Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var på årets första tävling i söndags. Körde med nya giggen. Det är en utmaning att ta sig i och ur den. :D

Gick riktigt bra! Kom 2:a i dressyren med 56,5 straff (103,5 p) och vann precisionen. Men det är verkligen en utmaning att köra precision med giggen. Man sitter så högt upp och hjulen är så stora. Man får inte vingla något alls! Men lyckades felfritt i första klassen (LB avd A, som jag också vann) men hade ner 3 bollar i andra (LA) när det var högre tempo. :D

Är väldigt nöjd iallafall och pepp på att komma ut mer. Nu taggar vi vårt första maraton om 1,5v. Magnus tyckte det var läskigt när vi körde maratonhinder av silagebalar, men han brukar komma över sin rädsla fort så det kommer nog gå bra iallafall.

Maken filmade hela vårt program. Ska sätta mig o fixa det med poängen och kommentarerna för det kan vara bra för min egen analys vad vi kan göra bättre. Det jag kände var märkligt med känsla kontra domare var att min andra mellantrav kändes mycket bättre än den första som knappt blev något, men fick samma poäng. (6)

Kan visst inte lägga in bild från Flickr, och min photobucket vill inte funka. Får återkomma med bild. :)
 
17759308_10154672913132739_1906990971_o.jpg


Såhär såg vi ut =) Flätan var i lite bättre skick på dressyren och precisionen innan, här var innan vår sista klass. :)

Han taggar till på precisionen och verkar tycka att det är skoj! Min dröm vore egentligen att få starta precision innan jag startar dressyren, så lösgörande. Men så är det väldigt sällan på tävlingar. :)
 
Nu är livet hektiskt igen.. Men ser fram emot att snart ta examen och få lite mer tid till hästarna. Finns en ände i tunneln nu. Problemet är väl att jag planerar att påbörja en till kandidatutbildning till hösten, denna gång utan studielån. Men utan hästarna skulle jag inte orka studera, så får så lov att gå.

Ikväll ser jag fram emot att få fara till stallet och morgonfodra imorgon, och sedan försöka hinna rida. Har dock lördag söndag där jag hinner vara i stallet utan stress. Så skönt! :)
 
Sladdade ridbanan ikväll igen. Inledde med lite trav på töm och det märks att hon fått bättre kondition. De verkar busa mycket i hagen och det är ju jätteroligt, hon har mer styrka nu. Vi avslutade med att tömköra på vägen en kort bit och tog lite trav på vägen hem. Gud vad fin hon var. :love: Låg på lite och hade en bestämd trav, taktfast, spetsade öron, supernöjd. Hon är högrest med fin överlinje. Jag orkade ju inte springa särskilt långt men mmmm, det här ska bli riktigt kul att bygga vidare på. :) Inne på ridbanan är hon uttråkad och joggar bara, detta var något annat. :d När hon fått bygga styrka och kondition på annat vis ska vi nog kunna locka fram lite fina gångarter på töm även på ridbanan. Gäller att behålla intresset och arbetsglöden, inte pressa och stressa.
 
Vilken häst jag har. :love: Ute i trafik idag för första gången sen vi flyttade då vägarna är lite större här, med tung trafik ibland. Det var hus med många skällande hundar, träningscyklister, pappa med hund och barnvagn, bilar... allt gick verkligen grejt. Det hon varit mest rädd för är en traktorskopa som ligger i en grannes trädgård. :D Nu passerade vi den för tredje gången och nu verkar hon ha bestämt sig för att den inte är värre än något annat. ;) Det kom brummiga HD-motorcyklar när vi precis gått av vägen så det var perfekt, på lagom avstånd fick hon bekanta sig med ett av de värre ljuden man kan stöta på. De är inte tysta direkt.
Sen också fullt offroad-läge med fyrhjulsdrift i eländig terräng. Modig liten häst som inte tvekar på konstigheter som matte hittar på. :love:
 
Skulle ut och rida idag på Dacke med ponnyn som handhäst, så som vi brukar. Denna gång skulle vi dock göra sällskap med två nya stallkompisar. Det gick inte så bra.
Dacke var vild och bara taktade, ponnyn var vild och gjorde luftakrobatik. Vildhästarna och jag vände snart och red ut själva istället. De var lite mindre vilda då.

Insåg att det var mycket länge sedan jag red ut med någon annan häst än lillponnyn, aldrig gjort det med henne med. Ska testa utan ponnyn nästa gång och se om Dacke sköter sig bättre då. :)
 
Skulle ut och rida idag på Dacke med ponnyn som handhäst, så som vi brukar. Denna gång skulle vi dock göra sällskap med två nya stallkompisar. Det gick inte så bra.
Dacke var vild och bara taktade, ponnyn var vild och gjorde luftakrobatik. Vildhästarna och jag vände snart och red ut själva istället. De var lite mindre vilda då.

Insåg att det var mycket länge sedan jag red ut med någon annan häst än lillponnyn, aldrig gjort det med henne med. Ska testa utan ponnyn nästa gång och se om Dacke sköter sig bättre då. :)
Ja rider man sällan med sällskap blir det ju gärna lite extra roligt! Jag brukar vara dålig på att rida med sällskap och får hästar efter det, som blir görbusiga när det är andra hästar med. Måste bli bättre på den punkten.
 
Fina lilla häst! Hon har vilat sedan i fredags så jag tog ut och longerade henne idag. Hon brukar ju nöja sig med att jogga och det går inte riktigt att få fart på henne mer än något steg sådär. Men idag var hon piggelin. :d Nyttjade tillfället och vi tog flera galopper för första gången på volten. :) När hon har lite mer energi har hon fina gångarter, galoppen är riktigt trevlig.

De har varit rätt busiga i hagen också och det märks att hon motionerar sig. Börjar få lite hjärtrumpa. :heart Hon har så fin form på kroppen, kompakt med välvd och stark överlinje. Ska bli så, så himla kul att börja jobba mer i år och se henne utvecklas. Har tyvärr mindre tid för henne än jag skulle önska just nu men inom mycket snar framtid kan vi flytta in i huset och slå av på renoveringen, och börja ha lite normala kvällar och helger igen. :up: Då kan vi även fixa till rockarden så den blir körbar så vi kan ut och motionera på riktigt.
 
Vi kör vidare! I förrgår tömkörning på banan med galopp på töm flera gånger. :) Vad hon gillar att jobba! Hon är rätt kort i kroppen och kommer nog ha ganska lätt för sig men är född lite som ett stelt kylskåp. :p Just nu är det ju bara enkla vägar och galopp på stor volt, ibland med problem att svänga när man ska förbi grinden. :p Ska byta bett till ett fullcheek så jag lättare får med mig henne.

Igår sladdade vi ridbanan igen, denna gång med skaklarna. Gick jättebra, lite tungt var det allt också. Det är så djupt med grus i mitten som vi försöker dra ut till kanterna. Avslutade med skritt och trav på töm på grusvägen, och hennes trav alltså. :love: Längtar verkligen efter att vi har tid att göra i ordning rockarden så man kan börja åka lite!
 
Har opponering på examensarbetet på onsdag, så har svårt att tänka på något annat. Men en tur i skogen med Dacke och en mysstund i hagen med ponnyn var bra för mig idag.









Hittade en liten ryttare i stallet idag som kunde rida på ponnyn, så hon följde med på en kortare tur med ryttaren tillsammans med en stallkompis och hennes häst. Efter den turen red jag och Dacke på en lite längre tur tillsammans, rätt så skönt att få ha fullt fokus på honom. Känns som vi kommer närmare varandra då, även om vi gillar att ha med lillponnyn också.
 
Vår maratondebut gick så bra! Han var helt med på noterna och vi hade fint flyt. Kom in i mål närmre minimitid än maxtiden.

Nästa gång kan vi prova lite tightare svängar. Idag ville jag bara ha ett flyt. Var otroligt roligt!!


 
Minns inte riktigt när jag skrev här sist men mitt kallblod hade en hälta med tillhörande hovbensrotation (mkt mild sådan som tur var) i höstas. Hon vilade och sattes sedan igång, nu är hon igång så mycket som underlaget tillåter. Ridbanan och korallen är till största delen täckta av blankis. Men landsvägen har tinat fram så jag började tänka på turer med rockard. Tyvärr har den haft punka sedan förra året (kör mest släde och det blir ju bara på vintern). Efter lite grävande i en snödriva hittade jag dock två passande däck och det ena gick efter lite omsorg att använda.

Så igår kunde vi skritta ut en tur. Vägen är lite gungig bitvis så det blev ingen trav eftersom jag inte vill trampa sönder den. Några gånger provade hon dock självmant att trava och jag blev påmind om att jag borde ha draglinor. Nästa projekt blir då att försöka lokalisera dem...
 
Vår maratondebut gick så bra! Han var helt med på noterna och vi hade fint flyt. Kom in i mål närmre minimitid än maxtiden.

Nästa gång kan vi prova lite tightare svängar. Idag ville jag bara ha ett flyt. Var otroligt roligt!!


Vad fina ni är! Ser ju superkul ut. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
21 938
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 061
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp