Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahahahah ååååkeeej nej det är alla andra som är fuxar men inte Eskil!

Himla sött namn iaf!

Kl

Igår och idag har jag varit till ridhuset med pys-monstret.
Igår linade jag honom först. Stod ca 20 min och bara höll i snöret och glodde medan han skottade på av helsike.
När den värsta energin var urpyst jobbade vi lite i lina och för hand.
Sen gjorde vi några läggningar.

Idag longerade jag med formkrav frän start.
Sen tog jag för hand lite, främst för tramp.
Efter det gjorde vi några läggningar.
De börjar bli mkt mer påverkbara både i hur han lägger sig, tempo i det och man kan be honom ligga kvar längre. Har inte velat be om det just iom hur flyktig han är och hur lätt man kan tappa hans förtroende.

Så häftigt dock vilken muskulatur han ändå har trots så extremt lite jobb. Har mkt mer överlinje än han normalt haft med sån här vila.
Ska bli roligt att se hur det utvecklas när jobb tillkommer.
 
@tuaphua Varför rider du inte på honom istället för all denna trickträning?

För att jag inte vill. :)
Har bestämt mig att jobba bort hans rädslor mer och stärka min egen kropp först. Jag är så totalt utan bålmuskler nu.
Efter el-stöten kan han braka iväg värre än normalt. Sist det skedde fick jag ett diskbråck. Så nu har jag totalt 2. Vill inte ha fler.
Med mer träning av mig så brukar jag hålla för hästar som far runt.

Sen har jag jobbat för mkt och fått lite problem med hjärtat. Så jag tar det lugnt och bara småpular nu ett tag.
 
Pausar med renovering och kör igång hästarna. Det är jättekul att greja och fixa i nya huset och massa massa har vi att göra men det är gott att ha hästarna med.
Red Loppan i padocken igår.
Burkig och fin är hon :D..
Idag lite löshoppning med Divero som skötte sig kanon.
Ska försöka komma igång och åka till tränaren med om så bara var 14:de dag.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1686274464727399&id=100000345849667
 
@fio Vilken klubb bytte du till?
Testade att rida för två dagar sen. Kom upp med lite hjälp. Lite mer vanskligt att komma av. Men lyckades kränga över det friska benet och sen glida ner för sidan.
Upptäckte idag när jag var med dottern i ridhuset att det finns en ramp så man kan komma på mycket lättare. Används väl vid handikappridning.
Trodde jag skulle kunna rida lätt men det gick inte :( Trots långa läder blev det för mkt för knäet. Fick sitta ned och det gick bra. Galoppen var för gungig för att vara bekväm.
Får testa igen om några dar,
Märker att jag går konstigt på foten när jag inte har kryckor så nu värker fotleden :cry:
Har uppehåll med sjukgymnasten över jul men ska snart åter.
Har varit hos häst massören och behandlat benet med laser djupvåg och ström. Svullnaden har minskat :D Kul att testa på sig själv. Är tejpad nu och det känns bra.
Gott Nytt År :heart ( Kan ju knappast bli sämre)
 
Här har varit något lugnare några dagar pga vaccinationer...
Tog henne på lina igår och hon var pigg men hyfsat lyhörd.
Idag blir det lite dressyr i ridhuset. Ska rida så fort hon ätit upp sin frukost...

Tyvärr har vi ett ordentligt bakslag då det kommer till uteritterna...
Har kunnat rida helt komplikationsfritt i skogen hela hösten men nu är vi tillbaka till stopp och resningar.
Jag ger mig inte och får igenom min runda varje gång men det är så satans tråkigt.
Jag rider ju ut väldigt mycket och ser det som jätteviktigt i hennes träning med att stärka bakknäna.
Ja, ja.... tid och tålamod är de bästa metoderna enligt mig och jag har massor av båda :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 124
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 588
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 321
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp