Norregård

Sv: Norregård

Det är jag som köpte honom.

Jag har under veckan som gått sett att han töltar mer än han går i någon annan gångart.
Även om dom andra hästarna skrittar i hagen töltar han i samma låga fart.
nu undrar jag om man säger att den töltar fast det går så långsamt ?

Hur insatt är du i gångarterna? mena kan du säkert se att det är ren tölt? tölta kan de göra i promenadfart så det är inte så konstigt (och de kallas då fortfarande tölt :) )men det kräver ändå sina muskler så värre är om hästen har börjat passa mer och mer, dvs låser ryggen, det skulle kunna tyda på att eventuella skador bara har flyttat sig/spridit sig och inte blivit bättre. Passgång tar hästarna nämligen gärna till för att avlasta olika områden om de inte naturligt är rena passare(många passhästar gå ju gärna i pass i samtliga gångarter om de får bestämma så det behöver inte betyda nått heller men om du säger att det har ökat skulle jag kolla lite extra noga).

Kl
såg att det nämnde om hur vida man kan ändra redan gjorda pass. Jag har varit inne i den där svängen (med samma historia som er fast från en annan gård). Det går att "döda" ett redan registrerat pass om man har starka skäl till det MEN problemet med att registrera dem som islandshäst är sedan att man måste göra DNA analyser mot föräldrarna (med det villkoret att föräldrarna är registrerade islandshästar) Med alla avgifter för DNA och registreringskostnader, eventuella licensavgifter (om hingsten inte haft det) mm så ska det vara en bra häst för att det, för någon som mig, skulle känna att det är värt det. Men totalkostnaden handlar väl om mellan 10-20000 beroende på hur många hästar man måste DNAtesta innan man hittar rätt.
I mitt fall stämde verken mamman eller pappan som uppfödaren uppgav :banghead:
 
Sv: Norregård

Hästen är fyrgångare och jag har bara sett att han använt dom tre vanliga gångarterna när han rört sej i hagen.

Denna vecka har han töltat nästan hela tiden när han rört sej i hagen med dom andra islänningarna.

I söndags fick jag beröm för att han blivit så mjuk i både kroppen och rörelserna, trots att han inte är riden på två veckor utan bara jobbad från backen.

Och jag kommer fortsätta jobba honom från backen en till två månader ytterligare innan jag ens tänker fundera på att sätta mej upp i sadeln.
Då enbart för att skritta, för jobba kommer jag göra från backen tills han fått upp musklerna från undersidan av kroppen till ovansidan så han orkar att jag sitter i sadeln och jobbar honom.

En et ska också titta på honom och innan dess är det uteslutet att jag ens tänker tanken på att sitta på honom.

Han har farit tillräckligt illa tidigare i livet och nu vill jag att han ska må bra så länge jag har något att säga till om.
 
Sv: Norregård

På Worldfengur hittade jag en bedömd hingst från Norregård, Frosti från Norregård, SE1996106899. Isabell med stjärn.
Frosti är halvbror med Raudur som nämnts tidigare.

Resultatet från bedömningen var:
Exteriör: 7,54
Rid: 6,59 (tölt: 6)
Tot: 6,97

Far: Jarl frá Búðardal
Mor: Vaka frá Árbakka

Kanske är det Frosti hon tänkte på?

Frosti är en mycket fin hingst som är extremt snäll, att visningen inte gick bra kan man inte skylla på hästen.

Raudur är precis motsatsen en riktig svar häst som gärna testa gränserna.

Dock stämmer inte stammen på Frosti för vid DNA test visade sig att Jarl inte är hans far.
 
Sv: Norregård

Gick det att få reda på vem som var Frostis riktiga föräldrar ?

Det fanns med ett papper där det står att Frosti, e: Jarl fra Budardal u:Vaka fra Arbakka är pappa till min häst.
Och Perla Stjärna från Norregård är hans mamma.

Vet du vilka som är Perla Stjärnas föräldrar ?
 
Sv: Norregård

FEIF-ID nr: SE1997207525
Namn: Perla Stjarna
Gårdsnamn: från Norregård
Färg : isabell med stjärn
Far: IS1989155195 - Freyfaxi frá Þóreyjarnúpi
Mor: IS1991286729 - Sara frá Árbakka
 
Sv: Norregård

Gick det att få reda på vem som var Frostis riktiga föräldrar ?

Det fanns med ett papper där det står att Frosti, e: Jarl fra Budardal u:Vaka fra Arbakka är pappa till min häst.
Och Perla Stjärna från Norregård är hans mamma.

Vet du vilka som är Perla Stjärnas föräldrar ?

Nej det gick inte de testade ett antal unghingstar på islands som kanske kunde vara pappa men hittade igen
 
Sv: Norregård

Gick det att få reda på vem som var Frostis riktiga föräldrar ?

Det fanns med ett papper där det står att Frosti, e: Jarl fra Budardal u:Vaka fra Arbakka är pappa till min häst.
Och Perla Stjärna från Norregård är hans mamma.

Vet du vilka som är Perla Stjärnas föräldrar ?

Perla är en super fin häst hon med, lite humör men mycket flotta gångarter.
 
Sv: Norregård

Hästen är fyrgångare och jag har bara sett att han använt dom tre vanliga gångarterna när han rört sej i hagen.

Denna vecka har han töltat nästan hela tiden när han rört sej i hagen med dom andra islänningarna.

I söndags fick jag beröm för att han blivit så mjuk i både kroppen och rörelserna, trots att han inte är riden på två veckor utan bara jobbad från backen.

Och jag kommer fortsätta jobba honom från backen en till två månader ytterligare innan jag ens tänker fundera på att sätta mej upp i sadeln.
Då enbart för att skritta, för jobba kommer jag göra från backen tills han fått upp musklerna från undersidan av kroppen till ovansidan så han orkar att jag sitter i sadeln och jobbar honom.

En et ska också titta på honom och innan dess är det uteslutet att jag ens tänker tanken på att sitta på honom.

Han har farit tillräckligt illa tidigare i livet och nu vill jag att han ska må bra så länge jag har något att säga till om.

Allt du skriver låter ju hur fint som helst och om hästen är mjukare har han kanske bara återfunnit sin favoritgångart :P

Tänkte dock bara ge dig en förtydligan (som du kanske redan är medveten om men men :P ) , Fyrgångare betyder tyvärr inte att det automatiskt är tölt utan bara att de inte utvecklat flygande pass. så de kan bli passaktiga i gångarterna än då men det skulle du säkert ha sett då för då blir ju gången mer gungande från sida till sida och inte mjuk som du beskriver :)
 
Sv: Norregård

Aha, det förklarar varför det inte stämmer.

Det är sån tur för mej som nybörjare att du tar dej tid att svara på alla mina frågor, även om dom är dumma ;) :D
 
Sv: Norregård

Han hade en tendens till att gunga från sida till sida när jag först träffade honom.
Stelt på något sätt, inte som femgångaren i flocken.

Det är nu helt borta, i hagen iallafall ;-)
 
Hej, jag var på Norregård som medryttare i sex år. Om någon vill ha info kring någon häst kan ni inboxa mig så ska jag försöka svara så gott jag kan utifrån det jag vet! Jag har många många gånger undrat var alla hästarna blev av...
 
Vad kul att läsa om fler hästar från Norregård. Jag har en valack som heter Blessi från Norregård. En isabellvalack med bläs, född 03-eller -04 (hhmm!) Underbar och social i all hantering, kan ha lite temperament i ridningen med stark egen vilja. Älskar verkligen denna häst, skulle vara kul om någon kände till något om honom, hur han var innan han kom till mig. Enligt handskrivna papper heter hans mor LysaFina (eller LysaLina) från Norregård och pappan heter Jarl från Norregård. Någon som känner till dessa?

Har förutom Blessi även kommit i kontakt med ett par andra från Norregård, Ernst och JackLinus.

Jag köpte Blessi av polisen då jag upptäckte att kvinnan hade djurförbud och anmälde henne.
 
Vad kul att läsa om fler hästar från Norregård. Jag har en valack som heter Blessi från Norregård. En isabellvalack med bläs, född 03-eller -04 (hhmm!) Underbar och social i all hantering, kan ha lite temperament i ridningen med stark egen vilja. Älskar verkligen denna häst, skulle vara kul om någon kände till något om honom, hur han var innan han kom till mig. Enligt handskrivna papper heter hans mor LysaFina (eller LysaLina) från Norregård och pappan heter Jarl från Norregård. Någon som känner till dessa?

Har förutom Blessi även kommit i kontakt med ett par andra från Norregård, Ernst och JackLinus.

Jag köpte Blessi av polisen då jag upptäckte att kvinnan hade djurförbud och anmälde henne.

Jag äger din hästs pappa, Jarl från Norregård.

Vill du veta mer om honom får du gärna skriva till mej privat via en Diskussion under inkorgen, det hette pm förut. ....
 
Jag har två vallackar från Norregård, Felipe och Gneisti (Blixten och fellie) i min ägo nu :)
Någon som vet något om dem sen tidigare? Hur har deras liv sett ut?
 
Enligt de papper jag fick så ska Frosti från Norregård vara pappa till båda och mamma till Blixten heter Sinna fra Arbakka. Mamma till Fellie ska vara Sara fra Arbakka :)
Vet ej om detta stämmer till hundra?
 
Frosti är pappa till min Elvis, alias Jarl från Norregård.

Så då är dina hästar bröder med min.

Elvis är blåögd gräddvit i färgen = bägge hans föräldrar var isabeller.

Jag har sett bilder på Frosti och han är guldgul på kroppen och man och svans är gräddvita = JÄTTESNYGGT i mina ögon :love: :bow: :love: :bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 897
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 277
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 121
Senast: Bee
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp