Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dom där ungjävlarna skulle träna lite för dåtidens tränare :rofl:

Dom skulle bli helt chockade hur mkt man har klarat själv på sin tid, jag red ju till mina hoppträningar i ur och skur , vecka ut och vecka in 6km enkel väg för ingen kunde köra mig.
 
Dom där ungjävlarna skulle träna lite för dåtidens tränare :rofl:

Dom skulle bli helt chockade hur mkt man har klarat själv på sin tid, jag red ju till mina hoppträningar i ur och skur , vecka ut och vecka in 6km enkel väg för ingen kunde köra mig.

+@Novali01:

Jag hade en elev som började grina för att hon fick lite skavsår på insidan av benet av en söm på ridbrallorna. Hon var i övre tonåren, myndig.

Jag hade aldrig vågat säga något om något sånt till mina tränare när jag var ung.

Det är väl fint om man inte orkar/vill etc om man då inte har helt orealistiska mål där man ska debutera klasser som man måste träna betydligt mer för. Vill man avancera och nå någon nivå måste man ju liksom oftast kämpa rätt rejält.
Det blir ju liksom hästarna som sätts i skiten när man inte är redo för uppgifterna.
 
Idag red jag för första gången sen hästen elades på ridbanan. Har legat sjuk och han fått vila några dagar. Båda mina boxgrannar har varit tokdåliga. Jag blev mindre dålig som tur var och kunde rida snabbare.
Hästen vågar iaf ligga kvar i rätt böjning/ställning nu till skillnad mot första passen för hand.
Vi hade sällis av 2 ekipage utifrån. De var bra sällskap med lydiga hästar och ryttare som kunde ridhusregler och såg vart de red.
Pålle var lite dämpad av värmen. Så det var bra nu första passet.
Han skötte sig helt ok. Och jag satt inte så illa som jag trodde jag skulle göra.
Vi har fått påfyllt med nytt material i ridhuset med. Kändes trevligt!

Efter passet stod jag i boxen och pratade med en kompis en h. Pålle stod tryckt emot och sov hela tiden. Jättemysigt!
 
Har tränat idag för hemmaklubbens tränare och det var så härligt! Vänstergaloppen var lite bättre så det går väl sakta framåt.
Jag måste bara ha superfokus och lära mig gå in mer i vår bubbla;).
Ofta om tränaren berömmer tex när vi har bra flyt i galoppen så tappar jag hela alltet, fy på mig.

Jag altererar ju mellan min gamla tränare som jag trivs jättebra med. Hon är krass, inte speciellt pushande, inget gulligull men absolut ingen som nervärderar eller sänker mig.
Å sen hemma/vardagstränaren. Det funkar jättebra tycker jag!
Anledningen är att det är såpass långt till den förstnämda så att åka precis varje vecka tar så mycket tid.
Red ju en period förra året för en tränare som fick mig att sjunka som bara den och jag blev bara förvirrad och stressad.
Hade nog mentalt fixat det bättre idag men hade ändå svårt för löpande band konceptet. På en ynka halvtimma hinna få örsnäckan att sitta fast bland alla krumelurerna i örat ( trillade jue ur mina bebisöron flera ggr). Knappt hinna med något eftersnack/dialog och dessutom få höra att jag är helt lost..
Kan ju så vara men en sak är säker och det är att jag inte blir bättre av att få det uttryckt så:crazy:..

Har ridit ganska kravlöst ett par dagar och ridit ut en del men igår trimmade jag och yngsta dottern lite i paddocken.
Hon blev lite irriterad och gruffig på Loppan när hon var stretig men jag stålsatte mig och låtsades inte om dem utan fortsatte med mitt.
Efter en stund när hon jobbat lite övergångar mm så flöt det på hur fint som helst!
Nog bra om morsan håller truten ibland:D.

Kommit på att det är först nu som båda går att rida efter alla skador även om Loppan får ta det väldigt lugnt med mycket skritt även om vi lägger in lite trav och någon enstaka galopp.
 
Nej det där jäkla curlandet är outhärdligt.
På något sätt blir det extra tydligt i häst världen.
På min ponnytid fick man en ponny och sen fick man helt enkelt lära sig att hantera den.
Ungar idag behöver lära sig ta i och ta ansvar...
 
Dom där ungjävlarna skulle träna lite för dåtidens tränare :rofl:

Dom skulle bli helt chockade hur mkt man har klarat själv på sin tid, jag red ju till mina hoppträningar i ur och skur , vecka ut och vecka in 6km enkel väg för ingen kunde köra mig.

Och hur väl man ändå redovisar sånt @fio så kommer det likväl klassas som " när jag var barn så pulsade vi minsann till skolan i kilometer med dåliga skor" :D

Bättre /värre förr osv är ju liksom mänskligt etablerat när folk refererar :D

Även jag skrittade/travade 5 km längsmed 70 väg på 80 talet till tränaren en vardag/vecka då pappa inte hade tid att köra oss andra träningsgången på veckan än på helgen :D

Men som sagt : argumentet "på min tid så minsann" osv är ju universalt oavsett ämne ;)
 
Men det är väl illa nog i skolvärlden också. Stackars lärare säger jag..
Eleverna blir "kränkta" av minsta lilla och deras föräldrar föräldrar jamsar med och håller på sina små juveler..
Förstår inte hur man kan skylla på andra, hävdar att det i huvudsak är föräldrars uppgift att uppfostra och inte skola.


Sen tror jag det generellt sett fanns en annan glöd och mentalitet bland barn och unga förr inom hästeriet.
Det finns iof EN sån tös i vår ungdomsklubb. Skitkul att se och är ju verkligen en sådan flicka man önskar ska få lite möjligheter. Är uppe flera dagar i veckan på klubben och rider och fixar samt i sin hemort rider två eftersatta fjordingar.
Hon har nu fått en härlig medryttarhäst och har fått möjlighet att komma ut och tävla lite med den.
Men jag hävdar att dom är få som är såpass ambitiösa.

Jag har ju kompisar med jätteduktiga ponnybarn i ridningen och egna hästar men där dom milt sagt kan ha en hemsk attityd mot både föräldrar och ponny när det krånglar sas..
 
Men det är väl illa nog i skolvärlden också. Stackars lärare säger jag..
Eleverna blir "kränkta" av minsta lilla och deras föräldrar föräldrar jamsar med och håller på sina små juveler..
Förstår inte hur man kan skylla på andra, hävdar att det i huvudsak är föräldrars uppgift att uppfostra och inte skola.


Sen tror jag det generellt sett fanns en annan glöd och mentalitet bland barn och unga förr inom hästeriet.
Det finns iof EN sån tös i vår ungdomsklubb. Skitkul att se och är ju verkligen en sådan flicka man önskar ska få lite möjligheter. Är uppe flera dagar i veckan på klubben och rider och fixar samt i sin hemort rider två eftersatta fjordingar.
Hon har nu fått en härlig medryttarhäst och har fått möjlighet att komma ut och tävla lite med den.
Men jag hävdar att dom är få som är såpass ambitiösa.

Jag har ju kompisar med jätteduktiga ponnybarn i ridningen och egna hästar men där dom milt sagt kan ha en hemsk attityd mot både föräldrar och ponny när det krånglar sas..

En kompis till mig är lärare i lågstadie. När hon sa åt ungarna att gå ut på rasen vägrade de och sa: "Vi vet våra rättigheter."
Jag var en av de vildare ungarna. Men jag hade fasen aldrig vågat säga sånt.

KL

Idag testade vi rida på ena utebanan. Vi har aldrig ridit där iom att underlaget varit så där milt uttryckt.
Det var riktigt härligt med solen som sken och det fläktade lite.
Hästen skötte sig helt ok. Jag fick lägga honom rätt djup först för att lugna honom lite. Och ta till sidvärts på volt lite för att coola ner.
Banan ligger vid en landsväg med rätt mycket trafik inklusive mopeder, traktorer, lastbilar, cyklister etc.. Och sen är det diverse bråde, läktare, vagn/barack för domare etc. Så jag var beredd på skvättighet. Men han studsade till någon gång och var lite småspänd i början. Han höll sig på linjen och i ramen.
Vi red lite enkla övningar med fokus på att han skulle få känna in sig och vara lugn.
I galoppen kände jag bara sån jäkla frihet och lycka. Det är som att sitta på moln med hans galopp. Den känns så lätt och är så lättreglerad. Han är så härlig min lilla råtta!
 
Måste bara visa min blanka häst, inga produkter, knappt en borste ens.
dsc_4714_5924b4de2a6b2250a50e35c5.jpg

Fin att rida är hon också och äntligen kan vi rida i skogen, efter stigarna, någon isfläck kvar men överlag bra.
 
Igår tog jag hästen för hand. Var lite trött efter lång dag med mycket att göra.
Han skötte sig bra. Fick till lite bättre takt i trampen och kunde höja mot mer piaff-form och få mer energi utan att han blev spänd. Kul!
Däremot fick han panikattack när jag petade med spöet på det ben han fastnade med när det var på utsidan. Så jag fick hålla spöet emot benet och peta etc för att få bort den reflexen.

Idag red vi en repa i ridhuset. Hästen var lite halvslö av värmen. Skönt! ;)
Han vaknade dock till liv rejält efter vi trampat. Jag har uppsuttet inte höjt formen eller krävt den grad energi som jag gjorde idag. Han blev skitfin.
Han kom igång och fick en jäkla trav för att vara honom.
I galoppen red vi lite förvänd och de linjerna som jag jobbat byten på utan att byta.
Efter ett tag gjorde vi 3 byten också. De var rena om än lite, lite för hoppiga liksom. Efter det tog vi linjerna igen utan byten. Då var han först lite för taggad. Samma när jag skulle trava sen. Men jag surade till och klämde in honom i ramen och tvingade till trav med långa kliv och inte galopp.
Det var kul! Jag har träningsvärk. Mycket bra!
 
18620274_10154682320807709_8850895392352997835_n.jpg


Vi har varit ute igen och försöker lära oss att lyssna på varandra och strunta i vad som händer runt omkring. Det gick bättre, det känns som om vi kanske trots allt är på rätt väg och framförallt är jag väldigt glad för min häst. Det är bara att kämpa på, är man 2 med dåliga nerver och fel fokus så kan man inte begära så mycket. Vi försöker börja om och lära oss att ha fokus hela dagen, nu klarar vi ju drygt halva i alla fall :)
 
Det går bra nu... eller inte! Jag ska aldrig anmäla Grå till en tävling igen någonsin.. Var ju anmäld till dressyrtävling i morgon.

I torsdags trampade Grå av sig sin sko, drog med sig halva hoven oxå för säkerhetsskull, hovslagaren var där i dag och la på en ny. Konstaterade att halva insidan på hoven följde med skon , alltså innanför lamellranden... Den satt inte i många timmar utan nu är den avtrampad igen.. och han som aldrig trampar av sig skor :mad: Blir så jävla trött på allt.. varenda gång Grå är anmäld så händer det nått..

Lägger ner hela jävla tävlingssäsongen för iår.. den enda som står och går är gamle Hille 25 år :D

Hille går sista omgången i Div 1 nästa helg, nu har vi vunnit dom första 2 omgångarna så nu måste vi försöka vinna igen så vi vinner totalt. Vet inte hur många poäng det skiljer till de som ligger tvåa. Vet inte ens vem som ligger tvåa? Men det är dubbla poäng i finalen iallafall.
 
Åh så trist med trasig hov @fio
Men jag gillar skarpt att den gamle is still going, och på vilket sätt sen :bow:

Jag är tillbaka från semestern och har längtat efter hästen :)
Idag blev det många timmar i stallet.
Vi hann med schamponering, longering, byte av hage och mys:heart
 
Det går bra nu... eller inte! Jag ska aldrig anmäla Grå till en tävling igen någonsin.. Var ju anmäld till dressyrtävling i morgon.

I torsdags trampade Grå av sig sin sko, drog med sig halva hoven oxå för säkerhetsskull, hovslagaren var där i dag och la på en ny. Konstaterade att halva insidan på hoven följde med skon , alltså innanför lamellranden... Den satt inte i många timmar utan nu är den avtrampad igen.. och han som aldrig trampar av sig skor :mad: Blir så jävla trött på allt.. varenda gång Grå är anmäld så händer det nått..

Lägger ner hela jävla tävlingssäsongen för iår.. den enda som står och går är gamle Hille 25 år :D

Hille går sista omgången i Div 1 nästa helg, nu har vi vunnit dom första 2 omgångarna så nu måste vi försöka vinna igen så vi vinner totalt. Vet inte hur många poäng det skiljer till de som ligger tvåa. Vet inte ens vem som ligger tvåa? Men det är dubbla poäng i finalen iallafall.

Nej, vad tråkigt! Går det inte att plasta skiten och sen sko?

Hille är cool!

Kl

Jag har tydligen tagit plats som den mest hatade i stallet av min stallägare.
Han lackade ur på mig igår och fräste att jag alltid gnäller på allt.

Jo, jag har sagt till om att det är livsfarligt att ha oskyddad eltråd modell stålvajer på insidan av ridbanan i lagom tramphöjd.
Jag har flera ggr sagt till när en hösilagebal är möglig.
Och jag har ifrågasatt varför man måste stänga stalldörrarna nu när det är så varmt.

Fick reda på att han idag gått runt och sagt till folk att jag bara gnäller och att de inte ska lyssna på mig. Mögligt hösilage är inte farligt att ge. :o

Imorgon ska vi ha ett litet samtal där jag ber honom ta sina problem med mig och inte med andra.

Jag har alltid varit populär hos mina stallägare och behållit god kontakt efter flytt. Den här kan vi nog räkna med inte blir en god vän direkt.
Vi har lite för olika syn på djurhantering och kundhantering.

Idag var pojkvännen med och kollade när jag tog odjuret för hand. Han tyckte det var jävligt ledsamt att se hur rädd han var stundtals. Men tyckte han blivit bättre rent tekniskt och styrkemässigt i en del annat.
Han fick vara med och agera störande moment så vi kunde miljöträna pånnin.
Bra med lite feedback biomekaniskt också!
 
Det går bra nu... eller inte! Jag ska aldrig anmäla Grå till en tävling igen någonsin.. Var ju anmäld till dressyrtävling i morgon.

I torsdags trampade Grå av sig sin sko, drog med sig halva hoven oxå för säkerhetsskull, hovslagaren var där i dag och la på en ny. Konstaterade att halva insidan på hoven följde med skon , alltså innanför lamellranden... Den satt inte i många timmar utan nu är den avtrampad igen.. och han som aldrig trampar av sig skor :mad: Blir så jävla trött på allt.. varenda gång Grå är anmäld så händer det nått..

Lägger ner hela jävla tävlingssäsongen för iår.. den enda som står och går är gamle Hille 25 år :D

Hille går sista omgången i Div 1 nästa helg, nu har vi vunnit dom första 2 omgångarna så nu måste vi försöka vinna igen så vi vinner totalt. Vet inte hur många poäng det skiljer till de som ligger tvåa. Vet inte ens vem som ligger tvåa? Men det är dubbla poäng i finalen iallafall.
Så tråkigt @fio Jag ska ju skriva för domaren och hade sett fram emot att få se dig.
Klart ni vinner div 1, det gör ju alltid Kungsbacka. Undra hur många täcken Christina har hemma :p
Jag fick ju ett för två år sen och då hade jag varit sämst i laget i varje omgång :crazy: men täcke fick jag :D
Idag slog Marco till med en andra plats i 140. Så fint han hoppade :) och Ratzia har gått två 130 med placering i båda.
Så stolt över dotter och hästarna.
 
Så tråkigt @fio Jag ska ju skriva för domaren och hade sett fram emot att få se dig.
Klart ni vinner div 1, det gör ju alltid Kungsbacka. Undra hur många täcken Christina har hemma :p
Jag fick ju ett för två år sen och då hade jag varit sämst i laget i varje omgång :crazy: men täcke fick jag :D
Idag slog Marco till med en andra plats i 140. Så fint han hoppade :) och Ratzia har gått två 130 med placering i båda.
Så stolt över dotter och hästarna.
Så tråkigt @fio Jag ska ju skriva för domaren och hade sett fram emot att få se dig.
Klart ni vinner div 1, det gör ju alltid Kungsbacka. Undra hur många täcken Christina har hemma :p
Jag fick ju ett för två år sen och då hade jag varit sämst i laget i varje omgång :crazy: men täcke fick jag :D
Idag slog Marco till med en andra plats i 140. Så fint han hoppade :) och Ratzia har gått två 130 med placering i båda.
Så stolt över dotter och hästarna.

Sist jag var med vann vi täcket... det var 2011 så jag tänkte mig ett nytt nu :sneaky:
Fast jag har för mig att både 2 an och 3 an oxå vann täcken?
 
Sist jag var med vann vi täcket... det var 2011 så jag tänkte mig ett nytt nu :sneaky:
Fast jag har för mig att både 2 an och 3 an oxå vann täcken?
Nej täcke får bara vinnarna :D de andra fick nåt annat kanske ländtäcke mm. Kommer inte ihåg. Snart vet du :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 110
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 544
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 317
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp