Vill du ha en banner på Bukefalos?

Kropp & själ Normala portioner

Inlagd i 'Allmänt' startad av Matproblem, 13 Jan 2018.

1. Matproblem
    13 Jan 2018
    Kravlare
    6

Matproblem

På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon kommer på vem jag är men det kan ändå vara rätt skönt att gömma sig bakom inbillad anonymitet.

Korta frågan, hur mycket (gram eller kalorier) och vad äter en normalviktig människa per dag?

Lång fråga: jag har bulimi. Något jag vetat om länge men jag fick diagnosen först i veckan. Jag har precis gått en bedömning på ätstörningsenheten och nu kommer det dröja innan jag får plats i en behandling. Tills dess vill jag ändå göra så gott jag kan.

Men, jag inser att jag har NOLL koll på normalportioner osv. Idag ligger jag på max 1400 kalorier per dag eftersom att jag vill gå ner i vikt. Av rädsla och okunskap äter jag samma sak varenda dag. Jag vågar inte äta till exempel potatis för jag vet inte hur mycket av det som är normalt att äta.

För några veckor sen försökte jag äta pasta men det innehåller så mycket kalorier att jag åt totalt kanske.. 1.5 dl kokt spagetti och var sen jättehungrig. Kan man äta pasta flera dagar i veckan och ändå vara normalviktig?

2. escodobe
    19 Mar 2002
    Universumkastare
    30 885

escodobe

På apoteket finns det en måttsats som visar någon slags "normalportion", det skulle kanske hjälpa?

athena_arabians och Gimlan gillar detta.
  3. Petruska
    6 Jan 2006
    Universumkastare
    34 323

Petruska

Du kan ju även titta på tallriksmodellen.

Monkie gillar detta.
  4. Problematisk
    21 Apr 2017
    Måndansare
    1 194

Problematisk

Jag skulle avråda från att jämföra med hur mycket kalorier andra äter. Alla kroppar är olika, man är olika aktiv osv så vad som är ett "normalbehov" går liksom inte att säga. Dessutom bör du nog inte lägga ännu mer fokus på siffror.

Fick du inga tips på vad du själv kan göra i väntan på behandling?

athena_arabians, Stereo, Gimlan och 7 andra gillar detta.
  5. Unafraid
    14 Sept 2016
    Måndansare
    1 389

Unafraid

Jag tror att för en kvinna så är det 2000 drygt kalorier per dag. Beroende på längd och vikt.

Gimlan gillar detta.
  6. MM
    8 Mar 2010
    Universumkastare
    16 587

MM

När jag gick behandling åt vi efter tallriksmodellen.

7. Lena Furberg
    8 Mar 2006
    Galaxhoppare
    9 155

Lena Furberg

Hur mycket energi (kalorier) man förbränner och hur mycket man kan äta utan att gå upp/ner i vikt, är ju väldigt varierande från en person till en annan. Hur gammal man är, hur lång, vad man väger och inte minst hur aktiv man är. Lever man ett stillasittande liv är energiförbrukningen lägre än om man är aktiv, kanske tränar nåt, rör sig mycket under dagarna.

Själv tycker jag absolut att man kan äta pasta - det beror ju också på vilken sås man har på pastan.

Viktväktarna har väl bra menyer som är både tydliga och vettiga? Att gå omkring och vara hungrig är ingen hit, det brukar inte hålla i längden.

Lycka till!

Gimlan, Lalinea och hastflicka gillar detta.
  8. mandalaki
    1 Jul 2001
    Bukefalist
    63 463

mandalaki

@Lena Furberg VV är inget bra tips för en person med ätstörning

Kattennizze och akleja gillar detta.
  9. Lena Furberg
    8 Mar 2006
    Galaxhoppare
    9 155

Lena Furberg

Ojdå, förlåt. Jag har alltid tänkt att just Viktväktarna har en rätt sund metod för långsam och hälsosam viktnedgång?

hastflicka gillar detta.
  10. mandalaki
    1 Jul 2001
    Bukefalist
    63 463

mandalaki

Det finns väl knappast någon sund metod för viktnedgång för ätstörda?

Du vet ju inte ens om TS är överviktig. Att hon vill gå ner i vikt är inte samma sak, det vill ju de flesta med ätstörning. Och även bortsett från det: VV kräver en fixering vid räkning och kalorier som jag tror samverkar alldeles för bra med ätstörningen.

Vallmo, Vassi, Comatose och 18 andra gillar detta.
  11. Trott
    6 Jan 2013
    Universumkastare
    10 113

Trott

Kan det vara en idé att göra mat efter recept för exempelvis 4 portioner och sen helt enkelt dela maten på fyra portioner? Då behöver man inte räkna kalorier osv utan då har man ju en "normalportion" färdig. Och fylla på med sallad/grönsaker bredvid för att få in det också.
    Jag bara spånar, det kanske är en dålig idé jag vet inte :)

athena_arabians, Stereo, Linnea_ och 12 andra gillar detta.
  12. Lager
    12 Mar 2009
    Galaxhoppare
    8 292

Lager

Vad hade du till pastan? Sås, sallad, bröd...

Jag kan ex äta en jätteportion (stor översvallande tallrik) råkost, men blir mätt på typ en kvarts tallrik lasange. Portionsstorlek är kopplad till ingredienserna i maten, och till dig och vad du blir nöjd av.

Här kan du läsa:
    http://folkhalsoguiden.se/amnesomraden/mat/projekt/matguiden/matguiden-for-kvinnor-19-60-ar/

Exempel:
    http://dok.slso.sll.se/CES/FHG/Mat/Informationsmaterial/Matguiden/Kvinnor/En-veckodag-7,6MJ.pdf

Här är förslag på portionsberäkningar för olika matvaror:
    http://paulaz.se/matnyttigt/portionsberakning/

Lalinea gillar detta.
  13. Petruska
    6 Jan 2006
    Universumkastare
    34 323

Petruska

Vi vet ju inte om TS överhuvudtaget behöver gå ner i vikt! TS skriver att hen äter 1400 kalorier om dagen, vilket snarast är ett tecken på att TS är underviktig.

Om man ska lära sig att äta normala portioner, är väl system för viktnedgång en rätt underlig väg att gå.

14. Mixoman
    16 Feb 2006
    Planetspringare
    2 923

Mixoman

Finns en bok som heter Att övervinna hetsätning av Christopher Fairburn, den är lättläst, ger bra information och kunskap kring det du frågar efter (och mycket annat).

15. Jojo
    9 Jul 2013
    Springare
    379

Jojo

En läkare sa en gång att det man äter i en portion ska rymmas i dina båda händer. Tänk att du sätter ihop dem som en stor skål med lillfingrarna mot varandra och ska fylla med vad du nu ska äta. Det är en normal portion ungungefär. :)

Badger gillar detta.
  16. karamelldrottningen
    10 Feb 2008
    Planetspringare
    9 485

karamelldrottningen

Det var lite. Har små händer.

Flixon, Migo och TeamLundVer gillar detta.
  17. Jojo
    9 Jul 2013
    Springare
    379

Jojo

Det tar ju såklart inte hänsyn till om man har extra små eller stora händer. Jag har ganska stora händer, men så är jag hyfsat lång också. Så för mig stämmer det rätt bra. :)

karamelldrottningen gillar detta.
  18. karamelldrottningen
    10 Feb 2008
    Planetspringare
    9 485

karamelldrottningen

Har precis ätit en macka med tzatziki och den fick plats i båda händerna (jo jag kollade detta pga denna tråden :p) men skulle inte fått plats med någonting mer. Kanske lite sås till.
    Hur som inte alls tillräckligt som en hel måltid

tuaphua gillar detta.
  19. LadyCovergirl
    22 Jun 2006
    Universumkastare
    35 915

LadyCovergirl

Jag har storlek 5-5,5 i handskar, alltså typ barnstorlek :p Du och jag får alltså vara hungriga :cautious:

Wingates, Gimlan, tuaphua och 5 andra gillar detta.
  20. Problematisk
    21 Apr 2017
    Måndansare
    1 194

Problematisk

Det beror ju jättemycket på vad man äter. Äter jag t.ex. en sallad med mycket bladiga grönsaker (nu gör jag visserligen typ aldrig det, men OM) så skulle jag inte alls bli mätt på det som ryms i an "handskål". Skulle jag däremot äta något väldigt kompakt med högt fettinnehåll (jag kommer inte på nåt bra exempel nu) så skulle jag förmodligen bli väldigt mätt.

athena_arabians, Calyptra, Gimlan och 3 andra gillar detta.
Rekommenderas av Google: