Norregård

palle

Trådstartare
Har träffat på en häst från den uppfödaren, men hittar ingen bra info om hästar därifrån.
Är det en svensk eller dansk uppfödning ?
Håller dom fortfarande på ?
Har dom många hästar ?

Är ingen isis-människa men vill veta så mycket som möjligt ändå. ;)
 
Sv: Norregård

Har träffat på en häst från den uppfödaren, men hittar ingen bra info om hästar därifrån.
Är det en svensk eller dansk uppfödning ?
Håller dom fortfarande på ?
Har dom många hästar ?

Är ingen isis-människa men vill veta så mycket som möjligt ändå. ;)

Det finns två Norregård i sverige. En har blivit dömd för vanvård och hästarna finns lite överallt och en har uppfödning i liten skala.

Sen finns den en i DK som har avel i mindre skala.
 
Sv: Norregård

Vad är det för häst därifrån som du stött på?
Jag har en kompis som har en häst därifrån (Danmark) som är helt underbar!
 
Sv: Norregård

Av svaren tror vi oss förstå vilken uppfödare hästen kommer från. ...
Tyvärr :cry: :(
 
Sv: Norregård

Hej alla. Läser på bukefalos ibland men registrerade mig nu för att kunna svara här, så hoppas det blir rätt nu.
Jag har en häst från Norregård och också undrat vad som hänt med de andra hästarna därifrån. Jag vet att iaf i våras hade hon minst en kvar, men antagligen fler, då jag pratade med en tjej som hon hört av sig till.
Hade varit roligt att komma i kontakt med andra som har hästar därifrån och höra hur deras är.
 
Sv: Norregård

Vet du om det var många hästar hen hade?
Jag har ingen info alls och vet inget om min häst tidigare.
Skulle gärna veta vad som hände.
 
Sv: Norregård

Hon hade 33 hästar, 140 får och höns, katt och en anka.
Många hästar var inte registrerade så jag vet inte om alla blivit omhändertagna. Men jag vet som sagt att i våras, 2013 alltså, så var hon inte helt hästlös iaf.:(
Hon bodde i ett annat län och jag tror hon hade några tjejer som såg till djuren bara men som inte ens fick ringa veterinären. Fåren avlivades, de var inavlade och vanskötta. När djurförbudet trädde i kraft fanns det 3 hästar kvar på gården som omhändertogs, alla hade fång.
Har du köpt din häst direkt därifrån eller hade den en annan ägare då? Hur är din häst, några problem?
 
Sv: Norregård

En stor andel hästar finns på Vallerödslund i skåne.
Jag känner ett stort antal hästar då jag har jobbat hos henne ett halvår. Det var dock för över 10 år sedan innan hon skaffade massa får och höns och innan hon tappade greppet om djuren.
 
Sv: Norregård

Vad roligt att få veta det, kommer du ihåg hästarna som fanns där då? Min grabb heter Solfager, kallad Solo, han är rödblack född 99
 
Sv: Norregård

Vad roligt att få veta det, kommer du ihåg hästarna som fanns där då? Min grabb heter Solfager, kallad Solo, han är rödblack född 99

Alla hade ju svenska namn när jag var där men vet att han bara var unghäst då jag var där.
 
Sv: Norregård

I stallet min kompis rider hos står det en som heter Jarl, kallas Elvis, född 2000.
Vet du något om honom eller hans föl ?

Han är pärlvit med blåögon och gett isabellblack.....
 
Sv: Norregård

Kommer du ihåg något om hur han var på den tiden? När vi hämtade honom för snart 3 år sedan var han nämligen helt död inombords, han hade stängt av känslorna helt. Det tog lång tid att få honom att öppna sig igen och sedan följdes det av en lång period där han var rädd för allt och alla. Men nu är han äntligen bra, han är frisk och sund och har ett stabilt psyke, fast han gömmer sig fortfarande om det kommer okända människor och han är lite bakskygg.
När vi hämtade honom, det var min bror och hans fru som skulle hyra honom över sommaren bara men han var ju inte riktigt vad de väntat sig så jag tog över honom och köpte loss honom, så kallades han bara Solo, inte förräns hon gick med på att sälja så fick jag veta att han hette Solfager.
 
Sv: Norregård

I stallet min kompis rider hos står det en som heter Jarl, kallas Elvis, född 2000.
Vet du något om honom eller hans föl ?

Han är pärlvit med blåögon och gett isabellblack.....

Elvis fick två föl när jag var där båda mycket sjuka då han har ovanlig blodgrupp
Hos mäniskan finns något liknande" Rh sjukan" inte riktig samma på häst men nästan.

Han kan inte gett Isabellblack dock då han inte har ett blackgen.

Han var mycket trevlig men bara unghäst när jag var där och blev kastrerat, han var på rymmen sommaren innan jag kom dit.
 
Sv: Norregård

Kommer du ihåg något om hur han var på den tiden? När vi hämtade honom för snart 3 år sedan var han nämligen helt död inombords, han hade stängt av känslorna helt. Det tog lång tid att få honom att öppna sig igen och sedan följdes det av en lång period där han var rädd för allt och alla. Men nu är han äntligen bra, han är frisk och sund och har ett stabilt psyke, fast han gömmer sig fortfarande om det kommer okända människor och han är lite bakskygg.
När vi hämtade honom, det var min bror och hans fru som skulle hyra honom över sommaren bara men han var ju inte riktigt vad de väntat sig så jag tog över honom och köpte loss honom, så kallades han bara Solo, inte förräns hon gick med på att sälja så fick jag veta att han hette Solfager.

Han var ju bara unghäst. OCh det var innan allt blev dålig, det var djur som fick bra mat och jag såg till att de fick veterinärvård, hovslagare och allt de behövde. Men jag hade bara ett 6 månaders anställning sen fick jag jobb på Islands och slutade.
Vad som hände sen med djuren vet jag inte mer än ni. Det var väldigt trevliga hästar på den tiden.
 
Sv: Norregård

Vi hittade i Blå Boken ett sto född 2003 som registrerats som isabellblack med honom som pappa.

Alltså tillverkad när han var 2 år. .....

Har du någon aning om vilka hans föräldrar är ?

Han är visst chippad men saknar pass och är inte registrerad i någon islandsförening. ....
 
Sv: Norregård

Vad skönt att höra att han och de andra hästarna där iaf hade det bra då. Tack så mycket för att du svarar och för ditt jobb med hästarna.
Jag vet att det är ett tag sen, men undrar ändå om du kommer ihåg något särskilt om min grabb. Alltså bara någon sak som att du såg honom göra något roligt nångång t ex. Eller något om hans föräldrar Mósa frá Götu och Raudur från Norregård.
Hon har sagt flera gånger att han tjuvbetäckte en del och fått flera avkommor, men jag tror inte att de är registrerade med honom som pappa iaf.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 805
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 246
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Bee
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp