Norregård

Vad roligt att se att det sakta men säkert dyker upp lite hästar från flocken! Det värmer att se att de till sist kommit till omtänksamma och goda människor! Undrar var alla ston är? Det har bara kommit vallacker här än så länge. Och åh vad jag skulle vilja veta var Frosti finns idag- är det ingen som har någon ledtråd i den frågan?
 
Det finns fem ston från Norregård utanför Lund; Mosa, Sara, Dimma, Fjalladis och Maj-Lilja. Jag rider Maj-Lilja, finns det någon som kan berätta något om henne?
 
Sv: Norregård

Vad skönt att höra att han och de andra hästarna där iaf hade det bra då. Tack så mycket för att du svarar och för ditt jobb med hästarna.
Jag vet att det är ett tag sen, men undrar ändå om du kommer ihåg något särskilt om min grabb. Alltså bara någon sak som att du såg honom göra något roligt nångång t ex. Eller något om hans föräldrar Mósa frá Götu och Raudur från Norregård.
Hon har sagt flera gånger att han tjuvbetäckte en del och fått flera avkommor, men jag tror inte att de är registrerade med honom som pappa iaf.
 
Vad intressant att läsa detta ;)) Tråden är ju skriven för ett tag sen men jag hittade den nu och jag är ägare till Raudur från Norregård. Läste här tidigare att han varit svår...blev så förvånad för nu är han hur lugn som helst. Min trettonåriga dotter rider ut själv med honom, inga problem, Är det nån som vet hur länge han var på norrgården? Nån som träffat honom där och kan berätta mer om honom?
 
Han är född på norregård och jag har tränat och visa honom i början. Han har varit mycket svår med de mesta. Men han är ju kommit till åren så han kanske börjat lugna sig.
 
Då våran stallkompis som hade Jarl från Norregård blev sjukare och sjukare i höstas blev hen tillslut tvungen att sälja honom, för bådas bästa.

Tyvärr verkar nya ägaren inte intresserad av att hålla kontakt så hur han har det nu vet ingen av oss, men vi hoppas han har det bra och slipper vara uthyrningshäst igen...
 
Han är född på norregård och jag har tränat och visa honom i början. Han har varit mycket svår med de mesta. Men han är ju kommit till åren så han kanske börjat lugna sig.
Aj då;) Ja han har verkligen lugnat sig... han är den andra hästen som jag har så jag är hyfsat nybörjare. Vi hade honom på foder först då jag även har barn som ville rida och jag hade inte så mkt erfarenhet av hingstar dock god support av vänner som har och haft avelshingstar i många många år. Han visade sig vara en riktig klippa så vi har honom kvar ff;))Men som sagt han är ju till åren kommen nu...;) Men nu är jag nyfiken, Berätta på vilket sätt han var svår, speciella knep o ideer? Hur hanterade ni det? Tränade ni NH? jag gjorde nå övningar och han greppade så snabbt så jag tänkte att detta måste han gjort tidigare.
Jag fick veta av säljaren att han blivit omhändertagen en gång i sitt liv men fick inte riktigt grepp om när det var, och var han varit sen.. nån som vet? ÅÅåå jag vill veta allt om honom;)
 
Jag red honom till bedömning två gånger och han var även hos oss för några år sedan. Han stack, kunde vänta när man gick med honom och bara dra, eller helt plötslig sprang han bara förbi en och stack. Vänder helt plötslig när man reda och sprang hem, om det var ett träd i vägen brydde han sig inte om bara han kom under samma med diken och dyl. . På avelsvisningen drog han med domaren och vände så han ville inte rida honom mer en vända. Väldigt mycket hingst på sommaren när stona började brunsta och han ett antal gånger tagit sönder staketet eller hoppat över till stona. Hoppas han är lika snäll på sommaren för på vintern har han alltid varit mer lätt.
 
Jag red honom till bedömning två gånger och han var även hos oss för några år sedan. Han stack, kunde vänta när man gick med honom och bara dra, eller helt plötslig sprang han bara förbi en och stack. Vänder helt plötslig när man reda och sprang hem, om det var ett träd i vägen brydde han sig inte om bara han kom under samma med diken och dyl. . På avelsvisningen drog han med domaren och vände så han ville inte rida honom mer en vända. Väldigt mycket hingst på sommaren när stona började brunsta och han ett antal gånger tagit sönder staketet eller hoppat över till stona. Hoppas han är lika snäll på sommaren för på vintern har han alltid varit mer lätt.
oj jag blir nästan full i skratt, med tanke på hur han är idag. Vi har haft han här i ett och ett halvt år och det har inte varit några problem. Han har försökt vända nångång men är fullt stoppbar,( till skillnad från hans kompis ;))någon har lärt honom one rain stop vilket han svarar väldigt bra på. Grannen har ston men det har inte vart några problem hittils iaf. Han går ute på lösdrift dygnet runt tillsammans med en par år äldre valack . Hur gammal var han när han var så som du beskrev?
 
han var som värst när han var 6/7 sen hade vi hand om honom för jag tro 5 år sedan då var han dum med, men inte lika illa. Den som hade honom efter oss hade med lite problem. Vad sen hänt honom vet jag inte. Han har alltid varit en häst med mycket personlighet och jag hoppas att ingen har knäckt honom på gamla dagar. Han har varit genom en del och är värd att har det bra som alla andra hästar från Norregård. Kan meddela att från början hade hästarna det super men sen blev tyvärr ägaren både gammal och snål och det blev fruktansvärd för djuren.
 
Såg att tråden hade lite tid på nacken... Men jag har hand om en Norregård häst
Efter Raudur(har jag för mig)och Dimma.
En vackrare islandshäst får man leta efter. Storväxt, massor med man och lugg och relativt tuff att rida.
 
Såg att tråden hade lite tid på nacken... Men jag har hand om en Norregård häst
Efter Raudur(har jag för mig)och Dimma.
En vackrare islandshäst får man leta efter. Storväxt, massor med man och lugg och relativt tuff att rida.


Vad heter hen ?
Ålder ?
 
Traumer från Norregård (drömmare) 12 år har jag för mig.
Han har inte islandshäst pass, vi hade mycket stök med tanten som ägde honom. Just nu står han på träning så passet är där (därför kan jag inte kolla exakta detaljer)
Men en häst över medel som sticker ut.
 
Traumer från Norregård (drömmare) 12 år har jag för mig.
Han har inte islandshäst pass, vi hade mycket stök med tanten som ägde honom. Just nu står han på träning så passet är där (därför kan jag inte kolla exakta detaljer)
Men en häst över medel som sticker ut.

Hej!
Jag är ägare till Traumer. Jag har haft honom några år nu och han står inte på träning!
Men jag håller med om att han är en häst utöver det vanliga! Vi har haft en tuff men rolig resa, men nu är vi själsfränder och han är definitit hästen i mitt liv! :-)
 
Vad intressant att läsa detta ;)) Tråden är ju skriven för ett tag sen men jag hittade den nu och jag är ägare till Raudur från Norregård. Läste här tidigare att han varit svår...blev så förvånad för nu är han hur lugn som helst. Min trettonåriga dotter rider ut själv med honom, inga problem, Är det nån som vet hur länge han var på norrgården? Nån som träffat honom där och kan berätta mer om honom?
Hej,
Jag är ägare till en av Raudurs avkommor. Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig!
 
Jag red honom till bedömning två gånger och han var även hos oss för några år sedan. Han stack, kunde vänta när man gick med honom och bara dra, eller helt plötslig sprang han bara förbi en och stack. Vänder helt plötslig när man reda och sprang hem, om det var ett träd i vägen brydde han sig inte om bara han kom under samma med diken och dyl. . På avelsvisningen drog han med domaren och vände så han ville inte rida honom mer en vända. Väldigt mycket hingst på sommaren när stona började brunsta och han ett antal gånger tagit sönder staketet eller hoppat över till stona. Hoppas han är lika snäll på sommaren för på vintern har han alltid varit mer lätt.
Låter precis som Traumer, hans avkomma, som jag haft några år. Numera är han dock lugn och go! :-)
 
Så kul fast samtidigt lite sorgligt att hitta denna tråden!
Jag äger Monadis Vispa från Norregård och Blossi Helge från Norregård. Monadis är sto -01 u Dimma e okänd. Blossi vallack -02 u Sinna e Solfaxi. Fast de är inte reg i SIF, vilket vi fick info om först efter vi övertog dem hastigt och lustigt. Det är mysiga pållar på låg utbildningsnivå, men det har varit en del jobb..
Innan hade vi ett sto Dimmalimma från Norregård tror hon var -02, isabell. Henne gick inte ha kvar då hon var fullständigt oregerlig för oss. Finns det någon som vet något om henne idag?
 
Hej, det var av en ren tillfällighet som jag slog upp Norregård då jag praktiserade där 2011 men stannade bara i ca 3v då jag tyckte allt verkade så konstigt på gården. Vid den tidpunkten hade hon 33 islänningar, runt 30 får, ankor och katter. Redan när jag kom dit och hon visade mig runt så gick vi förbi 2 får/baggar som hade dött och låg under en pressening (hon sa att dom varit sjuka och fått avlivas och skulle hämtas under morgondagen) hon hade 3 islänningar som stod inne pga fång men på liten yta samt 2 hingstar som hade box, resten stod ute. Kvinnan själv bodde uppe i sthlm och var bara på gården varannan helg och vi var endast 2 medhjälpare/praktikanter (jag och en annan ung kvinna). Vi 2 fick försöka få ihop ett schema för att kunna ge mat/vatten varje dag och ta små rundor med hästarna i grimskaft (kvinnan hade sagt att hästarna var inridna men det stämde inte riktigt). Fåren var enormt skygga och jag fick ingen närmare titt på dessa förrän efter ca 4-5 dagar och ringde då veterinären utan att kontakta ägaren då deras klövar var så långa att dom hade problem med att gå. Jag fastnade väldigt mycket för de 2 hingstarna som stod inne och tillbringade mycket tid (av de 3v) för att vinna deras och de andra hästarnas förtroende (några var uthyrda och de som stod ute hade inte jättemycket mänsklig kontakt), tyvärr kommer jag inte ihåg namnen på några av hästarna men hon hade en bok i sadelkammaren där alla namn stod och beskrivning på hur hästarna såg ut för att vi skulle kunna veta vem som var vem (omöjligt att lära sig 33 namn och själv försöka lista ut vilken häst som är vilken med endast färgbeskrivning). Eftersom jag flyttade kort efter att jag slutade så har jag inte tänkt så mycket på gården utan trodde att veterinärsbesöken (ringde 2 gånger under de 3v och även ett nummer till en man som skulle hämta baggarna) skulle leda till att det blev lite bättre på gården. Är förkrossad att jag inte gjorde mer nu när man läser att det blev värre på gården efter att jag slutat :(
 
Hej, det var av en ren tillfällighet som jag slog upp Norregård då jag praktiserade där 2011 men stannade bara i ca 3v då jag tyckte allt verkade så konstigt på gården. Vid den tidpunkten hade hon 33 islänningar, runt 30 får, ankor och katter. Redan när jag kom dit och hon visade mig runt så gick vi förbi 2 får/baggar som hade dött och låg under en pressening (hon sa att dom varit sjuka och fått avlivas och skulle hämtas under morgondagen) hon hade 3 islänningar som stod inne pga fång men på liten yta samt 2 hingstar som hade box, resten stod ute. Kvinnan själv bodde uppe i sthlm och var bara på gården varannan helg och vi var endast 2 medhjälpare/praktikanter (jag och en annan ung kvinna). Vi 2 fick försöka få ihop ett schema för att kunna ge mat/vatten varje dag och ta små rundor med hästarna i grimskaft (kvinnan hade sagt att hästarna var inridna men det stämde inte riktigt). Fåren var enormt skygga och jag fick ingen närmare titt på dessa förrän efter ca 4-5 dagar och ringde då veterinären utan att kontakta ägaren då deras klövar var så långa att dom hade problem med att gå. Jag fastnade väldigt mycket för de 2 hingstarna som stod inne och tillbringade mycket tid (av de 3v) för att vinna deras och de andra hästarnas förtroende (några var uthyrda och de som stod ute hade inte jättemycket mänsklig kontakt), tyvärr kommer jag inte ihåg namnen på några av hästarna men hon hade en bok i sadelkammaren där alla namn stod och beskrivning på hur hästarna såg ut för att vi skulle kunna veta vem som var vem (omöjligt att lära sig 33 namn och själv försöka lista ut vilken häst som är vilken med endast färgbeskrivning). Eftersom jag flyttade kort efter att jag slutade så har jag inte tänkt så mycket på gården utan trodde att veterinärsbesöken (ringde 2 gånger under de 3v och även ett nummer till en man som skulle hämta baggarna) skulle leda till att det blev lite bättre på gården. Är förkrossad att jag inte gjorde mer nu när man läser att det blev värre på gården efter att jag slutat :(
Hej! Jag är stallskötare hos fyra av de hästarna som omhändertogs och de mår bra nu. Sara var väldigt rädd när hon kom hit och kunde inte vara uppbunden men hon är mycket bättre nu och hon kan gå riktigt fint i dressyren. Hon har dock tappat tölten helt och travar bara! Hon kan gå fint i form och skänkelvikning i skritt och trav. Vet du om det är något som kan ha hänt med henne under tiden hon bodde på norregården? Maj lilja har problem med fång och kan därför inte äta gräs under sommarhalvåret vilket är väldigt synd eftersom att hon älskar att springa och busa med de andra hästarna (mósa, dimma och Sara). Var hon kanske en av de hästarna som stod inne pga fång? Hon är ljust isabellfärgad med vit fluffig man och perfekt formad stjärna i pannan. Hästarna går nu turridning och har stora fina hagar där de går ute dygnet runt och har en fantastisk ägare som verkligen kan mycket och tar väl hand om dom.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 510
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 336
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp