Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
0A746CCC-F159-46AB-827A-6BD31F8F7221.jpeg
 
Så jobbigt. Du får diskutera vidare med veterinärerna om hur du skall göra.
Vet att försäkringsbolagen inte tar kostnader när de inte anser att hästen är sjuk:( men jag anser att hästen är sjuk när veterinärerna vill gå vidare och undersöka.
Har just nu ett ärende hos Konsumentombudsmannen mot Agria då de inte tog kostnaderna för blodprov när vi ansåg att han var sjuk och första veterinären tyckte det och skickade honom vidare. Det kostar inget att överklaga dit så överklaga först till bolaget och sedan om du får avslag gå vidare. De är skyldiga att berätta hur du skall göra för att gå vidare.
Hoppas ni hittar en lösning till problemen.
 
Nu går det framåt :D Idag kunde jag trava 5x2 varv utan att det kändes. Var i ridhuset med Hedda på morgonen. Sen galopperade vi och det känns ju inte alls i knäet ;)
Sen efter lite Vasaloppstittande var det dags för Ratzia. Åkte till skogen. Måste ha med Jonas så han kan hålla henne när jag sitter upp :( Litar inte på att hon står still o jag vill inte trilla av pallen igen.
Fick för mig att Konditionsträna i en backe och både trav och galopp fungerade även om hennes trav är lite mer obekväm.
 
@Maui Härligt att du är back in business igen! Vet precis hur det känns när man ska kämpa sig tillbaka men vad är alternativet? Finns inget för oss ryttare.:D
 
Grattis på födelsedagen @Maui !
Tack.
Var hos läkaren på min födelsedag :o
Hade jag varit häst hade han dömt ut mig :D
Var förvånad att jag var så bra som jag var efter skadan men tror att menisken är i ”kläm” och gör att jag inte kan sträcka benet. Det kommer troligen alltid vara så. Har ca 5 grader kvar till helt rakt ben.
Pga alla skruvar i benet blir det inte bra bilder på en magnetröntgen utan man får gå in med titthål för att kolla. Kommer att göras tidigast till hösten.
Sen är alternativet att ta bort menisken och slita ut ledytorna snabbare eller fortsätta halta.
Han sa rakt ut att inom 15 behöver jag en knäprotes :(
Känns väl så där. Får nog fortsätta halta. Kan i allafall rida lätt nu :D
 
@Maui Är tydligen vanligt att man får byta knäet när det blir så här men att man inte ska göra det för tidigt för det går inte att göra om?
Jag är inte heller helt bra efter mitt benbrott 2013 och kommer aldrig att bli. Tvingade dom att ta ut de flesta skruvarna som fäste ihop den stora spiken som går genom hela benet, har blivit lite bättre sen dess. Men för 1 månad sen fick jag en sån där stor balring i knävecket, givetvis på det onda benet och vred till knäet när jag försökte komma undan, är svullen i knäet fortfarande och har ont i knävecket. Lär ta nåt år innan det är bra. Bara inse att man börjar bli gammal.
 
Undrar också hur det går för @Tessalonica och Julia:)!
@Maui tråkigt med ditt knä..
Min kompis fick operera in en ny höftkula, hon var 45 men hade inget direkt alternativ då hon hade så mycket värk.

Jag hinner inte rida så mycket och vintern och kylan sänker motivationen lite.
Var iväg på lillsemester hotellövernattning i varberg med gubben och vi passade på att besöka en stallinrednings leverantör:).
Det är skoj.
Roligare än spa tycker jag.
Vi fick dock åka hem snabbare än planerat för dottern glömt stänga om jordkällaren där vattenpumpen sitter.
Andra gången nu så får hoppas hon lärt sig:devil:.
Förra gången sprängdes ledningen och det sprutade vatten som en kaskad.

Fått uppdatering från Rut och allt går fin fint.
Dom siktar på tre-års test i Maj.
Hon är bara dryga 160 så inte så stor men snabb :D.
Tjejen som köpte henne är jättenöjd men hon är väldigt het lilla Ruta.
Tur min nya lilla byracka är cool..
 

Bifogade filer

  • 20180317_142823.jpg
    20180317_142823.jpg
    450,6 KB · Visningar: 38
Igår blev det en skogsrunda i härligt väder men tyvärr trist underlag. Här är så hårt, isigt och knöggligt nu. Det känns som om våren är låångt borta hör hos oss. Vi har massor av snö kvar :down:
Idag löshoppade jag lite. Hade egentligen tänkt rida markarbete men det fanns löshoppningsbana uppbyggd i ridhuset.
Himla kul att kunna göra det helt själv. Lilla pållan bjuder så fint och söker sig in i korridoren själv. :heart
20180318_101513.jpg
 
@happyrider & @Maui
Bra fråga, Julia är färdigbehandlad sedan ca en vecka bakåt i tiden. Nu ska motionen ökas med ridpass och planen är att detta ska börjas med till helgen. Svårt att säga om hon är bättre. Tycker hon tappat i hull och överlinje sedan hon kom hem... :( Återbesök nästa vecka, vad som sker då är jag osäker på eftersom de inte varit helt 100 på vad som är/varit fel på henne.
Kännde direkt en press över att behöva rida igen...har inte tid eller motivation även om jag älskar min lilla häst. Underlaget ute gör det inge direkt bättre heller. Vi har ren isgata här hemma.
 
@happyrider & @Maui
Bra fråga, Julia är färdigbehandlad sedan ca en vecka bakåt i tiden. Nu ska motionen ökas med ridpass och planen är att detta ska börjas med till helgen. Svårt att säga om hon är bättre. Tycker hon tappat i hull och överlinje sedan hon kom hem... :( Återbesök nästa vecka, vad som sker då är jag osäker på eftersom de inte varit helt 100 på vad som är/varit fel på henne.
Kännde direkt en press över att behöva rida igen...har inte tid eller motivation även om jag älskar min lilla häst. Underlaget ute gör det inge direkt bättre heller. Vi har ren isgata här hemma.

Fasen så tradigt, hoppas det löser sig!
 
Påskhälsning från mig och Loppan.
Jag är rätt taggad på ridning och träning fast jag borde ägna tiden åt att måla lister:)!
Men dagarna är ju längre så det hinns nog med..
Ska till "min" tränare på torsdag efter ett uppehåll sen oktober och det ska bli så härligt!
Hoppas alla får/har en härlig påskhelg och att vi snart får något som kan kallas vår:cool:

20180330_133118.jpg
 
I måndags var vi på återbesök på kliniken.
Fortfarande positiva besked och fin utveckling enligt kiro..
Lilla fröken fick lite behandling (kiropraktik och laser) och jag fick åka hem med uppmaning att fortsätta jobba på samma sätt men även lägga in mer hoppning nu.
Sagt och gjort:

https://www.instagram.com/p/BhCIrzwAUIh/
Tips! Låt henne inte fortsätta i fel galopp hela långsidan utan sakta av direkt o fatta ny galopp. Om du är konsekvent så kommer hon så småningom att byta lite käckt av sig själv....
 
Jag är så lycklig över att ha klarat hoppet så jag glömmer både tid och rum och att byta galppp...

Ska tänka på det nästa gång :heart
Skulle ju naturligtvis skrivit att jag tyckte det såg jättebra ut för det tyckte jag! :banana:Är bara så inne i min unghästridning och hur viktigt det är att alltid ge dom möjlighet att göra rätt.... sorry...
 
Skulle ju naturligtvis skrivit att jag tyckte det såg jättebra ut för det tyckte jag! :banana:Är bara så inne i min unghästridning och hur viktigt det är att alltid ge dom möjlighet att göra rätt.... sorry...
Du behöver inte förklara :heart
Du har helt rätt och nästa gång bryter jag av och rättar galoppen.
Men är så glad och upprymd att få hoppa igen så jag glömmer verkligen viktiga saker :o
Är på riktigt tacksam när jag blir påmind :)
 
Å jag är så lycklig över att kommit iväg till min gamla tränare A som känner oss inifrån och ut:love:!

Hon började med att fråga vad för häst jag satt på :D..
Loppan har ju liksom kroppat till sig och är väl tom nästan lite för tjock..:o
Så härligt att peta i alla eftersatta detaljer som är så viktiga. Hon är jättebra och lämnar inger åt slumpen.
Som att skåla ur ordentigt i sidorna, inte bara peta in röva i slutan för det gör Loppan jätte lätt men om syftet är att hon ska sätta under sig så räcker det egentligen att tränaren ber mig flytta in bakdelen några cm men att hon är böjd i bålen. Får ta i och vinkla sig i bak.

Eftersom Loppis också kan vara lite springig så har jag lite svårt att rida för tränare som bara jobbar på fart och framåt. Då hänger inte riktigt jag med.
Sen betyder inte det att vi tränar i konstant undertempo;).

Nu blir det betydligt bättre swung än när jag ridit hemma och och hon känns som en skenande islandstravare:cautious:..
Inget ont dock om någon av dem raserna men bara för att försöka göra en liknelse hur upplevelsen blir gångartsmässigt..

Nu ska jag återgå till mina lister:D
Men rackarns vilken drog det är att träna:heart!
 
Hur går det med Julia @Tessalonica ? Vad gör du med henne?
Så roligt @happyrider att det går bra.:) Även för dig @polly p verkar ju allt vara bra ;) Härligt.
Nu kan jag rida mer. Fortfarande lite stötigt i galoppen på fuxen.
Försökte stå i lätt sits igår när jag galopperade på Hedda och upptäckte då att jag har mycket mer vikt i höger stigbygel :( Kan ju verken vara bra eller bekvämt för henne. Får träna vidare hos sjukgymnasten så jag blir starkare i benet.
Var tillbaka på olycksplatsen i veckan då Sara red dressyrlektion på Ratzia. Tänkte att nu börjar jag om på ny kula :D Snart kan jag nog rida lektion igen.
Nu när det äntligen är vår hemma åker vi till Gran Canaria i en vecka :angel: men det ska bli skönt att komma bort och bara ha det bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 121
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 570
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 321
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp