Normala portioner

Matproblem

Trådstartare
På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon kommer på vem jag är men det kan ändå vara rätt skönt att gömma sig bakom inbillad anonymitet.

Korta frågan, hur mycket (gram eller kalorier) och vad äter en normalviktig människa per dag?

Lång fråga: jag har bulimi. Något jag vetat om länge men jag fick diagnosen först i veckan. Jag har precis gått en bedömning på ätstörningsenheten och nu kommer det dröja innan jag får plats i en behandling. Tills dess vill jag ändå göra så gott jag kan.

Men, jag inser att jag har NOLL koll på normalportioner osv. Idag ligger jag på max 1400 kalorier per dag eftersom att jag vill gå ner i vikt. Av rädsla och okunskap äter jag samma sak varenda dag. Jag vågar inte äta till exempel potatis för jag vet inte hur mycket av det som är normalt att äta.

För några veckor sen försökte jag äta pasta men det innehåller så mycket kalorier att jag åt totalt kanske.. 1.5 dl kokt spagetti och var sen jättehungrig. Kan man äta pasta flera dagar i veckan och ändå vara normalviktig?
 
På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon kommer på vem jag är men det kan ändå vara rätt skönt att gömma sig bakom inbillad anonymitet.

Korta frågan, hur mycket (gram eller kalorier) och vad äter en normalviktig människa per dag?

Lång fråga: jag har bulimi. Något jag vetat om länge men jag fick diagnosen först i veckan. Jag har precis gått en bedömning på ätstörningsenheten och nu kommer det dröja innan jag får plats i en behandling. Tills dess vill jag ändå göra så gott jag kan.

Men, jag inser att jag har NOLL koll på normalportioner osv. Idag ligger jag på max 1400 kalorier per dag eftersom att jag vill gå ner i vikt. Av rädsla och okunskap äter jag samma sak varenda dag. Jag vågar inte äta till exempel potatis för jag vet inte hur mycket av det som är normalt att äta.

För några veckor sen försökte jag äta pasta men det innehåller så mycket kalorier att jag åt totalt kanske.. 1.5 dl kokt spagetti och var sen jättehungrig. Kan man äta pasta flera dagar i veckan och ändå vara normalviktig?
På apoteket finns det en måttsats som visar någon slags "normalportion", det skulle kanske hjälpa?
 
Jag skulle avråda från att jämföra med hur mycket kalorier andra äter. Alla kroppar är olika, man är olika aktiv osv så vad som är ett "normalbehov" går liksom inte att säga. Dessutom bör du nog inte lägga ännu mer fokus på siffror.

Fick du inga tips på vad du själv kan göra i väntan på behandling?
 
På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon kommer på vem jag är men det kan ändå vara rätt skönt att gömma sig bakom inbillad anonymitet.

Korta frågan, hur mycket (gram eller kalorier) och vad äter en normalviktig människa per dag?

Lång fråga: jag har bulimi. Något jag vetat om länge men jag fick diagnosen först i veckan. Jag har precis gått en bedömning på ätstörningsenheten och nu kommer det dröja innan jag får plats i en behandling. Tills dess vill jag ändå göra så gott jag kan.

Men, jag inser att jag har NOLL koll på normalportioner osv. Idag ligger jag på max 1400 kalorier per dag eftersom att jag vill gå ner i vikt. Av rädsla och okunskap äter jag samma sak varenda dag. Jag vågar inte äta till exempel potatis för jag vet inte hur mycket av det som är normalt att äta.

För några veckor sen försökte jag äta pasta men det innehåller så mycket kalorier att jag åt totalt kanske.. 1.5 dl kokt spagetti och var sen jättehungrig. Kan man äta pasta flera dagar i veckan och ändå vara normalviktig?
Hur mycket energi (kalorier) man förbränner och hur mycket man kan äta utan att gå upp/ner i vikt, är ju väldigt varierande från en person till en annan. Hur gammal man är, hur lång, vad man väger och inte minst hur aktiv man är. Lever man ett stillasittande liv är energiförbrukningen lägre än om man är aktiv, kanske tränar nåt, rör sig mycket under dagarna.

Själv tycker jag absolut att man kan äta pasta - det beror ju också på vilken sås man har på pastan.

Viktväktarna har väl bra menyer som är både tydliga och vettiga? Att gå omkring och vara hungrig är ingen hit, det brukar inte hålla i längden.

Lycka till!
 
Ojdå, förlåt. Jag har alltid tänkt att just Viktväktarna har en rätt sund metod för långsam och hälsosam viktnedgång?
Det finns väl knappast någon sund metod för viktnedgång för ätstörda?

Du vet ju inte ens om TS är överviktig. Att hon vill gå ner i vikt är inte samma sak, det vill ju de flesta med ätstörning. Och även bortsett från det: VV kräver en fixering vid räkning och kalorier som jag tror samverkar alldeles för bra med ätstörningen.
 
Kan det vara en idé att göra mat efter recept för exempelvis 4 portioner och sen helt enkelt dela maten på fyra portioner? Då behöver man inte räkna kalorier osv utan då har man ju en "normalportion" färdig. Och fylla på med sallad/grönsaker bredvid för att få in det också.
Jag bara spånar, det kanske är en dålig idé jag vet inte :)
 
På grund av en, vad jag tror kommer bli, självutlämnande tråd har jag valt att göra ett anonymt konto. Det är inte hela världen om någon kommer på vem jag är men det kan ändå vara rätt skönt att gömma sig bakom inbillad anonymitet.

Korta frågan, hur mycket (gram eller kalorier) och vad äter en normalviktig människa per dag?

Lång fråga: jag har bulimi. Något jag vetat om länge men jag fick diagnosen först i veckan. Jag har precis gått en bedömning på ätstörningsenheten och nu kommer det dröja innan jag får plats i en behandling. Tills dess vill jag ändå göra så gott jag kan.

Men, jag inser att jag har NOLL koll på normalportioner osv. Idag ligger jag på max 1400 kalorier per dag eftersom att jag vill gå ner i vikt. Av rädsla och okunskap äter jag samma sak varenda dag. Jag vågar inte äta till exempel potatis för jag vet inte hur mycket av det som är normalt att äta.

För några veckor sen försökte jag äta pasta men det innehåller så mycket kalorier att jag åt totalt kanske.. 1.5 dl kokt spagetti och var sen jättehungrig. Kan man äta pasta flera dagar i veckan och ändå vara normalviktig?


Vad hade du till pastan? Sås, sallad, bröd...

Jag kan ex äta en jätteportion (stor översvallande tallrik) råkost, men blir mätt på typ en kvarts tallrik lasange. Portionsstorlek är kopplad till ingredienserna i maten, och till dig och vad du blir nöjd av.

Här kan du läsa:
http://folkhalsoguiden.se/amnesomraden/mat/projekt/matguiden/matguiden-for-kvinnor-19-60-ar/

Exempel:
http://dok.slso.sll.se/CES/FHG/Mat/Informationsmaterial/Matguiden/Kvinnor/En-veckodag-7,6MJ.pdf

Här är förslag på portionsberäkningar för olika matvaror:
http://paulaz.se/matnyttigt/portionsberakning/
 
Ojdå, förlåt. Jag har alltid tänkt att just Viktväktarna har en rätt sund metod för långsam och hälsosam viktnedgång?
Vi vet ju inte om TS överhuvudtaget behöver gå ner i vikt! TS skriver att hen äter 1400 kalorier om dagen, vilket snarast är ett tecken på att TS är underviktig.

Om man ska lära sig att äta normala portioner, är väl system för viktnedgång en rätt underlig väg att gå.
 
Finns en bok som heter Att övervinna hetsätning av Christopher Fairburn, den är lättläst, ger bra information och kunskap kring det du frågar efter (och mycket annat).
 
En läkare sa en gång att det man äter i en portion ska rymmas i dina båda händer. Tänk att du sätter ihop dem som en stor skål med lillfingrarna mot varandra och ska fylla med vad du nu ska äta. Det är en normal portion ungungefär. :)
 
Det tar ju såklart inte hänsyn till om man har extra små eller stora händer. Jag har ganska stora händer, men så är jag hyfsat lång också. Så för mig stämmer det rätt bra. :)
Har precis ätit en macka med tzatziki och den fick plats i båda händerna (jo jag kollade detta pga denna tråden :p) men skulle inte fått plats med någonting mer. Kanske lite sås till.
Hur som inte alls tillräckligt som en hel måltid
 
En läkare sa en gång att det man äter i en portion ska rymmas i dina båda händer. Tänk att du sätter ihop dem som en stor skål med lillfingrarna mot varandra och ska fylla med vad du nu ska äta. Det är en normal portion ungungefär. :)

Det beror ju jättemycket på vad man äter. Äter jag t.ex. en sallad med mycket bladiga grönsaker (nu gör jag visserligen typ aldrig det, men OM) så skulle jag inte alls bli mätt på det som ryms i an "handskål". Skulle jag däremot äta något väldigt kompakt med högt fettinnehåll (jag kommer inte på nåt bra exempel nu) så skulle jag förmodligen bli väldigt mätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 406
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 063
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
17 532
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp