Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då undrar jag hur slotten ser ut :D

Haha säkert inte lika fina...

Här @tuaphua bakom häckarna på varsin sida finns hagar.. Dom kan få på varsin sida :laugh:

20479521_10155548284846797_3426482839658117170_n.jpg
 
Fick så jäkla ont om tid idag att jag inte hann rida. Men kastade på träns och tog för hand iaf.
Kom först fram en utländsk man som inte kan häst och sa: What a beautiful horse! Fantastic! Are you teaching him to dance?"
Svarade att: "Oh, he CAN dance. I just want him to dance WITH me."

Sen kom en mamma vars unge pratat om att min häst dansade. Hon hade frågat om de inte kunde titta om vi gjorde samma imorgon.
Så imorgon ska lilltjejen få testa trampa honom. Jag kommer ha honom i lina och småjustera utan att flickan märker. Så kan hon få känna på lite och vara duktig.
Kul att han är så pass utbildad att man kan bjussa på sånt.
Vet själv hur mkt sånt betytt för mig.
 
Tack alla för era positiva kommentarer :love: Men vi har en bit kvar till målbilden ;) Obs att han inte håller i tyglarna, de sitter fast i skärpet :D
 
Tack alla för era positiva kommentarer :love: Men vi har en bit kvar till målbilden ;) Obs att han inte håller i tyglarna, de sitter fast i skärpet :D

Klart jag ser vilken nivå det är på.
Men du ska ändå inte underskatta vad ni kan och gör.
Ja, de bästa är så klart bättre. Men de har ju några mer år och enormt mkt mer ridtimmar med fokus på just sånt i kroppen.
Ni är skitduktiga och har tid kvar att träna på att bli ännu bättre.
För mig är det imponerande när man har en lätt kommunikation med sin häst och kan både låta den bara gå som ni gör i tex bågskyttet och att i tex det här ha en kommunikation som sas ändrar information och kräver av hästen att den följer mjukt, snabbt och lätt.
Och på er nivå gör ni det jättebra.
Sen kan man addera mer energi, mer fart etc och göra svårare vändningar/övergångar. Men den grund ni har för det är bra. Och utan den skulle vidare utveckling vara omöjlig. Nu tror jag ni kommer utvecklas fint tack vare grunden.
 
Hade så jäkla mkt att göra idag. Men det var mkt rörelse runt gården IOM meeting. Så jag ville ta chansen att miljöträna min knäppis.
På med träns och ut en sväng för hand. Hon skötte sig mentalt fint!
Lite slappt först rent tekniskt. Men skärpte till sig och blev riktigt fin.
Tramp och övergångar till det från och till skritt och trav. Rätt bra!
Galopp lite skuttigt och bus först. Men blev mkt bra med hög form och några piruetter som var 1 m från att vara centrerade. Svårt för hand att få med rumpan helt. Så måste göra dem i den strl än så länge och tappar ibland iaf.
Börjar hitta takt och lyft bak i trampet på annat vis nu. Går att lägga in mer energi utan att den hamnar fel sas.
Kul!
 
Idag fick pålle sista korrigeringen av nya hovis. Nu bör fötterna vara som de ska igen. Att en skoning av utbildad kan ställa till så på en häst som är så korrekt av naturen.. Jaja, nu är det bra iaf!
Hade tokmkt idag. Men behövde iaf ta en annan häst. Så slängde på träns och tog för hand. Nu var han liksidig bak i piaffen och takten satt bättre och IOM det fick vi mer luft och rätt energi som inte blev spänning.
Messade hovis och tackade.

Imorgon ska jag försöka ta ledigt från kontorsjobb och se på tävlingarna.
Såg en så fin idag när jag var ner och åt en snabbis. Blev rätt sugen på en till ändå..
 
Tog lillpys för hand en snabbis ikväll efter tävlingarna var klara och vi fick vara på iaf en bana.
Han skötte sig strålande. Perfekt med liv och rörelse för att träna lilla råttan.

Såg någon brorsa på tävlingen. Men de var inte lika någonstans direkt. Alltid kul att se om det finns likhet i kropp/knopp.

Imorgon är fortsatt tävling. Men måndag hoppas jag hinna rida!
 
Hann inte med ridningen igår. Kom ner sent och mockade bara.
Idag var jag taggad till tusen och kom ner ridklädd. Hästen tjock runt ena kotan bak. Hepp! Han har sår där. Så jag hoppas han bara har lymfangitaktigt och inte vrickat sig. Det var varmt runt såren och kallt i övrigt. Så jag hoppas.
Nu får han stå med omslag över natten och så får jag utvärdera.

Han fick massage av en elev som är massör istället. Det tyckte han var myyyysigt!

Dumt att det är just nu. Killen åker till Italien i 2 v. Jag måste rida för att hålla kroppen fungerande om jag inte behandlas varje vecka.
Har ju bara två hästar jag jobbar med här. En ponny som jag tycker jag är för stor för. Och en unghäst som är under rehab och jag inte tycker vi ska sitta på riktigt än.
De andra vill jag inte hålla på med..

Hoppas pyslingen blir bra fort, för sin skull främst. Men lite av egoskäl också. Orkar inte få så ont att jag inte kan sova när jag måste jobba..
 
Hann inte med ridningen igår. Kom ner sent och mockade bara.
Idag var jag taggad till tusen och kom ner ridklädd. Hästen tjock runt ena kotan bak. Hepp! Han har sår där. Så jag hoppas han bara har lymfangitaktigt och inte vrickat sig. Det var varmt runt såren och kallt i övrigt. Så jag hoppas.
Nu får han stå med omslag över natten och så får jag utvärdera.

Han fick massage av en elev som är massör istället. Det tyckte han var myyyysigt!

Dumt att det är just nu. Killen åker till Italien i 2 v. Jag måste rida för att hålla kroppen fungerande om jag inte behandlas varje vecka.
Har ju bara två hästar jag jobbar med här. En ponny som jag tycker jag är för stor för. Och en unghäst som är under rehab och jag inte tycker vi ska sitta på riktigt än.
De andra vill jag inte hålla på med..

Hoppas pyslingen blir bra fort, för sin skull främst. Men lite av egoskäl också. Orkar inte få så ont att jag inte kan sova när jag måste jobba..
Vad gör du för omslag? Vår ena har vita bakben som är känsliga och hon är klumpig och får ofta sår och då svullnar benen upp.
Använder snabbandage i förebyggande syfte men kan ju vara bra med tips på omslag till nästa gång hon får sår.
Unghästen har troligen blivit sparkad i hagen och har sår högt upp på bakbenen :(
Är själv på semester och får äntligen sol och värme samt fina bad. Imorgon bär det av hem igen. En vecka går fort.
 
Vad gör du för omslag? Vår ena har vita bakben som är känsliga och hon är klumpig och får ofta sår och då svullnar benen upp.
Använder snabbandage i förebyggande syfte men kan ju vara bra med tips på omslag till nästa gång hon får sår.
Unghästen har troligen blivit sparkad i hagen och har sår högt upp på bakbenen :(
Är själv på semester och får äntligen sol och värme samt fina bad. Imorgon bär det av hem igen. En vecka går fort.

Man kan göra olika. Nu valde jag lite lätt med jodopax. Först tvättade jag benet med ett schampo från Finish line som har jodopax i. Sen dränkte jag bomull med kompress i utspädd jod och lindade på. Sprit funkar lika bra.
Men de båda har ju nackdelen att det kan vara tufft för huden på dem och dödar goda bakterier med.

Man kan köra vitkål i mixern, ha i vitlök och aloe Vera om man vill köra naturligt som drar ut skit. Och inte dödar de bra bakterierna eller sliter på huden på samma vis.
Men jag var för lat..

Hoppas du får en fin semester! Var är ni?
 
Man kan göra olika. Nu valde jag lite lätt med jodopax. Först tvättade jag benet med ett schampo från Finish line som har jodopax i. Sen dränkte jag bomull med kompress i utspädd jod och lindade på. Sprit funkar lika bra.
Men de båda har ju nackdelen att det kan vara tufft för huden på dem och dödar goda bakterier med.

Man kan köra vitkål i mixern, ha i vitlök och aloe Vera om man vill köra naturligt som drar ut skit. Och inte dödar de bra bakterierna eller sliter på huden på samma vis.
Men jag var för lat..

Hoppas du får en fin semester! Var är ni?
Tack för tipsen. Vi har kört jodopaxomslag men tycker inte de har hjälpt.
Vi är på Gran Canaria. Perfekt ställe att åka till på sommaren. Lagom varmt, aldrig över 30 o oftast inte under 27. Tycker Medelhavet är för varmt.
Hoppas pållen blir bra så att du kan rida.
 
Sådärja...
Igår fick fröken springa lite i linan och förvånande nog var hon lite "lat"?
Hästen som har energi för tre :confused:
Antar att det är för att hon vilat i drygt tre veckor. Skulle tro att hon kommer igång i takt med igångsättningen.
Planen är att lina ett par gånger till under veckan och sitta upp till helgen. :)
 
Alltså jag har så många fina hästar just nu! :love: Misty är ju stjärnan i gänget men Pållan hoppade helt fantastiskt igår när vi filmade henne för annonsen! Dessutom har jag Ärling SuperHästen! Han är som en liten maskin...går fram överallt, är snäll överallt och hoppar precis allt man styr på och går bra i dressyren!! Tur att Emma o jag inte ska tävla på samma dag i Åkerbo för jag hade nog fått kämpa för att slå dom 2......:o
 
Har varit ute på en härlig tur med Loppan idag och Gud vad jag älskar hennes mentalitet:love:! Hon går verkligen fram för ALLTING! Det är så det ska vara tycker jag..visst får dom titta och fundera och vara skeptiska men att dom går om än med viss tvekan.. Vi har hoppat diken och passerat kossor både i stall och hage och busig hund och mormor med barnvagn och liten knodd. Bellona är hos min hemmatränare och jag ska försöka plita ihop en bra annons men fasen vad svårt.. Känns sorgligt men ändå som det rätta. Hon är ju en fantastisk häst att träna med och utveckla sin ridning på men jag kommer inte hinna och till skogsluff funkar inte vi. Dessutom blir jag lite frustrerad och ledsen och så ska det inte vara.. Annars ägnar jag dagarna åt att spikrensa pall:p.. Vi har fått stora pallar gratis som vi ska ha till provisoriska boxar när vi får tillträde. Så kan det vara när mannen ska vara ekonomisk:D, grymt jädra tråkigt men blir ju roligt IOM glädjen över gården:)
 
Alltså på söndag ska jag hämta vårt gamla sto från stationen. Blir inget föl. Har bara krånglat :(. Nu ger vi upp. Har ju försökt två år nu.
Världens dyraste sommarbete. Kunde köpt en käck unghäst för dom pengarna :cry:.
Får väl försöka sätta igång henne lite så får vi se vad hon duger till. Bara gå och skrota är KU inget hon gillar heller.
Svårt när de blir äldre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 110
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 545
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 317
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp