Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det är så härligt att vi får ta plats här oavsett utbildningsnivå, tävlingsresultat eller inriktning:banana:

Jag är väl en av dem som inte har så mycket resultat att skryta över men är ändå glad och lycklig över de små framsteg vi gör, min häst och jag.
Idag öppnade jag tom TDB för första gången på flera år... Mitt senaste resultat var från 2014 :o
Jag tänker att det blir nog även min tur någon gång.. Samtidigt som det är fantastiskt kul att följa resultaten på er som tävlar här :)

Status på oss: jag har ridit i skogen, 4 pass med fokus på låg, avslappnad häst. Mycket sidvärts och en hel del lugn backträning, allt efter rekommendation av veterinären.
Hästen glad och positiv och ryttarinnan vid gott mod :)
 
Jag tycker det är så härligt att vi får ta plats här oavsett utbildningsnivå, tävlingsresultat eller inriktning:banana:

Jag är väl en av dem som inte har så mycket resultat att skryta över men är ändå glad och lycklig över de små framsteg vi gör, min häst och jag.
Idag öppnade jag tom TDB för första gången på flera år... Mitt senaste resultat var från 2014 :o
Jag tänker att det blir nog även min tur någon gång.. Samtidigt som det är fantastiskt kul att följa resultaten på er som tävlar här :)

Status på oss: jag har ridit i skogen, 4 pass med fokus på låg, avslappnad häst. Mycket sidvärts och en hel del lugn backträning, allt efter rekommendation av veterinären.
Hästen glad och positiv och ryttarinnan vid gott mod :)
Hur gammal är din häst nu?

Efter en vecka i solstolen började jag med att konditionsträna genom att galoppera och stå i lätt sits. Så ovanligt korkat :o Kunde knappt gå dagen efter. Nu har det nästan gått en vecka och idag klarade jag av att rida lektion :) men så fort man tappar när det blir uppehåll med lektioner.
Kul @EllaBella att programridningen gick bra. Hoppas ni har ett bra lag (det brukar ni ju ha). Lycka till
 
Ridkondition är färskvara o hoppning ÄNNU mer! Tränar jag inte varje vecka, bommar eller riktigt träning, så har jag tappat hoppningen direkt...eller nästan iaf. Och hur ska man orka sitta ned om man inte tränar på det?

Denna tråden är väl en av de få där man får vara som man vill utan en massa besserwisser kommentarer.
 
Red Bellis igår på banan och det gick väl som vanligt sisådär. Hon var iväg och sprang dressyr i söndags med min"hemmatränare" som ska hjälpa mig lite med fsg.
Det gick helt ok utifrån förutsättningarna och så lite hon ridit henne.
Känns lite kluvet ibland att sälja men ändå som det bästa för oss och mest rätt:)..
Jag är för dålig att rå på henne och få fram henne och tyvärr för mycket skogsmulle och dålig ryttare. Blir lite arg och frustrerad när jag inte når fram till henne och det känns som det blir lite en ond cirkel..

Hade jag bara haft henne och bott på anläggning och bara satsat på min ridning/träning mm så är hon en perfekt häst egentligen..
Tyvärr föredrar jag ju också långa skogsturer, lite tanthoppning och kanske någon hissnande terrängträning med gräsrotshinder parallellt med mina höga lättklassnivåambitioner i dressyr;).

Jag gillar verkligen att träna och tävla men det är ju så mycket annat framöver med renovering och så vidare så jag prioriterar det. Skulle se illa ut om gubben själv fick riva och bygga och måla och jag drar på träningar en gång i veckan..
Kommer säkert hitta någon ny häst så småningom om Bellona säljs.

Loppan och äldsta dottern hopptränade igår.
Det var vääldigt kul, tyckte båda.
Härliga gräsbanan med mur och plank och vattenmatta.
Håll i dig så kör vi sa Loppis:D!

Fått en jädra onödig förkylning och jag som bokade in träning på fredag ( passar på än så länge, har ju inte tillträde förrän November..)

20799771_1557180987636748_4562562654036557450_n.jpg
 
20881904_10154958381937709_6988645228136380769_n.jpg

Nu har jag och -10an varit ute på första omgången i höstens div 2. För lagen kunde det väl knappast bli mer motigt och för mig och Sally är jag lite tudelad. Å ena sidan är hon ju i någon okänd fas jag aldrig upplevt tidigare, rädd för sin egen skugga och kastar sig än hit än dit, har mer att sköta med att flåsa runt och vara rädd för saker än att lyssna på mig. I all hantering, inte bara ridningen, jättemärkligt. Så jag kände att kommer vi runt banan någorlunda med hedern i behåll efter en mindre trevlig framridning är jag jättenöjd, så det är jag. Väl inne på banan tuffade hon på och gjorde vad hon skulle, vilket antagligen resulterade i att jag slappnade av och mer åkte häst än red. Men det är ju mitt signum "lättare att åka häst än rida".... latmask. Vi hamnade exakt i mitten på resultatlistan, vilket är bottennapp för oss två, trots detta var vi "bäst" i vårt lag vilket betyder att vårt lag hamnade långt ner i resultatlistan, nästan längst ner. Det är ju lite deppigt, vi är ju lite bortskämda med fina resultat och täcken men i år får vi nog vara glada om vi kan hålla oss över sistaplacering.
 
Jag glömde ju fråga tandis om min hästs ben(hon är vet).
Var inte nöjd med det och vågade inte rida. Blev hippokondrisk och nojade om senskada trots att inget direkt tydde på det. Killen var ju i Italien och jag blir helt knäpp när det gäller mina egna djur och kan inte tänka. Hunden var sjuk och opererades. Kaos!
Bokade tid med vet för att iaf slippa fundera. Tänkte att vi nog iaf vill ha medicin mot lymfangiten.
Killen kom hem och kikade och sa rätt stensäkert lymfangit.
Åkte till vet iaf idag. Hon gjorde mkt noggrann koll av rörelser och tyckte det var lymfangit.
Men(på finlandssvenska): "Iom att det är DU och det är DIN häst så gör jag ett ultraljud också. Så du kan sova inatt. Ok?".
Tack fru veterinär!
Senorna var så fina så. Nu får pålle medicin mot lymfangiten och jag vågar träna honom. :o :laugh:
 
Jag glömde ju fråga tandis om min hästs ben(hon är vet).
Var inte nöjd med det och vågade inte rida. Blev hippokondrisk och nojade om senskada trots att inget direkt tydde på det. Killen var ju i Italien och jag blir helt knäpp när det gäller mina egna djur och kan inte tänka. Hunden var sjuk och opererades. Kaos!
Bokade tid med vet för att iaf slippa fundera. Tänkte att vi nog iaf vill ha medicin mot lymfangiten.
Killen kom hem och kikade och sa rätt stensäkert lymfangit.
Åkte till vet iaf idag. Hon gjorde mkt noggrann koll av rörelser och tyckte det var lymfangit.
Men(på finlandssvenska): "Iom att det är DU och det är DIN häst så gör jag ett ultraljud också. Så du kan sova inatt. Ok?".
Tack fru veterinär!
Senorna var så fina så. Nu får pålle medicin mot lymfangiten och jag vågar träna honom. :o :laugh:
Medicin? Vad fick han då?
Vi har några ggr varit tvungna att ge lånehästen penicillin för lymfangit. Inget annat har fått ner svullna ben.
Vår gamle grå har ju varit trött o slö. Åkte till veterinär som gjorde en vanlig hälsocheck utan att hitta nåt. Tog blodprov som vi fick svar på dagen efter. För låg halt av röda blodkroppar.
Fick "remiss" till annan klinik för vidare undersökning då han kunde ha magsår, problem med njurar eller nåt annat.
Åkte dit några dar senare och alla organ som gick kontrollerades med ultraljud. Nu var blodvärdet bättre och hamnade på lägsta normala nivån. Allt såg bra ut. Fick rådet att gå hem och försiktigt sätta igång honom. Föra anteckningar om hur mycket han drack och hur trött han upplevdes.
Nu känns han som vanligt igen. Köpte tillskott med selen, järn och koppar.
Skickade in fakturorna till agria som avslog allt och sa att han aldrig varit sjuk :eek: Vi hade ju aldrig åkt vidare om inte första veterinären sagt att han var sjuk o skickat oss vidare.
Får försöka överklaga men det ser mörkt ut :mad:

Har varit på EM. Så himla kul att de tog medalj i dressyren, men vi var nog bara hundra pers på läktaren till prisutdelningen :( Trist med så lite publik.
Även på hoppningen är det halvtomma läktare.
Hoppningen är så spännande. Helt knäpptyst när svenskarna hoppar. Så nervöst.
Nu leder ju både laget o Peder. Hoppas det håller i sig :)
 
Medicin? Vad fick han då?
Vi har några ggr varit tvungna att ge lånehästen penicillin för lymfangit. Inget annat har fått ner svullna ben.
Vår gamle grå har ju varit trött o slö. Åkte till veterinär som gjorde en vanlig hälsocheck utan att hitta nåt. Tog blodprov som vi fick svar på dagen efter. För låg halt av röda blodkroppar.
Fick "remiss" till annan klinik för vidare undersökning då han kunde ha magsår, problem med njurar eller nåt annat.
Åkte dit några dar senare och alla organ som gick kontrollerades med ultraljud. Nu var blodvärdet bättre och hamnade på lägsta normala nivån. Allt såg bra ut. Fick rådet att gå hem och försiktigt sätta igång honom. Föra anteckningar om hur mycket han drack och hur trött han upplevdes.
Nu känns han som vanligt igen. Köpte tillskott med selen, järn och koppar.
Skickade in fakturorna till agria som avslog allt och sa att han aldrig varit sjuk :eek: Vi hade ju aldrig åkt vidare om inte första veterinären sagt att han var sjuk o skickat oss vidare.
Får försöka överklaga men det ser mörkt ut :mad:

Har varit på EM. Så himla kul att de tog medalj i dressyren, men vi var nog bara hundra pers på läktaren till prisutdelningen :( Trist med så lite publik.
Även på hoppningen är det halvtomma läktare.
Hoppningen är så spännande. Helt knäpptyst när svenskarna hoppar. Så nervöst.
Nu leder ju både laget o Peder. Hoppas det håller i sig :)

Han fick penicillin(Hippotrim) och Metacam.
Antar att Metacamet gör ngt annat än bara smärtlindrar iom att han bedömdes smärtfri.
Jag trodde bara vi skulle få penicillin. Det är det enda jag haft förr på andra med lymfangit när den varit så lindrig.

Han ska ha spritomslag tills såren läkt helt också.

Han har ju haft lätt att svullna vid foderbyte, medicinering etc. Men har aldrig haft lymfangit förr.
Det här är på hans vita ben. Det kan ju ibland vara känsligare. Det är där han haft mugg med den enda gång han haft.
Vet sa att svullnaden kan tyvärr kvarstå ett tag. Men att jag måste ha is i magen då. Och iom ultraljudet så känner jag mig trygg i det.
Nu vågar jag ju röra på honom och hoppas det hjälper med.

Oj, vad tråkigt med blodvärdena!
Sånt är jag inte alls bra på. Och förstår man blir orolig.
Tråkig attityd från försäkringsbolag! Väldigt tråkigt måste jag säga!
Hoppas hästen repar sig!
Men man har inte hittat orsaken som jag förstod?

Kul med EM!
Vi skulle åkt och hejat på killens kunder i dressyren. De gav oss biljetter för hela veckan. Så vi hade tänkt kolla på olika grenar, semestra lite etc.
Men Vovvi blev sjuk och fick opereras. Så jag ville inte släpa med henne eller lämna bort just nu. Vi blir hemma ist.
Hade varit kul att vara där dock!

Fick dock veta att jag ska få åka till Australien med jobbet. Vi ska gå på Equitana och till huvudkontoret för utbildning om tillskott och foder.
Blir jättekul! Jag har aldrig varit i AU.

Har jobbat som en tok och inte hunnit rida. Men har sagt att imorgon vägrar jag allt om jag inte får rida. ;)
 
Mig veterligen är även Metacam antiinflammatoriskt. Säkert därför din pålle fick det.
Här blir det Em dressyr imorgon. Ska bli så himla kul!

@Maui jag har en kompis som är vet och hon har påtalat flera gånger att just det försäkringsbolaget är det osmidigaste.
Vet många som valt andra bolag och även jag...
Hoppas hästen piggar på sig :)
 
Även jag har dåliga erfarenheter från det bolaget o anlitar sen 15 år ett annat. Aldrig nåt krångel men å andra sidan så fick du ingen diagnos, @Maui, och då kan det ju vara svårare.

Åker till Göteborg i em, ska shoppa vildsint (!) och titta på hoppfinal ikväll. Är Champion of the Youngsters som bjuder alla vi som jobbar där på resan, helt fantastiskt av dom!
 
Mig veterligen är även Metacam antiinflammatoriskt. Säkert därför din pålle fick det.
Här blir det Em dressyr imorgon. Ska bli så himla kul!

@Maui jag har en kompis som är vet och hon har påtalat flera gånger att just det försäkringsbolaget är det osmidigaste.
Vet många som valt andra bolag och även jag...
Hoppas hästen piggar på sig :)

Jo, det är ju det. Så jag tänkte att det nog hjälper till att dämpa även infektion. Vilket borde vara vad lymfangit pga sår handlar om?
Fast det kanske är inflammation med?

Jaja, veterinärskan vet ju vad hon gör.

Ha så kul på EM! :D
 
Så lycklig efter en helt underbar lång heldag på EM i Göteborg!
Att våra egna ryttare är så duktiga gör ju det hela ännu roligare!
Hoppningen igår var så spännande.
Häftiga All In. Undra hur denne lilla häst ska orka prestera individuellt men hoppas, hoppas. Å gör han det så ska han ha alla bragdmedaljer och Jerringpriser i världen:D.
Peder är ju fantastiskt och dom andra ekipagen med.

Köpte en ny hjälm på mässan. Har litet och avlångt huvud så vissa modeller som tex Charles Owen tkr jag inte funkar..Jag ser ut som en Carljohansvamp:laugh: även om jag tycker dom hjälmarna är gga prisvärda och snygga.

Testade Samhield och den var riktigt skön och ok i grundutförande men ju mer bling ju dyrare och lite glitter ville jag nog ha..

Blev en Back on track "mips"hjälm med lite svagt blingiga revärer men ibland får förnuftet segra över fåfängan ( samt ekonomin;)).

Har väl två vettiga spekulanter på Bellona varav den ena är uppfödaren och det hade varit det underbaraste i den bästa av världar om det blev så och hon seriöst menar köpa tillbaka. Haft en som provridit men dom backade iom deras försäkringsbolag inte kunde försäkra in utan reservationer ( gissa vilket ..?)
Likaså hade jag en annan spekulant som fick journaler och ville byta till det..

Idag ska jag ut och rida Loppan med en väninna som tar Bellona och jag konstaterde att jag inte ridit sedan förra fredagen:eek:..
Har ju gått för runt och dessutom har jag en tjurig infektion i kroppen.
 
Ja, det var helt magiskt att vara på Ullevi igår! Jag som inte ens är så hoppintresserad var så nervös när svenskarna hoppade att jag trodde jag skulle svimma!:wtf::D:D Men vilken uppvisning av Allan o Peder! Tror det kommer vara ett av de där "moments" som man säger: Jag var där!

Annars var gårdagen en dålig dag för mig, började med att en av mina hästar fick en allergisk reaktion mot nåt den ätit. Svullnade upp som en boxare över hela ansiktet och typiska nässelutslag över hela kroppen. Fick kasta in i transporten och åka till husvetten o få en spruta kortison. Senare på em var nästan allt borta och idag ser den ut helt som vanligt.
Jag blev såklart stressad som hejsan över detta o skulle snabbt göra några ärenden i stan innan bussen skulle gå till GBG...tappar mobilen som trots skyddsplast och skal naturligtvis landar på ett hörne och sprickan i glaset var ett faktum. Avslutar dagen med att komma tillbaka till bussen där busschauffören möter mig o ger mig några kvitton han hittat på golvet vid min plats. Först kunde jag inte fatta hur de ramlat ur min väska för den hade jag stuvat upp i ett sånt där förvaringsfack ovanför sätet. Men när jag kommer till min plats ligger min handväska där, hade lämnat den i förvaringsfacket för jag hade inget av värde i den, upp o ner på o allt innehåll på sätet och på golvet. Det tog några minuter innan hjärnan greppade att vi hade haft inbrott i bussen! Flera väskor genomletade och en liten tjejs Ipad och mobil var stulna. Helt fantastiskt att tjuvar går in i en LÅST buss, letar igenom hela den o går ut o stänger efter sig men faktum är att så har det gått till. Så lämna inga prylar på bussarna, det är bevisligen inte säkert alls.

Idag började bra iaf då Eskil, min 4-åring, gjorde sin 2:a start o nollade även den!:banana:
 
Även jag har dåliga erfarenheter från det bolaget o anlitar sen 15 år ett annat. Aldrig nåt krångel men å andra sidan så fick du ingen diagnos, @Maui, och då kan det ju vara svårare.

Åker till Göteborg i em, ska shoppa vildsint (!) och titta på hoppfinal ikväll. Är Champion of the Youngsters som bjuder alla vi som jobbar där på resan, helt fantastiskt av dom!
Men bara för att de inte hittar felet innebär det ju inte att hästen är frisk :crazy:
Får ringa och prata med dem på måndag.
Hästen mår bättre (bra) och är pigg o yster igen.
Var också på hoppningen igår. Man mår ju illa av nervositet. Hur ska jag klara morgondagen?

Var och såg körning idag. Mäktigt med stora fyrspann som snurrar runt i hindren. Synd bara att det inte gick att läsa hur det går till. Hade ju som tur var möjlighet att få fram via nätet vad de fick för straffar mm men alla vanliga människor fattade nog inte riktigt. Lite synd för det var hur mycket folk som helst som tittade.
 
Även jag har härliga upplevelser med mig hem från Göteborg.
Såg U 25 och dressyrfinalen...
Riktigt kul! Att Therese fick över 80 % var häftigt tycker jag :)

Idag ska vi stalla hästarna. Blir faktiskt skönt med normala rutiner igen. Min lilla har faktiskt varit lite matt och trött det sista :)
 
Men bara för att de inte hittar felet innebär det ju inte att hästen är frisk :crazy:
Får ringa och prata med dem på måndag.
Hästen mår bättre (bra) och är pigg o yster igen.
Nejmen exakt och det är ju det jag menar, har man ett ovilligt försäkringsbolag så nappar dom ju på att du inte fick nån riktig diagnos.
 
Jag red i fredags. Var ju så laddad.
Hästen var het men energin gick att styra. Så jag tänkte bara att han var orastad/oriden.
Tryckte lite mot ena skänkeln i en travpiruett. Brukar han aldrig göra. Men tänkte igen att han är nog bara oriden/vi missförstod varann på ngt vis. Valde att inte börja bråka och gick ner i skritt och bara separerade hjälperna och fick igenom rätt fort och mjukt.
Ena galoppen fin.
I andra brakade helvetet lös. Rodeobockserier som kändes riktade och inte bara som ngn överslagsgrej.
Tappade båda stigbyglarna men satt kvar. Blev jävligt förvånad att jag inte åkte så otränad som jag är. Men tydligen har jag någon form av sadelfasthet/reflexer kvar.
Blev tvungen att testa igen och var då beredd att bryta ev turer. Hände någon gång till men jag kunde ju bryta snabbt.
Sen ville han inte lika villigt fatta galopp.
Han är ju skolad att om jag lägger honom på visst vis ska han fråga "Ska vi galoppera" och jag bara säga "varsågod" med sitsen.
Nu kom ingen riktig fråga. Han fattar ju om jag ger hjälpen. Men det är en stor skillnad på en så pass befäst häst.

Även när vi red på i tempo kom någon bock innan jag hann bryta.

Så nu hoppas jag han bara har en låsning som killen kan fixa.
Annars får jag se över sadel och ev gå vidare med mer vet.
För det där kändes som en fysisk reaktion som triggades av ena galoppen just.
Såna jäkla serier som känns så riktade gör han liksom inte numer om han är ok. Och så jävla stort reagerar han inte på om jag sitter fel, rider klantigt etc. Då blir han bara kortare, trippigare eller vingligare.
Blir han rädd slänger han sig eller försöker gasa på.

Så nu håller jag tummarna att det är en låsning.
Kollade inte det eller sadel själv. Ville inte börja noja. Det blir bäst om killen kikar. Som kan sånt så mkt bättre!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 654
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 256
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp