Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har faktiskt fått lite inspiration att rida dressyr efter Spanska ridskolan. Har ju bara haft på dressyrsadeln typ max 5 ggr i år så nu under julen eftersom det ösregnar och plus (eller enbart för) att vi inte kan hoppa i ridhuset för tillfället. (Har planat ut underlaget med en sådandär lasermaskin)då vi ska lägga in mer underlag, är för hårt för att hoppa nämligen.

Nåja då passar det bra att faktiskt rida dressyr och ja det behövs kan jag säga.. Grå har glidit med alldeles för mkt detta året och har blivit sådär lagom halvlång och ogymnastiserad som dom gärna blir i hoppsadeln så nu blir det faktiskt hårdträning fram till det nya underlaget kommer efter nyår! Nej det var inte populärt igår ... halvhalter och korta upp bakom sadeln. Vaaaad i .. neeej vad vill duuuu med detta????

Fasen vad jag märker att han har fått älga iväg på långsidorna och 10 meters volter är typ omöjligt i den hastigheten, jag märker att jag inte har lagt en 10 metersvolt på hela året. Rider ju extremt sällan dressyr i ridhuset utan gör ju det på utebanan och eftersom den är betydligt större blir det ju 15 meters volter märker jag nu.

Dags att ta upp öppna och sluta som jag började med en dag i november 16 och inte gjort sen dess... :o
 
Fasen vad jag märker att han har fått älga iväg på långsidorna och 10 meters volter är typ omöjligt i den hastigheten, jag märker att jag inte har lagt en 10 metersvolt på hela året. Rider ju extremt sällan dressyr i ridhuset utan gör ju det på utebanan och eftersom den är betydligt större blir det ju 15 meters volter märker jag nu.

Dags att ta upp öppna och sluta som jag började med en dag i november 16 och inte gjort sen dess... :o

Jag kan hitta på määäängder av orsaker till att slippa rida dressyr....rida ut i skogen är myyyycket roligare! Hade ju annars tänkt jag skulle trimma hela vintern men hittills har det blivit noll och intet av det....:o

@happyrider Japp Pärlan 3 år snart 4 då inhandlades på auktion på Irland i somras. Hon har sen latat sig först på bete o sen på min lösdrift men nu är hon sällskapshäst till Bosse och som sagt då inriden men ska ridas några veckor till nu innan det blir lite vila igen.

Liten film:
http://premiereclip.adobe.com/videos/WQNrvkevNj7
 
Jag kan hitta på määäängder av orsaker till att slippa rida dressyr....rida ut i skogen är myyyycket roligare! Hade ju annars tänkt jag skulle trimma hela vintern men hittills har det blivit noll och intet av det....:o

@happyrider Japp Pärlan 3 år snart 4 då inhandlades på auktion på Irland i somras. Hon har sen latat sig först på bete o sen på min lösdrift men nu är hon sällskapshäst till Bosse och som sagt då inriden men ska ridas några veckor till nu innan det blir lite vila igen.

Liten film:
http://premiereclip.adobe.com/videos/WQNrvkevNj7
Men vilken söt bäbis :love:
Jag tycker det är extra kul med de där yngsta...
Min stallägare föder ju upp hopphästar och jag får ju därför vara nära de där yngsta individerna.
Jag blir ofta alldeles varm i hjärtat av dessa vänliga och fina djur.
Just nu finns 2 föl, 2 åringar och en blivande treåring som rids in mfl...
Jag är full av beundran över dessa ynglingar som bara vill vara till lags och göra rätt :heart
 
Jag kan hitta på määäängder av orsaker till att slippa rida dressyr

Missade du att jag skrev att det vräker ner regn? Och på tvären idag med.. Usch! Men hade vi inte haft ridhus hade jag ju aldrig åkt iväg för att rida dressyr som du gör... Då hade jag hellre ridit ut. Även i ösregn. Eller nåja då hade jag nog inte ridit alls :p
 
Jättesöt häst @Novali01 .
Å vad härlig din ser ut @happyrider :love:

Har ju knappt hunnit rida men tog en skogstur igår med Loppan.
Hon är rätt fräck..kan stå en vecka och vara lika cool i huvudet ändå.Undersökte vägar och hamnade på landsvägen och det kom mötande bil ned kärra lastad med båt och hon reagerar inte ett något.

Har provsuttit lilla hästen och blivit runt ledd i padocken . Han är också fantastiskt snäll :)!
Dock upplevde jag Loppan som enklare i att förstå men jag har ju definitivt ingen brådska med lillplutt:)
 
Har faktiskt fått lite inspiration att rida dressyr efter Spanska ridskolan. Har ju bara haft på dressyrsadeln typ max 5 ggr i år så nu under julen eftersom det ösregnar och plus (eller enbart för) att vi inte kan hoppa i ridhuset för tillfället. (Har planat ut underlaget med en sådandär lasermaskin)då vi ska lägga in mer underlag, är för hårt för att hoppa nämligen.

Nåja då passar det bra att faktiskt rida dressyr och ja det behövs kan jag säga.. Grå har glidit med alldeles för mkt detta året och har blivit sådär lagom halvlång och ogymnastiserad som dom gärna blir i hoppsadeln så nu blir det faktiskt hårdträning fram till det nya underlaget kommer efter nyår! Nej det var inte populärt igår ... halvhalter och korta upp bakom sadeln. Vaaaad i .. neeej vad vill duuuu med detta????

Fasen vad jag märker att han har fått älga iväg på långsidorna och 10 meters volter är typ omöjligt i den hastigheten, jag märker att jag inte har lagt en 10 metersvolt på hela året. Rider ju extremt sällan dressyr i ridhuset utan gör ju det på utebanan och eftersom den är betydligt större blir det ju 15 meters volter märker jag nu.

Dags att ta upp öppna och sluta som jag började med en dag i november 16 och inte gjort sen dess... :o

Hahaha! Vad jag skrattade åt det här inlägget!

Jag köpte en film i Jerez som jag inte hunnit se än.
Nu har jag ju bestämt att jag ska sätta igång och träna hästen(jobba mindre så jag hinner det).
Men jag vågar fasen inte se filmen nu. Då deppar jag ihop över mitt otränade jag.

Har bestämt mig för att köpa en träningscykel. Så jag blir fit och snabbare får någon bålstyrka.

Hästen brukar sällan bli olydig. Men min sits är nog en katastrof nu.

Lycka till med skolor etc. ;)

Märker inte du skillnad i hoppningen om du nöter lite samlande?

Kl

Min pys fick behandling av husse idag, julklapps-kiro och massage.
Märks att han är otränad. Då kommer skevheten fram(pga ena baks överrörliga knä).
Så nu får jag ta mig tid att träna lille herrn.
Kul att se att han släpper in killen!
 
Och jag flög av idag....:crazy:
Får för mig ibland att trava långa sträckor i skogen på lång tygel :confused:
Sagt och gjort, gick fint till hon nitade och vände blixtsnabbt.
Fick fatt på henne och kunde fortsätta rundan, men på kort tygel :)
Liten knäck i nacken, annars ganska okej med mig.
Lilla pållan är pigg, reaktiv och lite spänd för tillfället. Hon har ju iofs vilat lite innan jul så det var ganska väntat :)
 
Märker inte du skillnad i hoppningen om du nöter lite samlande?

Jo såklart. Men ännu mer rakriktningen så kraften är under hästen i avstamp. Jag har faktiskt varit i ridhuset i tre dagar nu så nu är det annorlunda. Nu är han trött så det blir annat i två dagar. Men det är otroligt vad saker hamnar på plats om man ger sig fan på det...
 
Jo såklart. Men ännu mer rakriktningen så kraften är under hästen i avstamp. Jag har faktiskt varit i ridhuset i tre dagar nu så nu är det annorlunda. Nu är han trött så det blir annat i två dagar. Men det är otroligt vad saker hamnar på plats om man ger sig fan på det...

Ja, jag har ju sett skillnad i nya elevers hopphästar tex när man lagt om träningen. Både pga rakriktning och främst de med sämre exteriör/hoppkropp har via samlingen bättrats.

Det faller ju på plats lätt när man är konsekvent, vet vad man gör och har feeling.
Så du kan nog lösa saker lite kvickare än många andra. Du vet ju hur du ska förbereda, ta igenom sas och befästa på några dagar.

Ha så roligt i regnet nu några dagar! ;)
 
Och jag flög av idag....:crazy:
Får för mig ibland att trava långa sträckor i skogen på lång tygel :confused:
Sagt och gjort, gick fint till hon nitade och vände blixtsnabbt.
Fick fatt på henne och kunde fortsätta rundan, men på kort tygel :)
Liten knäck i nacken, annars ganska okej med mig.
Lilla pållan är pigg, reaktiv och lite spänd för tillfället. Hon har ju iofs vilat lite innan jul så det var ganska väntat :)
Oj! Samma sak hände nästan igår när vi var ute med ponnyerna..stoet är lite reaktionssnabb ibland o blev rädd för nåt o vände snabbt, som tur var satt en sadelfast 20-åring på så inget hände!
 
Försökte ta fina tomtebilder på min 4-åring Eskil...det gick sådär kan jag säga...

25591746_10156160767068313_369985066072596220_n.jpg

25594090_10156160766958313_1710857039709176270_n.jpg

Men han är ju söt iaf!
25593860_10156164419368313_5856482964519448313_n.jpg
 
@Novali01
Sist jag trillade av är för 9 år sen (räknar inte omkullridningar) så jag ser mig som ganska sadelfast :p....
Jag skyller på de långa tyglarna.. annars hade jag nog suttit kvar :confused:
För det kan väl inte vara åldern??? Att jag blir slappare och slöare liksom :o:mad::down::D
Nåväl... är lite stel idag men inget som hindrar ett pass i ridhuset.

Är Eskil skimmel??? Ser en mörkbrun häst framför mig:).
Är han född-13 alltså?
Min lilla böna är ju en tolva :)
Han är iaf jättefin!!
 
Eskil Pälskling är skimmel, mamma var nästan vit e Cardento men du kanske har tänkt på hans pappa, Daquar CC som är brun? Och sen sett fölbilder när han själv var mörkbrun tänker jag.

Neeeeej såklart det inte har med din ålder att göra! GIVETVIS var det dom dumma långa tyglarna som gjorde det...:rofl::rofl::rofl: (ps 20-åringen hade långa tyglar OCH höll bara i en av dom när ponnyn vände för hon satt o berättade nåt för mig samtidigt.....):devil:
 
Eskil Pälskling är skimmel, mamma var nästan vit e Cardento men du kanske har tänkt på hans pappa, Daquar CC som är brun? Och sen sett fölbilder när han själv var mörkbrun tänker jag.

Neeeeej såklart det inte har med din ålder att göra! GIVETVIS var det dom dumma långa tyglarna som gjorde det...:rofl::rofl::rofl: (ps 20-åringen hade långa tyglar OCH höll bara i en av dom när ponnyn vände för hon satt o berättade nåt för mig samtidigt.....):devil:
:D:p

Min lilla häst har ju också Cardento som morfar :up::up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 110
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 542
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 317
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp