Normal blodtryckssänkning?

Philosophia

Trådstartare
Jag har under ett decennium haft ett milt förhöjt blodtryck (140-145/80-85) som jag har tolkat som ärftligt eftersom jag har högt blodtryck i släkten samt att det har varit förhöjt trots att jag äter och tränar bra. I perioder har jag haft måttligt förhöjt blodtryck (160/90) och jag har i stressade perioder haft kraftigt förhöjt blodtryck (180/95). I de senare fallen så har ommätning någon vecka senare legat betydligt lägre men fortfarande högt.

Nu har något hänt med mitt blodtryck, trots att jag inte har gjort några direkta ändringar i vare sig kost eller träning. För någon månad sedan var det nere i 113/67 (liggande) och när jag tog det idag så var det 109/69 (sittande). Det är så klart bra att mitt blodtryck har gått ner, men är det normalt att det kan gå ner så här mycket utan att man genomför några livsstilsändringar?
 
Kan inte vara så att du dricker för dåligt nu när det är så varmt? Vet att jag fick väldigt lågt blodtryck en period då jag inte drack särskilt bra. Är ju inte alltid man tänker på att man faktiskt kanske ibland måste dricka mycket mera.
 
Är trycket taget med samma utrustning? Jag är lite misstänksam mot blodtrycksmätares exakthet.

Och egentligen kanske du skulle behöva ta trycket oftare och över längre tid för att våga dra någon slutsats? Två gånger med en månads mellanrum KAN ju vara tillfälliga dippar.
 
Kan inte vara så att du dricker för dåligt nu när det är så varmt? Vet att jag fick väldigt lågt blodtryck en period då jag inte drack särskilt bra. Är ju inte alltid man tänker på att man faktiskt kanske ibland måste dricka mycket mera.

Om det är någon livsstilsförändring som jag har genomfört de två senaste åren så är det att jag dricker mer - mycket mer. Innan var jag rätt dålig på att dricka.
 
Vissa sjukdomar kan tydligen ge lågt blodtryck men annars kan, som Grazing skriver, för lite vätska orsaka lågt blodtryck.

Har du mätt själv eller genom vårdgivare? Om det senare, hade inte de någon teori?
 
Är trycket taget med samma utrustning? Jag är lite misstänksam mot blodtrycksmätares exakthet.

Och egentligen kanske du skulle behöva ta trycket oftare och över längre tid för att våga dra någon slutsats? Två gånger med en månads mellanrum KAN ju vara tillfälliga dippar.

De två senaste gångerna är tagna med samma utrustning. Övriga tagningar är förmodligen med olika. Jag har inte tagit blodtrycket oftare än en till två gånger om året tidigare. Vid ett tillfälle tog jag blodtrycket tätt mellan gångerna. Jag kom med andan i halsen och hade småsprungit innan jag skulle ta blodtrycket (hos BM för preventivmedel) och hade då 180/95. Då var förmodligen trycket inte rättvisande och en vecka sedan så var det betydligt lägre - men alltså fortfarande högt.

Den blodtrycksmätare som jag använder nu är vår egen. Min sambo har jämfört den med de som finns på hans jobb och han får samma tryck både hemma och borta, så jag tror inte att det är vår som diffar stort.
 
Vissa sjukdomar kan tydligen ge lågt blodtryck men annars kan, som Grazing skriver, för lite vätska orsaka lågt blodtryck.

Har du mätt själv eller genom vårdgivare? Om det senare, hade inte de någon teori?

Det låga har jag bara mätt hemma. Jag var dock hos läkaren vid något tillfälle för något år sedan och hade då ett lägre tryck. Jag minns inte exakt vad det låg på då (kanske 130-135 i övertryck), men jag minns att det då slapp ur mig att jag brukar ha mycket högre.

Några sjukdomar vill jag inte ha.
 
Senast ändrad:
Det låga har jag bara mätt hemma. Jag var dock hos läkaren vid något tillfälle för något år sedan och hade då ett lägre tryck. Jag minns inte exakt vad det låg på då (kanske 130-135 i övertryck), men jag minns att det då slapp ur mig att jag brukar ha mycket högre.

Rättelse. Det var inte något år sedan utan tidigt i våras när jag var hos min läkare för att ta blodprov eftersom jag inbillade mig att jag hade järnbrist (vilket jag inte hade).
 
Det måste vara något fel på apparaten. Nu tog jag det igen efter att jag ha suttit still i en knapp timme och då var det 96/64. Jag ställde mig upp och tog om det direkt igen och då var det 109/71.
 
Låter som att det visst kan stämma. Hemma och i "ostressat" läge har man lägre blodtryck än när man är/nyligt varit igång och är i en lite ovan miljö. Blodtrycket varierar normalt rätt ordentligt under en dag, utifrån vad kroppen behöver vid det givna tillfället, och hemma och i vila behöver du definitivt inte mer än det du mätt upp. (Om det inte är så att du mår dåligt, är svimfärdig och så, isf är något fel och vården bör uppsökas ;) )
 
Säkerligen har du ingen sjukdom. :) Men det skulle ju kunna vara intressant att göra en dygnsmätning genom vården och se hur blodtrycket ligger över dygnet.
 
Finns ngt som kallas white coat syndrom. Dvs att man har ett högre tryck när det mäts av en läkare pga stressen som det kan innebära. I en annan miljö är det lägre, som t.ex hemma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej super snälla super smarta buke :D Jag la märke till för ett par veckor sedan via min "smart klocka" att jag har ganska hög vilopuls...
Svar
3
· Visningar
635
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp