Ni som ska föda nu på sommaren...

En tanke som slog mig. Är det bättre att renovera förlossningslokalerna så varje sal är enkelsal med eget badkar (vissa rum ser ju ut som hotellrum nästan! ) än att behålla fler förlossningskliniker?
Klart man hellre föder ett barn i fräscha lokaler och ligger på enkelsal, självklart! Men när gravida kvinnor är jätte oroliga för att föda i bilen för de får åka mil efter mil för att komma fram kanske det är bättre att effektivisera och kunna ta emot fler patienter!
Det är ju trotsallt oftast bara ett par dygn man spenderar på sjukhuset i samband med barnafödande.

Vad jag vet är det bara BB Sophia som har haft badkar på varje rum?

Enkelsal på förlossningen hoppas jag verkligen att alla kliniker i Sverige har.
 
Förlåt men haha, vad vi ska stå ut med?! Konstigt... Så himla mycket heja dig och lycka till!
Jag vet, det är sjukt. Detsamma till dig! Jag hoppas innerligt att du får en fin förlossningsupplevelse den här gången!
----------------
Jag försöker hitta hur många platser varje sjukhus har men får bara upp veckostatistik. Det finns kapacitet i Stockholm för ca 600-650 förlossningar per vecka. Enligt källor inom landstinget får åtminstone 90% plats på den förlossning de valt i första hand och endast ett litet fåtal blir hänvisade utanför länet. Jag tycker det känns bra att få ta del av den sidan av statistiken också. Men jag själv är inte så rädd för platsbristen per se. Jag är mest rädd för förlossningsskador på mig och mitt barn.
 
KS hade sämre statistik på förlossningsskador och fick mycket dålig publicitet 2015 när jag födde. Jag födde i okt -15 och trodde vi var typ själva på BB. När bebis väl var ute och jag vaknat till insåg jag att de var stressade som satan. Tex fick hon som egentligen skulle sköta eftervården förlösa mig. Hon kallade flera ggr på ordinarie personal men jag var för långt uppe i mitt krystande för att bry mig om det.
 
Just KS är tydligen flitigast i Sverige med att ta till sugklocka, enligt en rapport jag läste häromdagen. Ja mitt första barn är förlöst med sugklocka på KS, på lite tveksamma grunder. Och jag är inte återställd efter det, så jag undrar lite varför jag valt KS igen. Men bemanningen var i alla fall bra senast och jag kommer vägra sugklocka nu.
Kan man vägra sugklocka? Jag tar ju hellre akutsnitt än klocka, om jag får välja. Kompisen fick inte välja, hon var helt färdig och hade för svaga krystvärkar och hade hellre snittats enligt henne, men de körde klocka och sen hade de fått sy ihop henne i en timme. Hon var helt traumatiserad efter den förlossningen lät det som... Samma sjukhus som jag ska föda på. Känns inte jättekul.
 
Nyhetsmorgon nu!

Bemanningen måste ökas så att varje kvinna kan få varsin barnmorska istället för 3-4 aktivt födande kvinnor per barnmorska så att kvinnorna kan få trygghet sägs det i detta nu.
Det låter ju fint och allt det där, men hur uppnår man det när personalen redan flyr fältet? Ungefär som när de säger att vi ska öka poliserna med flera tusen, när det största problemet är att så många redan säger upp sig. Ekvationen går inte ihop..
 
Och jag fick höra av min barnmorska inför förlossning nr 2 att mitt sjukhus hade dålig statistik gällande kateter, en av anledningarna är att det är stressigt och att toalettbesök/tömning inte hinns med.

Jag fick kateter efter första förlossningen och tyckte att det var jobbigt de tre dagarna jag hade den. I efterhand är jag glad att det inte blev någon värre komplikation (jag är helt återställd) eftersom det var uppenbart att personalen hade alldeles för mycket att göra den kvällen.

Jag önskar alla er som ska föda snart en riktigt fin upplevelse! Jag var orolig, men fick en så himla bra förlossning med andra barnet: lugnt, tryggt och med en barnmorska som hade full koll på oss. Det är så det ska vara jämt!
 
Fast "man" sängde inte BB Sophia. De stängde sig själva eftersom de inte fått ihop kalkylen och gått med förlust sen start.

Sen kanske det var deras kostnader som var de rimliga vad vet jag.

Jag vet hur det gick till när "man" stängde Sophia och varför. Jag påstod inte att just det var ett politiskt beslut. Men att privatisera vården så att en förlossning plötsligt bara kan stänga, är det däremot.
 
Kan man vägra sugklocka? Jag tar ju hellre akutsnitt än klocka, om jag får välja. Kompisen fick inte välja, hon var helt färdig och hade för svaga krystvärkar och hade hellre snittats enligt henne, men de körde klocka och sen hade de fått sy ihop henne i en timme. Hon var helt traumatiserad efter den förlossningen lät det som... Samma sjukhus som jag ska föda på. Känns inte jättekul.

Jag har det inskrivet i mina "förlossningsvillkor" att de inte ska använda sugklocka på mig eftersom det är större risk att jag går sönder igen. Kommer man till det läget blir det istället kejsarsnitt. Undantaget om barnet kommit för långt ner för att göra kejsarsnitt, men det ska tydligen i princip inte kunna hända när det inte är första förlossningen.

Men en sugklocka behöver ju inte vara katastrof heller, det finns ju många som blir hjälpta av det och inte får några skador alls.
 
Finns det någon statistik på att fler förlossningsskador på mamma och barn sker på sommaren när trycket är högt?

Jag ska inte svära på att jag kommer ihåg rätt men för några år sedan läste jag en artikel som dels pekade på att förlossningsskadorna generellt ökar i Sverige men att vissa län sticker ut. Det var de län med högre tryck på förlossningsavdelningarna och färre barnmorskor per patient. Dvs barnmorskan har inte hunnit vara med ordentligt under förlossningen för att kunna hjälpa till att förebygga skador. Att barnen dessutom blir större och större angavs också vara en bidragande orsak till problemen med skador.

Helt horribelt att det är så i Sverige idag på 2000-talet :crazy:
 
Kan man vägra sugklocka? Jag tar ju hellre akutsnitt än klocka, om jag får välja. Kompisen fick inte välja, hon var helt färdig och hade för svaga krystvärkar och hade hellre snittats enligt henne, men de körde klocka och sen hade de fått sy ihop henne i en timme. Hon var helt traumatiserad efter den förlossningen lät det som... Samma sjukhus som jag ska föda på. Känns inte jättekul.
Jag har för mig att så länge situationen inte är livshotande så kan man vägra viss behandling.

Sugklocka kan absolut vara bra och rädda liv. När de satte den på mig kände jag bara en stor lättnad att jag skulle få hjälp att få ut dottern. Jag ville absolut inte ha snitt i det läget. Men i efterhand har jag grubblat mycket på om det var nödvändigt med sugklocka. Både jag och dottern mådde bra, det var bara att jag var trött (i kroppen, 100% klar i huvudet) och att det var dålig progress. Jag hade varit fullt öppen i tre timmar men dottern hade fortfarande inte kommit nedanför spinalplanet och inget verkade hjälpa.

Jag har i efterhand lärt mig att det är stora risker med sugklocka när barnet ligger vid/över spinalplanet och en tredjedel av Sveriges förlossningar sätter inte sugklocka i det läget. Den här gången tar jag hellre snitt än sugklocka, men allra helst vill jag så klart ha en vanlig vaginal förlossning. Hoppet lever!
 
Jag ska inte svära på att jag kommer ihåg rätt men för några år sedan läste jag en artikel som dels pekade på att förlossningsskadorna generellt ökar i Sverige men att vissa län sticker ut. Det var de län med högre tryck på förlossningsavdelningarna och färre barnmorskor per patient. Dvs barnmorskan har inte hunnit vara med ordentligt under förlossningen för att kunna hjälpa till att förebygga skador. Att barnen dessutom blir större och större angavs också vara en bidragande orsak till problemen med skador.

Helt horribelt att det är så i Sverige idag på 2000-talet :crazy:

Eller hur!

Det är därför jag har bestämt mig för snitt alla redan, ett ärr går att lasra bort och eftervården är jag trygg i att min sambo hjälper mig med.

Resten skriver jag såhär av respekt till er som har förlossningsrädsla eller strax skall föda.
Men ett totalförstört underliv med rupturer genom vagina och anus och alla dess komplikationer går inte att ta tillbaka i ett bisart förlåt över att jag inte hann hjälpa dig att hålla emot som jag borde gjort enligt utbildning och lag
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 708
Senast: Sel
·
Småbarn Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn...
Svar
16
· Visningar
1 100
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 313
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp