Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hann jag inte rida. Men däremot halka när jag var ute med hunden i mörkret. Jag verkar fått en fläkskada i ljumsken. Det gjorde ont att rida idag. Högerbenet gick inte att använda.
Så jag gav upp efter en stund.
Hästen kändes super. Så det var trist att sluta.
Jag var dessutom ny-kiropraktad och kom ner bättre i sadeln.
Jaja.. På't igen imorgon lite nätt.
 
Idag var det dags för lite träning igen.
Det började inte så bra med att det kom en transport med två hästar i och när den ena reds så skrek de efter varandra hela tiden.

Min lilla reaktiva och uppmärksamma dam reagerade med att bli rejält spänd.

Blev en träning med fokus på avslappnad och lyhörd häst. Kändes iof relativt bra mot slutet.

Det blev ett nyttigt och behövligt pass för sådant här måste vi lära oss att hantera.

Ett litet klipp från Instagram på den sista stunden av träningen när jag vill ha henne lugn, låg och avslappnad:

https://www.instagram.com/p/BQ70w7sAgE6/
Just det ja, hon är ju efter Cartier precis som vår fux. Ser väldigt avslappnad och trevlig ut.
 
Igår hann jag inte rida. Men däremot halka när jag var ute med hunden i mörkret. Jag verkar fått en fläkskada i ljumsken. Det gjorde ont att rida idag. Högerbenet gick inte att använda.
Så jag gav upp efter en stund.
Hästen kändes super. Så det var trist att sluta.
Jag var dessutom ny-kiropraktad och kom ner bättre i sadeln.
Jaja.. På't igen imorgon lite nätt.
Himla otur du har :( Du skadar dig hela tiden.
 
Hästen fick vila igår. Hann inte med honom. Idag var han lite nipprig och jag var trött och lättirriterad utan så mkt plan. Ingen bra kombination!
Det var inte jättekaos. Men det var inget pass jag är stolt över.
Hittade en olydnad där hästen gick emot ena skänkeln i piruettjobbet. Så där rök vi nästan ihop idag. Jag backade bandet lite och sen gick det.
På't igen imorgon. Med bättre plan och humör. Samt rastad häst..
 
Tack så mycket allihopa för peppen :) jag blir verkligen jätte glad :heart Och @Maui Jag var faktiskt väldigt nöjd med ritten och min ridning med tanke på allt som skedde strax innan starten :) Jag trodde faktiskt inte jag skulle få honom runt programmet först :P

Nu har jag orkat ladda upp film från starten. Har en ny tränings film på G också som jag ska försöka ladda upp så snart jag kan.

 
Idag var det dags för lite träning igen.
Det började inte så bra med att det kom en transport med två hästar i och när den ena reds så skrek de efter varandra hela tiden.

Min lilla reaktiva och uppmärksamma dam reagerade med att bli rejält spänd.

Blev en träning med fokus på avslappnad och lyhörd häst. Kändes iof relativt bra mot slutet.

Det blev ett nyttigt och behövligt pass för sådant här måste vi lära oss att hantera.

Ett litet klipp från Instagram på den sista stunden av träningen när jag vill ha henne lugn, låg och avslappnad:

https://www.instagram.com/p/BQ70w7sAgE6/
Fin , är lite svag för fuxar :love:
 
Tack så mycket allihopa för peppen :) jag blir verkligen jätte glad :heart Och @Maui Jag var faktiskt väldigt nöjd med ritten och min ridning med tanke på allt som skedde strax innan starten :) Jag trodde faktiskt inte jag skulle få honom runt programmet först :P

Nu har jag orkat ladda upp film från starten. Har en ny tränings film på G också som jag ska försöka ladda upp så snart jag kan.


Galopprogrammet är ju stadigt och fint och fina byten så jag förstår att du får bra poäng. Gillar verkligen galoppen på din häst! Lite kvickare bak och mer vinklad bak i traven så det blir lite mer uppförsbacke så kommer du få lätt få 70 procent! :) Kanske inte helt enkelt med det korset som är lite plant. Är det en 06 a ? Jag frågar för typ ingen annan här i tråden har en 06 a nämligen :rofl:
 
Galopprogrammet är ju stadigt och fint och fina byten så jag förstår att du får bra poäng. Gillar verkligen galoppen på din häst! Lite kvickare bak och mer vinklad bak i traven så det blir lite mer uppförsbacke så kommer du få lätt få 70 procent! :) Kanske inte helt enkelt med det korset som är lite plant. Är det en 06 a ? Jag frågar för typ ingen annan här i tråden har en 06 a nämligen :rofl:
Galoppen är ju hand starka sida så där plockar vi just nu lättare poäng , traven blir han gärna lite låg och vill gärna krypa bakom hand så där jobbar vi på lite extra nu :) haha ja han är född -06 :P
 
Hämtade hem Bellona i förrgår.
Skulle egentligen haft henne där senare på fsg men jag försöker själv iom att hon ändå ska besiktigas av behandlande veterinär mm, samt har en såpass låg prisbild.
Red igår och det var väl ett sisädär pass iom hon var lite spänn för dom verkade runt ridhuset och det kan jag faktiskt förstå. Ganska läskiga ljud när dom fäller träd:p.

Men det är sorgligt..Hade jag känt att jag fixar henne bättre och hon haft tungan på plats så hade jag inte sålt henne för en sekund.
Idag ska vi träna lite iallafall. Hoppas hinna/kunna rida ut på fredag men vi har begravning då.
Sen kommer det en mor och dotter på lördag som vill ha en hobbyhäst samt ev. avel.
Jag sa nog femtielva gånger tydligt att det är en häst med lite gång och som är ganska mycket att rida och som nu när hon är svag och inte uppbyggd kan försöka älga iväg.
Dom hade Islänningar bland annat men ville ha stor häst paralellt och hade haft ridit det också för mamman var väldigt på att stort steg inga problem.


Var och provred en häst igår där såklart hade talat om att jag inte skulle kunna köpa direkt i och med jag har häst att sälja först.

Men:eek:..
Det var katastrof!!!
Å det var inte beroende på mig;).
Annonsen lät trevlig och även om det var hopphäst skulle den gilla markarbete och säkert passa till dressyr eller hoppning upp till en meter men tappat självförtroendet i högre höjder och där krävdes mer rutinerad..Mor och dotter som hade den men mamman kunde inte rida pga värk.

Men markarbetar folk inte sina hästar?
Dom hade även köpt sig en ny "fin" häst som säkert låg på 300tkr minst..
Men om man inte ens vet vad skänkelvikning är för det brukade dom inte rida,typ.
Blev mest förundrad över att det förekommer så himla dålig förståelse för vanlig grundridning och blir lite sorgsen och fundersam. Tänkte i mitt stilla sinne att den youngridern hade haft roligare på en häst som var som min Loppa än sin ystra fjompiga men otroligt vackra "dyrhäst".
Tycker man läst om fenomenet men jag trodde inte det fanns;)

Ja, ja..en erfarenhet rikare:D
Men jag ska inte ha en häst som reser sig bara för att jag liiite tkr man kan ha kontakt och vara mellan hjälperna. Jag satt kvar iallafall:angel:
 
Tack så mycket allihopa för peppen :) jag blir verkligen jätte glad :heart Och @Maui Jag var faktiskt väldigt nöjd med ritten och min ridning med tanke på allt som skedde strax innan starten :) Jag trodde faktiskt inte jag skulle få honom runt programmet först :P

Nu har jag orkat ladda upp film från starten. Har en ny tränings film på G också som jag ska försöka ladda upp så snart jag kan.


Fina!
Din påminner en del om min i rörelserna.
Min har ju himla lätt för galopp, är väldigt lättjobbad i galoppen och kan både sätta sig satan och länga.
Traven har vi svårare för. Han har inte medfödd elasticitet och längning där.
Ser lite ut så på din.
Du börjar ju komma uppåt i utbildningen. Min med. Med piaff och passage kan man börja få travlängningar etc och mer kadens i traven öht.
Snart kan vi matcha traven med galoppen. :)
 
Galopprogrammet är ju stadigt och fint och fina byten så jag förstår att du får bra poäng. Gillar verkligen galoppen på din häst! Lite kvickare bak och mer vinklad bak i traven så det blir lite mer uppförsbacke så kommer du få lätt få 70 procent! :) Kanske inte helt enkelt med det korset som är lite plant. Är det en 06 a ? Jag frågar för typ ingen annan här i tråden har en 06 a nämligen :rofl:

Jag har 06:a! Gaia med väl?
 
Idag var vi hela 4 st i ridhuset. Stockholmaren kände sig hemma. ;)

Pålle gick iaf bra och jag höll mig på mattan jag med.
Min kompis såg skillnad mot när hon såg oss sist. Jag har haft ngt aha-moment de pass jag ridit sen dess.
Kul att det märktes!
 
Idag fick jag feeling och började med bytesjobb. Vi fick ett par rena fina byten(och några missförstånd och orena så klart). Och hästen var inte helt hysterisk av jobbet heller. Kul på dubbla vis.
Det roligast var dock nästan hur ormlik min lilla häst är. Jag brukar lära in byten genom att rida i ena slutan och sen byta sluta till andra tex från höger till vänster. Gör man det i galopp blir det ju byte. Om man inte är en ormponny med en helsikes balans och koordination och kan gå i så tvär, så böjd sluta i "fel" galopp för den slutan. Jag började så och satt och juckade runt 2 varv i ridhuset där jag försökte jucka till med sitsen så balansen skulle göra så hästjäveln bytte, lyfta bogen med tygeln, flytta arslet extrem etc etc.. Saktade av och fattade den galopp jag ville han skulle bytt till. Sen nästa gång fick vi direkt rent byte.
Jag älskar min lilla råtta! Jag har idag fått erkänna för mig själv att lillskiten behöver trots att han är så kort 155 nu i täcke. Jag har sytt ihop tillräckligt med hulken-spräckta täcken i bogen.
Matte firade med pizza ihop med ny kompis som hade egna skäl att fira.
 
Skogsridning med sällskap...
Gick utmärkt i alla gångarter :)
Vi har haft lite krångel med uteridningen, om man säger så :mad:
Med sällskap är första steget och nu känns det inte helt omöjligt längre att det tillslut löser sig på ett bra sätt :banana:
 
Hämtade hem Bellona i förrgår.
Skulle egentligen haft henne där senare på fsg men jag försöker själv iom att hon ändå ska besiktigas av behandlande veterinär mm, samt har en såpass låg prisbild.
Red igår och det var väl ett sisädär pass iom hon var lite spänn för dom verkade runt ridhuset och det kan jag faktiskt förstå. Ganska läskiga ljud när dom fäller träd:p.

Men det är sorgligt..Hade jag känt att jag fixar henne bättre och hon haft tungan på plats så hade jag inte sålt henne för en sekund.
Idag ska vi träna lite iallafall. Hoppas hinna/kunna rida ut på fredag men vi har begravning då.
Sen kommer det en mor och dotter på lördag som vill ha en hobbyhäst samt ev. avel.
Jag sa nog femtielva gånger tydligt att det är en häst med lite gång och som är ganska mycket att rida och som nu när hon är svag och inte uppbyggd kan försöka älga iväg.
Dom hade Islänningar bland annat men ville ha stor häst paralellt och hade haft ridit det också för mamman var väldigt på att stort steg inga problem.


Var och provred en häst igår där såklart hade talat om att jag inte skulle kunna köpa direkt i och med jag har häst att sälja först.

Men:eek:..
Det var katastrof!!!
Å det var inte beroende på mig;).
Annonsen lät trevlig och även om det var hopphäst skulle den gilla markarbete och säkert passa till dressyr eller hoppning upp till en meter men tappat självförtroendet i högre höjder och där krävdes mer rutinerad..Mor och dotter som hade den men mamman kunde inte rida pga värk.

Men markarbetar folk inte sina hästar?
Dom hade även köpt sig en ny "fin" häst som säkert låg på 300tkr minst..
Men om man inte ens vet vad skänkelvikning är för det brukade dom inte rida,typ.
Blev mest förundrad över att det förekommer så himla dålig förståelse för vanlig grundridning och blir lite sorgsen och fundersam. Tänkte i mitt stilla sinne att den youngridern hade haft roligare på en häst som var som min Loppa än sin ystra fjompiga men otroligt vackra "dyrhäst".
Tycker man läst om fenomenet men jag trodde inte det fanns;)

Ja, ja..en erfarenhet rikare:D
Men jag ska inte ha en häst som reser sig bara för att jag liiite tkr man kan ha kontakt och vara mellan hjälperna. Jag satt kvar iallafall:angel:
Det var inte länge du hade Bellona borta. Vad var avsikten med den korta tiden?
Hoppas du hittar en bra lösning för er.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 779
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 296
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 294
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp