Ni som ska föda nu på sommaren...

Såg senast igår en artikel om att en kvinna tvingats föda i undersökningsrummet på grannsjukhuset. Värkarbetet var för långt gånget för att de skulle kunna skicka henne vidare men det var fullt. Kändes kul att läsa.

Kom på mig själv med att fråga barnmorskan igår hur det egentligen såg ut med bemanningen, ska man behöva ställa in sig på att eventuellt bli skickad vidare när det är dags . Som att man inte har andra saker att tänka på när man strax går in i vecka 38 än om man ska få plats på sitt eget sjukhus...

Känner en lättnad över att svägerskan är utbildad läkare och kommer hit nästa vecka. Så att det finns en "back-up" typ om nåt skulle skita sig och man får åka 10 mil bort. Det är också helt jävla absurt, att man ens ska behöva tänka tanken och börja leta "plan B".
 
Jag skulle vilja kunna se hur det ser ut på förlossningarna nu från dag till dag. Eftersom jag bara går och väntar skulle det vara skönt att ha koll, men det finns inget sätt att se va?
 
Nu är jag bara på stadiet "försöker få barn" men den dagen jag plussar ringer jag hembarnmorskor. Jag är stressad över situationen i förlossningsvården redan nu. Kommer aldrig klara att va ovetande om jag ska föda i en taxi, på sjukhusparkeringen eller i ett förlossningsrum.
Jag hoppas innerligt att BB Sofias tomma lokaler får fyllas med en ny förlossningsenhet och det snarast!
 
Nu är jag bara på stadiet "försöker få barn" men den dagen jag plussar ringer jag hembarnmorskor. Jag är stressad över situationen i förlossningsvården redan nu. Kommer aldrig klara att va ovetande om jag ska föda i en taxi, på sjukhusparkeringen eller i ett förlossningsrum.
Jag hoppas innerligt att BB Sofias tomma lokaler får fyllas med en ny förlossningsenhet och det snarast!

Jag tror att man behöver vara omföderska för att få hjälp med hemförlossning av landstinget i Stockholm. Men man kanske kan anordna det själv med barnmorskor?

Det finns inga planer, vad jag hört, på att BB Sophia ska öppnas igen i ny regi.
 
Det finns inga planer, vad jag hört, på att BB Sophia ska öppnas igen i ny regi.
Nej inget jag hört heller. Det som är på gång är att Huddinge kommer att utöka och ev också Södertälje, och år 2020 - för den som orkar vänta - ska det öppnas en ny förlossning på St Göran. Samtidigt växer Stockholm så mycket så frågan är om det är tillräckligt...
 
Visserligen har Varbergs BB enormt mycket bättre rykte än Göteborgs. Men ändå. Åka 8 mil när ungen är på väg ut.

http://www.expressen.se/nyheter/minette-blev-tvungen-att-aka-8-mil-fodde-nastan-i-taxin/
Usch vilken mardröm. Antingen har hon haft makaber otur, missförstått ngn eller så har det exploderat i antal förlossningar för fram till förra året när jag födde så påstods det iaf att ingen kvinna typ någonsin hänvisats bort från Gbg till Varberg (däremot omvänt, vilket gjorde mig som ganska nybliven hallänning väldigt lycklig över att tillhöra Varberg). Jag ryser bara jag tänker på det.
Jag åkte visserligen ned till Vbg från Kungsbacka för min förlossning, men i egen bil, och bara lindriga förvärkar och det kändes långt. :D

Jag hade nog dock hellre åkt taxi till Varberg än fött i Gbg ändå, jag födde på deras då hittills värsta helg det året då de tom fått skicka hallänningar vidare till Halmstad, men märkte ingenting. Förlossningen gick hur bra som helst, trots att skitungen valde att ligga åt fel håll med huvudet och med navelsträng ett par varv runt halsen. Kände mig trygg hela tiden trots att vi var ensamma på rummet under större delen av tiden enligt sambon (som kanske inte kände sig lika trygg, han fick ju ingen lustgas ;) ).
 
Jag tror att man behöver vara omföderska för att få hjälp med hemförlossning av landstinget i Stockholm. Men man kanske kan anordna det själv med barnmorskor?

Det finns inga planer, vad jag hört, på att BB Sophia ska öppnas igen i ny regi.

För att få det betalat av landstinget behöver man precis som du säger va omföderska samt uppfylla vissa kriterier, bla en konsultation med läkare efter vecka 36, enkelbörd, tidigare okomplicerad förlossning osv.
Om man ska betala själv (man får ju föda första barnet hemma om man vill) kostar det 20.000kr det är mycket pengar men sett till situationen i förlossningsvården så tycker jag det är en rätt liten summa för att ha två barnmorskor redo och närvarande under hela förlossningen.

Jag har inte eller hört nått men hoppas såklart!
 
BB Sophia fick ganska mycket kritik för att de inte hade tillräckliga resurser och kompetens för att klara akutsituationer. Det menas att en förlossningsklinik ska ligga i direkt anslutning till ett akutsjukhus.

Att ett BB skulle öppna igen i samma lokaler ser jag som ganska osannolikt.

Mvh Miks
 
Det som är på gång är att Huddinge kommer att utöka och ev också Södertälje, och år 2020 - för den som orkar vänta - ska det öppnas en ny förlossning på St Göran. Samtidigt växer Stockholm så mycket så frågan är om det är tillräckligt...
Men det här är ju helt vansinnigt?! Hur är det möjligt att man inte ska kunna lita på att man får plats på förlossningen när man ska föda barn? I Stockholm, Sverige liksom. Det här är ju ett problem som måste lösas omgående - hur många kommer vi inte vara som bor här 2020?

(såklart inte riktat till dig!)
 
Mer pengar till tätare bemanning så folk orkar och vill jobba på förlossningen.

Och fler platser, förstås. Planeringen måste vara ursvår. När vi var inne efter vattenavgång föddes det 3 barn det dygnet. När V väl föddes så kom det 11 barn samma dygn. Viss skillnad på belastning :crazy:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 344
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 552
Senast: mars
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 924
Småbarn Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn...
Svar
16
· Visningar
1 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp