Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio Hon är efter Canterbury och vad jag förstått lämnar han trevliga avkommor i alla tre disciplinerna tror jag! Rut är nog väldigt lätthanterlig och trevlig bara jag som inte har några kids att jämföra med.. Lite rädd om bakhovarna men det funkar fint nu:).


@tuaphua Så surt med gården..Tråkigt för er. Men vad det låter häftigt när du beskriver arbetet med din lille häst:)!!!


Har man trollman blir det pippliga knoppar:p..
Så vi har åkt en sväng i hästfinkan idag:banana:! Duktig Ruta:heart!
13892162_1191690304185820_2348698969246367522_n.jpg

13912673_1191676997520484_4783924755806505204_n.jpg

Söt hon är rutan! Himla trevlig uppsyn!

Kl

Min skrutt fick jobba för hand lite idag. Jag har legat med feber några dagar. Men idag var jag bättre. Så nu skulle ngt göras.
Pålle var urtrött efter att ha vankat i hagen hela natten. Han låg och sov när jag kom ner. Så jag satte mig och gosade en stund innan vi reste på oss och gick ut.
Han var helt ok idag. Inte riktigt lika bra som sist. Men det var inte jag heller.
Han fick ha dubbelskrot i truten idag igen. Måste hitta ett fint pannband till kandaret bara i gömmorna. Och antingen banka ut överskänklarna på stångbettet eller köpa längre..

Tänk att man kan vara så fin trots att man är oborstad, har sommarfrisyr, sommarkula etc:
 
@tuaphua Han är väääldigt söt din pålle:love:!
Där kan man väl snacka om uppsyn ;)!

Usch..åb med Bellona igår..Något bättre och nu ska vi försiktigt börja skritta vilket hon verkade tycka vara jättemysigt.
Men hon är konstig även i fram..Bad veterinären böja och kolla henne men ingen reaktion. Hon kotar över tex när jag lastar ur henne så strubblar hon till och hamnar på kotan.
Har sett henne stå och sova i hagen och göra samma, alltså snubbla fram och vika kotorna.
Då säger veterinären att det är Narkolepsi.
Hmm..vill ändå inte riktigt köpa det. Eller skulle ju vilja veta orsak isf..
Igår snubblade hon likadant i ridning.
Idag var vi helt snubbelfria men jag är lite rädd.
Vad kan dom här svaga kotorna vara? Har ju inte snubblat i ridning tidigare men kan nog ha gjort i hage/box då hon har som förhårdnad skorv på framkotorna.
Jag har ju trott det varit skav av benskydd men kan ju vara att hon kotat över på samma sätt och jag inte sett det vilket jag gjort nu.
Jag trodde kanske kotledsinflammation vilket heller är nå kul men iom ingen hältreaktion alls vid lågt böjprov så ..
Suck..iallafall:(
 
@tuaphua Han är väääldigt söt din pålle:love:!
Där kan man väl snacka om uppsyn ;)!

Usch..åb med Bellona igår..Något bättre och nu ska vi försiktigt börja skritta vilket hon verkade tycka vara jättemysigt.
Men hon är konstig även i fram..Bad veterinären böja och kolla henne men ingen reaktion. Hon kotar över tex när jag lastar ur henne så strubblar hon till och hamnar på kotan.
Har sett henne stå och sova i hagen och göra samma, alltså snubbla fram och vika kotorna.
Då säger veterinären att det är Narkolepsi.
Hmm..vill ändå inte riktigt köpa det. Eller skulle ju vilja veta orsak isf..
Igår snubblade hon likadant i ridning.
Idag var vi helt snubbelfria men jag är lite rädd.
Vad kan dom här svaga kotorna vara? Har ju inte snubblat i ridning tidigare men kan nog ha gjort i hage/box då hon har som förhårdnad skorv på framkotorna.
Jag har ju trott det varit skav av benskydd men kan ju vara att hon kotat över på samma sätt och jag inte sett det vilket jag gjort nu.
Jag trodde kanske kotledsinflammation vilket heller är nå kul men iom ingen hältreaktion alls vid lågt böjprov så ..
Suck..iallafall:(

Tack! För mig är han vackrast i världen. Men även opartiskt är han ju snygg. Det är vad som räddade honom förr när han var ett as. ;)

Vad tråkigt med Bellona, snubblingarna!
Har de kollat nervreaktioner kring halskotpelaren? Skit där kan ju ge snubblingar och är tyvärr ngt jag ofta vill kolla upp om de snubblar och känns lite styva att rida etc.
Jag säger absolut inte att det är det som är felet med Bellona. Om det är ngt fel.
Men det kan vara värt att fråga vet om.

Det finns ju tester man kan göra utifrån väldigt enkelt för att hitta var det sitter om det är ngt. Sen får man bekräfta med plåtar.
Men är det inget konstigt med reflexerna kanske det är dumt att slå plåtar. Då kan man slippa den kostnaden.

Narkolepsi är ovanligare än halskotpelar-junk. Därför funderar jag också i de här banorna.

Hoppas iaf ni kommer på vad det är och att det är ngt behandlingsbart!
Hon är ju så gin tjejen. Och du behöver inte mer nu sas.
Kram!
 
Nä..jag tycker kanske att det räcker lite nu @tuaphua..;) Funderar på att låsa in mig i ett vitt rum och måla akvareller och sälja allt vad hästar heter..
Men fasen vad fet och ännu knäppare jag skulle bli:D.

Det har väl varit lite, lite små strul nästan från dag ett med Bellona med olika grejer även i ridning och jag lägger ju mycket på mig då jag inte är någon supertalang ryttare men nu börjar jag nästan fundera om det inte är så att det också finns någon bakomliggande störning så att säga.
Och..ja, jag fick också lite fundering kring halskotpelarproblem.

Just dom här "balansproblemen" funkar än sämre i offroadmiljö än när jag rider strakbenta Loppan, hon är nog lite bergsget den hästen..
Annars får jag väl konstant sitta och trimma Bellis i ridhus när/om hon läker ut från sin skada i benet..
Alternativt rakt fram i skogen..


Jag hade gärna velat få till en utredning men känns det ju som det bara blir fokus på den primära skadan i nu.
Jag gillade inte riktigt veterinärens diagnos.
"Det är narkolepsi, inget som gör ont och dom får det oftast inte under ridning"..

Men vi får väl se. För jag har egentligen inte energin att mecka även om en liten röst inom skriker att jag borde åka till samme veterinär som konstaterade och framgångsrikt behandlade Loppan si-led.

Ofta har hon ju varit riktigt,riktigt fin efter uppvärmning osv när sitter och trimmar på bana eller rider för tränare. Vi får se vad som händer i detta..
 
@polly p tycker inte du ska måla faan på väggen med vare sig narkolepsi eller halskotpelarproblem för oftast beror snubblingar ifram på bakknäproblem alt högre upp ändå. Ta du o följ din inre känsla o åk till veterinären som konstaterade SI problem hos Loppan. Är inte bra om Bellona går med andra bekymmer en längre tid.

@tuaphua HERREGUD vad söt han är!!!!:love:
:love:

Så kan jag avslöja att jag är kär.:angel:
 
Nä såklart @Novali01 men iom man redan håller på med annan problematik i bak. Vet inte om det kan göra det svårare att också hitta andra problem så länge just det är under vård.

Min man tycker att jag ska sälja henne och det kanske man kan som avel/promenad efter att skadan i tåsträckaren är utläkt om den blir det..
Jag kan köpa mig en "Torsten" eller något istället.

Lite för mycket som tar energi och tid nu och blir kallsvettig över tanken på att mecka än mer häst än jag gör med åb. och behandlingar även om jag vill hitta orsak och inte bara få till mig "Narkolepsi". Tjolahopp
 
@polly p tycker inte du ska måla faan på väggen med vare sig narkolepsi eller halskotpelarproblem för oftast beror snubblingar ifram på bakknäproblem alt högre upp ändå. Ta du o följ din inre känsla o åk till veterinären som konstaterade SI problem hos Loppan. Är inte bra om Bellona går med andra bekymmer en längre tid.

@tuaphua HERREGUD vad söt han är!!!!:love:
:love:

Så kan jag avslöja att jag är kär.:angel:

Jag antar att det inte är min häst eller din make du är kär i? ;)
Nya häst är en pärla alltså? :D
 
Trist @polly p . Förstår din oro när det inte känns bra.

Vi har fått hem gamla tanten och hon är inte dräktig. Var superbrunstig när hon kom hem. Hade behövt ett par dagar till för ett sista försök men stationen stängde och hingsten slutade.
Nu sätter vi igång henne igen. Har tappat musklerna över ryggen och har tjock mage :D.

Lille Bill behöver du inte vara orolig för @Novali01 :p Han vilade hela juli och har hittills ridits en gång i augusti. Sara jobbar och hinner inte med honom just nu.
 
Fast vi rider helst inte in några straff alls :angel:

Hahaha! Jag visste att jag skulle ställa till det. Okunnig OCH febrig= inte succé. Eller just det.. :p

Man vill väl slippa straff och rida så bra som möjligt jämfört med andra? Dvs rida in straff i jämförelse med dem.
De får dem och man själv rider in tid..
Eller?
 
Hahaha! Jag visste att jag skulle ställa till det. Okunnig OCH febrig= inte succé. Eller just det.. :p

Man vill väl slippa straff och rida så bra som möjligt jämfört med andra? Dvs rida in straff i jämförelse med dem.
De får dem och man själv rider in tid..
Eller?

Hela tävlingen går ut på att få så lite straff som möjligt ;)
 
Hela tävlingen går ut på att få så lite straff som möjligt ;)

Ja, med att rida in menade jag alltså att man rider in det de andra får i straff genom att själv inte dra på sig färre.
Säkert fel uttryckt!
Men jag har greppat att man inte vill ha mest straff liksom. ;)
 
Ja, med att rida in menade jag alltså att man rider in det de andra får i straff genom att själv inte dra på sig färre.
Säkert fel uttryckt!
Men jag har greppat att man inte vill ha mest straff liksom. ;)

Fast rida in färre straff är ju det man vill..
 
Och jag har tränat :banana::banana:
Lilla fröken var lite lugnare än vanligt men ändå mycket energi hela tiden. Hon är en häst som inte visar när hon blir trött så det gäller att vara lyhörd.
Vi tränade på de mest grundläggande saker man kan tänka sig... springa lagom fort, hålla balansen på volten och springa rakt fram.
Tränaren berömde hennes härliga energi och arbetsvilja :up: . Nu är jag så sugen på att rida och träna! Tänk att detta är det roligaste jag vet och har varit sen jag var 10 :bump:.
Gillar min lilla häst skarpt!!!:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 086
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 464
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 313
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
943
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp