Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fina ni @happyrider :love:! Å visst är det roligt och träna. Jag ska iväg med Loppan på tisdag kväll. Det ska bli kul!
Har fått positivt besked på huset vi ska hyra också. En gammal syfabrik:D..Men helt renoverad och jättefräsch med en tvåa och trea fast vi hyr alltihop. Vi hade ju ett torp på g men det var liksom betydligt sunkigare och när kallhyran vart betydligt dyrare än vi räknat med så var inte det så spännande.

Söker lite råd..Jag vill ju verkligen kolla upp Bellona ytterligare och är ju inte som sagt något nöjd i uttalande om narkolepsi men känner ju liksom motstånd från veterinär i nu när vi är under konvalesens med den skada hon har.
Vet inte riktigt hur man gör..då jag tror att det även finns annat som påverkar stör henne.
Jag vill ju helst få till en genomgång nu eller ska man vänta?
Då är det ju säkert två tre månader fram minst och så börja om igen och leta efter ev andra problem.

Upplever henne som mer låg, snubblig ibland, vet inte ens om hon ligger ner något vidare..Ser dom andra tre men inte hon vila liggandes i hage..

Ska jag propsa på och tjata och ifrågasätta den behandlande veterinären så att denna grundligare undersöker ev orsak? Jag är ju så himla dålig på det. Eller ska jag försöka åka till någon annan?
Jag tror ju att hon har något mer än det hon har nu i hasen.
 
Fina ni @happyrider :love:! Å visst är det roligt och träna. Jag ska iväg med Loppan på tisdag kväll. Det ska bli kul!
Har fått positivt besked på huset vi ska hyra också. En gammal syfabrik:D..Men helt renoverad och jättefräsch med en tvåa och trea fast vi hyr alltihop. Vi hade ju ett torp på g men det var liksom betydligt sunkigare och när kallhyran vart betydligt dyrare än vi räknat med så var inte det så spännande.

Söker lite råd..Jag vill ju verkligen kolla upp Bellona ytterligare och är ju inte som sagt något nöjd i uttalande om narkolepsi men känner ju liksom motstånd från veterinär i nu när vi är under konvalesens med den skada hon har.
Vet inte riktigt hur man gör..då jag tror att det även finns annat som påverkar stör henne.
Jag vill ju helst få till en genomgång nu eller ska man vänta?
Då är det ju säkert två tre månader fram minst och så börja om igen och leta efter ev andra problem.

Upplever henne som mer låg, snubblig ibland, vet inte ens om hon ligger ner något vidare..Ser dom andra tre men inte hon vila liggandes i hage..

Ska jag propsa på och tjata och ifrågasätta den behandlande veterinären så att denna grundligare undersöker ev orsak? Jag är ju så himla dålig på det. Eller ska jag försöka åka till någon annan?
Jag tror ju att hon har något mer än det hon har nu i hasen.

Nu vet inte jag hur långt du har dit. Jag har i gen koll på vet i dina trakter. Kan bara Spångis och Lackner där, som bra.
Men båda de bör kunna hitta ngt om det är ngt.
Spångis får du väl tyvärr betala själv om du inte har jättetur med fb.
Lackner har utrustning att klara av att se halskotprob etc. Vi har skickat ett par halskote-hästar dit för att få det verifierat.
Vi har fått bra hjälp med alla vi skickat dit, med olika diagnoser.

Det är ju rätt lätt för någon som vet hur den ska göra att kolla nervreflexerna kring halskotor och då hitta var man ev bör ta plåtar.
Hittas inget märkligt på inledande nervcheck känns det onödigt att gå vidare med just plåtar på hala om man inte har mer uttalade problem.
Men en bra vet riktar inte in sig på just halskotor eller ngt annat om inte symptom stämmer på det i klinisk undersökning etc.

Hade min häst snubblat mkt hade jag velat veta mer.
Jag hade i första hand bett min sambo kika. Han rek sen vet(och undersökn), tandis, hovis etc.
Jag vet inte om det finns någon sån hos er.

Men annars hade jag åkt till någon av ovan nämda.
Jag åkte 10 mil enkel tripp till min vet sist. Jag åker alltså gärna för kunskap/kvalitet.

Jag är lite sån som hellre kollar upp en gång för mycket än för lite.

Hoppas det löser sig för er! Sånt där gnager i en..
 
Fast rida in färre straff är ju det man vill..

Hahaha! Jag kan inte ens skylla på vin.
Jag skrev om inlägget några ggr. Råkade tydligen missa ändra hela meningen.
Jag menar alltså som i understa meningen.
Jag fattar att man vill ha så lite straff som möjligt. Att man vill rida in tid sas genom få straff.
 
Och jag har tränat :banana::banana:
Lilla fröken var lite lugnare än vanligt men ändå mycket energi hela tiden. Hon är en häst som inte visar när hon blir trött så det gäller att vara lyhörd.
Vi tränade på de mest grundläggande saker man kan tänka sig... springa lagom fort, hålla balansen på volten och springa rakt fram.
Tränaren berömde hennes härliga energi och arbetsvilja :up: . Nu är jag så sugen på att rida och träna! Tänk att detta är det roligaste jag vet och har varit sen jag var 10 :bump:.
Gillar min lilla häst skarpt!!!:heart

Kul att ni trivs så bra ihop!
Det är en himla lyx att få ha häst tycker jag. Åh, vad de ger mycket!

Kl

Idag kom jag upp ur sjuksängen igen. Sååå skönt!
Tog pålle för hand en sväng. Han var SÅ duktig!
Nu börjar det bli piaff av det. Och galoppen funkar mycket bättre den med. Och det går att länga formen mer. Och höja..
Efteråt mulade pålle i sig de äpplen han fick. Är man inte van vid godsaker så får man passa på. Alla skulle in. Dvs 4 st samtidigt. 2 i varje kind hamsterstyle. Det dreglades och tuggades innan 3 åkte ut. ;)

photobucket.com/user/tuaphua/media/Mobile%20Uploads/image_zpsgrlgsecv.jpg.html]
image_zpsgrlgsecv.jpg
[/URL]y
 
@tuaphua.. ja visst gnager det och det känns som fokus bara ska läggas på den pågående skadan sas..Men jag vill ju i nu också få utrett även det andra och att hon är lite låg i sig sj. och typ trött, lite snubblig. Ställer upp sig lite knas ibland. Avlastar både i bak och fram ser det ut som..
 
Hahaha! Jag kan inte ens skylla på vin.
Jag skrev om inlägget några ggr. Råkade tydligen missa ändra hela meningen.
Jag menar alltså som i understa meningen.
Jag fattar att man vill ha så lite straff som möjligt. Att man vill rida in tid sas genom få straff.

Du ska nog inte kommentera detta :p
 
Fina ni @happyrider :love:! Å visst är det roligt och träna. Jag ska iväg med Loppan på tisdag kväll. Det ska bli kul!
Har fått positivt besked på huset vi ska hyra också. En gammal syfabrik:D..Men helt renoverad och jättefräsch med en tvåa och trea fast vi hyr alltihop. Vi hade ju ett torp på g men det var liksom betydligt sunkigare och när kallhyran vart betydligt dyrare än vi räknat med så var inte det så spännande.

Söker lite råd..Jag vill ju verkligen kolla upp Bellona ytterligare och är ju inte som sagt något nöjd i uttalande om narkolepsi men känner ju liksom motstånd från veterinär i nu när vi är under konvalesens med den skada hon har.
Vet inte riktigt hur man gör..då jag tror att det även finns annat som påverkar stör henne.
Jag vill ju helst få till en genomgång nu eller ska man vänta?
Då är det ju säkert två tre månader fram minst och så börja om igen och leta efter ev andra problem.

Upplever henne som mer låg, snubblig ibland, vet inte ens om hon ligger ner något vidare..Ser dom andra tre men inte hon vila liggandes i hage..

Ska jag propsa på och tjata och ifrågasätta den behandlande veterinären så att denna grundligare undersöker ev orsak? Jag är ju så himla dålig på det. Eller ska jag försöka åka till någon annan?
Jag tror ju att hon har något mer än det hon har nu i hasen.


Vilken vet. Har du använt?
 
@polly p min bruna hade ju pålagringar på halskotpelarna. Det visade sig genom lite extra snubblig, lite obalanserad bak samt "fastlåsningar" med mulen i backen. Han hade också svårt att vända och klia bak på tex magen, hade ett eget sätt att vända huvudet på...
Jag åker i stort sett alltid till Husaby och använder mig helst av veterinär Sandberg och/ eller Nyberg. Båda var inblandade i min brunas diagnos.
Jag brukar tänka att magkänslan oftast stämmer...
Lycka till!
 
Fast Florian är väldigt bra... Särskilt om man kan sätta honom ner i en soffa och prata i lugn och ro och förklara att man vill ge hästen tid! Så gjorde jag med ljusgrå på avatarbilden . Han är ganska van vid att folk vill igång fort!
 
Vet också de som åkte till Husaby med snubblig häst. Tror att de gjorde "balansprov" först genom olika vändningar etc. De var nöjda med besöket.
Min gamla häst måste haft narkolepsi. Hon kunde stå i gången och somna och nästan falla omkull innan hon "vaknade" upp och hittade balansen igen.
Men aldrig att hon var snubblig vid ridning.
Tycker också att du ska kolla upp henne så att du blir lugn.
 
Ja, minns med din fina bruna @happyrider..Riktigt så och på samma sätt snubblar/ramlar inte Bellona.
Men det räcker ju att hon är snubblig, hakar i tån först mm. Något är inte ok utöver den skada vi har.
Kliniken i Landvetter lät dock som dom ville ha status från nästkommande återbesök innan dom påbörjar ev. utredning. Jag vill ju veta nuuu:arghh:!!!
Men det är ju lite i vad dom hittar och ev. rehab så det liksom inte krockar och är helt motsatt i hur hon ska rehabas för sin uttänjning i tåsträckare hasen..
Ja..det låter nästaan mer som din häst hade narkolepsi @Maui än Bellona:crazy:..
Jag kan säga att det är jättedrygt denna ovisshet och att inte kunna göra mer än vänta..

Igår skrittade vi barbacka! Det var myysigt:heart!
Loppan red jag ett skitkass dressyrpass..Hoppas vi hittar lite mjukhet på tisdag.
 
Idag var one of those days i fuxfarans liv. Det var flugor ute. Ja just! FLUGOR! :eek: :eek: :crazy: :eek: :eek: :devil:
Ni förstår väl dramat!? Inte?
Nej, inte jag heller.
Herr drama-häst var så upprörd att han fnorkade(utan nosgrimma), rullade med ögonen och vibrerade blandat med huvudrusk.
Han brukar vara känslig. Men inte så hääär. Vi har testat ny öronlös flugluva i hagen. Den byttes till en med öron.
Så får vi väl testa hatt eller flugmask om vi ska träna oss imorgon.
Annars kommer jag bli sångare att jag köper en flugsmälla för 600 kg.
 
Varit iväg med min lilla Loppa och det var kul! Inte topp, tyckte det kändes väl basic men det passade oss iof bra idag. Tror hon var trött med då hon hopptränade igår med tösen och hade kört relativt högt och intensivt.
Men det roliga var att Johanna som tränaren heter tyckte hon var finare än hon sett henne någonsin och att jag rider henne bättre nu vilket jag faktiskt upplever själv med ( tack Bellona:heart).
Blev illa trampad på tån när jag skulle fixa Bellis inför ridturen..Gick bra att rida två hästar ändå.E ju bara en liten tå. Men fasen vad ont det gjorde först. Klumpfia..;)
14051558_1198768113478039_956261911557643030_n.jpg

Nöjd Loppa:
14045919_1198552936832890_3871134208290485400_n.jpg
 
Igår fick den flugfobiske gå med flugmask när vi tömkörde. Funkade riktigt bra. Hästen med.

Idag tänkte jag testa utan. Happ.. Det gick inget vidare. Fnorkade och kastade med huvudet i skritten och trav.
Gasade på och sprang ifrån dem och gasade på så att han inte kunde göra annat än fokus på röra sig.
Då gick han fint. Gårdagens småfix med vissa saker märktes.
Han var bättre idag.
Med vårt signalsystem och så bakskygg häst som också är så extremlätt(kanske för lätt eg) i kontakt blir det ganska svårt att gå rakt bakom och styra rakt fram. De måste ju vara på hjälperna för att signalsystemet ska funka helt när man tömkör. Och med mig bakom blir han lite avvaktande och är inte lika säkert på hjälperna alltid.
Idag testade jag dock och det gick fint att både skritta, trava och trampa. Jättekul!
Galoppen kändes för tidigt att testa så. Men om några pass kanske.

Det var en tjej och kollade på stallplats här idag. Vore jättekul om det flyttade in någon mer. Hon verkade trevlig. Så jag hoppas på det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 683
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 262
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp