Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tuaphua Håller med @Tessalonica ;)! Flytta hitåt så kommer jag också å tränar! Köp mitt vetja! Då kan ni ha kursgård. Finns jättemånga övernattningsmöjligheter då det är ett ganska stort hus! Skojar bara. Tror kanske inte det är något sådant ni söker..

Spännande med förändring iallafall. Vi letar ju också och hittar iof lite ställen att hyra tsv..
Har mycket huvudbry själv just nu iom detta men tror det är görbra för oss nu med lite ombyte sas.
Trist med pållen:(. Hoppas ni hittar vad det är och att han kryar på sig snart!!

+@tessalonica

Vad gulliga ni är! Då har jag två lektioners jobb. Det kan man ro runt en gård på i.. 2 sek.. ;)
Haha.. Nej, men jag tror det löser sig för mig också med jobb. Mannen har ju sitt kirrat redan. Men jag får i värsta fall jobba i DK en del jag med. Jag har några i Skåne och Götet som jag vet vill ha hjälp.
Sen vet jag att det inte finns några vettiga problemlösare där i trakterna. Man får mycket mail från såna som undrar om man vet någon i trakterna. Så i värsta fall kan man nog alltid försörja sig på lastningar och annan skit i början iaf. :P

Var är det du bor Polly?
Vi letar ju hus som är runt 180-200 kvm iaf. Sen gör det inget om det finns fler hus på gården.
Stallet får gärna ha iaf runt 6 boxar. Så kan jag ha lite träningshästar och nån egen. Fler boxar gör inget. Inte heller lösdrift utöver det.

Tack för krya! Han har ju ett defekt bakknä. Så jag är lite orolig. Men hoppas det går att få bra med en sprutning.
När han fick pinne hoven på andra bak så pajade ju det här knäet. Så jag hoppas det är ngt sånt igen. Då räckte en sprutning och han har varit bra sen dess, ca 3 år sen nu tror jag.
Så jag håller tummarna. Det är samma vet som då. Så hon har ju plåtarna etc..
 
Var e @SkorpSmulan? Hur går det med dina hästar?

@SkorpSmulan Hur går det för dig med dina pållar?
Oj vad glad jag blir att nån tänker på mig. Försöker läsa lite här ibland men min hjärna är inte riktigt med mig. Allmänt rörigt i livet just.
Men hästarna går det väl relativt bra med, ta i trä.
Stråla har haft ett litet bakslag dels pga av skitkasst underlag och att jag återigen har fegat av och inte vågar träna henne. Men nu är vi på gång igen och för 2 veckor sen var vi på kurs och fick med oss mycket matnyttigt hem.
Rino har börjat sättas igång lite smått, jag har bara ridit honom två gånger men han känns förvånansvärt fin, jag var så rädd att han skulle krascha i kroppen av att stå och avlasta skadade benet i 2 månader.

Kan bjuda lite på en bild från dagens ridtur
temporary-image1461008758613_5715397d9606ee7160a983a2.jpg

Ibland önskar jag verkligen att jag inte bodde här uppe...
 
Oj vad glad jag blir att nån tänker på mig. Försöker läsa lite här ibland men min hjärna är inte riktigt med mig. Allmänt rörigt i livet just.
Men hästarna går det väl relativt bra med, ta i trä.
Stråla har haft ett litet bakslag dels pga av skitkasst underlag och att jag återigen har fegat av och inte vågar träna henne. Men nu är vi på gång igen och för 2 veckor sen var vi på kurs och fick med oss mycket matnyttigt hem.
Rino har börjat sättas igång lite smått, jag har bara ridit honom två gånger men han känns förvånansvärt fin, jag var så rädd att han skulle krascha i kroppen av att stå och avlasta skadade benet i 2 månader.

Kan bjuda lite på en bild från dagens ridtur
temporary-image1461008758613_5715397d9606ee7160a983a2.jpg

Ibland önskar jag verkligen att jag inte bodde här uppe...
Oj så mycket vinter ni har än.
Hoppas du kommer igång igen med hästarna.

@tuaphua Vi bor ju som @Tessalonica skrev mellan Gbg o Kungsbacka. Löjligt dyra priser på allt. Köpte en prästgård med lite mark och byggde om garage till stall med tre boxar sen har vi byggt två uteboxar. Har paddock men för lite mark så hästarna får hö även på sommaren.
Finns massa tränare här i trakten i hoppning sämre med dressyr.
Om man rör sig lite inåt landet är det betydligt billigare att bo men längre till Gbg.

@Novali01 Vi kör ju Hedda till hingsten för att få så färska simmare som möjligt. Just Bravour skulle passa henne bra. Får testa 2-3 ggr innan vi tar plan b. Vem vet hon kanske inte kan få föl.
 
@tuaphua västra Götaland eller skåne?? Alltså det är två olika världsdelar när det gäller hästar samt rätt långt ifrån varandra...

Västra Götaland är ödebygden, tar hellre livet av mig än att bo där. Dock är det ju billigt och det finns en anledning till det.. Ingen vill bo där. Nu vet jag att jag trampar många på tårna eftersom typ halva tråden bor just där...men det finns knappt något duktigt folk där, nivån är väldigt låg jämfört då med Skåne. Däremot är gårdarna ganska dyra neråt i skåne och så har dom ingen mark.

Här i Norra Halland är det svindyrt men typ nedanför Halmstad /Laholm/Ängelholm dvs södra Halland och norra Skåne är det rätt billigt faktiskt.
 
Ha, ha..Du är lite rolig ibland @fio;)! Jag kände väl lite samma sak när jag var hos uppfödaren. Dom bor norra Skåne och fy vilken tillgänglighet till ALLT. Tränare, veterinärer, ridsportsbutiker, sadelprovare, you name it..Här är rena öknen i jämförelse..
Jag hade väl typ gärna bott i Halmstad då nästan hela min släkt bor där.
Men vi blir nog kvar i ödebygd och min ambitionsnivå är ju inte så hög ang. hästeriet..

@tuaphua mitt hus är 240 kvm men det finns biutrymmen då vi har gästrum ovanpå det fristående garaget också ;), stall med fyra boxplatser och ett vindskjul/lösdrift ev.
 
Ha, ha..Du är lite rolig ibland @fio;)! Jag kände väl lite samma sak när jag var hos uppfödaren. Dom bor norra Skåne och fy vilken tillgänglighet till ALLT. Tränare, veterinärer, ridsportsbutiker, sadelprovare, you name it..Här är rena öknen i jämförelse..
Jag hade väl typ gärna bott i Halmstad då nästan hela min släkt bor där.
Men vi blir nog kvar i ödebygd och min ambitionsnivå är ju inte så hög ang. hästeriet..

@tuaphua mitt hus är 240 kvm men det finns biutrymmen då vi har gästrum ovanpå det fristående garaget också ;), stall med fyra boxplatser och ett vindskjul/lösdrift ev.

Jaa men det var ju det jag kände när jag bodde där...rena rama öknen, fick panik, ångest och Depp och sedan klaustrofobi bland granarna och tallarna för man hade inte mer än fem meter fri sikt, och evigheter till precis allt. Visserligen helt fantastiskt stall som jag stod i och helt grymma ridvägar...Det stallet kan jag sakna! Billigt var det oxå.
 
Tja, Västra Götaland är ju tämligen stort då @fio... i mina trakter är det ju känt som Sveriges Kentucky då det finns oerhört många hästar och hästuppfödning just här. Jag bor i närheten av Grevagården, har närma till Axevalla travbana och städer runt omkring är Falköping, Skövde, Skara, Mariestad. Ca 50 min till Jönköping. Här finns många små gårdar till salu, lite olika vad de kostar men inte så billigt som där Tessa bor. Man kommer lätt till motorväg. Inte direkt nån ödebygd men bra trakter med stort elevunderlag och just i dressyr är det nog rätt lätt att slå sig in om man är duktig.
 
@fio Ja nu tog du nog en öm tå. Du var ju bosatt i Borås, där hade jag inte bott som jag så fick en übermodern gård ;)
Jag bor ca 1km från Hallandsgränsen om det nu hjälper :p

@SkorpSmulan Man gör sitt bästa för att komma ihåg alla ;) Skönt att det rullar på med hästarna. Du får väl ocå ta flyttlasset å komma ner till sydligare breddgrader? Här är det full vår med gröna gräsmattor o +10grader :D
 
Men hallå nova du bor ju för tusan skogen mitt ute i nowhere hahahahaha

@Tessalonica du bor ju lite på gränsen och hyfsat nära motorvägen, det är ju faktiskt ganska ok där. Nej vem fan vill bo i Borås :D
 
Åh, vad bra med så många svar!
Vi har ju just bara här om dagen börjat fundera i tankar kring söderut. Så än har vi inte bestämt oss för var exakt.
Jag har ju knappt vistats i vare sig Skåne, Västra Götaland och Halland. Men vi har börjat kika hur det ser ut där.
Karln har ju bott där nere förut och har haft släkt där. Så han känner till trakterna mer än mig.
Jag blir jätteglad över all infon om hur ni upplever det!

Jag ser ju gärna att det finns någon nivå på kunskap hos de jag ska jobba med. Det gör inget om man är nybörjare. Men jag ser ju gärna att man har tillgång till övriga vettiga kanaler till info kring hovvård, vet, utrustning etc. Det är så där kul om det blir för mycket muppverkstad ärligt talat. Det blir så mycket man ska jobba med då. Det är trevligare om jag bara behöver hålla mig till dressyrträningen eller problemlösningen.
Och iom att karln nog skulle tycka det vore skönt att jobba med mindre resor än att åka till DK hela tiden så vore det skönt för honom med om hästarna han ska behandla sköts vettigt av bra hovisar, tandis och körs till bra vet om det behövs. Och givetvis tränas rätt.
Så om det regionellt är bättre någonstans hör jag gärna om det!
Detsamma gäller om det regionellt är jävligt istadigt i att man redan vet allt(när man då nästan alltid inte gör det).

Vi behöver ju inte någon jättemark egentligen. Men karln jagar. Så finns det tillräckligt för det blir ju han glad.
Men man vill väl helst ha några hektar iaf om man ska ha stall.

Närhet till ridhus är ju bra om man nu inte har det själv eller råd att smälla upp det direkt.

Jättetacksam för alla tips ni gett!
 
Åh, vad bra med så många svar!
Vi har ju just bara här om dagen börjat fundera i tankar kring söderut. Så än har vi inte bestämt oss för var exakt.
Jag har ju knappt vistats i vare sig Skåne, Västra Götaland och Halland. Men vi har börjat kika hur det ser ut där.
Karln har ju bott där nere förut och har haft släkt där. Så han känner till trakterna mer än mig.
Jag blir jätteglad över all infon om hur ni upplever det!

Jag ser ju gärna att det finns någon nivå på kunskap hos de jag ska jobba med. Det gör inget om man är nybörjare. Men jag ser ju gärna att man har tillgång till övriga vettiga kanaler till info kring hovvård, vet, utrustning etc. Det är så där kul om det blir för mycket muppverkstad ärligt talat. Det blir så mycket man ska jobba med då. Det är trevligare om jag bara behöver hålla mig till dressyrträningen eller problemlösningen.
Och iom att karln nog skulle tycka det vore skönt att jobba med mindre resor än att åka till DK hela tiden så vore det skönt för honom med om hästarna han ska behandla sköts vettigt av bra hovisar, tandis och körs till bra vet om det behövs. Och givetvis tränas rätt.
Så om det regionellt är bättre någonstans hör jag gärna om det!
Detsamma gäller om det regionellt är jävligt istadigt i att man redan vet allt(när man då nästan alltid inte gör det).

Vi behöver ju inte någon jättemark egentligen. Men karln jagar. Så finns det tillräckligt för det blir ju han glad.
Men man vill väl helst ha några hektar iaf om man ska ha stall.

Närhet till ridhus är ju bra om man nu inte har det själv eller råd att smälla upp det direkt.

Jättetacksam för alla tips ni gett!
Här är väldigt "inne" att anlita kiro o equi men dock finns inte många inom vettiga avstånd så kundunderlag finns säkert.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 673
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 261
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp