Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maui Vad jämför du med? Utländska släp? Ett Forzab kostar 4750 mer än ett Thule medan ett Umesläp kostar 38500 mer än ett Forzab. Utländska släp i glasfiber är ju inte jämförbara.
 
@Maui Vad jämför du med? Utländska släp? Ett Forzab kostar 4750 mer än ett Thule medan ett Umesläp kostar 38500 mer än ett Forzab. Utländska släp i glasfiber är ju inte jämförbara.
Ja det är väl kanske det jag gör :confused:
Spelar ju ingen roll, det var ju vad jag fick betala emellan som var intressant.
Nu hoppas jag de inte sparkar sönder detta också utan att det får vara fint. Köpte hingstvägg så de inte kommer åt varandra :)
 
Jag är också lite inne på att byta släp. Föredrar ni Boj/forzab? Har idag ett Thule excellent och är jättenöjd MEN det händer ju saker på marknaden som gör att man blir lockad :D
 
Jag är också lite inne på att byta släp. Föredrar ni Boj/forzab? Har idag ett Thule excellent och är jättenöjd MEN det händer ju saker på marknaden som gör att man blir lockad :D
Jag är inne på mitt tredje Boj/Forza nu. Har innan tyckt att de varit lite klena och att vissa saker gått sönder men det nya verkar vara mer stabilt. De har flyttat låsen till baklemmen så de sitter på kanten och inte på lemmen. Fjädern är bättre så luckan kan puttas upp med foten. Är gjord i aluminium och lätt.
Gillar typen med sadelkammare och garderob samt med stolpe i mitten fram mellan hästarna.
 
Jag har också mitt 3:e Boj/Forzab, köpte ju splirrans nytt i somras på Falsterbo. Fick med paket med delad skötardörr (ta INTE det ni som kan låta bli, är helt kass att öppna den dörren plus risken för att hästen hoppar ut, såg en ponny göra det så har aldrig den öppen) dubbla belysningar men jag bytte en belysning mot en kamera istället och lite annat lullull som jag inte minns nu. Men det bästa var att de monterade in min gamla hingstvägg i den, har en hel som går från golv till tak i fram, hindrar effektivt Pållan från att tugga på andra hästar... och sen kan jag koppla på luckor upptill så jag får ett helt lastutrymme för t ex hö eller grejer när vi åker på våra skåneresor.

Precis som Beata skriver är lastluckan helt fantastiskt lätt och dessutom är inredningsskivorna inte längre i plyfa utan sandwich som ska vara mycket mer hållbart. Det ihop med aluminiumgolv och svensktillverkat gör ju att det inte finns nåt alternativ för mig.
 
Alla släp har ju olika finesser som man fastnar för. Jag har iaf ett par på min Thule som jag tycker Forzab borde ta efter, då är det komplett. Men jag ska kika på GHS nästa vecka å se hur se nya ser ut :) Vem vet, man kanske går därifrån med nytt :d
 
Jag har haft feber två dagar och djuret vilat. Igår var han som en atombomb. Han frågade "galopp?" vad man än gjorde. Han fick istället jobba i trav, både länga och trampa i övergångar.
Sen fick han galoppera mer än han ville och verkligen jobba i galoppen, förvänd, samlad, piruetter etc.
Plaskvåt och iaf ngt mindre upphetsad avslutade vi.
Idag var han normal igen. Vi red ett kortare pass och bara kände på skolorna, tramp och halva och 1/4 piruetter i alla gångarter. Helt ok.

Hade en kompis med. Hon tycker han blir så stor under ryttare. Kul att lilla räkan ser så ut. Måste bero på att han lättar i fronten och kommer upp väl.
Han är ju bara 165 och inte krallig.
 
Vilka detaljer då?

Bomutlösaren i Thule är oslagbar, stödhjulet likaså men hört att forzab har samma nu vilket är ett riktigt plus. Thules lösning på inredningen är jättebra, superenkel att ta i och ur. :) Forzab har ju bakdörrar, så värt det när man har små barn som jag, de har ju även delat skåpet fram så man får sadelkammaren och det extra utrymmet i andra dörren. Men det vet ju redan du ;)
 
Bomutlösaren i Thule är oslagbar, stödhjulet likaså men hört att forzab har samma nu vilket är ett riktigt plus. Thules lösning på inredningen är jättebra, superenkel att ta i och ur. :) Forzab har ju bakdörrar, så värt det när man har små barn som jag, de har ju även delat skåpet fram så man får sadelkammaren och det extra utrymmet i andra dörren. Men det vet ju redan du ;)
Nåt bättre stödhjul var det inte med :(
På vår Artic trailer "fälls" det upp automatiskt när man skruvar upp det. Behöver aldrig hålla på med att hissa det upp och ner med handkraft. Åh så dåligt förklarat men ni fattar nog.
 
Bomutlösningen har alltid varit bra i Boj/Forzab, en enkel sprint att dra ut utanför transporten så faller bommarna rätt ned. Men stödhjulet är ju ett vanligt, hade ett sånt som du @Tessalonica , på min Böckmann och det var jättebra verkligen!
Inredningen tar jag ju sällan ut och jag har dessutom fast mellanvägg, tycker inte om gardin för jag vill kunna lasta ordentligt med hö mm på ena sidan utan att riskera att det åker under gardinen vid färd. Men jag anser ju att Thule och Forzab är helt jämförbara både i hållbarhet, användbarhet och prismässigt, dvs bra svenska hållbara transporter till helt ok pris.

Men, som sagt ett utländskt släp kan inte jämföras med de svenska, min sambo är helt nörd när det kommer till sånt o han har kollat varenda "utlänning" och kom fram till att de saknade stödbågar, dvs det som håller ihop släpet om man råkar ut för en olycka o det välter, det fuskades med att doppa väggar mm i glasfiberbaden=sämre hållbarhet och isolering, golven var enormt mycket sämre än alugolvet i Boj och på många så rostar skruvar och muttrar. Så som vanligt får man vad man betalar för.
 
Var det inte ett sådant släp där golvet havererade utan anledning nyss? . 4 åringen som fick avlivas som det stod om i Ridsport?

Atec Starline var det visst , eller är det samma?
Atec heter det visst :o Hoppas inte det är samma dåliga golv :( men det är bara typat för en häst så vi belastar det ju inte till max då det går att få till 2000 kg.
Besiktigade det nyss, får höra om de kollade på golvet. Var inte jag som gjorde det.
Är gummimassa på golvet.
 
Igår löshoppades min lilla och det gick bra. Hon har en fin bjudning som gör att man nästan inte behöver driva henne genom serien.
Det är häftigt att se hur hon rättar sig efter att ha slagit i en bom. :)
Idag ska vi träna dressyr. Känns lite märkligt att skriva dressyr då det är extremt grundläggande saker vi tränar på... men, men.
Denna veckan har hon fått arbeta några fler dagar i sträck. Hoppas att det är positivt inför träning gen idag. Att hon är lite mer sansad från början.
Det ska bli himla kul iaf. Har ju haft träningsuppehåll ett tag då tränaren varit upptagen med att föda barn :up:
 
Har dålig motivation för tillfället..
Varit dödsfall i familjen både i söndags då min farmor dog och torsdags när min svärfar ganska hastigt somnade in.
That´s life, men hade önskat att ridningen gav den där härliga energin och glädjen och urladdning som man kan få ibland men iom att jag och Bellona inte är någon match in heaven så blir det bara tråkigt..

Är ju en så ootroligt vacker och härlig häst med många kvaliteer.
Hoppas det ska gå att sälja.
Hon åker imorgon på lite kortare "tillridning" till en beridare/utbildare som säljer hästar. Jag vill ju lite att hon ska få ett gott hem och ändå vill jag ju egentligen hitta det snart. För hennes skull. Tror tyvärr min frustration speglar av sig.

Läser lite annonser på skoj.

Loppan skrotar i hage. Skulle eg ha sjukhage samt skrittas men det har ju som sagt varit annat emellan.
Fick ingen behandling alls..Hur gjorde dom med Hedda @Maui ?
Ska på åb. om 8v och då ev att hon får behandling..
Jag vill ju nu..Även om ska ha lång vila..

Det är väl bara för att försäkringsperioden ska hinna gå ut..;)

Sen att gubben där uppe i stallet är lite energitjuv och tror han äger stället och kommer ibland med lite konstiga ideer. Han tycker tex att Loppan borde vara lindad fram. Det vore väl bra, kanske..Men jag KAN ju inte åka morgon och kväll och jag vill inte att gubben sätter på några lindor på min häst utifrån hans fina rid lindning på sin egna ( Gamla resårlindor och inga eller supertunna pad under..)
En annan gång förklarade han att Loppan själv bär ut sitt hö. Jag såg ut såhär:eek:??
Mjorå..man binder ihop dom och slänger över ryggen på henne bara..
Ja, ja..han är ju uppfinningsrik och Loppan är en väldigt cool häst.

Den 5/3 ska vi hälsa på Rut och se när hon löshoppar! Det ska bli jättekul och allt går så himla bra så jag känner mig supernöjd med hon som köpte henne!

Det är ju ett så himla bra ställe annars att ha häst på fram till vi hittar eget men lite trött på hans attityd ibland när man själv inte riktigt är på humör sas:crazy:..Till sommaren ska jag flytta dom/eller Loppan till byn här då det inte är så mycket bete..
 
Igår löshoppades min lilla och det gick bra. Hon har en fin bjudning som gör att man nästan inte behöver driva henne genom serien.
Det är häftigt att se hur hon rättar sig efter att ha slagit i en bom. :)
Idag ska vi träna dressyr. Känns lite märkligt att skriva dressyr då det är extremt grundläggande saker vi tränar på... men, men.
Denna veckan har hon fått arbeta några fler dagar i sträck. Hoppas att det är positivt inför träning gen idag. Att hon är lite mer sansad från början.
Det ska bli himla kul iaf. Har ju haft träningsuppehåll ett tag då tränaren varit upptagen med att föda barn :up:

Så kul med träning! Kommer ju inte riktigt ihåg hur gammal hon var?
 
Så kul med träning! Kommer ju inte riktigt ihåg hur gammal hon var?
Ja kul att träna igen :)
Dessvärre var hon vansinnigt spänd till en början då det tvättade en båt i närheten så mestadels av träningen gick åt till att få henne att fokusera på rätt saker. Tränaren var på mig och tycker att jag ska ställa högre krav på hästen och hon har helt rätt. Nu har vi lallat runt tillräckligt länge.
Hästen min är både känslig och skarp och det är svårt tycker jag :confused:
Men sista stunden på träningen var ändå helt okej :)
Hon blir 5 i maj :)
 
Har dålig motivation för tillfället..
Varit dödsfall i familjen både i söndags då min farmor dog och torsdags när min svärfar ganska hastigt somnade in.
That´s life, men hade önskat att ridningen gav den där härliga energin och glädjen och urladdning som man kan få ibland men iom att jag och Bellona inte är någon match in heaven så blir det bara tråkigt..

Är ju en så ootroligt vacker och härlig häst med många kvaliteer.
Hoppas det ska gå att sälja.
Hon åker imorgon på lite kortare "tillridning" till en beridare/utbildare som säljer hästar. Jag vill ju lite att hon ska få ett gott hem och ändå vill jag ju egentligen hitta det snart. För hennes skull. Tror tyvärr min frustration speglar av sig.

Läser lite annonser på skoj.

Loppan skrotar i hage. Skulle eg ha sjukhage samt skrittas men det har ju som sagt varit annat emellan.
Fick ingen behandling alls..Hur gjorde dom med Hedda @Maui ?
Ska på åb. om 8v och då ev att hon får behandling..
Jag vill ju nu..Även om ska ha lång vila..

Det är väl bara för att försäkringsperioden ska hinna gå ut..;)

Sen att gubben där uppe i stallet är lite energitjuv och tror han äger stället och kommer ibland med lite konstiga ideer. Han tycker tex att Loppan borde vara lindad fram. Det vore väl bra, kanske..Men jag KAN ju inte åka morgon och kväll och jag vill inte att gubben sätter på några lindor på min häst utifrån hans fina rid lindning på sin egna ( Gamla resårlindor och inga eller supertunna pad under..)
En annan gång förklarade han att Loppan själv bär ut sitt hö. Jag såg ut såhär:eek:??
Mjorå..man binder ihop dom och slänger över ryggen på henne bara..
Ja, ja..han är ju uppfinningsrik och Loppan är en väldigt cool häst.

Den 5/3 ska vi hälsa på Rut och se när hon löshoppar! Det ska bli jättekul och allt går så himla bra så jag känner mig supernöjd med hon som köpte henne!

Det är ju ett så himla bra ställe annars att ha häst på fram till vi hittar eget men lite trött på hans attityd ibland när man själv inte riktigt är på humör sas:crazy:..Till sommaren ska jag flytta dom/eller Loppan till byn här då det inte är så mycket bete..
Kommer knappt ihåg men tror inte hon fick nån :confused: Kommer ihåg att vi åkte och ultraljudade med jämna mellanrum för att kolla hur det såg ut. Sen var det ju skritt som gällde på plant fast underlag.
Vi gjorde ingen stötvågsbehandling på henne.
 
Ja kul att träna igen :)
Dessvärre var hon vansinnigt spänd till en början då det tvättade en båt i närheten så mestadels av träningen gick åt till att få henne att fokusera på rätt saker. Tränaren var på mig och tycker att jag ska ställa högre krav på hästen och hon har helt rätt. Nu har vi lallat runt tillräckligt länge.
Hästen min är både känslig och skarp och det är svårt tycker jag :confused:
Men sista stunden på träningen var ändå helt okej :)
Hon blir 5 i maj :)
Kul att ni kommer igång med träning igen. Hon verkar käck din häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 706
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 265
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp