Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det gräsbana ni pratar om? Vi var på träning där förr förra året men nu är det som om ingen vill rida på gräs längre :confused:

Jaså , jag tycker det är ett jädra tryck på att få rida i Falsterbo ;)

Det var tre gäng och tränade när jag var där i onsdags iallafall! Jag älskar att rida på gräs, lite jobbigt att brodda bara. Jag broddar tex aldrig när jag tränar terräng men på en hoppbana får man nog göra det.
 
Jaså , jag tycker det är ett jädra tryck på att få rida i Falsterbo ;)

Det var tre gäng och tränade när jag var där i onsdags iallafall! Jag älskar att rida på gräs, lite jobbigt att brodda bara. Jag broddar tex aldrig när jag tränar terräng men på en hoppbana får man nog göra det.
Till Falsterbo vill väl alla :D men andra tävlingar på gräs får ju få starter tex Falkenberg o björbäck.
Ryttarna var en ponnyryttare som ridit EM på just den ponnyn. Nån äldre ryttare på sin ordinarie häst. Kolla resultaten.
Speakern pratade just om EM när man ser ryttaren stanna ut sig och han bara pratar på om hur duktiga de är :eek: Har väl ingen koll på vad som händer på banan.
 
Till Falsterbo vill väl alla :D men andra tävlingar på gräs får ju få starter tex Falkenberg o björbäck.
Ryttarna var en ponnyryttare som ridit EM på just den ponnyn. Nån äldre ryttare på sin ordinarie häst. Kolla resultaten.
Speakern pratade just om EM när man ser ryttaren stanna ut sig och han bara pratar på om hur duktiga de är :eek: Har väl ingen koll på vad som händer på banan.

Ja tänk björbäck som varit så poppis i alla år. Ska kolla resultatet
 
Igår var vi på piaff-kurs som åskådare.
Ridfröken hade en helt lysande teori som vanligt. Har aldrig träffat en pedagog som henne. Hon sa ngt som var nytt för mig också utöver att uppfräschning är bra spec när man undervisar och måste kunna förklara. Och ridmagistern hade lektionerna.
Det var jättekul att träffa alla kompisar och även hundarna jag bott med ett år. De blev så glada vovvarna! Det största monstret på 60 kg skulle sitta i knät hela tiden.
Jag har ju liksom tappat sugen efter elstöten, stallets varande etc. Men nu fick jag lite inspiration. Hoppas på mer idag.

Min kompis som känt mig 20 år fick höra att folk tror jag blev rädd för min häst när han fick stöten och att jag inte vågar rida mer. Det har det tydligen pratats friskt om.
Jag har hållit mig undan de flesta och inte sagt vad jag jobbar med. Vill inte jobba med dem. Men det har kommit ut att jag är dressyrtränare typ. Har ju lektioner för några jag vill jobba med.
Min kompis höll på att garva ihjäl sig. Hon sa att jag ju jobbat i en jävla massa år med att rida och hantera de hästar vanliga tränare inte rår på och skapat min karriär på i början. I stallet i Stockholm sågs jag ju som en dåre.
De fattar liksom inte att när man gjort det länge nog har man bevisat allt för sig själv. Det jobbet blir rutin, slutar ge kickar och blir bara tråkigt IOM att det kvalitativt är skitridning.
Jag är leds på det och vill inte göra det på fritiden. Speciellt inte med en häst jag redan gjort den resan med och tränat bort skiten en gång.
Så de får väl tro att jag är ridrädd då ett tag till.
För tills tandis i aug kommer jag inte rida så mkt. IOM att hästen blir skraj uppsuttet måste jag ibland ta i honom i truten. Och då kan det göra ont nu.
Det blir liksom lite kontraproduktivt att det gör ont då han blir rädd..

Nej, nu ska jag iväg på dagens kurs och se magistern rida med.
 
I torsdags var jag på kliniken med min lilla..
Hon har varit "knixig" bak ett bra tag och det kändes bra att få det kollat.

Jag kan säga att det var nervöst att åka dit då de senaste besöken resulterat i utdömda hästar...

Men, men som jag faktiskt misstänkte har hon någon form av lättare partellaupphakning.
Prognosen är mycket god och hon fick behandling av klinikens kiro.. Med rätt träning, koll av kiro och lite massage då och då trodde vetten att hon skulle bli i stort sett symtomfri.

För övrigt var hon helt ren på böjprov, finfin i ryggen och fick beröm för att hon var rörlig och mjuk.

Så resan hem var helt klart lättare än resan dit :)

Nu ska hon ridas ett par veckor, fokus på låg och avslappnad.
Därefter vila några veckor för att sedan sättas igång innan återbesök i början på oktober.

Känns ändå skönt att veta vad jag har att förhålla mig till och att hon var så fräsch och fin för övrigt :)
 
I torsdags var jag på kliniken med min lilla..
Hon har varit "knixig" bak ett bra tag och det kändes bra att få det kollat.

Jag kan säga att det var nervöst att åka dit då de senaste besöken resulterat i utdömda hästar...

Men, men som jag faktiskt misstänkte har hon någon form av lättare partellaupphakning.
Prognosen är mycket god och hon fick behandling av klinikens kiro.. Med rätt träning, koll av kiro och lite massage då och då trodde vetten att hon skulle bli i stort sett symtomfri.

För övrigt var hon helt ren på böjprov, finfin i ryggen och fick beröm för att hon var rörlig och mjuk.

Så resan hem var helt klart lättare än resan dit :)

Nu ska hon ridas ett par veckor, fokus på låg och avslappnad.
Därefter vila några veckor för att sedan sättas igång innan återbesök i början på oktober.

Känns ändå skönt att veta vad jag har att förhålla mig till och att hon var så fräsch och fin för övrigt :)
Förstår att det var nervöst :crazy: Så skönt att det gick bra.:)

Idag har jag tävlat LB 1 o LA 1 dressyr med Ratzia. Hon visade igen att hon är allround :D Fick 68 o 67% och kom trea o tvåa. Första placeringen i LA med henne. Hon är så positiv och bara tuffar på.
Var varmt och kort mellan klasserna men hon orkade kämpa på.
 
Skönt @happyrider att det var lindrigt och vad klokt att du kollade upp henne:)!! Grattis @Maui! Så himla kul och vad härligt att hon är så positiv... Jag har väl igen börjat fundera på om inte det bästa är att jag och Bellona går skilda vägar:(. Jag är för mycket skogsnisse för att det ska fungera. Rår liksom inte på att få fram henne och det är så himla tråkigt. Drar mig för att rida och känner inte riktigt glädjen. Måste väl finnas någon träningsglad ryttare som inte "måste" rida själv? Suck På måndag ska vi på nytt möte med paret som äger gården och få ta del av besiktningsprotokoll mm. Hoppas vi ska få ett färdigt pris också så vi vet om det är läge att fortsätta spekulera.. 9hk och rejäl ladugård, gäststuga vid vatten och lagom stort boningshus men vi får väl se vart det landar...
 
I torsdags var jag på kliniken med min lilla..
Hon har varit "knixig" bak ett bra tag och det kändes bra att få det kollat.

Jag kan säga att det var nervöst att åka dit då de senaste besöken resulterat i utdömda hästar...

Men, men som jag faktiskt misstänkte har hon någon form av lättare partellaupphakning.
Prognosen är mycket god och hon fick behandling av klinikens kiro.. Med rätt träning, koll av kiro och lite massage då och då trodde vetten att hon skulle bli i stort sett symtomfri.

För övrigt var hon helt ren på böjprov, finfin i ryggen och fick beröm för att hon var rörlig och mjuk.

Så resan hem var helt klart lättare än resan dit :)

Nu ska hon ridas ett par veckor, fokus på låg och avslappnad.
Därefter vila några veckor för att sedan sättas igång innan återbesök i början på oktober.

Känns ändå skönt att veta vad jag har att förhålla mig till och att hon var så fräsch och fin för övrigt :)

Skönt att de tror träning räcker!

@Maui :Grattis till fina ritter!

@polly p : Ja, känns det inte kul med henne kan det nog vara rätt.
Ibland är det tråkigt(Dont I know it just nu liksom). Men det ska ju finnas en rimlig plan och rimlig tidsram för att komma ur det.
Hoppas på att ni får bra möte om gården!

Kl
Idag var fortsättning på kurs. Kul att se utvecklingen i ekipagen. Men nog mest kul att se magistern rida sin egen och demonstrera utbildningen fram till svårklass och vidare. Och även visa på missar och vad de gör i balans, takt och bakbensaktivitet.
Väldigt inspirerande!

Nu längtar jag faktiskt efter tandis. Så får jag rida igenom skitridningen och på't igen.
Blev lite sugen på en till ändå. Vill rida mer och på egen. Men ska inte ha någon till just nu. Vänta lite..
Får ta min och hoppas vi snabbt kan komma tillbaks till något jag tycker är kul.
 
Grattis @Maui va kul! Du kan ju satsa på att vara med i laget nästa år... Du kanske oxå behöver ett nytt täcke :rofl:
Ha, jag har två fina som jag är rädd om :p
Hade velat rida div 2 som går i LB o LA men det fanns ju inget lag där i år :down:

@polly p Trist att det är tråkigt igen med Bellona. Om du bara rider ut o njuter av naturen ett tag så kanske det känns bättre. Du har sådana krav på dig.
Jag har också haft en "svacka" och mest promenerat i skogen men har ju min träning varje vecka jag åker till även när jag inte har lust. Brukar bli bättre bara jag kommer dit.

Om du nu ska sälja så slumpa inte bort henne.
 
Hade velat rida div 2 som går i LB o LA men det fanns ju inget lag där i år :down:

Men du kan ju se till att det blir ett lag? Eller är det försent nu att anmäla? Någon måste ju ta tag i lagledarrollen annars blir det ju inget. Är väl samma i div 1 hoppning, där fanns väl heller inget lag i våras?
 
Ha, jag har två fina som jag är rädd om :p
Hade velat rida div 2 som går i LB o LA men det fanns ju inget lag där i år :down:

@polly p Trist att det är tråkigt igen med Bellona. Om du bara rider ut o njuter av naturen ett tag så kanske det känns bättre. Du har sådana krav på dig.
Jag har också haft en "svacka" och mest promenerat i skogen men har ju min träning varje vecka jag åker till även när jag inte har lust. Brukar bli bättre bara jag kommer dit.

Om du nu ska sälja så slumpa inte bort henne.
.
Det hade jag gärna gjort..bara ridit ut och softat lite men inte ens det fungerar:banghead:.. Jag rider ju gärna mycket i skogen men det är ett mindre helvete på henne då hon låser sig och inte går att få fram. Iallafall inte för en så shitty ryttare som mig. Vill egentligen ha hjälp/lämna bort henne till fsg ..jag är ju inte så bra varken på att formulera annonser eller sälja/visa.. Att rida ut på Loppan är ju ren och skär glädje medan det ensam ut på Bellis oftast leder till konflikt och stor frustration. Att bara harva runt på bana är inte min melodi och inte hennes heller skulle jag tro.. Med sällskap om tex barnen rider ut med mig så är hon jättefin . Men det stämmer liksom sällan attvän kan rida ihop. :( Kommer faktiskt spekulanter idag då jag svarade på en köpe annons Sims lät vettig men vi får se.. I vilket fall så måste jag nog bestämma mig och inse att vi inte funkar och hur knasigt det låter men för mig är det jätteviktigt att hästen någorlunda problemfritt går att rida ut på också..
 
Men du kan ju se till att det blir ett lag? Eller är det försent nu att anmäla? Någon måste ju ta tag i lagledarrollen annars blir det ju inget. Är väl samma i div 1 hoppning, där fanns väl heller inget lag i våras?
Jag är ju inte säker på att Ratzia är ledig när de går. Hoppningen måste komma först.
 
.
Det hade jag gärna gjort..bara ridit ut och softat lite men inte ens det fungerar:banghead:.. Jag rider ju gärna mycket i skogen men det är ett mindre helvete på henne då hon låser sig och inte går att få fram. Iallafall inte för en så shitty ryttare som mig. Vill egentligen ha hjälp/lämna bort henne till fsg ..jag är ju inte så bra varken på att formulera annonser eller sälja/visa.. Att rida ut på Loppan är ju ren och skär glädje medan det ensam ut på Bellis oftast leder till konflikt och stor frustration. Att bara harva runt på bana är inte min melodi och inte hennes heller skulle jag tro.. Med sällskap om tex barnen rider ut med mig så är hon jättefin . Men det stämmer liksom sällan attvän kan rida ihop. :( Kommer faktiskt spekulanter idag då jag svarade på en köpe annons Sims lät vettig men vi får se.. I vilket fall så måste jag nog bestämma mig och inse att vi inte funkar och hur knasigt det låter men för mig är det jätteviktigt att hästen någorlunda problemfritt går att rida ut på också..
Vad händer när ni rider ut?
Ni får rida samma runda så hon inte tycker det är konstigt.
Jag har alltid med hunden och hon går före och hästarna går efter har fungerat även när de var unga.
Hur gick det med spekulanterna?
 
Vad händer när ni rider ut?
Ni får rida samma runda så hon inte tycker det är konstigt.
Jag har alltid med hunden och hon går före och hästarna går efter har fungerat även när de var unga.
Hur gick det med spekulanterna?
Hon går inte att få fram möjligen bakåt. Har väl provat den varianten med..att rygga;).
Så hon kastar sig inte eller stegrar eller så men är jädrigt svår att få till någon reaktion öht. Tjurig / introvert som en shetlandsponny. Spelar ingen roll vad jag gör. Hoppa av och leda med kedjegrimskaft funkar ju men tkr inte det är någon så smidig lösning.
Hund är mysigt att ha med men Bosse skulle nog jaga rådjurskid då och det är ju lite obra;).

Tror inte spekulanterna var intresserad. Tjejen var bara 17 och jag tror hon var lite för försiktig/osäker och inte så erfaren. Hade ju haft storhäst innan och tävlar pp lb/la nivå men den var inte så stor och mer medioker gång. Dom tog bilen ner och jag red. Kom nästan ändå fram men fick hoppa av då hon stannade 50 meter innan..:crazy:
Pinsamt men är ju vår vardag;)..
Jag vet att det finns problemlösare till sådant men vet inte om jag är motiverad själv.. hon är en fantastisk häst många gånger men jag tror ändå att det är bättre
 
Igår anordnade vi Pay & Ride WE teknikmoment i ridhuset igen :D Gick rätt bra i LB, hon var lite trött i värmen men tuffade på och vi fick 79,4% :laugh:.
Till LA:n hade orken och koncentrationen sjunkit ännu mer men det blev ändå 66,3%. Jobbar vidare med att få henne mer "komprimerad".
Film från LB:n och bilder från LA:n.


20106717_1378312265621257_7643597412423652028_n.jpg


19990085_1378312262287924_9056194022857940963_n.jpg


19990533_1378312308954586_427505853316281092_n.jpg


20140155_1378312312287919_355376211696204551_n.jpg


20031564_1378312315621252_8740456323253052565_n.jpg


20046618_1378312382287912_336244541957020159_n.jpg


20139920_1378312398954577_5801720124129771414_n.jpg
 
Stort Grattis @polly p :) Jättekul!! Du får skicka massa bilder sen ;)

Själv har jag varit och hopptränat och det finns inte så mycket mer att säga än att JULIA ÄR HEEEELT FANTASISK :love: Så hon sliter för mig :bow:
Om det känns hälften så bra på tävlingen på onsdag så är jag mer än nöjd :)

Jag har även fått en permanent dressyrträningsplats till hösten, ska bli kul att lära sig rida på riktigt :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 649
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 256
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp