Nu blev det svåra beslut att fatta!

vix

Trådstartare
Jag har två tikar som inte alltid fungerar ihop. Nu har en ena, min tävlingshund, förmodligen fått en skada i bicepssenan eller i armbågen. Hon är en arbetsnarkoman och även den som startar bråken. otroligt stort resursförsvar och är för tillfället understimulerad och visat en hel del problembeteenden. Hur ska jag tänka kring ev op och rehab? Hon blir 5 år i sept. Om jag ska behålla henne så måste jag ta hjälp för att lösa problematiken mellan dessa två. Om det ens är möjligt?
 
Jag har två tikar som inte alltid fungerar ihop. Nu har en ena, min tävlingshund, förmodligen fått en skada i bicepssenan eller i armbågen. Hon är en arbetsnarkoman och även den som startar bråken. otroligt stort resursförsvar och är för tillfället understimulerad och visat en hel del problembeteenden. Hur ska jag tänka kring ev op och rehab? Hon blir 5 år i sept. Om jag ska behålla henne så måste jag ta hjälp för att lösa problematiken mellan dessa två. Om det ens är möjligt?

Hur ser prognosen ut? Trivs du med hunden i övrigt och finns det möjlighet att omplacera när hon är frisk?
 
Prognos vet jag inte än. Ska tillbaka om två veckor. Jag trivs med hunden, men just nu fungerar inte vardagen så bra. Jag vet aldrig när det ska slå "slint" och hon ligger och morrar, skäller åt tillsynes ingenting.
 
Vänta med att fundera tills du har svar på prognos och behandling på den sjuka hunden. Är det dålig prognos med lång rehab och smärta så vore det bättre att avliva. Är det god prognos, separera och lid igenom tills hunden är bra och de funkar ihop igen.
 
Detvär ju mycket möjligt att hennes beteende har med smärta att göra.
Jag skulle avvakta till återbesöket och dela av så länge, för bägge hundarnas skull.
 
Att dom ska fungera ihop normalt är jag mkt tveksam till tyvärr. Men jag har tänkt avvakta till återbesök såklart. Men när två tikar väl har börjat ryka ihop, kan man få dem att sluta då? Hade jag varit ensam hade jag kunnat dela av och så. Men jag har familj och vi behöver en fungerande vardag.
 
.Men när två tikar väl har börjat ryka ihop, kan man få dem att sluta då?

Ja, skulle jag säga. En period när jag hade två tikar som var nästan jämngamla så hände det att de rök ihop, jag minns 2 tillfällen iaf. Inget jätteallvarligt och inga skador, men det lät mycket.

De var väl båda ganska starka, hormonella och tyckte livet lekte. Omständigheterna blev att båda kastrerades under 1,5 år pga PYO och sen levde de sida vid sida som bästa vänner utan något som helst gruff.
 
Att dom ska fungera ihop normalt är jag mkt tveksam till tyvärr. Men jag har tänkt avvakta till återbesök såklart. Men när två tikar väl har börjat ryka ihop, kan man få dem att sluta då? Hade jag varit ensam hade jag kunnat dela av och så. Men jag har familj och vi behöver en fungerande vardag.

Ja alltså har de aldrig funkat ihop eller är det något du kan misstänka kommer från smärtan?

Om de kommer att fungera ihop eller inte beror på. Varför de slåss, vad som kan ha utlöst slagsmålen etc. Är det resursförsvar får man vara noga med att separera dem när de får ben, måltider etc. Men visst det är inte lätt med familj heller och inte alls kul om någon hamnar emellan. Det är bara du som kan avgöra hur mycket du önskar att kämpa för dina hundar. Men är prognosen för skadan god kan du alltid rehabilitera och sedan omplacera.
 
Ja alltså har de aldrig funkat ihop eller är det något du kan misstänka kommer från smärtan?

Om de kommer att fungera ihop eller inte beror på. Varför de slåss, vad som kan ha utlöst slagsmålen etc. Är det resursförsvar får man vara noga med att separera dem när de får ben, måltider etc. Men visst det är inte lätt med familj heller och inte alls kul om någon hamnar emellan. Det är bara du som kan avgöra hur mycket du önskar att kämpa för dina hundar. Men är prognosen för skadan god kan du alltid rehabilitera och sedan omplacera.

Vad enkelt det skulle vara om jag visste varför hon gör som hon gör. Igår var vi ute på åkern och körde långa inkallningar, när hon kommer fram till mig så flyger hon på den andra tiken som gick och nosade en bit ifrån. Dom rök ihop utan tillsynes anledning där sonen satt och lekte på sin trampbil inte långt ifrån. Som tur är kan man än så länge ryta till så lägger dom av. Ett orosmoment som dök upp igår var när en bekant skulle klappa henne och då högg hon mot handen. Vår äldre hund vill inte åka bil längre då det blir ett himla morrande och skällande där. Dom kan fungera hur bra som helst, men helt plötsligt händer det något och jag jan inte alltid se när det är på G. Tycker otroligt synd om min andra hund som ständigt går och viker undan och gör allt för att undvika bråk. Hon har ett enormt resursförsvar och ofta är jag resursen tyvärr. Om jag inte hindrar dom skulle dom ryka ihop minst 5-6 gånger varje dag. Igår hände det 3 gånger, i bilen, på åkern och ute på gården. Suck!
 
Vad enkelt det skulle vara om jag visste varför hon gör som hon gör. Igår var vi ute på åkern och körde långa inkallningar, när hon kommer fram till mig så flyger hon på den andra tiken som gick och nosade en bit ifrån. Dom rök ihop utan tillsynes anledning där sonen satt och lekte på sin trampbil inte långt ifrån. Som tur är kan man än så länge ryta till så lägger dom av. Ett orosmoment som dök upp igår var när en bekant skulle klappa henne och då högg hon mot handen. Vår äldre hund vill inte åka bil längre då det blir ett himla morrande och skällande där. Dom kan fungera hur bra som helst, men helt plötsligt händer det något och jag jan inte alltid se när det är på G. Tycker otroligt synd om min andra hund som ständigt går och viker undan och gör allt för att undvika bråk. Hon har ett enormt resursförsvar och ofta är jag resursen tyvärr. Om jag inte hindrar dom skulle dom ryka ihop minst 5-6 gånger varje dag. Igår hände det 3 gånger, i bilen, på åkern och ute på gården. Suck!
Dela isär dom. det är inte schysst mot någon av hundarna att ha det på det viset. Det kanske blir besvärligt, men är enda lösningen som jag ser det (om man inte vill omplacera).
 
Är du säker på att hunden var helt frisk från början?

Jag har haft henne sedan liten och det här mot den äldre hunden började för ca 1 1/2 år sedan och har eskalerat under en tid. Nu har vi inte gjort så mycket i vinter (av olika anledningar) så hon är understimulerad så det har ju förvärrat saker och ting.

Understimulerad och har ev ont plus att hon ryker ihop med den äldre. Ingen rolig hund just nu. Men jag älskar henne så otroligt mycket fan fan fan.
 
Jag har haft henne sedan liten och det här mot den äldre hunden började för ca 1 1/2 år sedan och har eskalerat under en tid. Nu har vi inte gjort så mycket i vinter (av olika anledningar) så hon är understimulerad så det har ju förvärrat saker och ting.

Understimulerad och har ev ont plus att hon ryker ihop med den äldre. Ingen rolig hund just nu. Men jag älskar henne så otroligt mycket fan fan fan.

Min numera avlivade tik började göra oprovocerade attacker mot andra hundar. Jag frågade många om råd, bland annat här på buke och det rådde någon form av konsensus att det skulle handla om en "andra könsmognad" eftersom hon hade en del schäfer i sig. Det påstods vara vanligt så för tikar.

Jag tog blodprover vid olika tillfällen, röntgade och tillslut kastrerade. Hon kunde bli skendräktig ganska rejält så jag provade med det för att se om det kunde vara något hormonellt. Förutom det och attackerna fanns det inget som tydde på att hon var dålig utan hon var en glad aktiv prick. Till en början gav hon sig på andras hundar och då såg jag till att antingen ha munkorg eller helt enkelt separera henne från dem. En dag vände hon sig om och helt ur det blå flög på min andra tik utomhus som hon känt 2 år och aldrig ens gruffat åt. Jag levde då ett sådant liv som inte tillät att avgränsa dem hemma och jag vågade inte lämna dem ensamma. Så jag beslöt att åka till vet en sista gång där de upptäckte symtom på cancer och hon fick somna in. Något som inte hade synts bara ett par månader innan vid kastration. Så jag utesluter inte sjukdom numera om de beter sig så.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 573
Senast: Och_Aye
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp