ju ut som hotellrum nästan! ) än att behålla fler förlossningskliniker?
Klart man hellre föder ett barn i fräscha lokaler och ligger på enkelsal, självklart! Men när gravida kvinnor är jätte oroliga för att föda i bilen för de får åka mil efter mil för att komma fram kanske det är bättre att effektivisera och kunna ta emot fler patienter!
Det är ju trotsallt oftast bara ett par dygn man spenderar på sjukhuset i samband med barnafödande.

Innan jag födde så ville jag till Borås pga fräscht och fint och eget rum osv. Hamnade på Mölndal och fick förvisso eget rum pga snitt (det var egentligen ett dubbelrum men den andra blev utkörd, av personalen inte av mig) men det var inte så fresh. Delad toa och dusch, vilket kändes som mardröm innan. Väl där, brydde mig inte ett skit. Så att renovera för att lyxa till istället för att ta tag i platsbristen känns som att sminka en bajskorv typ.
 
Jag tror många som har flera sjukhus att välja på (stockholmare?) väljer ett nyrenoverat före ett omoderniserat. Riktigt i-landsproblem.

Jag låg på 2 sal på bb när sonen föddes. Inte roligt! Men tusen gånger hellre det än att föda i bilen precis som du skrev.

Undrar om det är vanligt med delat rum? Känns väldigt medeltida? Delad toalett fattar jag, men med delad sal, det blir ju noll integritet eller lugn?
 
Inte vad jag sett, men det vore intressant om någon ville titta på det. Däremot finns det ju statistik på att Stockholm är det sämsta länet att föda i, sett till förlossningsskador. Och det tror man beror på att det är stressigt (man behöver t ex förlossningsrummen snabbt efteråt) och att bemanningen barnmorska per födande inte är tillräcklig.

Länk artikel
Just KS är tydligen flitigast i Sverige med att ta till sugklocka, enligt en rapport jag läste häromdagen. Ja mitt första barn är förlöst med sugklocka på KS, på lite tveksamma grunder. Och jag är inte återställd efter det, så jag undrar lite varför jag valt KS igen. Men bemanningen var i alla fall bra senast och jag kommer vägra sugklocka nu.
 
Just KS är tydligen flitigast i Sverige med att ta till sugklocka, enligt en rapport jag läste häromdagen. Ja mitt första barn är förlöst med sugklocka på KS, på lite tveksamma grunder. Och jag är inte återställd efter det, så jag undrar lite varför jag valt KS igen. Men bemanningen var i alla fall bra senast och jag kommer vägra sugklocka nu.

Förlåt men haha, vad vi ska stå ut med?! Konstigt... Så himla mycket heja dig och lycka till!
 
Tja de flesta kvinnor runt mig har fött eller ska föda, har skrivit arbete på arbete om förlossningsskador samt att jag jobbar på sjukhus (dock psykiatrin) och är nära vän med inte bara en utan två barnmorskor.

Det räcker inte va? :grin:

Tja, hade jag frågat hur många du kände som skulle föda, var barnmorskor eller hur många "arbeten" (??) du gjort hade det säkert gjort det...

Hoppas jag slipper träffa på dina bekanta barnmorskor om de anser att förlossningar hör hemma på stenåldern :)
 
Undrar om det är vanligt med delat rum? Känns väldigt medeltida? Delad toalett fattar jag, men med delad sal, det blir ju noll integritet eller lugn?

På BB är det nog inte helt ovanligt med två-sal. Inte på förlossningen där är det ju enkelsalar såklart.
 
Som jag förstår det handlar platsbristen i sommar om flera olika faktorer:
1. Massor av personal har sagt upp sig från förlossningarna. De tycker att arbetsbelastningen är för hög, att de tjänar för dåligt i förhållande till arbetstider/villkor/sin utbildning etc. Många har gått över till att arbeta på barnmorskemottagningar.
2. Man stängde BB Sophia som svalde ca 3000 förlossningar per år utan att öppna något nytt.
3. Semestertider. Något man "löst" genom att betala stora summor till personalen för att de ska senarelägga sina semestrar.
4. Det föds numera allra flest barn under juni-aug.

Det ÄR ett problem som man kan "skylla på" (tråkigt uttryck, men det är faktiskt landstingspolitikernas uppgift att se till att sjukvården fungerar) politikerna eftersom man med hjälp av ekonomiska prioriteringar kan se till att personalen vill stanna kvar, och att det finns förlossningar öppna som kan ta emot de som föder. Hade man inte från början skrämt bort så många barnmorskor från förlossningarna (för bristen på barnmorskor gäller året om) hade vi inte sett ett sådant här läge.

Fast "man" sängde inte BB Sophia. De stängde sig själva eftersom de inte fått ihop kalkylen och gått med förlust sen start.

Sen kanske det var deras kostnader som var de rimliga vad vet jag.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 333
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
Svar
16
· Visningar
1 132
Senast: zuli
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 716
Senast: Sel
·
Småbarn Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn...
Svar
16
· Visningar
1 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp