NIU behöver man ha egen häst?

NH333

Trådstartare
Hejsan!! Jag går i 7:an och har redan siktat in mig på att gå NIU som gymnasium.min dröm är att bli dressyrryttare och jag är riktigt bra i dressyr om jag får säga det själv.
Men nu till saken:
Jag rider på ridskolan och har en medryttarhäst. Om man ska gå NIU måste man ha egen häst då eller finns det hästar attlåna där? Jag Förstår inte på deras hemsida.
Och hur ska man övertala sina föräldrar att köpa häst? :) haha
 
Vilken skola tänker du på? NIU betyder ju Nationell idrottsutbildning och är skolor med specialidrott som tar in elever från hela landet. Normalt sett har de skolhästar, dvs det finns hästar att låna.
 
Vilken skola tänker du på? NIU betyder ju Nationell idrottsutbildning och är skolor med specialidrott som tar in elever från hela landet. Normalt sett har de skolhästar, dvs det finns hästar att låna.
Jag funderar på Varberg eller Kungsbacka
 
På lillerud, som har niu så måste man ha egen häst med sig. Det finns skolhästar men dom är i första hand till dom som går den "vanliga" ridutbildningen.
 
Hejsan!! Jag går i 7:an och har redan siktat in mig på att gå NIU som gymnasium.min dröm är att bli dressyrryttare och jag är riktigt bra i dressyr om jag får säga det själv.
Men nu till saken:
Jag rider på ridskolan och har en medryttarhäst. Om man ska gå NIU måste man ha egen häst då eller finns det hästar attlåna där? Jag Förstår inte på deras hemsida.
Och hur ska man övertala sina föräldrar att köpa häst? :) haha

Hur duktig är du på dressyr?
När man tittar på SvRF, så framgår det ju att NIU handlar om elitsatsning och det framgår att man ska ha förkunskaper LB/LA (förvisso inte så märkvärdigt men kanske inte enkelt utifrån dina förutsättningar med ridskola och medryttarhäst).
 
Hur duktig är du på dressyr?
När man tittar på SvRF, så framgår det ju att NIU handlar om elitsatsning och det framgår att man ska ha förkunskaper LB/LA (förvisso inte så märkvärdigt men kanske inte enkelt utifrån dina förutsättningar med ridskola och medryttarhäst).

Påstår dom att NIU enbart är elitsatsning? Av vad jag har sett är det väl snarare för folk med egen häst som vill kunna träna på skoltid. Har tränat på anläggning med bland annat NIU utbildning och kan säga att kvaliteten på både hästarna och ryttarna är oerhört varierande.

Men från skolans håll sett så skulle ungarna helst ha med sig idiotsäkra hästar kombinerat med massor med kapacitet. Inte den enklaste kombinationen att hitta.
 
Påstår dom att NIU enbart är elitsatsning? Av vad jag har sett är det väl snarare för folk med egen häst som vill kunna träna på skoltid. Har tränat på anläggning med bland annat NIU utbildning och kan säga att kvaliteten på både hästarna och ryttarna är oerhört varierande.

Men från skolans håll sett så skulle ungarna helst ha med sig idiotsäkra hästar kombinerat med massor med kapacitet. Inte den enklaste kombinationen att hitta.

Det är säkert varierande nivå.
Men om man söker och läser på om NIU, vilket jag gjorde eftersom jag inte visste vad det handlade om (den som söker, finner) så står det att det är en satsning för dem som är blivande elitryttare. Medan det finns andra former av rid-gymnasier för dem som inte siktar så högt.
 
Påstår dom att NIU enbart är elitsatsning? Av vad jag har sett är det väl snarare för folk med egen häst som vill kunna träna på skoltid. Har tränat på anläggning med bland annat NIU utbildning och kan säga att kvaliteten på både hästarna och ryttarna är oerhört varierande.

Men från skolans håll sett så skulle ungarna helst ha med sig idiotsäkra hästar kombinerat med massor med kapacitet. Inte den enklaste kombinationen att hitta.
I stallet jag står så finns det två ridlärare som båda arbetar på ett ridgymnasium med NIU-inrikning. De båda är tränare just på NIU-utbildningen, och när de talar om det så har de förklarat det som att det är en utbildning för satsande ryttare.

Till TS så tror jag att man där måste ha egen häst. Skolhästarna används på den vanliga utbildningen, men jag tror inte de står till förfogande på NIU.
 
"Satsar du på ridsport på elitnivå? Nationell Idrottsutbildning (NIU) finns hos oss sedan HT 2013. De berörda grenarna på alla våra orter är Hoppning och Dressyr." klippte jag från Sveriges Ridgymnasiums hemsida.

"Målet med idrottsutbildningen är att eleven på sikt ska kunna nå nationell elit. För att bli antagen ska eleven ha gjort godkända resultat på LB/LA- nivå eller 1.10-1.20 i dressyr respektive hoppning, eller fälttävlan 1,00. Det går att meritera sig på ponny. Antagningsprov arrangeras på våra skolor.
Svenska Ridsportförbundet ansvarar för den lokala uppföljningen och kvalitetssäkringen i samverkan med skolan."

NIU - oavsett idrott - siktar till att eleven ska kunna nå nationell elit.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 271
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 237
Hästmänniskan Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp