Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härlig bild @happyrider! Vart lägger du dina bilder? Å hur gööör du:)??
Ser ut som ni har fin snö! Här kom det lite för lite för att bli bra underlag.

Här är halvstiltje på rid fronten. Loppis går väl iof fem dagar i veckan men jag tycker det är tråkigt i längden att bara skogsluffa:o..
Men vi har ju en separat dragsats till vår Koreanska kvalitetsbil aka riskokare och släpvangs kontakten fungerar inte. Eller, jo, ibland:devil:..

Ska rida/träna för en granne i hennes ridhus, måste komma igång då Loppan är pigg strak och oriden på alla sätt!
Tar ca 20 min att skritta dit och går inte att rida andra gångarter då det är asfalt, men kan ju traila den vägen.
Skulle vilja ha en egen ridbana men det kan jag fetglömma då det ligger en fem minuter bort som jag får rida i hur mycket som helst och det tycker maken är utmärkt.

Kollar olika stallinredningar. Funderar ev på två murade boxar om och två i trä med skjutdörrar.
Men mina är riktiga gnagare tyvärr. Vi får se!
Nu måste jag sätta igång å måla färdigt en trapp:D!
 
Härlig bild @happyrider! Vart lägger du dina bilder? Å hur gööör du:)??
Ser ut som ni har fin snö! Här kom det lite för lite för att bli bra underlag.

Här är halvstiltje på rid fronten. Loppis går väl iof fem dagar i veckan men jag tycker det är tråkigt i längden att bara skogsluffa:o..
Men vi har ju en separat dragsats till vår Koreanska kvalitetsbil aka riskokare och släpvangs kontakten fungerar inte. Eller, jo, ibland:devil:..

Ska rida/träna för en granne i hennes ridhus, måste komma igång då Loppan är pigg strak och oriden på alla sätt!
Tar ca 20 min att skritta dit och går inte att rida andra gångarter då det är asfalt, men kan ju traila den vägen.
Skulle vilja ha en egen ridbana men det kan jag fetglömma då det ligger en fem minuter bort som jag får rida i hur mycket som helst och det tycker maken är utmärkt.

Kollar olika stallinredningar. Funderar ev på två murade boxar om och två i trä med skjutdörrar.
Men mina är riktiga gnagare tyvärr. Vi får se!
Nu måste jag sätta igång å måla färdigt en trapp:D!
När jag svarar på ett inlägg så finns det numer ett alternativ som heter "ladda upp fil"
Klicka där och vips kan du välja bilder från din egen kamerarulle :up:
Då behöver du inte ladda upp bilderna på något annat "forum" först :banana:
Skitbra!!!
 
Härlig bild @happyrider! Vart lägger du dina bilder? Å hur gööör du:)??
Ser ut som ni har fin snö! Här kom det lite för lite för att bli bra underlag.

Här är halvstiltje på rid fronten. Loppis går väl iof fem dagar i veckan men jag tycker det är tråkigt i längden att bara skogsluffa:o..
Men vi har ju en separat dragsats till vår Koreanska kvalitetsbil aka riskokare och släpvangs kontakten fungerar inte. Eller, jo, ibland:devil:..

Ska rida/träna för en granne i hennes ridhus, måste komma igång då Loppan är pigg strak och oriden på alla sätt!
Tar ca 20 min att skritta dit och går inte att rida andra gångarter då det är asfalt, men kan ju traila den vägen.
Skulle vilja ha en egen ridbana men det kan jag fetglömma då det ligger en fem minuter bort som jag får rida i hur mycket som helst och det tycker maken är utmärkt.

Kollar olika stallinredningar. Funderar ev på två murade boxar om och två i trä med skjutdörrar.
Men mina är riktiga gnagare tyvärr. Vi får se!
Nu måste jag sätta igång å måla färdigt en trapp:D!
IMG_20180207_142922_033.jpg
 
Känns som alla tappskor gjort lite nytta iaf för Misty är starkare i kroppen o hoppar bättre än hon gjort på länge! Har ju inte tränat så mycket på ett par månader pga skorna, de ggr hon haft dojor på har jag ju ridit ut eller bara lullat runt i ridhuset i skritt. Men helt klart har det gett henne tid att komma ikapp.
 
Vårt bakslag vad gäller uteridning tillika stå på bakben har gett med sig igen....:up:
Lilla fröken är positiv och pigg när jag rider ut.
Just uteridningen är så himla viktig för mig då jag ser det som ett superbra komplement till träningen med att stärka lilla hästen.
Just snöträningen (i lagom mängd förstås) känns väldigt bra för bakknäna.
Upplever henne bra mycket starkare än i höstas :)
Screenshot_20180217-095410.png
 
Har ridit till träningen i ridhuset idag:)!
Helt oki pass men lite ofokus blir det när hennes dotter samtidigt hoppade ponnyhingsten men all miljöträning är väl bra.
Havre och väder pigg loppisproppis skötte sig ok ändå och skönt att komma ut och få lite input.
Roligt när hon ser och säger att Loppan är finare i kroppen nu än när hon var yngre.
Vissa behöver tydligen lång tid på sig:laugh:.
Ser mao inte lika takig ut:).
 
@happyrider Hon är jättefin! Rund o musklad!

@polly p Fast det skulle inte jag tycka var ok...dvs att man har bokat träningstid o betalar för det samtidigt som nån hoppar???

Det tycker inte jag heller egentligen men hon är inte tränare i sak och jag får lite hjälp att komma igång och det är ett smidigt alternativ i nu som vardags/komigång träning. Men ska ta diskussionen med henne, att om dottern måste rida samtidigt så kanske hon inte behöver hoppa i alla fall:)!
Längtar till jag kan komma iväg och träna på riktigt men jädrans släpvagnskontakt som typ fungerer/fungerer icke:mad:
 
@happyrider Ja usch, samma här...vi slavar en liten skogsrunda 3 ggr i veckan men hästarna tycker snön är asjobbig nu...eller rättare sagt MISTY tycker snön är asjobbig! Eskil är glad vad man än gör med honom....:D #unghästforever#älskarminlille
 
@happyrider Ja usch, samma här...vi slavar en liten skogsrunda 3 ggr i veckan men hästarna tycker snön är asjobbig nu...eller rättare sagt MISTY tycker snön är asjobbig! Eskil är glad vad man än gör med honom....:D #unghästforever#älskarminlille
Ja jösses vad man längtar till vår nu...:)

Jag har lite vaccination och tandkoll på agendan imorgon.
Om det ser bra ut är jag så sugen på att börja träna lite igen...
Har legat lite lågt iom väderläget.
 
@happyrider Ja usch, samma här...vi slavar en liten skogsrunda 3 ggr i veckan men hästarna tycker snön är asjobbig nu...eller rättare sagt MISTY tycker snön är asjobbig! Eskil är glad vad man än gör med honom....:D #unghästforever#älskarminlille

Fy fan vad orättvist. Jag vill oxå ha mer snö om det ändå ska vara kallt.
 
Nu behöver jag hjälp av Er kloka här inne. Obs! Långt inlägg...

Som Ni vet har Julia varit utlånad sedan början på dec -17. Hon var då väldigt sporadiskt riden då jag saknade tid, ork och motivation. Jag förutsatte att hon hade lite låg kondition och tjejen som lånat henne har haft detta i beaktning.
Den sista tävlingen märkte vi båda två att något inte står rätt till med Julia. Hon är fin och pigg den första delen på banan men mot slutet blir hon irriterad, hoppar inte lika fint och försöker stundtals slå sig fri. Samma problem även vid normalt markarbete. Som om gasen tar slut.
Fodervärden har märkt en kraftig svullnad på halsen som blir hård och bulig efter arbete men går ner till normalt läge efter några timmar.

Lite annan bakgrund. Julia fick en fruktansvärd hosta i april/maj förra året. Det som orsakade detta var efter långt letande pelletsen från Hippo. Det var ca 1kg damm i en säck på 15kg...
Hostan slutade efter 2v med müsli istället. Efter detta var hon hostig vid ridning och hade även ett annorlunda ljud vid ansträngning.
Tids nog försvann hostan men ljudet kvarstod. Eftersom jag ridit väldigt lite så antog jag att det berodde på kondisen.

Nutid,
Jag bestämde mig för att kolla upp henne. Då hon är riden runt 5-6 dgr/v de senaste månaderna så borde ev kondistion inte vara problemet.

Åker till Kba förra onsdagen och gör en undersökning för ev struppipning eller annan defekt i strupen. Hon är u.a. Då veterinären fick höra oljudet från lungorna via en film bestämde hon att vi skall göra ett ridprov med kamera ner i halsen.

I tisdags var jag i Halmstad och fodervärden med för att sitta upp. Även detta prov u.a men veterinären där nere lika förundrad över svullnaden på halsen. Han sa även att Julia inte har dålig kondition. (Man gör provet på travbanan med hög ansträningning)
Man beslutade att hon skulle till Slöinge för ett BAL-prov igår (lungsköljning och provtagning på celler). Svaret kom idag och det finns små avvikelser men inget som tyder på Julias problem.

Nu står vi i läget där man inte riktigt vet vart man ska leta. Slöinge letar gärna vidare men har lite andra tankar. De vill sära på problemen.
1. Oljud från lungorna
2. Orken tar slut

De vill göra en koll på hennes ben för att utesluta smärta som kan höra att hon helt enkelt inte vill längre in i ett pass.

Nästa grej är att undersöka svullnaden på halsen då det skulle kunna vara vätska som läcker ut och påverkar strupen.

Till sist koll av mjölksyrehalten och om hon ev har problem med de restprodukter kroppen ska ta hand om..

Hjälp! Jag är helt vilse i detta. Det har hittills kostat multum på saker som inte visat något problem. Som jag för övrigt fått reda på att försäkringsbolaget kan vägra betala...
Har jag fel?! Är det inget fel på henne? Hon låter inte bra vid ansträngning och hon är inte sig själv.

Kom gärna med tips på vad Ni tror, eller om ni hört talas om liknande innan..

345418DD-98C7-4CA3-9B31-5C7CDF6C12FE.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
50 801
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
873
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Smoothi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp