Normala portioner

Jo när de la upp det på tallriken på filmen så såg det ut att fylla en normalstor tallrik, fast de använder kanske inte en "modernstor" utan en 50-talsstor? Så jag gissar att det kan vara en normalportion. Ser iofs lite ut som en normalportion från min mamma/mormor dock dvs att man blir bekvämmätt snarare än stoppmätt av den.

Står i texten att det är normalportion för vuxen kvinna. (inte växande barn eller sportande man, inte för att jag har någon aning om växande barn äter mer eller mindre än vuxna kvinnor.)

En styckefryst laxfilé delad i två tror jag absolut man får ned i måttet.
De där måltidsmåtten verkar också så att säga utgå från att personen äter just tre huvudmål och tre mellanmål per dag. Vilket så vitt jag vet också är vad matscheman vid behandling för ätstörningar brukar innefatta. Så pass täta måltider, gör ju också att man inte är vrålhungrig när man äter, och man behöver då inte heller äta enorma mängder och sedan bli proppmätt. Lagom hungrig före maten och bekvämmätt efter måltiderna, är väl troligen det bästa och det som triggar minst destruktiva beteenden.
 
Jo när de la upp det på tallriken på filmen så såg det ut att fylla en normalstor tallrik, fast de använder kanske inte en "modernstor" utan en 50-talsstor? Så jag gissar att det kan vara en normalportion. Ser iofs lite ut som en normalportion från min mamma/mormor dock dvs att man blir bekvämmätt snarare än stoppmätt av den.

Står i texten att det är normalportion för vuxen kvinna. (inte växande barn eller sportande man, inte för att jag har någon aning om växande barn äter mer eller mindre än vuxna kvinnor.)

En styckefryst laxfilé delad i två tror jag absolut man får ned i måttet.
Men åå den är slutsåld på alla apoteks hemsidor och ingen av apoteken jag varit inne på har den inne eller kan ens beställa den för det står bara slutsåld hos leverantör! Har de slutat tillverka de eller?
 
Men åå den är slutsåld på alla apoteks hemsidor och ingen av apoteken jag varit inne på har den inne eller kan ens beställa den för det står bara slutsåld hos leverantör! Har de slutat tillverka de eller?
Ingen aning :D jag bara kikade på deras hemsida, maila? (jag blev nyfiken på hur de såg på normalportion och såg lite att jag nog ska öka grönsaker en del. Just nu kämpar jag med att försöka få i mig 500g frukt och grönsaker per dag som mål.)
 
På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon kommer på vem jag är men det kan ändå vara rätt skönt att gömma sig bakom inbillad anonymitet.

Korta frågan, hur mycket (gram eller kalorier) och vad äter en normalviktig människa per dag?

Lång fråga: jag har bulimi. Något jag vetat om länge men jag fick diagnosen först i veckan. Jag har precis gått en bedömning på ätstörningsenheten och nu kommer det dröja innan jag får plats i en behandling. Tills dess vill jag ändå göra så gott jag kan.

Men, jag inser att jag har NOLL koll på normalportioner osv. Idag ligger jag på max 1400 kalorier per dag eftersom att jag vill gå ner i vikt. Av rädsla och okunskap äter jag samma sak varenda dag. Jag vågar inte äta till exempel potatis för jag vet inte hur mycket av det som är normalt att äta.

För några veckor sen försökte jag äta pasta men det innehåller så mycket kalorier att jag åt totalt kanske.. 1.5 dl kokt spagetti och var sen jättehungrig. Kan man äta pasta flera dagar i veckan och ändå vara normalviktig?

Fråga om du kan få komma till en dietist snabbare.

Jag har varit anorektiker i många år och har mer eller mindre inga hungerkänslor (jag blir inte hungrig, utan yr och illamående). Det som fungerar för mig är att äta regelbundet och långsamt samt att periodvis väga maten (annars blir det gärna för små portioner).

Du kan absolut lita på portionsstorlekarna i svenska kokböcker (@Trott s förslag att laga ett recept för fyra och dela i fyra delar var väldigt bra). Jag rekommenderar verkligen "Annas mat" och "Vår kokbok". Varierad, nyttig mat som inte är svår att laga. En personlig reflektion från min sida är att det kanske inte är läge just nu att försöka gå ner i vikt utan att se till att äta regelbundet och avvakta tills du börjar din behandling.

Man kan absolut vara normalviktig på pasta flera dagar i veckan. Jag gillar inte när olika matvaror framställs som mer eller mindre giftiga som det ofta görs i dietbranschen. Mat kan vara farlig för en del individer som har allergier/intolerans men en vanlig, frisk människa dör inte av tex gluten :meh: Hen blir inte per automatik överviktig eller ohälsosam av det heller. Vad man väger avgörs till stor del av vad man stoppar i sig och vad man gör av med (givetvis med individuella variationer pga ålder, kön, ämnesomsättning och kroppstyp).

Hoppas det går bra med din behandling :)
 
Måltidsmåttet ger en mindre portion än vad min 11_åriga dotter äter, vad det ser ut som. Ser ut att vara mindre än en laxfile tillexempel? Portionen ser för ögat ut att passa på en assiett, mer än på en vanlig tallrik? Tycker ni andra att det verkligen ser normalmycket ut?
Oj.
Jag tänkte snarare att om jag ska ha så där mycket på min tallrik kommer jag att äta så jag mår illa?
Bara grönsaksmåtter är ju stort som en normal assiett.
 
H
Men åå den är slutsåld på alla apoteks hemsidor och ingen av apoteken jag varit inne på har den inne eller kan ens beställa den för det står bara slutsåld hos leverantör! Har de slutat tillverka de eller?
Verkar så, har inte heller hittat!
 
Fast om man kollar på någon av klippen så ser man att måtten inte är så små som de verkar vara på den översta bilden :) Jag tyckte också det såg ut som typ dl-mått på bilden men som sagt i klippen ser man att det är mer rimligt. Jag tror jag ska skaffa ett sånt och testa under en period, jag har väldigt svårt att uppskatta vad som är en lämplig portionsstorlek, jag överäter gärna.
Okej, vad bra! För på bilderna såg det verkligen lite ut!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 554
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 192
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
17 623
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp