Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh tack!

Det är verkligen superkul! Maraton är lätt roligaste grenen, men man behöver godkänd dressyr för att få starta. Rekommenderar dock alla att prova, så roligt!!!
Jag tror faktiskt tävlingskörning skulle kunna vara något för min dam. :) Hon gillar verkligen att jobba och har ganska lätt för sig. Det verkar himla kul!

Kl

Idag har vi sladdat ridbanan lite, sen gick vi ner på ett fält och tömkörde. Tidigare har hon alltid på alla åkrar fått nån knäpp när man vänder ryggen mot skogen/vänder hemåt och försökt dra, steppat omkring, stressat. Nu fanns det inget sånt. Otroligt trevlig så vi jobbade lite i trav och började känna lite på stöd på yttern och ställning. Är sugen på att köra kälken på gräset så ville testa först hur hon var där nere. Behöver schacklar och snabbkopplingar bara så kan vi dra lite kälke.

Igår var vi ute länge och tömkörde över stock och sten och tränade styrning och lydnad. Sen vart vi ut på vägarna lite, tränade på trafik och att gå först i mer röriga omgivningar. Blev samma idag för att ta oss till fältet förbi garage och jordbruksmaskiner, men hon är väldigt modig och tuffar på, alltid nyfiken, alltid pigg :)
IMG_20170422_213403_zpsrkvya9ic.jpg

IMG_20170422_192547_zps37jwnngg.jpg
 
Så körsugen!! Nu vet jag att min rockard inte är för smal men hållaren för seltungan måste göras lite större. Är ju punka också så jag testade att pumpa däcken och insåg snabbt att det är rejäl punka. :laugh: Så ny däck måste till. Ett projekt för veckan. Funderar på även ge den nya fälgar så den blir riktigt fin... Och så måste jag välja en färg. Den är blå i dagsläget, eller snarare blå/rostfärgad. :p Kanske blir premiärtur till helgen?!
 
Någon som vet hur det är på sommarpremieringen, man ska ju ha träns men måste man leda i tyglar eller får man använda ett grimskaft under hakan? Dvs ett vanligt grimskaft, inte kedja. Jag tycker själv det är svårt med tyglarna i handen sådär, har mycket lättare för att hantera med grimskaft.
 
Fortsätter bomba tråden då. ;)

Släppte hästarna på gräs idag för att få en lagom start på säsongen så det inte blir pang-bom-bete senare. Mycket uppskattat. :D Stor fin hage där de kommer kunna gå hela sommaren antagligen. Härligt blött utmed ett dike, där ska man vara tyckte blötdjuren. De går dock inne fortfarande på nätterna och stödfodras såklart.
IMG_9907_zpstmuso1wq.jpg

IMG_9927_zpsymszmfbx.jpg
 
Vilka fina bilder och filmer ni lägger ut! :)

Vi jobbar och myser om vartannat. Idag gjorde vi en utflykt, kan man väl säga. Spände för vagnen hemma och körde ut till Tjolöholm, där det var sagt att det skulle samlas några stycken för lite träning, och körde lite dressyr där innan vi körde hem igen. Väldigt trevligt och spännande att ge sig ut på lite nya vägar och se att L skötte sig. I övrigt har vi varit iväg och testat centrerad ridning. Eller, jag har testat och L fick snällt följa med för att jag skulle ha något att rida på :D Det var väldigt intressant och nyttigt att få bara fokusera på mig och min kropp en stund. Jag hittade några nycklar till min egen ridning och varför jag upplevt att jag tappat känslan lite på sistone :up: Ska väl se om jag kan få till ett tillfälle till om någon månad eller så.
 
Idag gjorde vi en utflykt igen. Idag skojade vi bara lite och plaskade oss igenom vattenhindret och testade ett annat hinder lite kort. L var jättetrevlig och positiv att köra och jag blev glad och berömde mycket vilket gav en häst som växte och blev stolt över sig själv. Summa summarum en riktigt bra dag :):heart
 
Orkade inte gå idag så spände för en lastpall och testade att åka med. :angel: Skrammel kunde hon verkligen inte bry sig mindre om, jag hörde bara oväsen när jag satt på den men hon gick så snällt. Efter att hon undrat om man verkligen kan dra något så tungt, ingen medvind direkt. :p Första gången hon fick dra riktigt tungt och det gick utmärkt. Min vagn är fortfarande inte fixad så vi är påhittiga och gör lite annat. Hon måste få jobba så vi tränar i trafiken med promenader och tömkörning, drar olika saker, har börjat hänga lite på henne och longerar, i princip. :)
 
Funderar på att strunta i att ha med Lukas på tävlingar i år.
Å ena sidan är det lockande att försöka klättra i dressyrklasserna, om inte annat så för att göra reklam för "ridtravare" som ridhäst.
Å andra sidan är det roligt att leka med byten, passage, piaff, bara träna och leka.
Så just nu lutar det åt att leka och träna och strunta i tävling.
Det går ju fort att aktivera hans licens om jag ändrar mig i sensommar eller i höst.
 
Trodde Dacke blivit sjuk i måndags. Rejält svullna spottkörtlar. Vet att de kan få det av gräs, men han har aldrig fått det innan. Så i tisdags ringde jag distriktsveterinären som sa att i och med att han haft kvarka kan han vara kronisk smittspridare och det då kan utlösas av en infektion. Ungefär där kändes avlivning som nästa steg.
Pratade då med en nära vän som är doktorand på Ultuna och även arbetar som veterinär där, hon trodde inte på det, då de själva inte brukar bli sjuk då. Dessutom brukar de vid kvarka svullna mellan ganascherna främst. Så uteslöt då det.
Men då han har kronisk sommarbronkit och har hostat ett par veckor nu och även har lätt att få luftvägsinfektioner har jag tempat honom en till två gånger varje dag den här veckan. Men normal temp. Han har även fått skrittvila i veckan, med lite travinslag för att se om han hostar mer än vanligt.

Nu har jag lugnat mig och tror att det beror på gräset.
Mitt liv börjar lugna sig lite och den värsta stressen har lagt sig, det är då min hästhypokondri brukar vara som värst. Tror min kropp strävar efter att vara stressad och orolig..
 
Trodde Dacke blivit sjuk i måndags. Rejält svullna spottkörtlar. Vet att de kan få det av gräs, men han har aldrig fått det innan. Så i tisdags ringde jag distriktsveterinären som sa att i och med att han haft kvarka kan han vara kronisk smittspridare och det då kan utlösas av en infektion. Ungefär där kändes avlivning som nästa steg.
Pratade då med en nära vän som är doktorand på Ultuna och även arbetar som veterinär där, hon trodde inte på det, då de själva inte brukar bli sjuk då. Dessutom brukar de vid kvarka svullna mellan ganascherna främst. Så uteslöt då det.
Men då han har kronisk sommarbronkit och har hostat ett par veckor nu och även har lätt att få luftvägsinfektioner har jag tempat honom en till två gånger varje dag den här veckan. Men normal temp. Han har även fått skrittvila i veckan, med lite travinslag för att se om han hostar mer än vanligt.

Nu har jag lugnat mig och tror att det beror på gräset.
Mitt liv börjar lugna sig lite och den värsta stressen har lagt sig, det är då min hästhypokondri brukar vara som värst. Tror min kropp strävar efter att vara stressad och orolig..
Usch då men svullnad spottkörtlar ska inte vara något konstigt. Pratade med vet om det nyligen då både min och en till i stället brukar ha det. Han tyckte inte det var något att oroa sig för. Men förstår att man blir orolig!
 
Vad grönt ni har @Chili ! Själv har jag börjat sätta upp sommarhagar men gräset lyser med sin frånvaro, vi har en del snödrivor kvar än.

Jag har fortsatt att skritta mitt kallblod i vagn, svängeln har jag inte lyckats lokalisera. Övrig tid longerar jag mest och nu orkar hon trava trevligt på en rätt liten cirkel samt faktiskt hålla igång galoppen "på riktigt". Tycker dock att hon är lite för rund så bad hovslagaren att lägga på sommarskor fram så att vi obehindrat kan utnyttja grusvägarna till motion. Hon brukar vara helt barfota sommartid annars men då får vi ibland tänka igenom vägvalet mer. Vi är anmälda till en kurs också och då hoppas jag kunna få hjälp med "finliret".

@kryddelydd , jag blir lite nyfiken. Varför går det inte att leka hemma kombinerat med tävling borta?
 
Läskigt med Dacke @parellikusken Hoppas verkligen att det bara är dina tankar som spökar!

Vi har ägnat oss åt att skritta ut mycket i veckan. Det flyttade in nya i stallet för någon månad sen, med en häst under igångsättning, och vi har hat sällskap på skrittturer ute. Det verkar som att det har gjort oss gott. Idag gick jag in på ridbanan och dressyrade lite. L kändes jättefin och vi tränade på sidvärts och lite förvänd galopp. Återupptäckte en gammal goding till övning i veckan dessutom som jag fick tillfälle att göra idag. är fruktansvärt dålig på att förklara, så jag låter bli. Jag kan dock säga att den hjälpte mig att få oss balanserade och lösgjorda och jag fick koll på sidorna.
 
Läskigt med Dacke @parellikusken Hoppas verkligen att det bara är dina tankar som spökar!

Vi har ägnat oss åt att skritta ut mycket i veckan. Det flyttade in nya i stallet för någon månad sen, med en häst under igångsättning, och vi har hat sällskap på skrittturer ute. Det verkar som att det har gjort oss gott. Idag gick jag in på ridbanan och dressyrade lite. L kändes jättefin och vi tränade på sidvärts och lite förvänd galopp. Återupptäckte en gammal goding till övning i veckan dessutom som jag fick tillfälle att göra idag. är fruktansvärt dålig på att förklara, så jag låter bli. Jag kan dock säga att den hjälpte mig att få oss balanserade och lösgjorda och jag fick koll på sidorna.
Kul att ni verkar ha kommit igång igen efter vintern. :)
 
Det är klart att det går att kombinera.
Men det är inte självklart att passage och galoppiruetter eller westernridning på stång passar in i MSV C.

Det är väl bara att lämna stången hemma, är inte MSV C relativt enkelt? Jag har tittat på de där mönstren ibland och tycker att det svåra verkar vara att komma ihåg hur det ska ridas när det är så långt :crazy: Men givetvis är vi alla olika och du verkar ha hästar till varje ändamål så att du verkligen kan göra allt som är roligt :)

Jag red mitt sto i tisdags och jäklar vad fin hon var! Har ju mest longerat och kört men nu bestämde jag mig för att rida. Hon böjde sig fint i skritt på liten cirkel och kunde gå kontraställd i slalom. Det gick att samla henne också några steg i taget. Traven tog hon direkt och var riktigt fin på stor cirkel ("fuskade" och red det i korallen) till vänster. Höger varv är hennes jobbiga så där föll hon inåt efter ett varv. Jag red barbacka så det var inte så lätt att "fixa" så vi fick ett par stopp innan det blev ett halvt varv i godkänd stil, då hoppade jag av.

Jag försöker nu att inte göra så stor sak av hennes stopp. Hon får ett par chanser att gå framåt i öppna-liknande stil innan jag jobbar henne på en liten, liten cirkel. Efter något varv brukar hon tycka att det är okej att gå framåt. Om inte så gör jag en liten åtta med krav på böjning åt båda håll och frågar igen om hon vill gå framåt. Nu när jag longerar är de här tendenserna nästan helt borta, märks nästan bara vid brunst. Överlag är hon väldigt sur vid brunst och att till exempel stå och rykta i en halv evighet kommer inte på tal, det brukar funka bättre efter ridning/körning. Jag har aldrig haft en häst med så tydliga brunster och då har jag ändå alltid bara haft ston, sedan -96...
 
Det är väl bara att lämna stången hemma, är inte MSV C relativt enkelt? Jag har tittat på de där mönstren ibland och tycker att det svåra verkar vara att komma ihåg hur det ska ridas när det är så långt :crazy: Men givetvis är vi alla olika och du verkar ha hästar till varje ändamål så att du verkligen kan göra allt som är roligt :).

Tja, det är ju lite olika krav i de olika disciplinerna.
Och lätt och lätt (med MSV C alltså)...
Det är inte "bara" att få fram gokända längningar i traven, inte "bara" att få ut längningen och samlingen i galoppen. Eller att få godkända skolor heller, för den delen...

Skolorna är ju nyttiga att träna även på enhandsridning; samlad galopp vill jag ju ha i båda discipliner förstås.

Målsättningen på jättelångt sikt, som jag inte alls är säker på att jag kommer att kunna uppnå, är att kunna rida honom i både B-nivå western och ha där att göra (tänker på WR, trail och WH i första hand), och att komma upp i dressyrklasserna.

Men jag är inte så duktig att det är enkelt med varken det ena eller det andra.
 
Tja, det är ju lite olika krav i de olika disciplinerna.
Och lätt och lätt (med MSV C alltså)...
Det är inte "bara" att få fram gokända längningar i traven, inte "bara" att få ut längningen och samlingen i galoppen. Eller att få godkända skolor heller, för den delen...

Skolorna är ju nyttiga att träna även på enhandsridning; samlad galopp vill jag ju ha i båda discipliner förstås.

Målsättningen på jättelångt sikt, som jag inte alls är säker på att jag kommer att kunna uppnå, är att kunna rida honom i både B-nivå western och ha där att göra (tänker på WR, trail och WH i första hand), och att komma upp i dressyrklasserna.

Men jag är inte så duktig att det är enkelt med varken det ena eller det andra.

Jag har nog en annan syn på tävling och tävlande.
 
Jag har nog en annan syn på tävling och tävlande.

Att det är lätt?
Men du är antagligen en väldigt mycket bättre ryttare än jag, som tycker att det är enkelt.

Eller menar du att målsättningen är olika+
Jag har ju varit ute på B-nivå western med honom för några år sedan och fått fina placeringar men det handlade då om mycket mer tur än skicklighet - och missar från de andra tävlingsdeltagarna.
Och har nosat på MSV C ett par år utan att komma upp i 60%.
Ska man försöka kvala uppåt så är det 62% som gäller.
Och jag fick horn i pannan när Lukas förra ägare i samband med att jag köpte honom sade att "det där är inget att ha att rida på".

Och jo, jag skulle vilja kvala uppåt i klasserna men då krävs väldigt mycket mer träning, och mycket mer ridkunskap från min sida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 078
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 287
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 842
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 805
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp