Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lazer09

Trådstartare
Nej hörrni, nu är det dags för en ny tråd :) Nu när den gamla har passerat 2000 inlägg.

@parellikusken Har du hittat nån tränare i krokarna till hösten? Annars kanske ni kan hänga på oss :) Vore kul med sällskap ju :)

@purity_666 Kul med framgång :)
 
Framgång och snygga flughuvor ;) Köpte den här för att hästen har slaktat flughuvor på löpande band. Tröttnade på att vara seriös och köpte en rolig bara för att. JA gissa vilken flughuva som fortfarande är hel och än så länge sitter på plats då? Han kanske känner sig snygg :banana:

DSC_9210.jpg
 
Framgång och snygga flughuvor ;) Köpte den här för att hästen har slaktat flughuvor på löpande band. Tröttnade på att vara seriös och köpte en rolig bara för att. JA gissa vilken flughuva som fortfarande är hel och än så länge sitter på plats då? Han kanske känner sig snygg :banana:

DSC_9210.jpg

Skönt ansiktsuttryck du har gett honom :rofl::rofl:
 
Ja han ser bara lite smådryg ut :angel: Men den sitter bra, den sitter på plats och den skyddar t.o.m. mulen mot solen.

DSC_9214.jpg
 
Nej hörrni, nu är det dags för en ny tråd :) Nu när den gamla har passerat 2000 inlägg.

@parellikusken Har du hittat nån tränare i krokarna till hösten? Annars kanske ni kan hänga på oss :) Vore kul med sällskap ju :)

@purity_666 Kul med framgång :)

Gärna!

Kan PM'a dig senare när vi flyttat och bott in oss lite. Har inte ens letat efter tränare ännu, tänkt att sånt alltid löst sig med tiden. :)
 
Rappe jag och är igång igen efter en vår med lite småskador (vrickat sig typ), och nästa vecka är det Bruks-SM för oss!
I höst ska vi tävla i div4-dressyrlaget :O Man måste våga för att vinna, heter det väl ;) Så vi börjar med att iaf starta för att "träna på att tävla" ;)
 
@Lydia Vad härligt att ni är på gång igen :) Och hejja er i höst! Här kommer en liten hejja-dans också :banana::banana::banana::banana:

Hos oss är det ingen aktivitet idag. Däremot har jag precis anmält mig och en kompis till en prova på dag med bruksridning nästa helg. Det är något jag aldrig provat, men någon gång ska ju vara den första :D Min höst med roliga saker tar sin början :)
 
Kul med ny tråd!
Det här på nätterna:
IMG_3191.jpg

och det här på dagarna:
bild%252868%2529.JPG

är det enda mina nordisar gjort i över en månad. Lite överdriver jag. Vi har kommit ut en del men den har varit en utmaning, den här värmeböljan. Jag smörjer, sprejar, schamponerar och mockar. Och längtar efter höst!
 
Idag jobbade jag och min kära häst vår sista arbetsdag för i sommar. Riktigt skönt, både jag och hästen börjar bli smått less på att köra runt samma tre-fyra olika rundor 5-6 timmar om dagen.
Men samtidigt älskar jag att få jobba tillsamman med Dacke, han är den bästa arbetskamrat jag haft. Generellt så är jag inte så förtjust i uppmärksamhet, men på jobbet när jag kör häst är det bara roligt för jag är så stolt över att jag kör Dacke. När folk frågar om det är min häst svarar jag med stolthet "ja". :)

Är dock lite orolig över hur mina sadlar ligger nu, har en känsla av att han musklat till sig endel på ryggen av all körning. Vilket är bra, men det är jobbigt med sadlar..

Funderat på att köpa en Wintec Isabell Werth, nån med erfarenhet av en sån?
 
Idag jobbade jag och min kära häst vår sista arbetsdag för i sommar. Riktigt skönt, både jag och hästen börjar bli smått less på att köra runt samma tre-fyra olika rundor 5-6 timmar om dagen.
Men samtidigt älskar jag att få jobba tillsamman med Dacke, han är den bästa arbetskamrat jag haft. Generellt så är jag inte så förtjust i uppmärksamhet, men på jobbet när jag kör häst är det bara roligt för jag är så stolt över att jag kör Dacke. När folk frågar om det är min häst svarar jag med stolthet "ja". :)

Är dock lite orolig över hur mina sadlar ligger nu, har en känsla av att han musklat till sig endel på ryggen av all körning. Vilket är bra, men det är jobbigt med sadlar..

Funderat på att köpa en Wintec Isabell Werth, nån med erfarenhet av en sån?

Som jag uppfattar Isabellen så tycker jag att den är ganska rak och platt i passformen till hästen. Midjan är ganska bred, så du bör nog inte ha för smala höfter om du ska sitta bekvämt. Å andra sidan är det 5+ år sedan jag satt i en och Wintec kan ju ha gjort ändringar på sadeln efter det. Prova och känn efter, så får du se.
 
Idag jobbade jag och min kära häst vår sista arbetsdag för i sommar. Riktigt skönt, både jag och hästen börjar bli smått less på att köra runt samma tre-fyra olika rundor 5-6 timmar om dagen.
Men samtidigt älskar jag att få jobba tillsamman med Dacke, han är den bästa arbetskamrat jag haft. Generellt så är jag inte så förtjust i uppmärksamhet, men på jobbet när jag kör häst är det bara roligt för jag är så stolt över att jag kör Dacke. När folk frågar om det är min häst svarar jag med stolthet "ja". :)

Är dock lite orolig över hur mina sadlar ligger nu, har en känsla av att han musklat till sig endel på ryggen av all körning. Vilket är bra, men det är jobbigt med sadlar..

Funderat på att köpa en Wintec Isabell Werth, nån med erfarenhet av en sån?
Jag har haft en och jag upplevede att den passade till raka platta ryggar. Jag satt bra i den men brett. Däremot tyckte jag inte om den för att den kändes lång. Bossorna putar liksom ut enormt mycket bak även för att vara en kilbossa.
Men de finns ju begangnade till ett väldigt bra pris idag.

Jag är också sugen på att byta min T4 till någon snyggare (min börjar se solkig ut) Är det någon som vet om T8 är likadan i passformen?

Vi har haft lite sommaruppehåll när det varit som varmast för både jag och hästen trivs inte i värmen. Men nu är vi igång igen.
Imorgon ska vi prova på en ny grej. Jag har anmält oss till en webbaserad tömkörningskurs! Ska bli kul att få lite tips och inspiration.
Om det är någon mer som är sugen på att vara med så kan ni läsa mer här;
http://www.teamhastkraft.se/tomkorningskurs-start-v33.aspx
 
Jaha, lite bakslag idag. Var ute (relativt) tidigt i stallet idag, eftersom jag ska iväg senare, och körde en runda. Det började ganska bra med att L fixade att bli omkörd av en bil med ett litet, öppet släp och mötte en traktor utan att flippa ut helt och hållet. Sedan mötte vi en traktor med stort släp bakom och då sade L upp sig. Så vi har varit offroad och kört idag kan man väl säga. L hoppade nämligen över diket och var på väg ut i skogen, dessbättre fick jag vänt tillbaka honom ut på vägen igen och så fick jag vända och köra framför traktorn en bit (förbi tror jag nämligen inte att vi hade kommit) innan det kom en avtagsväg där vi kunde köra in och släppa förbi den. Efter detta missöde gick det dock rätt bra faktiskt och L var lyhörd och trampade på energiskt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tackla det här med hans trafikrädsla. Å ena sidan fixar han ju de allra flesta normala fordon på vägen, typ personbilar och skåp och så, men å andra sidan blir han ju tokrädd för lite mer ovanliga fordon. Det är ju inte sådär jätteofta man möter traktorer på vägen, och framförallt inte traktorer med släp. Det är ju i princip bara nu under skörden som de är ute och jag har heller inga bekanta som har traktor som jag be att få träna med heller. Plus att jag misstänker att bönderna kanske inte skulle uppskatta en sådan fråga nu när de har som mest att göra. Jag är egentligen inte för att undvika svåra och läskiga saker. Jag har alltid haft som filosofi att hästen ska tränas till att stå ut med det mesta, man jag vet inte med L om det känns vettigt i och med att han kastar sig och kan ta vägen vart som helst. Hur är era hästar i trafik?
 
Som jag uppfattar Isabellen så tycker jag att den är ganska rak och platt i passformen till hästen. Midjan är ganska bred, så du bör nog inte ha för smala höfter om du ska sitta bekvämt. Å andra sidan är det 5+ år sedan jag satt i en och Wintec kan ju ha gjort ändringar på sadeln efter det. Prova och känn efter, så får du se.

Har ridit några gånger i en både på min och andra hästar och sadeln passar mig riktigt bra, ska kolla idag på hur den passar hästen nu. Min vän som hästen bor hos nu har en sån, så kan prova ordentligt. :)

Tänkte mer på hur den är i kvaliteten och så. Är också skeptisk emot luftstoppat, men å andra sidan har jag en luftstoppad sadel nu utan att hästen har några som helst ryggproblem. Så jag ska nog sluta nojja över det.

Ang. trafiken så är min häst rätt så säker. Kan vara rädd för lastbilar ibland, men aldrig så att det är ett problem. Dock gillar vi inte att möta cyklister i större grupper (gjorde ofta det på Öland). De låter knappt när de kommer utan dyker bara upp, saktar inte ned och dom blir Dacke rädd för och kan kasta sig.
Jag är en rädd ryttare, blivit rädd för att rida ut senaste året men gör det ändå. Men känner jag mig extra rädd en dag väljer jag att köra istället, då är både jag och hästen tuffare.
Jag är dock en sån som misstänker jag att hästen kommer att bli rädd och kasta sig för något hoppar jag snabbt av och leder istället. Jag har dålig balans, men det är inte värt att sitta på hästryggen kvar i hopp om att träna upp den för mig utan jag hoppar hellre av. Jag stukar oftast fotlederna när jag ramlar av, och de är tillräckligt trasiga redan nu.
Har inga problem att hoppa upp igen, så för mig är det inget problem att jag är en avhoppare. :)
 
@parellikusken Ja, hoppa av är jag kluven till. Visst kan man kanske vara en trygghet åt hästen från marken, men vafan gör man om hästen sliter sig? :crazy: Jag förstår dig absolut att det kan kännas tryggare att hoppa av, men jag känner mig nog tryggare på om jag ska vara ärlig. Förresten är cyklister läskiga! Helt tysta dyker de plötsligt upp och kör förbi. Hade jag varit häst hade jag nog också tyckt att det var skitläskiga.
 
@parellikusken Ja, hoppa av är jag kluven till. Visst kan man kanske vara en trygghet åt hästen från marken, men vafan gör man om hästen sliter sig? :crazy: Jag förstår dig absolut att det kan kännas tryggare att hoppa av, men jag känner mig nog tryggare på om jag ska vara ärlig. Förresten är cyklister läskiga! Helt tysta dyker de plötsligt upp och kör förbi. Hade jag varit häst hade jag nog också tyckt att det var skitläskiga.

För oss är det betydligt större chans att jag ramlar av och tappar hästen än att han sliter sig. När jag är på marken blir han sällan rädd.

Idag var vi ut och red på en lugn uteritt med två vänner. Gick riktigt bra och Dacke var avslappnad hela tiden, och jag var mycket mer avslappnad än jag brukar vara. Han var också mer framåt än han varit sista tiden, var rätt beslut av oss att tacka nej till att jobba en vecka till. Skönt för oss båda med semester, eller ja, Dacke är väl arbetslös nu fram tills nästa sommar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 214
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 748
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 795
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp