Njur-kisse

Min katt Sigge diagnosticerades med kronisk njursvikt i juni 2016, då 13 år gammal. Det konstaterades genom blodprov så njursvikten var redan rätt så långt gången. Han fick då börja äta njurfoder och efter en månad hade värdena inte blivit sämre, och i vintras hade ett av värdena (kommer aldrig ihåg vilket :cautious: antingen är det urea eller kreatinin) sjunkit till inom gränsvärdena för en frisk katt. Det andra var något förhöjt. Dock hade han anemi, vilket vet menade var vanligt för njursjuka katter.

Nu under sommaren tappade han väldigt mycket i vikt och jag började tycka att han var lite slö och ville inte alls vara med, precis som han var när jag först upptäckte symptomen förra sommaren. Beredd på det värsta åkte vi då till vet och tydligen var värdena oförändrade, förutom att han nu inte längre har anemi. Jag såg mest ut som :confused:. Direkt när vi kom hem från vet började han äta som om det inte fanns någon morgondag. Jag börjar misstänka att han inte alls gillade den nya blötmaten från RC jag köpte till honom för dyra pengar i början av sommaren, och tydligen skulle hans favorit-torrisar inte heller duga då heller :cautious:. Nu kör vi bara på RCs burk-blötmat och purina-torrisar.

Kan för övrigt också skicka ca. en box RC blötmat (kycklingsmak) till behövande njursjuk katt :D
 
Nu är Sjukling hos veterinären för alla prover... Ska hämtas ikväll och matte är redan lite uppstressad.

Detta med att slappa hemma på semester med sjukt djur hos Vet är fanemej ansträngande. Var ute på lunch med Väninnan och tittade på skor för distraktion men tänkte mest på Brunettens ludna lilla kropp med en nål i tassen. Tänk om hon är ledsen och ensam där... :( :nailbiting:

Två katters tandstensborttagning under narkos och en katt inlagd över dan med prover till labb är i alla fall tacksamt för lönekontot. Skönt att inte behöva oroa sig över något ekonomiskt överskott denna månaden. :meh:

@Caoimhe och @Fazeem - vi är absolut intresserade av eventuell överskottsmat. Om ingen annan bokat den. :) Skicka PM om det finns kvar.
 
Njurkisse är hemma! Huzza! Hon hämtar sig i stillsam ro, sitter på vardagsrumsmattan och tvättar tassarna, direkt efter att ha käkat en påse RC njur-tonfisk.

Hon vägrade kisseri hela dagen och jag varnades över telefon om att jag skulle få fixa urinprov hemma och komma in med. Men, schvips, klämde hon ovilligt ur sig några droppar i specialsanden för urinuppsamling i buren. Duktig katt! Blod, blodtryck, urin.

Provsvar kommer i slutet av veckan.
 
Hon vägrade kisseri hela dagen och jag varnades över telefon om att jag skulle få fixa urinprov hemma och komma in med. Men, schvips, klämde hon ovilligt ur sig några droppar i specialsanden för urinuppsamling i buren. Duktig katt! Blod, blodtryck, urin.

Mmm, visst är det roligt att sitta och vänta på att katten ska kissa? Min vet sa att ju färskare prov desto bättre, jag satt i åtta, nio timmar och väntade på att Nikita skulle kissa. :meh:

Det var bättre i Bollnäs förra gången, men då var det iofs helt självklart att hon hade UVI så hon fick lugnande sedan tog de blod och urin på samma gång. Första gången behövde de urin efter att ha konstaterat onormala njurvärden via blodprov.
 
Uppdatering.

Labbet sjabblade med Brunettens kisseprov och gjorde inte rätt tester, så det behövdes mer urin och jag fick åka till Vet imorse för att få pärlgrus.

Brunetten stängdes sedemera in i eget rum med sin ullboll att sova i, njurmat med extravatten iblandat, och speciallåda med urinprovsgrus... Jag trodde att det skulle bli en långdragen väntan. Om inte annat så pga Bs ilskna ihopskryklade nos när hon insåg att hon blivit satt i fängelse. Stängda dörrar är inte hennes melodi.

MEN - kisseri skedde inom två timmar. Hurra! Fröken B släpptes ut i lägenheten, fick kram och gos. Kiss samlades in i provrör och kördes i ilfart till veterinären.

Nu väntar vi, igen, på provsvar från labb. Förhoppningsvis ska det vara klart imorgon.
 
@Lager jag har en 17 årig herre som på provtagning förra året (kollar honom ung 1 gång/halvår pga åldern), landade på balansvärdet för normal/förhöjda njurvärden. Jag bytte då torrfoder till RC Renal Select.

Det har visat sig väldigt lyckat av flera orsaker. Det har en mjuk kärna och min herre som alltid tidigare haft lite problem med för hård mage (långhårskatt i kombo med tuggat sitt torrfoder mkt slarvigt/inte alls - haft honom sen 1 års ålder) fick de problemen fixade på köpet och har heller inga förhöjda värden nu :)

Jag är väldigt nöjd med fodret utifrån det .
 
Torrfoder lär väl inte vara optimalt för njurproblem med tanke på hur lite vätska det innehåller?
Hur har era katter med njurproblem utfodrats? Min f d katt var torrfoderjunkie och fick njurproblem vid 12 års ålder. Min nuvarande katt får inget torrfoder utan äter blötmat och barf. Om det är rätt väg att gå lär jag få se för han är bara 5 år.
 
Torrfoder lär väl inte vara optimalt för njurproblem med tanke på hur lite vätska det innehåller?
Hur har era katter med njurproblem utfodrats? Min f d katt var torrfoderjunkie och fick njurproblem vid 12 års ålder. Min nuvarande katt får inget torrfoder utan äter blötmat och barf. Om det är rätt väg att gå lär jag få se för han är bara 5 år.

Min Y vägrade konsekvent hela sitt liv äta blötmat.

Alla mina katter har dock varit bra på att dricka, inte upplevt problemet många har med att de dricker för lite. De kanske "smittar" varandra med drickandet?
 
Min Y vägrade konsekvent hela sitt liv äta blötmat.

Alla mina katter har dock varit bra på att dricka, inte upplevt problemet många har med att de dricker för lite. De kanske "smittar" varandra med drickandet?

Vad menar du med "smittar" varandra med drickandet ? :confused:
 
Vad menar du med "smittar" varandra med drickandet ? :confused:

Att när en går och dricker så dricker den/de andra. Och jag därför haft lyxen att alltid ha katter som dricker ordentligt - trots att katter är kända för att lätt få i sig för lite vätska särskilt om de äter torrfoder.

Jag tror ju inte jag har nåt magiskt vatten eller liknande. Men tex i skrivande stund gick pälsmössan och drack. Varvid siamesen naturligtvis var dit och drack en slurk med.
 
Att när en går och dricker så dricker den/de andra. Och jag därför haft lyxen att alltid ha katter som dricker ordentligt - trots att katter är kända för att lätt få i sig för lite vätska särskilt om de äter torrfoder.

Jag tror ju inte jag har nåt magiskt vatten eller liknande. Men tex i skrivande stund gick pälsmössan och drack. Varvid siamesen naturligtvis var dit och drack en slurk med.

Samma som här då plus att kisse som är kvar har aldrig varit dålig på att dricka.
 
Nu ringde Vet! Allt ser ok ut med lilla B, en urinvägsinfektion men den äter hon ju antibiotika för sedan förra veckan, inget mer problem med urinen eller blodtrycket, något över normalvärdet på blodprov - därav njurmat och blodtest igen för kontroll före jul.

B och S snaskar RC renal select samt RC renal, och verkar må rätt så gott båda två så vi kör på med detta plus lite snask emellanåt.

En väldigt mycket lugnare ton hos Vet nu än min första kontakt där de sade att B hade trolig njursvikt, behövde omedelbar specialkost samt antibiotika... Vilket ledde till att jag googlade njursvikt på katt och plötsligt trodde att fina B kanske skulle avlida i plågor inom några veckor.

Allt lugnt med kattfröknarna idag iaf. En fluga har fått sätta livet till efter jakt över stolar och bord. Det är det mest dramatiska idag.

Jag, Brunetten och Skönhetsmissen tackar @Caoimhe så mycket för matplaket som är på väg! Smaktest och rapportering kommer!
 
Nu har vi testätit en del njurmat från @Caoimhe - RC är god! Helt klart. Det tuggas friskt... :D

Hills, not so much. En del slick.

Jag trodde faktiskt tvärtom eftersom de brukar gilla musse/pastej-formatet mer än bitar men det kanske finns någon bismak där.

Hundtant uppoffrade sig tillslut och åt upp den sista biten hills på kvällen efter att den ratats halva dan av kattfröknarna.

Men vi tackar så mycket igen för maten! :bow:
 
Nu har vi testätit en del njurmat från @Caoimhe - RC är god! Helt klart. Det tuggas friskt... :D

Hills, not so much. En del slick.

Jag trodde faktiskt tvärtom eftersom de brukar gilla musse/pastej-formatet mer än bitar men det kanske finns någon bismak där.

Hundtant uppoffrade sig tillslut och åt upp den sista biten hills på kvällen efter att den ratats halva dan av kattfröknarna.

Men vi tackar så mycket igen för maten! :bow:
Vad kul att RC-maten blev godkänd!

Luna ogillade också Hill's på burk. Jag tror knappt att hon luktade på den, och hon är ändå en sådan katt som (till en början :p ) äter allt. Tur att din hund tyckte att det var värt att sluka den, i alla fall. :D

Jag vet att RC även har en variant på burk i paté/mousse-format. Luna var inte jätteglad i den första gången, men andra gången jag testade slank den ner. Favoriten är dock fortfarande Specific Kidney Support FKW, också paté. Det är det enda som duger åt Lunarstorm, även om en påse Hill's (med bitar) kan slinka ner någon gång ibland.
 
Vi kör lite smått med avsmakning av njurfoder fortfarande. RC renal select-torrisar funkar alltid och har blivit standard. Sedan kör vi tillskott av mjukmat för att skoja till det hela lite.

Jag tillsammans Brunetten och Skönhetsmissen tackar @Fazeem så mycket för matpaket med mjukmatpåsar! :bow:
 
Att när en går och dricker så dricker den/de andra. Och jag därför haft lyxen att alltid ha katter som dricker ordentligt - trots att katter är kända för att lätt få i sig för lite vätska särskilt om de äter torrfoder.

Jag tror ju inte jag har nåt magiskt vatten eller liknande. Men tex i skrivande stund gick pälsmössan och drack. Varvid siamesen naturligtvis var dit och drack en slurk med.

Pälsmössan :D
 
Idag åker Brunetten och jag till veterinären för blodprov och njurkontroll.

Håll tummarna för fina värden! Nu har B ätit RC renal select sedan i augusti, och det vore skönt om hon kunde få lite annat emellanåt i alla fall.
 
Ledsen upprörd B idag. Hon som brukar vara så snäll och lugn gjorde klart att Veterinären inte var hennes favoritperson. Stressfällde, vägrade välkomstgodis, ville Inte bli lyssnad på hjärtat, ville Inte visa tänderna, och verkligen intensivt Inte bli stucken. Stackars B.

Nu är hon iaf vägd, kontrollerad, och blodprovad trots protester. Ligger och surar med sitt tassbandage under sängen och ville inte ens ha sitt tröstgodis efter hemkomst.

5,5 kilo var inte så farligt, hon har gått ned 2 hekto, så det var ju positivt iaf.

Vet ringer med svar från labbet i mitten av veckan.
 
Svar klart! Snabbaste labbkontrollen nånsin... Brunetten är numer officiellt "frisk", allt ser bra ut på njurvärdena! Huzza! :banana:

B ska fortsätta med sitt njurfoder som basmat, men har nu tillåtelse att synda med MUSH ett par gånger i veckan. Tillbaka för kontroll igen om 12 månader.

Tack Veterinär S för snabb respons! :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: annaovega
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 007
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 730
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 443
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp