Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska trösthandla mig en klippmaskin. Min 7år gamla och misskötta G-kås maskin får jag nog ge upp hoppet om..
Någon som har rekommendationer? Lånade kompisens Heininger Delta 3 och den gillade jag supermycket. Men någon som har tips annars?
Imorgon åb med Bellis:nailbiting::( och sen ska Loppan ut och springa terräng med dotera så flyttlådorna får blänga ilsket på mig i mån med:D..
 
Ska trösthandla mig en klippmaskin. Min 7år gamla och misskötta G-kås maskin får jag nog ge upp hoppet om..
Någon som har rekommendationer? Lånade kompisens Heininger Delta 3 och den gillade jag supermycket. Men någon som har tips annars?
Imorgon åb med Bellis:nailbiting::( och sen ska Loppan ut och springa terräng med dotera så flyttlådorna får blänga ilsket på mig i mån med:D..

De Laval är bra. Håller länge, går att laga, tystare än budget. Dock inte gratis.

Lycka till imorgon!

Kl

Min rödtuta fick löshoppa studs i förrgår. Med gata och allt liksom! :eek:
Det var inte elegant någonstans först. Hästen är ju smidig som en katt och kan hoppa högt. Men noll teknik. Dressyrhäststyle.. Och rödtott som blir såååå arg när han kommer fel. Och då gaaasar vilket ju inte direkt hjälper.
Men han fick göra bort sig lite och lära sig av det.

Idag tog jag för hand. Han var riktigt bra. Fina skolor, bra tramp och framför allt fin galopp som tom gick att ta in på liten volt runt mig som första steg till piruett. Det går också att lägga mer vikt bak i jobbet mot levad, levad-embryot.

Imorgon måste han testa gå i ny hage då vi fått hem en liten rymmare. Och det är mer el i mins hage. Och min är för korkad för att ta sig ur hagar.
Får se hur Ove-hjärnan tar det. Hoppas bra IOM att den är bredvid vår baksida.
 
@polly p Jag gillar de Laval också men kolla på blocket o hästnet, ofta folk säljer nästan nya klippmaskiner till mycket bättre pris än affär.

@tuaphua Rider du nånsin på din häst?:D Känns som du gör allt annat med den utom att rida på den....
 
@Maui Hur går det med Marco? Vad blev diagnosen? Du har kanske skrivit det men jag minns inte...har ju kommit upp i åldern där minnessjukan slår till på riktigt och är alldeles för lat för att gå tillbaka o läsa....:D
 
@polly p Jag gillar de Laval också men kolla på blocket o hästnet, ofta folk säljer nästan nya klippmaskiner till mycket bättre pris än affär.

@tuaphua Rider du nånsin på din häst?:D Känns som du gör allt annat med den utom att rida på den....

När jag är friskare själv rider jag. Nu har jag inte ork tyvärr.
Vill inte rida när jag är så trött och har så ont. Tror risken finns att jag blir förbannad på hästen om han blir rädd etc. Det vore inte lämpligt.
Från backen får jag inte ont om ngt studsar.
Hoppas bli bättre. För när jag red för några v sen var han så fin!
 
Ska trösthandla mig en klippmaskin. Min 7år gamla och misskötta G-kås maskin får jag nog ge upp hoppet om..
Någon som har rekommendationer? Lånade kompisens Heininger Delta 3 och den gillade jag supermycket. Men någon som har tips annars?
Imorgon åb med Bellis:nailbiting::( och sen ska Loppan ut och springa terräng med dotera så flyttlådorna får blänga ilsket på mig i mån med:D..
Avalon från Wahl är den bästa jag klippt med under mina år som groom! Sladdlös, tyst och klipper väldigt bra. Tyvärr dyr, men allt är ju relativt:)
 
@Maui Hur går det med Marco? Vad blev diagnosen? Du har kanske skrivit det men jag minns inte...har ju kommit upp i åldern där minnessjukan slår till på riktigt och är alldeles för lat för att gå tillbaka o läsa....:D
Det går inte så bra :( Ska åter på onsdag men Sara tog honom på lina idag och han haltar. Har vilat i två veckor sen förra besöket. Konstig hälta. Får se vad de kan hitta på. Om det är legament i hoven som är skadade är det väl bara vila som gäller.

Den lille var på hoppträning för Lennart igår. Då visade han sig från sin sämsta sida först :confused: Tänkte nästan reklamera honom. Kunde inte gå över en planka på marken utan kastade sig och reste sig. Till sist kom han över.
Sen var inget konstigt och han hoppade glatt. Fick galoppera på framåt mycket med unghästarna.
Sara fick tips om att hoppa två dar i veckan. Alltså bara några språng, dvs rida kort stund. Gå ut i terrängen och galoppera en dag och ytterligare göra nåt en dag.
Lennart har hållt föredrag på Chalmers om hästars hållbarhet och tycker att vi blir nöjda fort då hästarna är så bra att vi rider för lite och därför håller de inte. Många rider också bara på perfekt ridhusunderlag och då går hästarna sönder när de kommer ut på annat. Lite att fundera på.
Han får gå i en månad till sen blir det lång vila.
Fuxen har fått ett överben som blivit större så vi var och punktfrös det så att det ska stoppa upp och inte bli större. Två veckors vila.
Här blir inte mkt ridning för mig. Får ta den gamla och rida nån gång ;)
Hoppas allt blir bra med Rut @polly p
Kul att du kom ut på fälttävlan @Novali01
Hon som vi sålde Maui till var med i samma klass på sin andra häst. Hade dålig dressyr men felfri på resten.
 
@Maui Trist med Marco, hoppas hoppas det inte är ett ligament för det är ju sån himla lång konvalescens.
Att 3-åringen busar tycker jag nog inte är så konstigt...han är ju en bäbis! Och sen kommenterar jag inte Lennarts råd om mer hoppning på en 3-åring mer än så här: :eek::eek:
;)

Det här med att hästar inte håller och inte rids på varierat underlag tror jag är ett stort bekymmer lite varstans för jag får alltid en massa kommentarer om att jag rider ut mina unghästar (och de vuxna också såklart) lååååångt innan de är styrbara! Dvs jag harvar inte runt i paddock med en 3-åring utan jag rider ut så fort jag kommit upp på ryggen. En vuxen häst framför, en människa som håller i longerlina och jag på ryggen, så har jag ridit in alla mina. Sen rider jag ut tills de vet vad start och stopp betyder. Efter det kan jag gå till en paddock, fortfarande med vuxen häst framför så unghästen bjuder på. Rida där ett par ggr o sen är det bra.
De flesta anser inte att en unghäst går att rida ut förrän den lyder 100% i paddocken, jag anser den totala motsatsen och t om att det är skadligt att rida så mycket på en unghäst så den lyder 100% i en paddock. Tycker också att det främjar bock o bus men om man som unghäst ska hinna med en vuxen i skogen så finns inte så mycket utrymme för bock o bus, balansen är ju oftast inte den bästa.:)
 
Jag måste bara hålla med @Novali01 .
Har gjort precis likadant både med stora brun och lilla röd. Dock nya lilla fröken röd är tyvärr inte lika enkel... Tror att skillnaden är att jag inte haft henne från början så hon är helt enkelt inte van.
Jag kämpar på med att komma ut i skogen varje vecka men det blir tyvärr inte de här härliga turerna med bjudning och positivitet.
Jag har nästan aldrig sällskap utan får lösa det på eget sätt....
Fröken är vaken, reaktiv och vansinnigt snabb. Och tyvärr lite lätt i framänden i de situationerna. :nailbiting: Men jag försöker bara vara lugn och metodisk och har hittills fått igenom det varje gång utan att bråka, bara bestämd!
Tror att lilla fröken är en häst som kan överreagera om man pressar henne vid fel tillfälle :).
Så hon är helt fantastiskt med sin arbetsvilja på banan men ger mig gråa hår vid andra tillfällen. En riktig utmaning med andra ord. Perfekt för en tant på 45 :banana:
 
Jag måste bara hålla med @Novali01 .
Har gjort precis likadant både med stora brun och lilla röd. Dock nya lilla fröken röd är tyvärr inte lika enkel... Tror att skillnaden är att jag inte haft henne från början så hon är helt enkelt inte van.
Jag kämpar på med att komma ut i skogen varje vecka men det blir tyvärr inte de här härliga turerna med bjudning och positivitet.
Jag har nästan aldrig sällskap utan får lösa det på eget sätt....
Fröken är vaken, reaktiv och vansinnigt snabb. Och tyvärr lite lätt i framänden i de situationerna. :nailbiting: Men jag försöker bara vara lugn och metodisk och har hittills fått igenom det varje gång utan att bråka, bara bestämd!
Tror att lilla fröken är en häst som kan överreagera om man pressar henne vid fel tillfälle :).
Så hon är helt fantastiskt med sin arbetsvilja på banan men ger mig gråa hår vid andra tillfällen. En riktig utmaning med andra ord. Perfekt för en tant på 45 :banana:
Sån var Harriet. Jag löste det med att gå ut i skogen med henne, ta samma runda varje dag, sitta upp halvvägs hem o rida hem. Problemet löste sig på nolltid och jag fick bättre kondition på köpet eftersom vi klättrar upp på ett berg o rider varje dag...! :D Lilla röda fröken är också rädd för skogen men skillnaden är ju att hon lärt sig gå fram när man säger till så vi löser hennes problem med käck trav framåt för då kan inte trollen hänga med....:rofl:
 
Återbesöket igår gick ok. Såg bättre ut och så vidare. Ska börja trava så smått. Ang övrig utredning så tyckte veterinären ist vi skulle testa sjukgymnastik och det kändes väl ok där och då..
Loppan terrängade glatt och snällt med tösen. Idag red jag båda mina rödisar. Det var trevligt :)!

Men efter solsken kommer regn...:(eller?
Sitter på balkongen och Bellona ställer sig sådär konstigt som jag trott jag överinbillar mig när hon liksom står över mycket mark. Huvudet skunker nästan till marken och så kotar hon över/nickar till. Gjorde så två tre ggr..Så inte vill jag blåsa 1100 på sjukgymkastik. Jag vill ha henne utredd men för vad och hur och var? Men jag kan väl liksom inte typ bara gilla läget. Att hon har narkolepsi.Punkt. Fy så deppigt..
 
Återbesöket igår gick ok. Såg bättre ut och så vidare. Ska börja trava så smått. Ang övrig utredning så tyckte veterinären ist vi skulle testa sjukgymnastik och det kändes väl ok där och då..
Loppan terrängade glatt och snällt med tösen. Idag red jag båda mina rödisar. Det var trevligt :)!

Men efter solsken kommer regn...:(eller?
Sitter på balkongen och Bellona ställer sig sådär konstigt som jag trott jag överinbillar mig när hon liksom står över mycket mark. Huvudet skunker nästan till marken och så kotar hon över/nickar till. Gjorde så två tre ggr..Så inte vill jag blåsa 1100 på sjukgymkastik. Jag vill ha henne utredd men för vad och hur och var? Men jag kan väl liksom inte typ bara gilla läget. Att hon har narkolepsi.Punkt. Fy så deppigt..
Kan du inte försöka filma henne när hon gör så? Är ju lättare om du kan visa hur hon gör.
Vi var idag med den gamla hos en IR terapeuts . Samma som Emma går till med sin.
Hade lite synpunkter på henne och behandlade. Får se om det hjälper. Vi hade ju i och för sig inte märkt något på henne. Hört andra som tycker att han är duktig. Kanske värt att testa på Bellona?
Jag har inget emot att man rider ut på unghästar :confused: Det har vi alltid gjort. Både Rivica och Maui red jag ut ensam på så fort det bara gick. Tog med hunden som sällskap så hon fick gå först om det var farligt. Även Bill rider vi ut på ofta. Enda är att han är oskodda så vi vill inte gå för mycket på grusvägar. Tänkte om det går ha honom oskodd tills han sätts igång efter vintern.
 
@polly p Men vet du att det är narkolepsi hon har? Jag tycker det låter mer som någon låsning i halsen/nacken. Be dem röntga hals, nacke o huvudet. Men som Maui skrev, filma henne när hon gör det så är det lättare för en vet att veta vart de ska leta..
 
Försökte filma idag men hann ej och var på långt håll. Nä, @Tessalonica jag är definitivt inte säker på narkolepsi och är också lite skeptisk. Veterinären verkar ju inte ta det så allvarligt. Men jag var ju tidigare inne på att åka någonannanstanns och så får det bli. Men det är ju liiiite bad timing.Har typ rätt späckat med flytt osv:grin:...

Men ovissheten gör mig också lite knäpp..
 
Jag hade som sagt börjat med röntgen, helst av halskotpelaren. Låter ju typ som wobblers/slinger. Inget roligt utgångsläge på dem MEN måla inte f-n på väggen innan du säkert vet. Jag hade krävt en undersökning. Byt veterinär!!
 
Försökte filma idag men hann ej och var på långt håll. Nä, @Tessalonica jag är definitivt inte säker på narkolepsi och är också lite skeptisk. Veterinären verkar ju inte ta det så allvarligt. Men jag var ju tidigare inne på att åka någonannanstanns och så får det bli. Men det är ju liiiite bad timing.Har typ rätt späckat med flytt osv:grin:...

Men ovissheten gör mig också lite knäpp..
Vad menar veterinären med sjukgymnastik? Varför blir ni rekommenderade det om hon har narkolepsi? Låter lite konstigt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 821
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 303
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 294
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp