Norgerapporter

Migo

Trådstartare
Eftersom jag har tråkiga stunder på nattpassen och wifi i fjöset så inser jag att bilduppdateringarna från vårt lamningsjobb behöver en egen tråd;)

För er som inte vet är jag och mina fyra border collies i Norge, närmare bestämt på gården Fatland, utanför Ölensvåg på södra västkusten, och jobbar med lamning. Vi bor med utsikt över fjorden och med ett fjäll precis bakom huset. På gården finns drygt 200 tackor av rasen norsk kvit sau. Vi ska vara här i ungefär fem veckor, i skrivande stund har vi fyra veckor kvar.

Lite tidigare bilder från vår månad här finns utspridda i div trådar här på hundforumet.

10934144_10152907220718666_2481444071911082486_o.jpg

utsikt från promenadvägen uppför fjället, precis bakom huser. Vi bor i det vita huset i nederkanten av bilden.
11081496_10152916557253666_7844665445122670629_n.jpg

Fältet utanför fjöset.
10985033_10152912421603666_7316701648851428154_n.jpg

utsikt från "min" trädgård.

10906107_10152913541388666_2645454942656525435_n.jpg

Fridolf tar bästa platsen i fjöset när vi går på nattpasset (vi jobbar från 21 till 06, med möjlighet att sova om allt är lugnt)
11052503_10152917078423666_239079015972829981_n.jpg

Alla fyra hjälpredorna traskar efter mig i gången när vi går rond och kollar efter tackor som visar tecken på att lamma.
11078052_10152914258118666_3785609677780312321_n.jpg

När morgonen gryr är valpen trött. Då går hon in och lägger sig på kontoret och sover :love:
 
Jag är avundsjuk på sitt jobb!
Ser helt fantastiskt ut :)

Är det "bara" lamning inne? Har du nytta av hundarna även här?
 
Jag är avundsjuk på sitt jobb!
Ser helt fantastiskt ut :)

Är det "bara" lamning inne? Har du nytta av hundarna även här?
Vädret är så ombytligt här så alla lammar inne och får gå ut på dagarna när de är ett par dygn gamla.

Det är i princip inget jobb för hundarna vid innelamning, speciellt inte när det är så modern och genomtänkt anläggning som denna. Nyblivna mammor blir onödigt stressade och defensiva mot hunden. Det är användbart om de inte vill ha sina lamm- en hund som tittar på dem på nära håll väcker modersinstinkten!

Desto mer jobb för hundarna om ett par veckor, när det ska börjas släppas ut på bete upp längs fjället... Än är det bara baggarna som är på bete dygnet runt.
 
Åh härligt med uppdatering!
Du får hemskt gärna skriva lite om vad arbetet med fåren och lamningen innebär! :)
 
Nu gåt jag av mitt pass efter en intensiv natt. 18 lamm på 6 tackor, de allra flesta med svåra fellägen. Fyra av dem dessutom samtidigt så jag har ränt som en tetting och bytt sterilhandske för att känna/vända/dra ut foster ur olika mammor. Dessutom se till befintliga lamm, nytillsatta kopplamm(de som äter på automat och inte går med mamma) som ska lära sig äta och så regelbundet gå rond och plocka ut de som ska lamma ur gruppboxarna och sätta dem för sig.

Det registreras ett antal data om varje lamm som blir grund till produktionsstatistik och framtida rekrytering. Dessutom har vi två stora whiteboards med information för att det ska bli överskådligt vid skiftbyten osv. Varje lamm innebär alltså både praktiskt jobb, pappersarbete och kräver tillsyn.

Varje lamm ska vägas, noteras födselordning och färgmärkas, anges hur mycket hjälp som krävdes vid förlossningen, hur snabbt det börjar suga och så vidare. Mycket att hålla rätt på blir det...
 
Nu gåt jag av mitt pass efter en intensiv natt. 18 lamm på 6 tackor, de allra flesta med svåra fellägen. Fyra av dem dessutom samtidigt så jag har ränt som en tetting och bytt sterilhandske för att känna/vända/dra ut foster ur olika mammor. Dessutom se till befintliga lamm, nytillsatta kopplamm(de som äter på automat och inte går med mamma) som ska lära sig äta och så regelbundet gå rond och plocka ut de som ska lamma ur gruppboxarna och sätta dem för sig.

Det registreras ett antal data om varje lamm som blir grund till produktionsstatistik och framtida rekrytering. Dessutom har vi två stora whiteboards med information för att det ska bli överskådligt vid skiftbyten osv. Varje lamm innebär alltså både praktiskt jobb, pappersarbete och kräver tillsyn.

Varje lamm ska vägas, noteras födselordning och färgmärkas, anges hur mycket hjälp som krävdes vid förlossningen, hur snabbt det börjar suga och så vidare. Mycket att hålla rätt på blir det...
Fick alla trillingar? Eller är det något jag inte förstår? :-D
 
Vilken underbar utsikt! Norge är så vackert!

Men synd att fåren har så svårt att föda själva och att lammen ligger fel i magen :/
 
Är det sant!? Jag trodde de fick en och två ibland.

Jösses... Ha ha!
Som mest vet jag att folk har klarat sjulingar. Sju lamm på en tacka... mem då går det åt en massa mjölkersättning!

Vi har haft kaos i ett dygn nu, över 50 lamm födda sen midnatt. Mitt pass började med tre lammande tackor ( tot sju lamm) och tre nödslakt av sjuka/skadade tackor :( Man är så nära livet i detta jobbet, med födslar överallt. Men också nära döden, med både svåra förlossningsskador och ljuverinflammationer som inte går att åtgärda. För att inte nämna svaga eller sjuka lamm som dör eller måste avlivas. Det skär i hjärtat :(

Ale är lika glad för det, och tar för sig av kadavren... :p Makaber unge jag har

11059439_10152919105318666_3313378756620365813_n.jpg
 
Som mest vet jag att folk har klarat sjulingar. Sju lamm på en tacka... mem då går det åt en massa mjölkersättning!

Vi har haft kaos i ett dygn nu, över 50 lamm födda sen midnatt. Mitt pass började med tre lammande tackor ( tot sju lamm) och tre nödslakt av sjuka/skadade tackor :( Man är så nära livet i detta jobbet, med födslar överallt. Men också nära döden, med både svåra förlossningsskador och ljuverinflammationer som inte går att åtgärda.

Ale är lika glad för det, och tar för sig av kadavren... :p Makaber unge jag har

11059439_10152919105318666_3313378756620365813_n.jpg
Förtydligar att det är under dygnet 2/4 som det kom 50 lamm, inte de senaste 20 minuterna! ;)
 
@Migo
Är det någon speciell ras som får så många lamm per tacka? När jag var liten var min bästis pappa uppfödare och vi satt hela vintrarna och gosade med alla lamm, men då fick tackorna Max 2 och oftast bara ett :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska sluta spamma snackistråden med norgebilder. Nu blir det en egen tråd! Hundarna och jag är på norska västkusten, några mil söder...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 872
Senast: Migo
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp