Nu är min sambo snart i väggen

et_flickan

Trådstartare
Jag skrev en tråd för ett tag sen om min sambo som jag upplevde då började få utmattningssyndrom. Nu har det slagit till ordentligt igen.

Han har haft en bra period nu ett tag. Inte haft jätte svårt att sova, inte varit särskilt lättirriterad eller orolig men för några veckor sen började det igen.

Först får han problem att sova och problem att få vardagen att gå ihop. Han minns inte saker vi pratar om och har svårt att planera eller få saker gjorda. Han berättade för några dagar sen att han känner sig värdelös som inte kan få något gjort. Inte ens enkla saker fungerar tycker han som att planera en tripp till annan stad för att köpa julklappar. Han känner sig nedstämd och orolig och så är det en massa annat han också känner som han inte vet vad det är. Min älskade, underbara sambo mår helt enkelt skit och vet inte vad han ska göra.

Nu i kväll har jag knappt vågat andas på grund av att han varit så arg. Han ska jobba i morgon, förmiddag skift och han känner redan nu att sova kan han glömma. Jag ligger i soffan med gråten i halsen.

Jag har sagt att han måste ta tag i det här. Han skulle ha ringt företagshälsovården redan när det började komma smygande. Jag kan följa med honom dit och tala om det han inte orkar. Han kan inte sätta ord på hur han mår men jag ser hur han mår varje dag och jag vill inte se honom så här längre. Hur sjutton ska jag bära mig åt? Kan jag ringa företagshälsovården jag och få en tid åt honom? Han kommer inte göra det själv innan det är försent :(
 
Tyvärr tror jag inte hans arbetsgivare bryr sig speciellt mycket. Han har varit där och pratat med denne om sömnproblemen han har och det enda chefen säger är att det löser sig, gå hem och sov. När han var sjuk förra veckan och gick hem tyckte chefen det var onödigt, man blir ju inte bättre att vara hemma :/

Jag ska prova att ringa åt honom i morgon och se va de säger.
 
Tyvärr tror jag inte hans arbetsgivare bryr sig speciellt mycket. Han har varit där och pratat med denne om sömnproblemen han har och det enda chefen säger är att det löser sig, gå hem och sov. När han var sjuk förra veckan och gick hem tyckte chefen det var onödigt, man blir ju inte bättre att vara hemma :/

Jag ska prova att ringa åt honom i morgon och se va de säger.

Då har de verkligen inte förstått, det låter faktiskt rätt allvarligt det du beskriver. Jag har ingen aning om det går att prata med företagshälsan åt någon annan, men jag hoppas det funkar för dig!
 
Vilken tråkig attityd hos AG. Tror inte de är den enda som blundar för verkligheten tyvärr. Har stött på några stycken. Kanske kan facket, när din man orkar, prata lite vett med honom. De finns där för bland annat sånt här.

Prova ring åt din man, för det där låter inte alls bra som du redan listat ut.
I värsta fall, dra med honom till akuten eller psykakuten. Bara för att komma igång med en utredning och behandling.
 
Sitter fortfarande uppe och håller arg sambo sällskap.

Under natten fram till 03.00 förde någon i trappen väsen. Det har pågått ett tag och sambon är ljudkänslig. Han blir på ren svenska skit arg.

Det låter som att någon av grannarna möblerar om och ibland är det någon som också är lite väl högljudd. Jag bryr mig inte så mycket själv men när sambon blir irriterad blir självklart jag stressad. Igår morse vid fyra ringde hon som bor bredvid oss på våran dörr. As packad och kunde knappt stå på benen utan fick hålla sig i handtaget på våran dörr för att inte ramla. Suck!
Det behövs inte direkt sånt störande omkring oss nu. Det hjälper inte. Vi har funderat och pratat om nu i natt om att flytta. Vi väntar just nu på att få köpa hus av sambons farfar. Vi bor cirka 300 meter från grindarna till hans jobb också vilket är jobbigt för honom.

Samtidigt tror jag inte att hans inställning till jobbet blir bättre och inte heller sömnen. Han sa att han ska ringa själv när han slutar senare idag. Sömnen måste vi försöka få bukt med. Om det nu krävs Imovane för att det ska fungera för sova måste man få göra.

Jag ska försöka sova lite själv nu. Om jag kan.
 
Nu har han i alla fall fått en tid. Tyvärr fick han vänta till 5:e januari men han blev lugn när han insåg att han inte har några förmiddags skift innan jul.

Något annat jag funderar på. Han vill ha insomningstabletter. Jag vet att Imovane och Zoplikon finns. Det är dom två jag testat för mina sömnproblem som nu dock nästan är helt borta. Vilka andra sorter finns det?
 
Jag tror inte det finns några andra insomningstabletter men han lär få prova Propavan och Atarax innan han får insomningstabl.
Bra att han fick en läkartid!
 
Bra att han fått tid. Glöm inte att han kan sjukskriva sig själv utan intyg en vecka också! Kroppen klarar väldigt mycket stress så länge man kan sova, när sömnen kraschar går det fortutför däremot. Kolla omdet finns tid till kurator eller psykosocialt team på vårdcentralen, de brukar vara duktiga på utmattningsproblematik och sömnsvårigheter. Jag gick sömnskola via mina vc, det var guld värt! Kolla om de har någon sådan.
Ang tabletter så kan han ju testa valeriana från apoteket och se om det hjälper, det är receptfritt. Kanske kan ge lite hjälp så länge.
 
Jag rekommenderar också valeriana, och någon timme efter att man har tagit det är det säng och skärmförbud som gäller, helst släcka lampan också eller i nödfall en småtråkig bok.

Om han kan sjukskriva sig en vecka så är det kanonbra. Det är också smart om han kan boka in ett par massagetider. Stress sätter sig ju gärna i kroppen, och i väntan på att bearbeta knoppen kan man börja lite i den änden i stället.
 
Jag skrev en tråd för ett tag sen om min sambo som jag upplevde då började få utmattningssyndrom. Nu har det slagit till ordentligt igen.

Han har haft en bra period nu ett tag. Inte haft jätte svårt att sova, inte varit särskilt lättirriterad eller orolig men för några veckor sen började det igen.

Först får han problem att sova och problem att få vardagen att gå ihop. Han minns inte saker vi pratar om och har svårt att planera eller få saker gjorda. Han berättade för några dagar sen att han känner sig värdelös som inte kan få något gjort. Inte ens enkla saker fungerar tycker han som att planera en tripp till annan stad för att köpa julklappar. Han känner sig nedstämd och orolig och så är det en massa annat han också känner som han inte vet vad det är. Min älskade, underbara sambo mår helt enkelt skit och vet inte vad han ska göra.

Nu i kväll har jag knappt vågat andas på grund av att han varit så arg. Han ska jobba i morgon, förmiddag skift och han känner redan nu att sova kan han glömma. Jag ligger i soffan med gråten i halsen.

Jag har sagt att han måste ta tag i det här. Han skulle ha ringt företagshälsovården redan när det började komma smygande. Jag kan följa med honom dit och tala om det han inte orkar. Han kan inte sätta ord på hur han mår men jag ser hur han mår varje dag och jag vill inte se honom så här längre. Hur sjutton ska jag bära mig åt? Kan jag ringa företagshälsovården jag och få en tid åt honom? Han kommer inte göra det själv innan det är försent :(

Han måste tänka på sig själv och se till att bli sjukskriven. Tyvärr kommer ingen tacka honom för att han bränner ut sig. Hade jag varit du så hade jag insisterat på att han sjukskrev sig från och med imorgon.
 
Jag tror inte det finns några andra insomningstabletter men han lär få prova Propavan och Atarax innan han får insomningstabl.
Bra att han fick en läkartid!

Atarax har han provat och det funkade inte. Han låg vaken ändå.

Jag rekommenderar också valeriana, och någon timme efter att man har tagit det är det säng och skärmförbud som gäller, helst släcka lampan också eller i nödfall en småtråkig bok.

Om han kan sjukskriva sig en vecka så är det kanonbra. Det är också smart om han kan boka in ett par massagetider. Stress sätter sig ju gärna i kroppen, och i väntan på att bearbeta knoppen kan man börja lite i den änden i stället.

Massage var ett bra tips. Kanske ska boka en tid åt honom som en överraskning. Han har lite ont i ryggen och känner sig stel då och då. Han har ett stillasittande jobb som ändå kräver enorm koncentration. Om han är okoncentrerad så kan han riskera livet på sina arbetskamrater då han hanterar flytande stål som väger x antal ton. Valeriana har vi hemma :)

Jag vet inte om han fortfarande har sviter efter en olycka nere på jobbet. Allt gick bra men det var ändå lite traumatiskt för de som jobbade där. Det hade kunnat gå så mycket värre.
 
Tyvärr är det inte så roligt när man väl har drabbats av ett fullt utvecklat utmattningssyndrom. Din sambo kan testa sig själv genom ett självskattningstest som är ett vedertaget verktyg. Googla KEDS test så hittar du det på några olika ställen. Värden över 18 ska man ta på allvar. Det mäter de olika faktorer som hör ihop med att hjärnan påverkats av skadlig stress, dvs trötthet, sömnproblem, påverkan på minne, koncentrationsförmåga mm. Kort stubin hör också till bilden. Resultatet från testet kan vara ett underlag för er att prata om så att han inser allvaret i det hela.

Utmattningssyndrom är en hjärnskada, och personer som har drabbats har också ökad risk för flera andra allvarliga sjukdomar bland annat demenssjukdom, cancer och hjärt/kärlsjukdom. Ta det på allvar.
 
Det kan vara smart att undvika överraskningar i det här läget. Är man så trött och stressad kan det slå fel.

Så långt tänkte jag inte. Jag tipsar honom i alla fall om en salong jag hittat och så får han boka när han känner att han orkar :)
 
Om han börjar få problem med koncentration och ork låter det ju som han kan vara en fara på jobbet. Är det olyckan som spökar så försök få en samtalskontakt så snabbt som möjligt.
Skiftarbete är inte bra när man har sömnproblem heller, det är viktigt med sömnrutin för att få tillbaka sömnen.
Det Lejonelle skriver är viktigt, låt det inte bli värre! Det tar lång tid att hitta tillbaka tyvärr och ju längre han kör på ju jobbigare blir det.
 
Tyvärr är det inte så roligt när man väl har drabbats av ett fullt utvecklat utmattningssyndrom. Din sambo kan testa sig själv genom ett självskattningstest som är ett vedertaget verktyg. Googla KEDS test så hittar du det på några olika ställen. Värden över 18 ska man ta på allvar. Det mäter de olika faktorer som hör ihop med att hjärnan påverkats av skadlig stress, dvs trötthet, sömnproblem, påverkan på minne, koncentrationsförmåga mm. Kort stubin hör också till bilden. Resultatet från testet kan vara ett underlag för er att prata om så att han inser allvaret i det hela.

Utmattningssyndrom är en hjärnskada, och personer som har drabbats har också ökad risk för flera andra allvarliga sjukdomar bland annat demenssjukdom, cancer och hjärt/kärlsjukdom. Ta det på allvar.

I natt när vi ändå satt uppe så försökte jag lite försiktigt prata med honom om utmattningssyndrom. Han blir nästan arg och tycker jag överdriver och letar fel så jag lät det vara :(

Jag hoppas att läkaren kan se hur allvarligt problemet är eftersom han tyvärr inte verkar göra det själv.


Om han börjar få problem med koncentration och ork låter det ju som han kan vara en fara på jobbet. Är det olyckan som spökar så försök få en samtalskontakt så snabbt som möjligt.
Skiftarbete är inte bra när man har sömnproblem heller, det är viktigt med sömnrutin för att få tillbaka sömnen.
Det Lejonelle skriver är viktigt, låt det inte bli värre! Det tar lång tid att hitta tillbaka tyvärr och ju längre han kör på ju jobbigare blir det.

Jag ska försöka hjälpa honom så mycket jag kan utan att han tycker att jag tjatar.
I morse tyckte jag han skulle sjukanmäla sig. Inte sova en blund och gå ner och jobba när man mår som han gör :/ Men han är för egen! Det är inte första gången heller som han jobbar utan en endaste minut sömn i kroppen.
 
I natt när vi ändå satt uppe så försökte jag lite försiktigt prata med honom om utmattningssyndrom. Han blir nästan arg och tycker jag överdriver och letar fel så jag lät det vara :(

Jag hoppas att läkaren kan se hur allvarligt problemet är eftersom han tyvärr inte verkar göra det själv.




Jag ska försöka hjälpa honom så mycket jag kan utan att han tycker att jag tjatar.
I morse tyckte jag han skulle sjukanmäla sig. Inte sova en blund och gå ner och jobba när man mår som han gör :/ Men han är för egen! Det är inte första gången heller som han jobbar utan en endaste minut sömn i kroppen.
Det är inte lätt att stå bredvid, när man är där han är har man ofta skygglapparna på. Det enda du kan göra är att ta diskussionen och be honom läsa på om utmattningssyndrom och utmattningsdepression. Kanske behöver han stödet från dig att du står med stoppskylten i handen också, det är jättesvårt att slå stopp själv när man ramlat utför stupet. Jag kände mig fjantig, fjollig och lat när min kropp sa ifrån och bet ihop lite till, tills jag knappt kunde prata och var oförmögen att få till något vettigt alls.
Här är länk till utvärderingsformuläret http://www.metodicum.se/wp-content/uploads/2013/11/KEDS-2010-sv.pdf det kanske kan hjälpa honom att göra. Över 18 är som sagt riskzon.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 928
Senast: Sasse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 819
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
910
Senast: Rosett
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 905
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp